Siirsin tänne Ukraina-ketjusta 155 tuliputken laukausmääräarvioinnin taustaksi.
Arvelen, että viiteviestissä on dekadivirhe 155 mm tuliputken kestoikäarviossa (kuten esittämänsä tiedon luotettavuutta viestin lähettäjä itse terveesti arvio, josta
!).
Suurikaliiperisen tykin rihlattu tuliputki kestää ehkä ~1000....(4000) laukausta "suurinta panosta", ja ehkä 3000 .... (20000) laukausta "pienempiä panoksia tai pienintä panosta". Tyypillisesti ja karkeasti arvioituna kestoikä pienille panoksille/putkea vähemmän rasittavilla laukauksille on 3...5 * suuren panoksen /paljon putkirasitusta aiheuttavien laukausyhdistelmien laukausmäärä.
Mitoituksessa pyritään siihen, että putki
kuluu loppuun. Se on
turvallinen vaurio (kuten lähtönopeuden putoaminen ja vaihtelu --> hajonta kasvaa, lievä johtorengaskuluminen / ohivuoto jne), jolloin aseella ampuva miehistö on turvassa "oman aseen vaikutukselta".
Toinen vauriomuoto
väsymisvaurio, on
katastrofaalinen asemiehistön kannalta, kun / jos putki särkyy / murtuu ammuttaessa. Oheisessa artikkelissa on kuvia katastrofaalisesta vauriosta (artikkelin kuva Figure 11./sivulla 8.)
Tuossa vielä viite 175 mm tykin tuliputken pahoihin ongelmiin Vietnamin sodan alkuvaiheessa. Sen perusteella USA:ssa aloitettiin suurikaliiperisten tuliputkien valmistuksessa autofretointi "normaalitekniikkana" ja muitakin menettelyjä otettiin käyttöön aseturvallisuuden takaamiseksi.
Alunperinkin 175 mm tuliputken kestoikä oli vain muutamia satoja laukauksia (=400 ls wear life).
Käyttäjän kannalta turvallisesti mitoitetulla tuliputkella väsymiselinikä laukausmääränä on pidempi kuin kulumiselinikä ts. tuliputki hylättäisiin kulumisen vuoksi.
Tykistömuseossa / Museo Militariassa on esillä halkaistu kotimainen 155 K 83 tykinputki (lienee myös
kotimaisesta Lokomon takeesta valmistettu tuliputki), jolla on ammuttu >2500 ls. Putki lienee hylätty kulumisen vuoksi. Kotimaisten tykkien tuliputket ovat kromaamattomia ja autofretoimattomia, joten +2500 ls osoittaa niiden materiaalin ja rakenteen olevan kohtuudella kunnossa ja kilpailukykyisiä ulkomaisiin verrokkeihin nähden.
Autofretoinnilla voidaan tuliputken väsymiselinikä 2...4 -kertaistaa autofretoimattomaan putkeen nähden karkeasti arvioituna. Kulumiseen autofretointi ei vaikuta.
M777 putki on ihan tavallinen autofretoitu teräksinen tuliputki, jossa ei liene kromipinnoitetta panoskammiossa / rihlauksessa, koska tykin konstruktion alkuperä on Britanniassa!
Rihlatun osan kromaus on hieman hankalaa ja sitä ovat harrastaneet järjestelmällisesti pidemmän aikaa vain USA:laiset.
M777 jatkokehityksen osalta lienee päädytty siihen, että uudet putket tullaan kromaamaan ("tai pinnoittamaan sisäputki jotenkin muuten, jos uusi, ympäristöyställinen, kromauksen korvaava teollinen pinnoitusmenetelmä saadaan käyttöön") kulumiseliniän lisäämiseksi.
PZH2000 tuliputki lienee edistyksellisin (ja ehkä kallein) tuotantoon saakka päässyt JBMoU yhteensopiva (155/52 kal, 23 l lataustilavuus) tuliputki teknisessä mielessä tällä hetkellä. Se on autofretoitu, osittain kromipinnoitettu, mutta ei koko rihlatulta pituudeltaan ja muitakin hienouksia lienee käytetty putken sisäpinnan käsittelyssä/valmistuksessa.
Tuliputken kulumisesta / hylkäyskriteeristä hyvä raportti ohessa iltalukemiseksi, jos tekninen katsanto (aseinsinööriporno) aiheeseen kiinnostaa:
Ja jälleen: Aihetta on varmasti käsitelty tässä ketjussa aiemminkin, joten sorry jo etukäteen mahdollinen ja todennäköinen toisto. Kertaus on opintojen äiti.