Tykistö

Crotalen kilpailijat olivat aikanaan SA-8 ja SA-13.

Ihme, ettei Tunguska ja Tor olleet mukana kuvioissa. Tai ei ehkä ihme, mutta jotenkin kuvittelen, että ne olisivat ehkä sopineet paremmin panssariprikaatien suojaamiseen kuin nuo vehkeet.
 
Ihme, ettei Tunguska ja Tor olleet mukana kuvioissa. Tai ei ehkä ihme, mutta jotenkin kuvittelen, että ne olisivat ehkä sopineet paremmin panssariprikaatien suojaamiseen kuin nuo vehkeet.
Eivät suostuneet myymään. Kännipäissään sitten vittuilivat myöhemmin että "meiltä oisitte saanu parempaa"
 
Ihme asenne muutamilla K9:n, varmaan niitä päätettiin ostaa lisää juuri sen vuoksi että ovat niin paskoja… Valot päälle
Tyhjää huulien heiluntaa..

K9 päädyttiin koska oli ainoa kalusto mitä oli maailmalta saatavissa ehkä isossa erissä käytettynä ja edullisesti. Yllätys oli varastoidun kaluston heikko kunto, varastointia ei ollut tehty suomalaisen tavan mukaisesti puhumattakaan korjauksista ennen varastointia.

Lähde, kalustoa korjaavat käyttäjät.
 
Tyhjää huulien heiluntaa..

K9 päädyttiin koska oli ainoa kalusto mitä oli maailmalta saatavissa ehkä isossa erissä käytettynä ja edullisesti. Yllätys oli varastoidun kaluston heikko kunto, varastointia ei ollut tehty suomalaisen tavan mukaisesti puhumattakaan korjauksista ennen varastointia.

Lähde, kalustoa korjaavat käyttäjät.
Tietämättä asiasta mitään; millaisia ongelmia K9:ssä on ollut? Jos on hys hys jutttuja, niin niitä en etsi vaan tyhmänä kyselen.
 
Ajattelin kyllä hieman tuontyyppisiä jalkoja vaihtolavan kanssa, mutta epäilen silti toteutettavuutta, kun se lava on kiinni siinä vaihtolavalaitteessa.

Mehän haluamme nuo tukijalat niin syvälle maahan, että rekyylivoima menee maahan niiden kautta. Saadaanko ne työnnettyä tarpeeksi syvälle maaperään, jos lavalla on painoa vaikkapa 10 tonnia? Vai käykö niin, että ammuttaessa maaperä tukijalkojen alla antaa perään ja osa voimasta menee kuitenkin auton kautta maahan? Lähtökohtaisesti tykin suuntaus kai tarkistetaan jokaisen laukauksen välissä, joten epäilen vahvasti, että tykki(/tukijalat) istuisivat ammuttaessa tiukasti paikallaan kuin betoniin valettuna.
Ei kai niiden tukijalkojen mitenkään erityisen syvälle maahan tarvi mennä, riittää, että alusta ei pääse liikkumaan ja sitä kautta suuntaus muuttumaan. Nyt jos nuo tukijalat olisivat tuollaiset PCL-09 -tyyliset viistot joissa päissä "kourat", niin nehän junttautuvat maahan sitä tiukemmin, mitä enemmän ammutaan. Käytännössä siis samanlainen mekanismi, kuin perinteisellä vedettävällä tykillä, jossa on kannuslevyt.


Joku voisi tietysti ehdottaa, että nostetaan auto kokonaan irti maasta lavan tukijalkojen varaan (jos niitä on neljä). Tämä epäilemättä ratkaisisi ongelman. Mutta kestääkö vaihtolavalaite moisen rääkin? Voipi mennä yli suunnitteluspekseistä.
Näinpä, mietin samaa, että auton peräpäätä ei voi nostaa ilmaan, kun silloin rekyylin aiheuttama tärähdys kohdistuisi tuohon vaihtolavalaitteeseen. Mutta jos tukijaloilla vain kevennettäisiin auton peräpäätä, niin rekyyli kohdistuisi tuohon ampuma-alustaan eikä tärähdys kohdistuisi vaihtolavalaitteeseen.


Tykin lavetin levittäminen(/paketoiminen kuljetuskuntoon) jää työvaiheista pois, jos tykki on pultattu kiinteästi lavalle - sama sinänsä, ammutaanko lava auton päällä vai lava maassa.

Tämä ei ole 122H63:n kohdalla merkittävää, koska sen jälkeen kun kiilat on poistettu, tykki on todella nopea laittaa kuljetuskuntoon ja kytkeä auton perään. Tuo laskettava lava olisi kuitenkin kiinnitettävä jotenkin maahan liikkumisen estämiseksi, joten se työvaihe olisi tässä ratkaisussa edelleen.
 
Ihme, ettei Tunguska ja Tor olleet mukana kuvioissa. Tai ei ehkä ihme, mutta jotenkin kuvittelen, että ne olisivat ehkä sopineet paremmin panssariprikaatien suojaamiseen kuin nuo vehkeet.
Valikoima olisi voinut muuttua jos olisi oltu liikkeellä parikin vuotta myöhemmin. Crotale-hankinnan aikaan tarjolla oli vielä vanhoja värkkejä.

Sekä Tor että Tunguska olisivat tosin saattaneet kaatua kalliiseen tela-alustaan vaikka olisivat muuten olleet ok. Emme tietysti tiedä olisivatko. Tor olisi ollut lähinnä sitä mitä oltiin ostamassa.
 
Valikoima olisi voinut muuttua jos olisi oltu liikkeellä parikin vuotta myöhemmin. Crotale-hankinnan aikaan tarjolla oli vielä vanhoja värkkejä.

Sekä Tor että Tunguska olisivat tosin saattaneet kaatua kalliiseen tela-alustaan vaikka olisivat muuten olleet ok. Emme tietysti tiedä olisivatko. Tor olisi ollut lähinnä sitä mitä oltiin ostamassa.

Ahti Lappi taisi tosin todeta, että häntä Torin konsolit eivät vakuuttaneet, vaan piti Crotalea parempana. (Liekö tämä tutustuminen tapahtunut joskus BUK-hankinnan aikoihin.) Että sinänsä ei välttämättä menetetty mitään.
 
Tässä artikkeli tuosta Ceasarin ammunnasta.
According to information and video published by the American company Raytheon Missiles & Defense, the French Nexter CAESAR 6x6 155mm wheeled self-propelled howitzer firing Raytheon Excalibur extended-range artillery projectiles directly struck two targets at a distance of more than 46 kilometers, a record-setting range for this artillery gun system.
“Integration with CAESAR now adds a level of mobility to the long-range and proven precision of Excalibur, providing the U.S. Army and partner nations more flexibility for this advanced, versatile weapons system for contested environments,” said Sam Deneke, vice president of execution for Land Warfare & Air Defense at Raytheon Missiles & Defense. “This success highlights the interoperability of a French howitzer with a U.S. munition and offers our customers more options to deploy Excalibur artillery from a range of platforms.”

Building on previous compatibility tests, this demonstration marked an important milestone toward operational capability for Excalibur’s integration with CAESAR.

“Chosen by eight partner nations, CAESAR is arguably the most successful truck-mounted artillery system available today,” said Thierry Soulat, program manager at Nexter. “This demonstration with Excalibur underscores CAESAR’s compatibility with NATO standards for both conventional and smart ammunition.”
 
Tyhjää huulien heiluntaa..

K9 päädyttiin koska oli ainoa kalusto mitä oli maailmalta saatavissa ehkä isossa erissä käytettynä ja edullisesti. Yllätys oli varastoidun kaluston heikko kunto, varastointia ei ollut tehty suomalaisen tavan mukaisesti puhumattakaan korjauksista ennen varastointia.

Lähde, kalustoa korjaavat käyttäjät.

Eli sulla ei ole mitään lähdettä jonka täällä pystyttäisiin varmistamaan, ja foorumin naavaparrat senkun tykkää viestistä.
 
Jos oletetaan, että lunastamme koko K9-option ja senkin jälkeen teemme tykistöhankintoja tämän vuosikymmenen ja ensi vuosikymmenen alun puolella, niin kumpi olisi parempi ratkaisu, jatkaa K9-hankintoja vai hankkia CAESAR tai sen tyylinen ratkaisu? Toisaalta renkailla kulkeva kalusto olisi operatiivisesti nopeampi liikkumaan maan eri kolkasta toiseen, mutta sitten maastoliikkuvuus kärsisi ja Suomessa kuitenkin todennäköisesti joutuu liikkumaan myös metsien, jne... lävitse, niin olisiko parempi pysyä pelkässä telakalustossa?
 
On montakin, mutta harva niistä haluaa tulla tänne julkisena omalla nimellä esiintymään.
Mä voin sanoa että mulla on useita hyviä kavereita kaluston huollossa, joiden mielestä kaikki toimii erinomaisesti kyseisen järjestelmän osalta. Tietenkään kukaan heistäkään ei halua tänne tulla asioista puhumaan. Meillä on vain sana sanaa vastaan. Tässä on se ongelma kun meillä on vain huhuja eikä oikeita lähteitä.
 
Mä voin sanoa että mulla on useita hyviä kavereita kaluston huollossa, joiden mielestä kaikki toimii erinomaisesti kyseisen järjestelmän osalta. Tietenkään kukaan heistäkään ei halua tänne tulla asioista puhumaan. Meillä on vain sana sanaa vastaan. Tässä on se ongelma kun meillä on vain huhuja eikä oikeita lähteitä.
Sitten ne lienee Panssariprikaatissa töissä. Olet varmasti kuullut myös tykkiin liittyvästä ongelmasta runsaan vuoden takaa?
 
Back
Top