Tykistö

Miksi laittaisit nuo rahat vanhan lyhyen kantaman kaluston päivittämiseen? Taitaa maksaa melkein saman kuin K9:n hankinta ja silti suorituskyky on mitä on. Epäilenpä että suorituskyky mittarina K9 on halvempi kuin vanhan romun kunnostus ja nykyaikaistaminen
Yli 20 kilometrin etäisyydelle tehokas tulenkäyttö vaatii kuitenkin mieluusti tarkkuusampumatarviketta, joten taktisessa käytössä "tyhmällä" ampumatarvikkeella 14,6 km kantama on aivan riittävä, erityisesti kun kalusto pystyy pysymään hyökkäävänkin osan mukana ja modernisoinnin myötä nopeaan tulenavaukseenkin. 122 mm kalusto on taktisesti helpompaa käyttää lyhyempien varmuusetäisyyksien ansiosta, ja kuten taannoin laskeskelin, jäisi itse laitteistojen modernisointikustannus varsin alhaiseksi (ennen työtä ainakin), ja ainakin ilman sitä @Mikfin70 mainitsemaa voimansiirron uudistamista automaattivaihteistolla.

Ja kuten Armenian ja Azerbaidžanin välinen konflikti osoitti, nopeaan asemanvaihtoon kykenevä kalusto alkaa olla tärkeää puolustavillekin joukoille, ei pelkästään hyökkäyksen mukana pysymiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kuullut hevosmiehiltä juttua sekä K9:n huonosta että hyvästä kunnosta, veikkaan että niissä on ollut aika paljon yksilökohtaisia eroja.
Yksi julkisesti saatavilla tieto näiden kunnosta on se, että niitä tilattiin optiota käyttämällä etuajassa lisää...
 
Yksi julkisesti saatavilla tieto näiden kunnosta on se, että niitä tilattiin optiota käyttämällä etuajassa lisää...
Juuri näin. Lisäksi ne on itse valittu ja tarkastettu. Kolmantena pointtina on se, että norskit testaa K2:sta uudeksi tankiksi, tuskinpa sitä tekisivät jos olisi tullut sutta. Teksipä melkein mieli sanoa, että mahorkan haju leijuu sieraimiin… vai haistanko väärin?
 
Juuri näin. Lisäksi ne on itse valittu ja tarkastettu. Kolmantena pointtina on se, että norskit testaa K2:sta uudeksi tankiksi, tuskinpa sitä tekisivät jos olisi tullut sutta. Teksipä melkein mieli sanoa, että mahorkan haju leijuu sieraimiin… vai haistanko väärin?
Syytä siis minua ryssäksi?

Niin Norjalaiset ostivat UUSIA K9 tykkejä, Suomi 15 vuotta vanhoja.

Norja testaa UUSIA vaunuja siinä, kun Suomalainen ostaa käytettyjä.
 
Osaan vaunuista on asennettu PKM swing-moumtilla, mutta jos niistä haluaa enemmän tehoa irti niin niihin tulisi asentaa talin jolloin on myös itsenäinen paikannuskyky joka nopeuttaa tulenavausta sekä mahdollistaa paikantamislaitteen käyttämisen suuntaimen sijaan.

Eikä se vaihteiston korvaaminen automaatilla olisi paha-asia.

Luulisi että jostain halpa-Nato maa tuottaisi halpaa 122 mm murkulaa.

Ja pienellä peruskorjauksella sais vaunut kestämään 2040-luvun lopulle. ( Silloin oon jo niin dementoitunut/kuollut etten enää tajua näitä vähiäkään näistä jutuista)
 
Yksi julkisesti saatavilla tieto näiden kunnosta on se, että niitä tilattiin optiota käyttämällä etuajassa lisää...

Toisaalta jos se on edes puoliksi niin hyvä kuin uusi PzH2000, mutta maksaa vain kolmasosan, niin se kannattaa ostaa. Vaikka onkin oikeasti aika paska, mutta kun on halpa, niin olkoon.

Vähän samalla periaatteellahan on oltu liikkeellä monasti aiemminkin. DDR-kama noin esimerkiksi, samoin Ruotsin ällitällit. Niistähän sanottiin jo 80-/90-luvun taitteessa jossakin foorumillekin päätyneessä muistiossa, että auttamattomasti vanhentunutta kamaa.
 
Luulisi että jostain halpa-Nato maa tuottaisi halpaa 122 mm murkulaa.

Ja pienellä peruskorjauksella sais vaunut kestämään 2040-luvun lopulle. ( Silloin oon jo niin dementoitunut/kuollut etten enää tajua näitä vähiäkään näistä jutuista)
Hyviä ja halpoja tykkien ammuksia saa internetin mukaan Serbiasta. Ei nyt ihan NATO-maa mutta mahdollisesti jenkkien Stryker-prikaatien tulevat 155mm tykit valmistetaan Serbiassa mikäli Nora B52 voittaa.
 
Hyviä ja halpoja tykkien ammuksia saa internetin mukaan Serbiasta. Ei nyt ihan NATO-maa mutta mahdollisesti jenkkien Stryker-prikaatien tulevat 155mm tykit valmistetaan Serbiassa mikäli Nora B52 voittaa.
USA:ssa tykkien ja kranaatinheittimien putket on valmistanut perinteisesti Watervliet Arsenal vaikka asejärjestelmä olisi ostettu ulkomailta.
 
Luulisi että jostain halpa-Nato maa tuottaisi halpaa 122 mm murkulaa.

Ja pienellä peruskorjauksella sais vaunut kestämään 2040-luvun lopulle. ( Silloin oon jo niin dementoitunut/kuollut etten enää tajua näitä vähiäkään näistä jutuista)
Ainakin FMS:n kautta USA:kin on myynyt/toimittanut 122 mm ampumatarvikkeita liittolaisilleen, joten eiköhän toimitusketjut siihen löydy.
 
Mutta entäs jos modernisointia veisikin hieman laajemmalle ja toteuttaisi jotain tämän tyylistä:
  • Vaihtolavatyylinen alusta, jossa alas laskettavat tukijalat
  • Alustalle asennetaan 122H63 siten, että ampumasuunta pääsääntöisesti takasektori. Tämä siksi, että kuorma-auton hyttiä ei tällöin tarvitse suojata suupaineelta.
  • Alustalla toisessa päässä (kuorma-auton hytin pää) säilytys esim. 40 laukaukselle
  • Alustalla seinät, jotka käännetään vaakasuoraan tuliasemassa, näin tykkimiehistölle muodostuu suurempi "työtila"
  • Alustalla aiemmin mainittu paikannukseen ja suuntaamiseen liittyvä laitteisto sekä viestivälineet
Tulitoiminta tapahtuisi siis laskematta tätä alustaa maahan, tukijalat ottaisivat rekyylin vastaan. Mitä tällä saavutettaisiin:
  • Nopea asemaan ajo ja asemasta lähtö, kun tulitoiminta tapahtuisi suoraan kuorma-auton päältä
  • Kuorma-autoja ei tarvitsisi hankkia varastoon, vaan voitaisiin käyttää sopivia ottoajoneuvojakin. Merkittävä kustannussäästö hankinnassa.
  • Mikäli kuorma-auto vikaantuu, tykin sisältävä alusta voidaan nostaa helposti toisen kuorma-auton lavalle
  • Itse aseet (=tykit) ovat jo olemassa
 
Hyviä ja halpoja tykkien ammuksia saa internetin mukaan Serbiasta. Ei nyt ihan NATO-maa mutta mahdollisesti jenkkien Stryker-prikaatien tulevat 155mm tykit valmistetaan Serbiassa mikäli Nora B52 voittaa.
Ei kai nyt USA tuota mitään slaavimaasta, keskeltä eurooppaa, joka on ideologisesti Venäjän kanssa hyvää pataa? Olen ollut sen tiedon varassa että BAE valmistaa sitten mahdolliset, uudet 155mm telatykkien kanuunat, kuten M777A2 versiotkin. Tuo M777 ER on testeissä SPH:n tykkiversioksi (ERCA). Rajoittava tekijä tietysti on se jos halutaan liikkua C-130 kalustolla, joka ei salli yli 20 tonnin painoista rotjaketta.

Näkyy olevan toiveissa että uusi itseliikkuva tykkijärjestelmä saataisiin 2020-luvun alkuun riviin. Kiirettä pitää ja ei välttämättä onnistu, jos halutaan että tuotanto tapahtuu US-maaperällä kuten yleensä näissä kaupoissa edellytetään.
https://nationalinterest.org/blog/b...wed-155-millimeter-howitzer-aka-big-gun-35277
 
Hollanti tarjosi M109 Suomelle, mutta jos haluaa palata oikeasti 60-luvulle niin tuossa on siihen kalusto.
Toisaalta, tuo 2S1 on myös 50-vuotta vanha konstruktio ja tykki jo 60-luvulta. Mitään paluuta se ei tuo meille enempää kuin 2S1 roikuttaminen tykistössä. 155mm tykki on kuitenkin huomattavasti tulivoimaisempi ja mahdollistaa NATO-kaliiperien sekä kuorma-ammusten käyttämisen. Kantama kasvaa kohtalaisesti jo peruspaukulla ja base-bleedillä jopa tuplat 122mm verrattuna.

Päivitys maksaa, mutta elämä on. Tietysti kalusto pitää olla hyväkuntoista ja varaosia saada paljon & edullisesti. Ammunnanhallinta ja paikannus modernille tasolle maksavat, mutta jos pitäisi verrata suorituskyvyssä samalla lailla modernisoitua 122 PSH 74 ja M109A3 versiota, niin itse valitsisin jälkimmäisen.

Mutta en olekaan tykkimies tai ymmärrä näistä mitään.
 
Olen kuullut hevosmiehiltä juttua sekä K9:n huonosta että hyvästä kunnosta, veikkaan että niissä on ollut aika paljon yksilökohtaisia eroja.

Uusimmassa hankinnassa kiiteltiin edellisten arvioitua parempaa kuntoa.
 
Joskus kuulin kommentin "Ei kai Ladaan kannata ostaa kalliimpia lisävarusteita kuin Lada itse maksaa"
Tästä on monenlaisia vitsejä, joista laitan nyt yhden tunnetuimmista. Kun ketjun tunnelma tarvitsee ilmiselvästi piristystä.

Kun nainen laittaa silikonit tisseihin, se on sama kuin laittaisi Ladaan jalopuuratin. Kiva hivellä, mutta kyyti ei juurikaan parane.
 
Back
Top