Tykistö

Järjestelmä taisi edetä ihan 3D kuvan tasolle asti. Enkä olisi ihan varma siitä hinnan kohtuullisuudestakaan. Ainakin kalliimpi kuin hankittu K9. Muutoin ihan kannatettava vaihtoehto, K98 ja K83-90:t uudelleenputkitettuna Sisun lavetille, niin siinä meillä olisi noin 160 liikkuvaa tykistöasetta!
Muistaakseni arvio 56 K98:n muuntamisesta Sisun lavetille asetettavaksi arvioitiin sadan millin hintaluokkaan. Jos tuohon päälle laitettais K83:t, niin puhuttaisiin projektina varmaankin sellaisesta 300 miljoonan kustannuksesta.
 
Vaikka pyrkimys olisikin pois vedettävästä tykistöstä, niin M777 saattaisi hyvinkin soveltua painonsa ja kantaman puolesta pohjoisen taisteluosastoille, ainakin paremmin kuin H63!
Intia aikoo käyttää M777:aa Himalajan ylängöillä, koska ne voidaan siirtää paikalle helikoptereilla. Taitaa olla siinä ja siinä voitaisiinko Suomessa siirtää M777 NH90 helikopterilla. Englanninkielinen wikipedia antaa tykin painoksi 4200kg ja NH90:n ulkoiseksi kuormaksi samat 4200kg.
 
Intia aikoo käyttää M777:aa Himalajan ylängöillä, koska ne voidaan siirtää paikalle helikoptereilla. Taitaa olla siinä ja siinä voitaisiinko Suomessa siirtää M777 NH90 helikopterilla. Englanninkielinen wikipedia antaa tykin painoksi 4200kg ja NH90:n ulkoiseksi kuormaksi samat 4200kg.

Meillä ei nähtävästi ole nykyisin tarvetta ilmakuljetteiselle kalustolle ennen suurisuuntaista ilmamekanisointia. Kevyestä tykistä lienee kuitenkin jonkinlaista etua pohjoisilla alueilla, vaikka ampumatarvikekuljetukset ed hyötyä syövätkin.
 
Muistaakseni arvio 56 K98:n muuntamisesta Sisun lavetille asetettavaksi arvioitiin sadan millin hintaluokkaan. Jos tuohon päälle laitettais K83:t, niin puhuttaisiin projektina varmaankin sellaisesta 300 miljoonan kustannuksesta.

Veikkaisin, että se 100 milliä on reippaasti alakanttiin. Pelkkä Sisun lavetti kevyesti panssaroituna lienee ainakin millin. Siihen päälle asennukset, tykkien muutostyöt ja perusinfran rakentaminen. Oma arvio on, että liikutaan noin 4-5 miljoonassa per järjestelmä. Vrt esim Amos!
 
Meillä ei nähtävästi ole nykyisin tarvetta ilmakuljetteiselle kalustolle ennen suurisuuntaista ilmamekanisointia. Kevyestä tykistä lienee kuitenkin jonkinlaista etua pohjoisilla alueilla, vaikka ampumatarvikekuljetukset ed hyötyä syövätkin.
Ja 20 NH90 ei oikein ole tarpeeksi suuri mitään ihmemääriä tykistöä kantamaan. Jos kuljetettaisiin esimerkiksi yksi kahdeksan tykin patteri, se vaatisi varmaankin lähemmäs 15 helikopteria, kun kahdeksan kapasiteetti menisi jo tykkeihin ja varmaan toinen moinen ammuksille, patterin henkilöstölle, yms... tukikalustolle. Ja tämä veisi sitten hetkeksi aikaa esim. erikoisjääkäreiltä täysin option käyttää helikoptereja kuljetukseen tai muihin NH90:n kaavailtuihin tehtävänkuviin.

Ja isossa kuvassa tuollaisten resurssien käyttö yhden patterin siirtelyihin ei varmaankaan ole mitenkään järkevää.
 
Veikkaisin, että se 100 milliä on reippaasti alakanttiin. Pelkkä Sisun lavetti kevyesti panssaroituna lienee ainakin millin. Siihen päälle asennukset, tykkien muutostyöt ja perusinfran rakentaminen. Oma arvio on, että liikutaan noin 4-5 miljoonassa per järjestelmä. Vrt esim Amos!
Ja tässä kohtaa alkaa näyttää se 48 K9:n optio n. 140 miljoonaan aika houkuttelevalta tähän verrattuna. Vaikka suurin osa noiden tykkien laittamisesta Sisuille rahallisesta arvosta jäisi todennäköisesti kotimaan rajojen sisälle.
 
Ja tässä kohtaa alkaa näyttää se 48 K9:n optio n. 140 miljoonaan aika houkuttelevalta tähän verrattuna. Vaikka suurin osa noiden tykkien laittamisesta Sisuille rahallisesta arvosta jäisi todennäköisesti kotimaan rajojen sisälle.

Jep, käsittääkseni suurin syy K9 - vaihtoehtoon päätymisessä oli juurikin kokonaishankintahinta. Toisaalta olet oikeassa, että kotimainen Sisu-Patria - vaihtoehto jättäisi pääosan rahasta Suomeen.
 
Jep, käsittääkseni suurin syy K9 - vaihtoehtoon päätymisessä oli juurikin kokonaishankintahinta. Toisaalta olet oikeassa, että kotimainen Sisu-Patria - vaihtoehto jättäisi pääosan rahasta Suomeen.
Jos sekä optio että kaikkien 155mm vedettävien renkaille laitto onnistuisi esim. seuraavan 10-15 vuoden aikana, se olisi jo aika hyvä tilanne tykistöllä.

96 K9 - panssarihaupitsia ja siihen päälle renkailla mobilisoituna 169 155mm-tykkiä. Tämä olisi jo hyvä selviytymiskyvyltään liikkuvuutensa vuoksi.
 
Veikkaisin, että se 100 milliä on reippaasti alakanttiin. Pelkkä Sisun lavetti kevyesti panssaroituna lienee ainakin millin. Siihen päälle asennukset, tykkien muutostyöt ja perusinfran rakentaminen. Oma arvio on, että liikutaan noin 4-5 miljoonassa per järjestelmä. Vrt esim Amos!
Reilut 150 tykkiä olisi Patrian puuhastelemana helposti liki miljardihanke. Valmiin tuotteen saanee samalla rahalla, jolloin voi säilyttää rivissä myös ne alkuperäiset.
 
Löytyisikö jostain lisää D-30siä (korvaamaan kuluneet) ja halvalla. Näin hajautus tuo kestävyyttä. Muuten joskus opetettiin että liike paljastaa (teillä liikkuen).
 
Veikkaisin, että se 100 milliä on reippaasti alakanttiin. Pelkkä Sisun lavetti kevyesti panssaroituna lienee ainakin millin. Siihen päälle asennukset, tykkien muutostyöt ja perusinfran rakentaminen. Oma arvio on, että liikutaan noin 4-5 miljoonassa per järjestelmä. Vrt esim Amos!

Puolikas milli voisi olla lähempänä. Neljäakselinen auto ei sellaista maksa eikä kyllä kevyt panssarointikaan, kun lähinnä miehistötila ja osa tekniikkaa suojataan.

Vuosia sitten 12 kpl pienerä reilu puoli milliä kappale - satasen sarjassa tulee varmasti hinta alaspäin enemmän kuin inflaatio nostaa.

 
Jep, käsittääkseni suurin syy K9 - vaihtoehtoon päätymisessä oli juurikin kokonaishankintahinta. Toisaalta olet oikeassa, että kotimainen Sisu-Patria - vaihtoehto jättäisi pääosan rahasta Suomeen.

Onkohan kilvassa mukana olleita vaihtoehtoja julkaistu? Jotenkin kummastelisin, jos K9 olisi ollut edullisin. Kustannustehokkain se varmaan oli, mutta kovasti hämmästelen, jos Caesar ja ATMOS olisivat olleet kalliimpia yksikköhinnaltaan. FMV:n ylijäämä-Caesareista en tiedä, ehkä niille oli kova pyyntihinta, ja olisivathan ne muutenkin olleet vähän turhaa hienostelua meidän olosuhteisiin.
 
Vaikka pyrkimys olisikin pois vedettävästä tykistöstä, niin M777 saattaisi hyvinkin soveltua painonsa ja kantaman puolesta pohjoisen taisteluosastoille, ainakin paremmin kuin H63!

D-30 on ympäriampuva, toisin kuin M777, ja tonnin verran kevyempi. Ilmeisesti myös D-30:n tulinopeus on jonkin verran suurempi. Kantamassa, kranaatin koossa ja ampumatarvikevalikoiman erikoisuudessa tietysti tulee takkiin amerikkalaisen hyväksi.
 
Puolikas milli voisi olla lähempänä. Neljäakselinen auto ei sellaista maksa eikä kyllä kevyt panssarointikaan, kun lähinnä miehistötila ja osa tekniikkaa suojataan.

Vuosia sitten 12 kpl pienerä reilu puoli milliä kappale - satasen sarjassa tulee varmasti hinta alaspäin enemmän kuin inflaatio nostaa.

60kpl suojattuja 8x8-Sisuja maksoi noin vuonna 2009 26 miltsiä. Kauppaan sisältyi kahta varustelutasoa.

Alusta-aihiot saisi tänään varmaankin noin 100 miljoonalla eurolla jos ajatuksena on vahvuudessa nyt olevien vedettävien 155mm kanuunoiden asentaminen ka-alustalle.

Tuohon päälle sitten muut kulut vaikkapa haarukassa 300-700 miljoonaa euroa.
 
Reilut 150 tykkiä olisi Patrian puuhastelemana helposti liki miljardihanke. Valmiin tuotteen saanee samalla rahalla, jolloin voi säilyttää rivissä myös ne alkuperäiset.

Koko ajoneuvoalustaisen tykin ostaminen uutena lienee tosiaan fiksumpaa kuin vanhojen tykkien konvertointi kuorma-autoalustalle. Ei taida niin paljoa jäädä osista jäljelle, että kannattaisi. Vaikka toisaalta, kyllähän teollisuus tekee tasan sen mitä käsketään:


1625518740000.png

1625518606600.png

1625518628200.png

Tehdäkö sitten itse vaiko ostaa valmista, se on toinen kysymys. Reilusti toista sataa tykkiä ostettaessa kehityskustannuksetkin jyvittyvät jo jokseenkin järkevästi. Eipä noita kilpailijoitakaan ihan hirveästi enempää ole ostettu. Caesaria ehkäpä eniten, valmistetut/tilatut tekevät yhteensä n. 300 kpl.
 
Siitä huolimatta pitäisin 122H:t rivissä. Nuo 155 milliset soveltuvat hyvin tykistöpainopisteen luomiseen, mutta niitä ei riitä kaikkialle kuten nykyään tykistöä riittää. Ja kun se tykistö on pääasiassa vedettävää, niin sen on oltava melkolailla valmiiksi asemissa kun peliliikkeet alkavat, joten vastahyökkäysten tekeminen voi olla vaikeaa muualla kuin painopistealueella.

Siis osan 122H kalustosta, en usko kaikkien olevan pitämisen arvoisia, mutta oletan että siellä on vielä ihan soivia pelejä jäljellä. Sama pätee myös 122 RAKH kalustoon.
Mitäs jos D-30 -kalustolle joku kehittäisi ER-laukauksen, jolla kantama kasvaisi 40 kilometriin (nyt ilmeisesti 15 km). Kannattaisiko hankkia uudet a-tarvikkeet? Itse tykit ovat varmasti lähes käyttämättömiä samalla tavalla kuin T-72-vaunuja oli varastossa täysin ajamattomia
 
Olisikohan Etelä-Korealla myydä mitään käytettyä halpis-NATO-tykkiä meille D-30:n korvaajaksi?

Tuolta vain valitsemaan:


Mutta pidetään sitten järki päässä, kiitos, ettei meistä tule jälleen ulkoilmamuseota. Ei mitään tällaisia...

1625521823100.png


Ja ampumatarvikkeethan pitäisi myös ostaa jostakin... eikä ne säily ikuisuuksia.
 
Mitäs jos D-30 -kalustolle joku kehittäisi ER-laukauksen, jolla kantama kasvaisi 40 kilometriin (nyt ilmeisesti 15 km). Kannattaisiko hankkia uudet a-tarvikkeet? Itse tykit ovat varmasti lähes käyttämättömiä samalla tavalla kuin T-72-vaunuja oli varastossa täysin ajamattomia
Noin hurjaa kantaman kasvua ei taida saada edes rakettiavusteisilla ammuksilla tai ainakin hyötykuorma putoaisi merkittävästi ja lisäksi laukauksen hinta tekisi ideasta toteuttamiskelvottoman.
 
Back
Top