Tykistö

Halut, järkevyydet ja budjetit ovat usein ristiriidassa kalustohankinnoissa. Mutta kyllä se toisaalta kaukaiselta kuulostaa omaankin korvaan, että 122 PSH 74 saisi modernisoinnin viimeisen päälle.

Joitakin outouksia vuosien varrelta:

-Petsora (vanhentunutta paskaa jo hankinta-ajankohtanaan ja stenattiinkin sitten aika pian)
-BUK (uusinta teknologiaa hankinta-ajankohtanaan, mutta jälleen stenattiin pian)
-MT-LB (todettiin vanhentuneeksi jo kylmän sodan aikana, mutta ostettiin lisää 2010-luvulla)
-152 TELAK (ostettiin pieni erä eikä kokonaista järjestelmää, minkä takia kalusto stenattiinkin aika pian)
-155 K 98 (olet väliaikaisratkaisun varassa ja lähdet ostamaan panssarihaupitsia, mutta kävelet ulos kaupasta vedettävän tykin kanssa???)
Pakko sanelee välistä kaikenmoista.

Jos nuo psh:t saisi edullisella rempalla jatkamaan vaikka 20 vuotta niin mikä ettei. Etenkin jos sama koskisi MTLB:tä. Eihän tuollainen kuljetuskalusto mihinkään vanhene. Se joko toimii mekaanisesti tai sitten ei.
 
Etenkin jos sama koskisi MTLB:tä. Eihän tuollainen kuljetuskalusto mihinkään vanhene. Se joko toimii mekaanisesti tai sitten ei.
Ja tilaa on (vaikka suojaus ehka??), joten erikoisvaunut (tulenjohto, mita muita? Ita-Saksan huutokaupasta ostettiin kolme pioneerivaunuakin) olisi hyva sailyttaa, koska kai niiden varusteluun rahaa on palanut
- varaosat sitten muista vaunuista
 
Olihan tuossa outojakin, mutta eiko nama kaksi voi nahda siina valossa, etta on yllapidetty maaravahvuuksia kaytettavien varojen puitteissa?
- nythan ajetaan 'teravaa karkea' paljon voimakkaammin
... paljonkohan 'kustantaa' maaravahvuuksissa?
Pakko sanelee välistä kaikenmoista.

Jos nuo psh:t saisi edullisella rempalla jatkamaan vaikka 20 vuotta niin mikä ettei. Etenkin jos sama koskisi MTLB:tä. Eihän tuollainen kuljetuskalusto mihinkään vanhene. Se joko toimii mekaanisesti tai sitten ei.

Mitään ei ole elämässä pakko kuin kuolla. Joskus tämä kehitys tuntuu poukkoilevalta ja punainen lanka puuttuvan.

Hyvä kun oli Saksan panssariarmeijat laivattu maahan, niin siirryttiin ilmamekanisointiin. Melkein heti palattiin takaisin maanpinnalle. Rynnäkköpanssarivaunuiksi hankittiin uudet, huippuluokan CV90:t, taistelupanssarivaunuiksi taas sai kelvata käytetyt ja kylmän sodan varustelutasossa olevat vaunut (Saksa vastaanotti ensimmäisen A6:n v. 2001, kun Suomi tilasi A4:t v. 2003). Tykistö sai hylätä haaveet uusista panssarihaupitseista, mutta 18 pyöräpanssarikorohoroon löytyi 100 milliä tuosta noin vain. Miehistönkuljetukseen on hankittu uudet ja hienot AMV:t ja RG-32:t, mutta tela-ajoneuvoissa päädyttiin käytettyyn, suojan puolesta paremmin elämysmatkailuun kuin moderniin sodankäyntiin sopivaan kalustoon.

Rannari kirjoitti joskus, että siinä missä ilma- ja merivoimien kehittäminen on projekti, niin maavoimien kehittäminen on prosessi. Ehkä, vaan onko asian pakko olla näin? On tekopyhää minulta kirjoittaa näin, mutta mahtaisiko tällä alennusmyynnistä toiseen juoksemisella kenties olla jotakin tekemistä asian kanssa...
 
Mitään ei ole elämässä pakko kuin kuolla. Joskus tämä kehitys tuntuu poukkoilevalta ja punainen lanka puuttuvan.

Hyvä kun oli Saksan panssariarmeijat laivattu maahan, niin siirryttiin ilmamekanisointiin. Melkein heti palattiin takaisin maanpinnalle. Rynnäkköpanssarivaunuiksi hankittiin uudet, huippuluokan CV90:t, taistelupanssarivaunuiksi taas sai kelvata käytetyt ja kylmän sodan varustelutasossa olevat vaunut (Saksa vastaanotti ensimmäisen A6:n v. 2001, kun Suomi tilasi A4:t v. 2003). Tykistö sai hylätä haaveet uusista panssarihaupitseista, mutta 18 pyöräpanssarikorohoroon löytyi 100 milliä tuosta noin vain. Miehistönkuljetukseen on hankittu uudet ja hienot AMV:t ja RG-32:t, mutta tela-ajoneuvoissa päädyttiin käytettyyn, suojan puolesta paremmin elämysmatkailuun kuin moderniin sodankäyntiin sopivaan kalustoon.

Rannari kirjoitti joskus, että siinä missä ilma- ja merivoimien kehittäminen on projekti, niin maavoimien kehittäminen on prosessi. Ehkä, vaan onko asian pakko olla näin? On tekopyhää minulta kirjoittaa näin, mutta mahtaisiko tällä alennusmyynnistä toiseen juoksemisella kenties olla jotakin tekemistä asian kanssa...
Onhan tuo kieltämättä hieman tempoilevaa ajoittain ollut. Osin myös siksi että uudistusten syystä tai toisesta alimitoitetun rahoituksen takia ei ole ollut paukkuja säilyttää vanhempia osia uusien rinnalla ja uudistukset näyttäytyvät täyskäännöksinä jollaisiksi niitä ei välttämättä oltu ajateltu.

Jatkuvasti mennään raha edellä ja muokataan pumppua sen mukaan mihin on varaa. Ja tietysti koitetaan ylläpitää kotimaista tuotantoa mikä on välillä lyönyt vähän kipinääkin Pv:n piirissä. Poliittista ohjausta on ollut vahvasti mukana.
 
Onhan tuo kieltämättä hieman tempoilevaa ajoittain ollut. Osin myös siksi että uudistusten syystä tai toisesta alimitoitetun rahoituksen takia ei ole ollut paukkuja säilyttää vanhempia osia uusien rinnalla ja uudistukset näyttäytyvät täyskäännöksinä jollaisiksi niitä ei välttämättä oltu ajateltu.

Jatkuvasti mennään raha edellä ja muokataan pumppua sen mukaan mihin on varaa. Ja tietysti koitetaan ylläpitää kotimaista tuotantoa mikä on välillä lyönyt vähän kipinääkin Pv:n piirissä. Poliittista ohjausta on ollut vahvasti mukana.

Kun Ruotsia katsoo, niin on se kyllä luojan lykky, että suomalainen sotilasilmailuteollisuus lopahti Redigoon. :oops:
 
Tassa langassa loytyy Hegelin henkea:
- teesi
- antiteesi
- tuleeko synteesina, mita... niin onko silla niin-vallii. Tamahan on ajnvietetta paremman puutteessa (tuleeko sinnekin ulkonakliikkumiskielto?)
Palosielut, besser-wisserit ja maksetut vaikuttajat on sitten erikseen (huono naku jaa suuhun, mutta mitas siita)

Rannari kirjoitti joskus, että siinä missä ilma- ja merivoimien kehittäminen on projekti, niin maavoimien kehittäminen on prosessi.
Hyvin sanottu.
mahtaisiko tällä alennusmyynnistä toiseen juoksemisella kenties olla jotakin tekemistä asian kanssa...
Ebay'kin on jymymenestys. VFM on aika hyva POV.
niin siirryttiin ilmamekanisointiin.
Tuohan on (ollut) selkea fetissi. Mutta ehka rivit on niin kapeat, etta vaikuttajayksilot raivaavat, voikukan lailla, itselleen kasvutilaa. Puutarhurin taytyy tietysti ne, voikukan siemenet siis, nyppia ajoissa pois. Ei ajatuksen esittajaa; "Variety is the spice of life" sano se vanha Shakespearikin
Rynnäkköpanssarivaunuiksi hankittiin uudet, huippuluokan CV90:t, taistelupanssarivaunuiksi taas sai kelvata käytetyt ja kylmän sodan varustelutasossa olevat vaunut
En nae tuossa nitaan moitittavaa. Suoran tulen piiriin ei kannata ajaa sekunda-vehkeilla (liian kallis lasti; ainakin muualla nain ajatellaan)
- ja nythan molemmat viitatut luokat ovat laadun ja ajantasaisuuden kannalta vaaterissa, eiko vain
18 pyöräpanssarikorohoroon löytyi 100 milliä tuosta noin vain.
Onhan palokunnallakin johtoauto, joka ehtii paikalle ennen raskaampia varkkeja, siis niita joiden tehtava on ruiskuttaa - eika ruiskutella
- taalla tulee aina silloin talloin mieleen Irwin ja "Mull on Kylan Suurin Kypara..." :ROFLMAO:. Toisaalta geoploittikan ja musiikin lisaksi harrastan psykoanalyysia ( ja montaa muuta juttua, jostka joskus vilahtavat teksteihinikin)
- toisaalta analogia patee myos siihen, miksi on laakariambulansseja ja raskaammin varusteltuja sirroja
on hankittu uudet ja hienot AMV:t ja RG-32:t,
Eiko ole hieno juttu, etta samat gamat saadaan "tupla-ilmoittaa" seka maailman pelastamiseen sinisen hatun alla, etta sitten myos itsemme pelastamiseen peltihatun kanssa (foliohatut pois, mars mars...)
- sita paitsi nuo RG:t istuvat erik. jaakareilla varusteltuina edellisen kohdan kahteen analogiaan aika mainiosti
suomalainen sotilasilmailuteollisuus lopahti
Onhan esim. pohjoismainen yhteisyllapito (NH) sekin sot. ilmailuteollisuutta. Jakaa kiinteita kustannuksia mukavasti pienten laivastojen valilla - Jos lukee laajemmin, niin esim. Ranskan ja Saksan valille palopuhein edistetaan vastaavan jarjestelyn saamista. Ei ihan helppoa saada aikaiseksi -silloin kun on "varaa" tuhlata(kin)
 
Eiköhän tällä vuosikymmenellä tykistö voi korkeintaan odottaa sitä, että K9-optio lunastetaan ja sitten korjauksen tarpeessa olevat kotimaiset 155mm-tykit peruskorjataan (mikäli tarvetta huomataan) ja raketinheittimistölle hankitaan noi uudet raketit.
Mihinkäs vedettävää tykistöä tarvitsisi peruskorjata, kun lavetitkin on tehty ylivahvoiksi alkuperäisen 122 K 60:n speksauksen pohjalta (jotta kyseistä tykkiä voisi vetää jopa 100 km/h). Eiköhän noissa putkia ja muita kuluvia osia uusita sitä mukaa, kun tarve on.

-MT-LB (todettiin vanhentuneeksi jo kylmän sodan aikana, mutta ostettiin lisää 2010-luvulla)
Vaikka jokin olisi teknisiltä ratkaisuiltaan vanhanaikainen, ei se tarkoita etteikö sillä olisi kelvollisia käyttötarkoituksia. Kuten @CV9030FIN kirjoitti taannoin, MT-LBV voitti kaiken PV:n muun kaluston maastoliikkuvuudessaan, myös Nasut ja Bandvagnit.

Sopinee myös huomauttaa, että myös M2 Browning on meiltä jo aikanaan stenattu vanhentuneena, ja silti sitä ostettiin 2000-luvulla AMV:n aseistukseksi.

Jos nuo psh:t saisi edullisella rempalla jatkamaan vaikka 20 vuotta niin mikä ettei. Etenkin jos sama koskisi MTLB:tä. Eihän tuollainen kuljetuskalusto mihinkään vanhene. Se joko toimii mekaanisesti tai sitten ei.
Näinhän minäkin ajattelisin.
 
Viimeksi muokattu:
Mihinkäs vedettävää tykistöä tarvitsisi peruskorjata, kun lavetitkin on tehty ylivahvoiksi alkuperäisen 122 K 60:n speksauksen pohjalta (jotta kyseistä tykkiä voisi vetää jopa 100 km/h). Eiköhän noissa putkia ja muita kuluvia osia uusita sitä mukaa, kun tarve on.


Vaikka jokin olisi teknisiltä ratkaisuiltaan vanhanaikainen, ei se tarkoita etteikö sillä olisi kelvollisia käyttötarkoituksia. Kuten @CV9030FIN kirjoitti taannoin, MT-LBV voitti kaiken PV:n muun kaluston maastoliikkuvuudessaan, myös Nasut ja Bandvagenit.

Sopinee myös huomauttaa, että myös M2 Browning on meiltä jo aikanaan stenattu vanhentuneena, ja silti sitä ostettiin 2000-luvulla AMV:n aseistukseksi.


Näinhän minäkin ajattelisin.
Siinä on vain se ongelma että vaunujen tekniikka ilmeisesti pitäisi uusia ja asentaa vielä kaikenlaisia elektronisia käkättimiä joten edullinen ei välttämättä ole mahdollisuuksien rajoissa. Puhutaan kuitenkin hernepyssystä.
 
Siinä on vain se ongelma että vaunujen tekniikka ilmeisesti pitäisi uusia ja asentaa vielä kaikenlaisia elektronisia käkättimiä joten edullinen ei välttämättä ole mahdollisuuksien rajoissa. Puhutaan kuitenkin hernepyssystä.
Tuolla aiemminhan laskeskelin, että ne elektroniset käkättimet jäisivät hankintahinnoiltaan halvoiksi (jopa alle 200 000), isommat kustannukset tulisivat todennäköisesti peruskunnostuksesta.

Siis 122 PSH 74 peruskunnostus + modernisointi. Ilmauhkan kasvaminen lisää vedettävän tykistön käytön ongelmallisuutta, ja panssarihaupitsit saavat siitä entistä enemmän etua vedettävään verrattuna. 122 PSH 74 on toki perusmuodossaan oikeastaan vain teloilla liikkuva vedettävä tykki, mutta modernisoimalla siitä voisi saada ihan järkevästi nykyaikaisiinkin panssarihaupitsitaktiikoihin soveltuvan aseen. Tätähän aikanaan mietittiin, mutta se jäi tekemättä kustannussyistä.

Jos/kun K9-optio lunastetaan, operatiivisille joukoille pitäisi riittää niitä. 122 PSH 74 siis vapautuisi periaatteessa muuhun käyttöön, jos sen kunnostaisi.
Peruskunnostus ei tietenkään ole ihan halpa, mutta se on kuitenkin aivan eri hintaluokassa uusiin verrattuna. Lisäksi, jos osa 122 H 63A:sta pidetään rivissä ampumatarvikevarastojen ylläpidolla (kuten esim. omassa syvyydessä kuten Pääkaupunkiseudulla toimiville joukoille vedettävä tykistö ei aiheuttaisi ongelmaa), hoituisi 122 PSH 74:n ampumatarvikevarastojen ylläpito samalla.

Mitä 122 PSH 74 sitten tarvitsisi modernisointia varten? Itse päädyin ainakin seuraavaan listaan:
- paikannuslaitteisto (TALIN 5000 + GPS)
- lähtönopeustutka (Weibel MVRS-700SC - tai joku lähtönopeustutkahan noissa näyttää jo olevan)
- ammunnanhallintatietokone/asekohtainen AHJO-päätelaite
- moottoriavusteinen koro, mielellään ammunnanhallintatietokoneeseen yhdistettynä
- mielellään ammunnanhallintatietokoneeseen yhdistetty tornin sivusuuntaus (sehän on jo nyt sähkömoottoriavusteinen)
- moderni johtamislaitteisto (M18 johtamisjärjestelmä)
ja mahdollisesti
- lämpöjäljen naamiointiratkaisu kuten BMP-2MD:ssä
- APU
ym.

Omana mutu-arvionani tämä jäisi kuitenkin paljon uutta K9:ää halvemmaksi (ja vielä selkeästi käytettyäkin K9:ää halvemmaksi), ja olisi vaaditun tilan puolesta täysin tehtävissä. TALIN 5000 maksoi äskettäisessä amerikkalaisten tilauksessa (W56HZV19D0082) noin 96 400 dollaria (334 kappaletta 32,2 miljoonalla), Weibel MVRS-700SC taas (W15QKN17D0050-W15QKN19F0858) maksoi 18 650 dollaria (8 kappaletta 149 200) jne. - laitteistojen puolesta jäätäisiin ehkä alle 200 000 per panssarihaupitsi, päälle suunnittelu- ja asennustyö. Suurin kustannus tulisi varmaankin peruskunnostuksesta.

Tässä toki jäätäisiin kantamassa 155 mm panssarihaupitseista, mutta taktisesti käytettävälle, modernisoidulle panssarihaupitsille se ei olisi niin olennaista. Toki ongelmana olisi esim. tarkkuusampumatarvikkeen puute.

Näitä modernisoituja 122 mm panssarihaupitsipatteristoja voisi käyttää TEA- ja PSAJON-pataljoonien tukena sitten.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tuolla aiemminhan laskeskelin, että ne elektroniset käkättimet jäisivät hankintahinnoiltaan halvoiksi (jopa alle 200 000), isommat kustannukset tulisivat todennäköisesti peruskunnostuksesta.

Sitten tulee lisäksi vielä ampumatarvikkeet. Vaikka panosten uusimisella pärjättäisiin, niin jos/kun se on kallein osa laukausyhdistelmää, niin kannattaako?

Jos pitää paikkansa, että loppuunajetun Leopard 2A4:n peruskunnostus ja päivitys maksaisi 5 miljoonaa euroa ja uusi vaunu 10 miljoonaa euroa, niin tulee kyllä kyseenalaiseksi tämä 2S1:n elinkaaripidennys. 2S1:n kohdallahan voi olettaa, että elinkaaripidennyksen hinta olisi entistä lähempänä uuden vastaavan laitteen hintaa, koska elinkaaripidennys tehtäisiin länsimaisilla hinnoilla ja uuden vastaavan saisi itämaisilla hinnoilla.

Ennemmin melkein pohtisin uutta kalustoa ko. kaliberissa, jos halutaan halpoja tykkejä, joihin sopii olemassaolevat ampumatarvikkeet. Listan ensimmäinen voisi olla sellainen, jos katsotaan, että 2S1 ei ole ominaisuuksiltaan vanhentunut.

 
Onhan tuo kieltämättä hieman tempoilevaa ajoittain ollut. Osin myös siksi että uudistusten syystä tai toisesta alimitoitetun rahoituksen takia ei ole ollut paukkuja säilyttää vanhempia osia uusien rinnalla ja uudistukset näyttäytyvät täyskäännöksinä jollaisiksi niitä ei välttämättä oltu ajateltu.

Jatkuvasti mennään raha edellä ja muokataan pumppua sen mukaan mihin on varaa. Ja tietysti koitetaan ylläpitää kotimaista tuotantoa mikä on välillä lyönyt vähän kipinääkin Pv:n piirissä. Poliittista ohjausta on ollut vahvasti mukana.

Sitäkin voi miettiä, johtuuko rahoituksen alimitoitus kenties kaiken romun varastoinnista nurkkiin. "Ai te saatte Ruotsista ja Norjasta liki ilmaisia telakuorma-autoja? No sehän on näppärää, ettei tarvitse budjetoida uusiin." Ilmavoimat ja merivoimat ovat jo oppineet laatimaan budjetin alijäämäiseksi, mutta maavoimiin tämä valtionhallinnon kultainen sääntö ei ole vielä tarttunut.
 
Sitäkin voi miettiä, johtuuko rahoituksen alimitoitus kenties kaiken romun varastoinnista nurkkiin. "Ai te saatte Ruotsista ja Norjasta liki ilmaisia telakuorma-autoja? No sehän on näppärää, ettei tarvitse budjetoida uusiin." Ilmavoimat ja merivoimat ovat jo oppineet laatimaan budjetin alijäämäiseksi, mutta maavoimiin tämä valtionhallinnon kultainen sääntö ei ole vielä tarttunut.
Voi olla niinkin. Onhan tuota yritetty kunnollisiakin hankkeita mm. valmiusprikaatien kohdalla mutta suorituskyky edellä suunniteltu prikaatityyppi joutui heti leikkuriin sen sijaan että sille olisi kaivettu lisää rahaa. Leikkausten jälkeen hanke sai kyllä kaksi jatkotilausvaltuutta joten olikohan tuo nyt sitten säästö vai panostus. :unsure:

Maavoimilla on katsottu olevan tarve isolle reserville joten siitä muodostuu meikäläisellä budjettien tasolla liki automaattisesti halpisarmeija jolle pitää haalia ( ja säilyttää ) mitä irti saadaan. Tämä viimeisin kierros ansaitsee kyllä pisteet luvovuudesta. Panostetaan Maavoimiin antamalla ylimääräistä rahaa Meri- ja Ilmavoimille.
 
Voi olla niinkin. Onhan tuota yritetty kunnollisiakin hankkeita mm. valmiusprikaatien kohdalla mutta suorituskyky edellä suunniteltu prikaatityyppi joutui heti leikkuriin sen sijaan että sille olisi kaivettu lisää rahaa. Leikkausten jälkeen hanke sai kyllä kaksi jatkotilausvaltuutta joten olikohan tuo nyt sitten säästö vai panostus. :unsure:

Maavoimilla on katsottu olevan tarve isolle reserville joten siitä muodostuu meikäläisellä budjettien tasolla liki automaattisesti halpisarmeija jolle pitää haalia ( ja säilyttää ) mitä irti saadaan. Tämä viimeisin kierros ansaitsee kyllä pisteet luvovuudesta. Panostetaan Maavoimiin antamalla ylimääräistä rahaa Meri- ja Ilmavoimille.

Se panostuskin on vähän niin ja näin, kun otetaan huomioon, ettei puolustusvoimauudistusten leikkauksista koskaan oikein toivuttu. Onko hankintabudjetti edes euromääräisesti sama, jos ei lasketa LV2020- ja HX-hankkeita, kuin se oli ennen puolustusvoimauudistusta? Entä yleinen, saati sotamateriaalin, inflaatiokehitys huomioiden?
 
Jos pitää paikkansa, että loppuunajetun Leopard 2A4:n peruskunnostus ja päivitys maksaisi 5 miljoonaa euroa ja uusi vaunu 10 miljoonaa euroa, niin tulee kyllä kyseenalaiseksi tämä 2S1:n elinkaaripidennys. 2S1:n kohdallahan voi olettaa, että elinkaaripidennyksen hinta olisi entistä lähempänä uuden vastaavan laitteen hintaa, koska elinkaaripidennys tehtäisiin länsimaisilla hinnoilla ja uuden vastaavan saisi itämaisilla hinnoilla.

Ennemmin melkein pohtisin uutta kalustoa ko. kaliberissa, jos halutaan halpoja tykkejä, joihin sopii olemassaolevat ampumatarvikkeet. Listan ensimmäinen voisi olla sellainen, jos katsotaan, että 2S1 ei ole ominaisuuksiltaan vanhentunut.
Leo 2A4 -> 2A6 peruskunnostus ja -päivitys ei välttämättä taida olla ihan osuva vertailupohja 2S1 peruskunnostukseen, tuossahan peruskunnostuksen lisäksi tehdään melkoinen upgrade vaihtamalla mm. vaunukanuuna, panssaroidaan torni uusiksi, muutetaan se sähköllä ohjattavaksi, ...

Hinnat sinällään näyttävät pitävän kutinsa, kuten PV silloin perusteli 2A4 päivityksen muuttamista hollantilaisten käytettyjen 2A6 hankinnaksi. Olisi ollut kallis revohka uusia 2A4 lautta tuolle tasolle...

Mielenkiintoista sinällään seurata, tehdäänkö 2S1 lautalle edes jotain, vai meneekö loppuun asti nykytasolla. Voisin arvata että ei tehdä mitään, kun ei ole pitkään toviin tähänkään asti tehty.
 
Se panostuskin on vähän niin ja näin, kun otetaan huomioon, ettei puolustusvoimauudistusten leikkauksista koskaan oikein toivuttu. Onko hankintabudjetti edes euromääräisesti sama, jos ei lasketa LV2020- ja HX-hankkeita, kuin se oli ennen puolustusvoimauudistusta? Entä yleinen, saati sotamateriaalin, inflaatiokehitys huomioiden?
Tuosta ei ihan helpolla otakaan selvää.
 
Leo 2A4 -> 2A6 peruskunnostus ja -päivitys ei välttämättä taida olla ihan osuva vertailupohja 2S1 peruskunnostukseen, tuossahan peruskunnostuksen lisäksi tehdään melkoinen upgrade vaihtamalla mm. vaunukanuuna, panssaroidaan torni uusiksi, muutetaan se sähköllä ohjattavaksi, ...

Hinnat sinällään näyttävät pitävän kutinsa, kuten PV silloin perusteli 2A4 päivityksen muuttamista hollantilaisten käytettyjen 2A6 hankinnaksi. Olisi ollut kallis revohka uusia 2A4 lautta tuolle tasolle...

Mielenkiintoista sinällään seurata, tehdäänkö 2S1 lautalle edes jotain, vai meneekö loppuun asti nykytasolla. Voisin arvata että ei tehdä mitään, kun ei ole pitkään toviin tähänkään asti tehty.

Minusta se taas on aika osuva vertailupohja suhdeluvun puolesta, kun ei ole parempaakaan. Molemmissa on tela-alusta, kääntyvä torni ja suurikaliberinen tykki. Lisäksi siihen 2S1:eenkin tehdään melkoinen päivitys, jos käydään läpi nimimerkin @J0h1F lista. Elektroniikkaa tulee huimasti, koro ja sivusuuntaus muunnetaan tietokoneohjattujen sähkömoottorien varaan, lämpöjälki naamioidaan ja listan ulkopuolelta voi lisätä kevyttä panssarointiakin (spall liner tms.). Lisäksi putki luultavasti olisi syytä uusia osana peruskunnostusta, sillä kai niillä nyt jonkin verran on varusmieskoulutuksessa ammuttu.
 
Minusta se taas on aika osuva vertailupohja suhdeluvun puolesta, kun ei ole parempaakaan. Molemmissa on tela-alusta, kääntyvä torni ja suurikaliberinen tykki. Lisäksi siihen 2S1:eenkin tehdään melkoinen päivitys, jos käydään läpi nimimerkin @J0h1F lista. Elektroniikkaa tulee huimasti, koro ja sivusuuntaus muunnetaan tietokoneohjattujen sähkömoottorien varaan, lämpöjälki naamioidaan ja listan ulkopuolelta voi lisätä kevyttä panssarointiakin (spall liner tms.). Lisäksi putki luultavasti olisi syytä uusia osana peruskunnostusta, sillä kai niillä nyt jonkin verran on varusmieskoulutuksessa ammuttu.
Noita putkiahan vaihdetaan tarpeen mukaan nytkin, täällähän oli siitä vähän aikaa sitten joku juttu.

Kuitenkin, ollaan aivan eri luokassa kuin esimerkiksi Leopardin päivityksessä, joka sisältäisi mm. tornin etupanssariin hitsaamalla tehtävät muutokset ja esimerkiksi tähtäinlaitteiston sijainnin siirron ylemmäs.
 
Back
Top