Tykistö

Mutta entäs jos modernisointia veisikin hieman laajemmalle ja toteuttaisi jotain tämän tyylistä:
  • Vaihtolavatyylinen alusta, jossa alas laskettavat tukijalat
  • Alustalle asennetaan 122H63 siten, että ampumasuunta pääsääntöisesti takasektori. Tämä siksi, että kuorma-auton hyttiä ei tällöin tarvitse suojata suupaineelta.
  • Alustalla toisessa päässä (kuorma-auton hytin pää) säilytys esim. 40 laukaukselle
  • Alustalla seinät, jotka käännetään vaakasuoraan tuliasemassa, näin tykkimiehistölle muodostuu suurempi "työtila"
  • Alustalla aiemmin mainittu paikannukseen ja suuntaamiseen liittyvä laitteisto sekä viestivälineet
Tulitoiminta tapahtuisi siis laskematta tätä alustaa maahan, tukijalat ottaisivat rekyylin vastaan. Mitä tällä saavutettaisiin:
  • Nopea asemaan ajo ja asemasta lähtö, kun tulitoiminta tapahtuisi suoraan kuorma-auton päältä
  • Kuorma-autoja ei tarvitsisi hankkia varastoon, vaan voitaisiin käyttää sopivia ottoajoneuvojakin. Merkittävä kustannussäästö hankinnassa.
  • Mikäli kuorma-auto vikaantuu, tykin sisältävä alusta voidaan nostaa helposti toisen kuorma-auton lavalle
  • Itse aseet (=tykit) ovat jo olemassa
1642153369751.png

Tai sitten ostetaan kiinasta suoraan tämä ja toivotaan että murkula putoaa oikeaan karttaruutuun. Toisekseen vedettävän tykin hinta on kuorma-auton kanssa tasoissa.
 
Mutta silti tekisin olemassa olevaan 2S1 kalustoon sen pienen päivityksen ja käyttäisin sitä mahdollisimman pitkään.

Kun kalustosta luovutaan on tuo materiaali käytettävissä johonkin muuhun.

Oletan nyt olevan puhe paikannuskalustosta ja sen sellaisesta? Kuulostaisi ihan viisaalta, kun kerran kalusto on kykenevää seuraamaan hyökkäyksen mukana.
 
Katso liite: 55589

Tai sitten ostetaan kiinasta suoraan tämä ja toivotaan että murkula putoaa oikeaan karttaruutuun. Toisekseen vedettävän tykin hinta on kuorma-auton kanssa tasoissa.

Ei ole realismia, että Suomi ostaisi enää tänä päivänä sotakalustoa Kiinasta, sen verran huonossa huudossa maa on. Toisekseen tuossa ratkaisussa ostettaisiin paitsi uusia tykkejä myös autoja ja minun ehdotuksessanihan käytettäisiin olemassa olevaa kalustoa uudella lailla ilman, että autoja tarvisi ostaa varastoon 😇
 
Juuri näin, tulen avauksen nopeus ja väistö tuli tehtävän jälkeen on kriittinen tekijä.

Ja nuo kevyemmät tykit vievät myös vihollisen huomiota raskaammasta kalustosta. Vedettävä kalusto voidaan varata siihen, että niitä käytetään tykistövalmisteluihin hyökkäyksen alussa ja kaikki liikkuva kalusto voi pysytellä kauempana ja säästää ammuksensa siihen asti kun lähdetään liikkeelle.
 
Toisaalta, tuo 2S1 on myös 50-vuotta vanha konstruktio ja tykki jo 60-luvulta. Mitään paluuta se ei tuo meille enempää kuin 2S1 roikuttaminen tykistössä. 155mm tykki on kuitenkin huomattavasti tulivoimaisempi ja mahdollistaa NATO-kaliiperien sekä kuorma-ammusten käyttämisen. Kantama kasvaa kohtalaisesti jo peruspaukulla ja base-bleedillä jopa tuplat 122mm verrattuna.

Päivitys maksaa, mutta elämä on. Tietysti kalusto pitää olla hyväkuntoista ja varaosia saada paljon & edullisesti. Ammunnanhallinta ja paikannus modernille tasolle maksavat, mutta jos pitäisi verrata suorituskyvyssä samalla lailla modernisoitua 122 PSH 74 ja M109A3 versiota, niin itse valitsisin jälkimmäisen.

Mutta en olekaan tykkimies tai ymmärrä näistä mitään.
Jos nyt suoraan tykkiteknisiä ratkaisuja pohditaan, niin 2S1:ssä on sentään puoliautomaattinen kiila ja sähköinen ketjulatasin kranaatille ja kartussille, toisin kuin M109:ssä oleva puoliautomaattinen ruuvilukko manuaalis-hydraulisella latasimella. 2S1:n latausmekanismi on huomattavasti kehittyneempi kuin vanhassa M109:ssä.
Videolla israelilaiset omassa (modernisoidussa) M109:ssään:

Kun vertaa 122 PSH 74:ääjn/2S1:een, ero on aika valtava:

Toki M109:n eri versiot ovat erilaisia ja uusin M109A7 on käytännössä täysin uusi panssarihaupitsi, panssarilavettikin on uusi. Tässä onkin jo uusi ketjulatasin kranaatille, panos laitetaan käsin, ruuvilukko toimii koneavusteisesti ja nallia ei näköjään tarvitse enää asettaa käsin.

Amerikkalaisilla on jokin outo kiintymys noihin ruuvilukkoisiin tykkeihin, mitä en oikein jaksa ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta entäs jos modernisointia veisikin hieman laajemmalle ja toteuttaisi jotain tämän tyylistä:
  • Vaihtolavatyylinen alusta, jossa alas laskettavat tukijalat
  • Alustalle asennetaan 122H63 siten, että ampumasuunta pääsääntöisesti takasektori. Tämä siksi, että kuorma-auton hyttiä ei tällöin tarvitse suojata suupaineelta.
  • Alustalla toisessa päässä (kuorma-auton hytin pää) säilytys esim. 40 laukaukselle
  • Alustalla seinät, jotka käännetään vaakasuoraan tuliasemassa, näin tykkimiehistölle muodostuu suurempi "työtila"
  • Alustalla aiemmin mainittu paikannukseen ja suuntaamiseen liittyvä laitteisto sekä viestivälineet
Tulitoiminta tapahtuisi siis laskematta tätä alustaa maahan, tukijalat ottaisivat rekyylin vastaan. Mitä tällä saavutettaisiin:
  • Nopea asemaan ajo ja asemasta lähtö, kun tulitoiminta tapahtuisi suoraan kuorma-auton päältä
  • Kuorma-autoja ei tarvitsisi hankkia varastoon, vaan voitaisiin käyttää sopivia ottoajoneuvojakin. Merkittävä kustannussäästö hankinnassa.
  • Mikäli kuorma-auto vikaantuu, tykin sisältävä alusta voidaan nostaa helposti toisen kuorma-auton lavalle
  • Itse aseet (=tykit) ovat jo olemassa

Me kokeiltiin poikien kanssa, ei kestänyt. :giggle:

1642185711600.png

No, mutta vakavasti. Epäilen vahvasti tuota auton päältä ampumista. Jos kyseessä olisi kuvanmukainen jalkalava, josta laskettaisiin jalat (järeämmät toki), autosta avattaisiin hydraulilukot ja (ilmajousitteinen) auto laskeutuisi alemmaksi jättäen lavan seisomaan omien jalkojen varaan, niin epäilen, pysyisikö lava paikallaan. Yläkulmilla ammuttaessa ehkä pysyisikin. Mutta entä jos pitäisi ampua enemmän laakaan? Tällöin lava pyrkisi liikkumaan auton hytin suuntaan rekyylivoiman suuntautuessa enemmän sinne.

Jos taas käytettäisiin koukku- tai vaijeritartuntaista lavaa ehdotuksesi mukaisesti, niin silloinhan voimat menisivät suurelta osin autoon ja vaihtolavalaitteeseen tukijaloista huolimatta. Tämä ei äkkiseltään kuulosta kovin hyvältä, vaikka mikä minä olen vastaamaan, kun luvut jäi kesken aikanaan.

Etelä-Koreassahan kyllä tehtiin tuontyyppinen ratkaisu EVO-105:n kanssa. Siis pultattiin 105 mm haupitsi suoraan kuorma-auton lavalle ja tukijalatkin näyttävät olevan tavallisia kappaletavaranosturin kanssa käytettäviä. Mutta 105 mm kranaatti on kevyempi eikä M101:n putkesta ulosmitata läheskään samoja lähtönopeuksia kuin D-30:stä. Jos netti on oikeassa, niin täyspanoksella ammuttaessa 122 mm kranaatilla on yli kolminkertainen liike-energia putkensuulla, eli rekyyliäkin lienee melko lailla reippaammin.

1642187374700.png
 
Tahtoo sanoa, että jos toimintaa halutaan nopeuttaa jollakin kustannustehokkaalla ratkaisulla, niin järkevintä voisi olla laskea se lava suosiolla maahan ja ampua siitä. Sitä en tiedä, millaiset kiilat siihen pitäisi kehittää ja paljonko toiminta oikeasti nopeutuisi. Mutta ehkä koukkuauton koukkua voisi käyttää apuna juntattaessa niitä maahan.
 
No, mutta vakavasti. Epäilen vahvasti tuota auton päältä ampumista. Jos kyseessä olisi kuvanmukainen jalkalava, josta laskettaisiin jalat (järeämmät toki), autosta avattaisiin hydraulilukot ja (ilmajousitteinen) auto laskeutuisi alemmaksi jättäen lavan seisomaan omien jalkojen varaan, niin epäilen, pysyisikö lava paikallaan. Yläkulmilla ammuttaessa ehkä pysyisikin. Mutta entä jos pitäisi ampua enemmän laakaan? Tällöin lava pyrkisi liikkumaan auton hytin suuntaan rekyylivoiman suuntautuessa enemmän sinne.

Jos taas käytettäisiin koukku- tai vaijeritartuntaista lavaa ehdotuksesi mukaisesti, niin silloinhan voimat menisivät suurelta osin autoon ja vaihtolavalaitteeseen tukijaloista huolimatta. Tämä ei äkkiseltään kuulosta kovin hyvältä, vaikka mikä minä olen vastaamaan, kun luvut jäi kesken aikanaan.

En tarkoittanut alas laskettavilla jaloilla tuon tyylisiä jalkoja, vaan samaan tyyliin "suunnattuja" kuin kiinalaisten PCL-09 -pyörälavettisessa tykissä:

1642229564768.png

Tämän lisäksi tarvittaneen kaksi yo. kuvan tyylistä lavettihaaraa auton takaviistoon. Näillä hydraylisilla tukijaloilla siis kevennettäisiin alustaa siten, että rekyyliä ei ota vastaan auton runko vaan se kyytiin nostettu, tykin sisältävä alusta.

Tuo PCL-09 on minusta tyhmästi mietitty, kun lavalle on tungettu ihan liikaa tavaraa eikä niitä laskettavia työtasoja ole; tykkimiehistön työtila on aivan liian pieni tehokasta tulitoimintaa ajatellen. Tämä käy hyvin selville jos katsoo youtubesta videoita, jossa tykki on toiminnassa.


Etelä-Koreassahan kyllä tehtiin tuontyyppinen ratkaisu EVO-105:n kanssa. Siis pultattiin 105 mm haupitsi suoraan kuorma-auton lavalle ja tukijalatkin näyttävät olevan tavallisia kappaletavaranosturin kanssa käytettäviä. Mutta 105 mm kranaatti on kevyempi eikä M101:n putkesta ulosmitata läheskään samoja lähtönopeuksia kuin D-30:stä. Jos netti on oikeassa, niin täyspanoksella ammuttaessa 122 mm kranaatilla on yli kolminkertainen liike-energia putkensuulla, eli rekyyliäkin lienee melko lailla reippaammin.

Kyllä vaan, ja tämän takia systeemi pitäisikin suunnitella siten, että rekyylin ottaisi vastaan alusta tukijalkoineen eikä auto, muuten päädytään siihen, että auton pitää olla erikoisvahvistettu ja -varusteltu, eikä vaihtolavakonsepti toimi.

Tahtoo sanoa, että jos toimintaa halutaan nopeuttaa jollakin kustannustehokkaalla ratkaisulla, niin järkevintä voisi olla laskea se lava suosiolla maahan ja ampua siitä. Sitä en tiedä, millaiset kiilat siihen pitäisi kehittää ja paljonko toiminta oikeasti nopeutuisi. Mutta ehkä koukkuauton koukkua voisi käyttää apuna juntattaessa niitä maahan.

En kyllä keksi, miten tämä maahanlaskeminen nopeuttaisi asemaanajoa tai asemasta lähtemistä 122H63:n kanssa, epäilen, että homma olisi hitaampaa. Tämä siksi, että kun tykki olisi laskettu maahan, pitäisi edelleen tehdä kaikki samat vaihteet kuin standarditykinkin kanssa. Ja toisaalta kaikki samat työvaiheet tarvittaisiin kuin standarditykin kanssa, kun asemasta lähdettäisiin, paitsi että lisäksi tykki pitäisi nostaa vielä auton lavalle.
 
En tarkoittanut alas laskettavilla jaloilla tuon tyylisiä jalkoja, vaan samaan tyyliin "suunnattuja" kuin kiinalaisten PCL-09 -pyörälavettisessa tykissä:
[KUVA]
Tämän lisäksi tarvittaneen kaksi yo. kuvan tyylistä lavettihaaraa auton takaviistoon. Näillä hydraylisilla tukijaloilla siis kevennettäisiin alustaa siten, että rekyyliä ei ota vastaan auton runko vaan se kyytiin nostettu, tykin sisältävä alusta.

Ajattelin kyllä hieman tuontyyppisiä jalkoja vaihtolavan kanssa, mutta epäilen silti toteutettavuutta, kun se lava on kiinni siinä vaihtolavalaitteessa.

Mehän haluamme nuo tukijalat niin syvälle maahan, että rekyylivoima menee maahan niiden kautta. Saadaanko ne työnnettyä tarpeeksi syvälle maaperään, jos lavalla on painoa vaikkapa 10 tonnia? Vai käykö niin, että ammuttaessa maaperä tukijalkojen alla antaa perään ja osa voimasta menee kuitenkin auton kautta maahan? Lähtökohtaisesti tykin suuntaus kai tarkistetaan jokaisen laukauksen välissä, joten epäilen vahvasti, että tykki(/tukijalat) istuisivat ammuttaessa tiukasti paikallaan kuin betoniin valettuna.

Joku voisi tietysti ehdottaa, että nostetaan auto kokonaan irti maasta lavan tukijalkojen varaan (jos niitä on neljä). Tämä epäilemättä ratkaisisi ongelman. Mutta kestääkö vaihtolavalaite moisen rääkin? Voipi mennä yli suunnitteluspekseistä.

En kyllä keksi, miten tämä maahanlaskeminen nopeuttaisi asemaanajoa tai asemasta lähtemistä 122H63:n kanssa, epäilen, että homma olisi hitaampaa. Tämä siksi, että kun tykki olisi laskettu maahan, pitäisi edelleen tehdä kaikki samat vaihteet kuin standarditykinkin kanssa. Ja toisaalta kaikki samat työvaiheet tarvittaisiin kuin standarditykin kanssa, kun asemasta lähdettäisiin, paitsi että lisäksi tykki pitäisi nostaa vielä auton lavalle.

Tykin lavetin levittäminen(/paketoiminen kuljetuskuntoon) jää työvaiheista pois, jos tykki on pultattu kiinteästi lavalle - sama sinänsä, ammutaanko lava auton päällä vai lava maassa.
 
Uusimmassa hankinnassa kiiteltiin edellisten arvioitua parempaa kuntoa.

Jos jotakin pitää erikseen hehkuttaa, niin yleensä se tarkoittaa asioiden olevan aivan käänteisesti. :cautious:

(Vrt. RK-62 on maailman paras rynnäkkökivääri.)
 
Jos jotakin pitää erikseen hehkuttaa, niin yleensä se tarkoittaa asioiden olevan aivan käänteisesti. :cautious:

(Vrt. RK-62 on maailman paras rynnäkkökivääri.)
Ihme asenne muutamilla K9:n, varmaan niitä päätettiin ostaa lisää juuri sen vuoksi että ovat niin paskoja… Valot päälle
 
  • Tykkää
Reactions: aab
Ihme asenne muutamilla K9:n, varmaan niitä päätettiin ostaa lisää juuri sen vuoksi että ovat niin paskoja… Valot päälle

Ei mulla ole mitään Moukaria vastaan. Puolustusvoimien viestintä ei sen sijaan ole aina ihan läpinäkyvää eikä sitä välttämättä kannata lukea juuri niin kuin se on kirjoitettu.

Ihan kelpo kalu Moukari todennäköisesti on, kerran niitä ostetaan lisääkin. Siitä olen samaa mieltä. Pitäisin silti odotukset realistisina - tuskin sieltä on ostettu uuden PzH2000:n veroinen laite kolmanneksella hinnasta. Voi olla, että ne ovat ihan oikeasti käytettyjä ja suorituskykykin on vain hyvää luokkaa eikä paras mahdollinen.

Mutta jos tarvitsee auton (tykin) ja rahasta on tiukkaa, kannattaa toki ostaa mieluummin sata tonnia ajettu Kia kuin uusi Mersu. Molemmat ajaa asiansa ja sen minkä Kian elinkaaressa/korjaamokäynneissä häviää, säästää hankintahinnassa moninkertaisesti.
 
Ei mulla ole mitään Moukaria vastaan. Puolustusvoimien viestintä ei sen sijaan ole aina ihan läpinäkyvää eikä sitä välttämättä kannata lukea juuri niin kuin se on kirjoitettu.

Ihan kelpo kalu Moukari todennäköisesti on, kerran niitä ostetaan lisääkin. Siitä olen samaa mieltä. Pitäisin silti odotukset realistisina - tuskin sieltä on ostettu uuden PzH2000:n veroinen laite kolmanneksella hinnasta. Voi olla, että ne ovat ihan oikeasti käytettyjä ja suorituskykykin on vain hyvää luokkaa eikä paras mahdollinen.

Mutta jos tarvitsee auton (tykin) ja rahasta on tiukkaa, kannattaa toki ostaa mieluummin sata tonnia ajettu Kia kuin uusi Mersu. Molemmat ajaa asiansa ja sen minkä Kian elinkaaressa/korjaamokäynneissä häviää, säästää hankintahinnassa moninkertaisesti.
Asiaa voi peilata vaikkapa siihen miten Marksmania uransa alkuvaiheessa hehkutettiin. Sittemmin on ihan julkisestikin myönnetty ettei se ihan niin ruusuista ollutkaan.

Ei niin että Moukarin murheet olisivat samaa tasoa mutta asioita todistetusti kaunistellaan ja ongelmat jäävät sisäpiirin tietoon. Propagandaan pitää aina osata suhtautua.
 
Asiaa voi peilata vaikkapa siihen miten Marksmania uransa alkuvaiheessa hehkutettiin. Sittemmin on ihan julkisestikin myönnetty ettei se ihan niin ruusuista ollutkaan.

Ei niin että Moukarin murheet olisivat samaa tasoa mutta asioita todistetusti kaunistellaan ja ongelmat jäävät sisäpiirin tietoon. Propagandaan pitää aina osata suhtautua.

Miten muuten Crotalea käsiteltiin? Siinähän oli niitä ohjusongelmia ihan julkisestikin.
 
Miten muuten Crotalea käsiteltiin? Siinähän oli niitä ohjusongelmia ihan julkisestikin.
Ainakin Venäjän puolustusministeri nosti asian julkisuuteen. Heiltä olisi kuulemma saanut parempia. Siinä yhteydessä asia kai myönnettiin jossain mitassa todeksi. Gratsov vähän kuorrutti juttuaan ja Pv kenties vähätteli?
 
Ainakin Venäjän puolustusministeri nosti asian julkisuuteen. Heiltä olisi kuulemma saanut parempia. Siinä yhteydessä asia kai myönnettiin jossain mitassa todeksi. Gratsov vähän kuorrutti juttuaan ja Pv kenties vähätteli?

No, BUK:t sitten ostettiinkin. En tiedä, olivatko paremmat, kun stenattiin jo. :D
 
Back
Top