No, mutta vakavasti. Epäilen vahvasti tuota auton päältä ampumista. Jos kyseessä olisi kuvanmukainen jalkalava, josta laskettaisiin jalat (järeämmät toki), autosta avattaisiin hydraulilukot ja (ilmajousitteinen) auto laskeutuisi alemmaksi jättäen lavan seisomaan omien jalkojen varaan, niin epäilen, pysyisikö lava paikallaan. Yläkulmilla ammuttaessa ehkä pysyisikin. Mutta entä jos pitäisi ampua enemmän laakaan? Tällöin lava pyrkisi liikkumaan auton hytin suuntaan rekyylivoiman suuntautuessa enemmän sinne.
Jos taas käytettäisiin koukku- tai vaijeritartuntaista lavaa ehdotuksesi mukaisesti, niin silloinhan voimat menisivät suurelta osin autoon ja vaihtolavalaitteeseen tukijaloista huolimatta. Tämä ei äkkiseltään kuulosta kovin hyvältä, vaikka mikä minä olen vastaamaan, kun luvut jäi kesken aikanaan.
En tarkoittanut alas laskettavilla jaloilla tuon tyylisiä jalkoja, vaan samaan tyyliin "suunnattuja" kuin kiinalaisten PCL-09 -pyörälavettisessa tykissä:
Tämän lisäksi tarvittaneen kaksi yo. kuvan tyylistä lavettihaaraa auton takaviistoon. Näillä hydraylisilla tukijaloilla siis kevennettäisiin alustaa siten, että rekyyliä ei ota vastaan auton runko vaan se kyytiin nostettu, tykin sisältävä alusta.
Tuo PCL-09 on minusta tyhmästi mietitty, kun lavalle on tungettu ihan liikaa tavaraa eikä niitä laskettavia työtasoja ole; tykkimiehistön työtila on aivan liian pieni tehokasta tulitoimintaa ajatellen. Tämä käy hyvin selville jos katsoo youtubesta videoita, jossa tykki on toiminnassa.
Etelä-Koreassahan kyllä tehtiin tuontyyppinen ratkaisu EVO-105:n kanssa. Siis pultattiin 105 mm haupitsi suoraan kuorma-auton lavalle ja tukijalatkin näyttävät olevan tavallisia kappaletavaranosturin kanssa käytettäviä. Mutta 105 mm kranaatti on kevyempi eikä M101:n putkesta ulosmitata läheskään samoja lähtönopeuksia kuin D-30:stä. Jos netti on oikeassa, niin täyspanoksella ammuttaessa 122 mm kranaatilla on yli kolminkertainen liike-energia putkensuulla, eli rekyyliäkin lienee melko lailla reippaammin.
Kyllä vaan, ja tämän takia systeemi pitäisikin suunnitella siten, että rekyylin ottaisi vastaan alusta tukijalkoineen eikä auto, muuten päädytään siihen, että auton pitää olla erikoisvahvistettu ja -varusteltu, eikä vaihtolavakonsepti toimi.
Tahtoo sanoa, että jos toimintaa halutaan nopeuttaa jollakin kustannustehokkaalla ratkaisulla, niin järkevintä voisi olla laskea se lava suosiolla maahan ja ampua siitä. Sitä en tiedä, millaiset kiilat siihen pitäisi kehittää ja paljonko toiminta oikeasti nopeutuisi. Mutta ehkä koukkuauton koukkua voisi käyttää apuna juntattaessa niitä maahan.
En kyllä keksi, miten tämä maahanlaskeminen nopeuttaisi asemaanajoa tai asemasta lähtemistä 122H63:n kanssa, epäilen, että homma olisi hitaampaa. Tämä siksi, että kun tykki olisi laskettu maahan, pitäisi edelleen tehdä kaikki samat vaihteet kuin standarditykinkin kanssa. Ja toisaalta kaikki samat työvaiheet tarvittaisiin kuin standarditykin kanssa, kun asemasta lähdettäisiin, paitsi että lisäksi tykki pitäisi nostaa vielä auton lavalle.