Tykistö

Tasaisestihan tuota vanhaa kalustoa on poistunut sitä mukaa kun a-tarvikkeet happanevat. Me ammuttiin 105H61-37:lla vuonna 2001 ja se oli kuulemma viimeisiä kertoja kun sillä mallilla ammutaan. A-tarviketta käytettiin oikein tuhlailevasti, saatiin hyvää kokemusta pitkäkestoisemmasta ja rajusta tulitoiminnasta, ei ollut pelkkää odottelua. Esteitä ja peitteitä ammuttiin jatkuvalla syötöllä (este = 12 kranaattia per tykki). Pari pyrstörikkoista ammusta tuli, eli ammus hajoaa osittain ammuttaessa. Pitää erikoista särisevää ääntä lentäessä ja lentää vähintään satoja metrejä väärään paikkaan. Omien joukkojen yliampumislupaa ei (ehkä juuri tuosta syystä) ollutkaan.
105 H 61-37 oli meillä vielä koulutuskäytössä ja muistelen, että 105 H -patteristojakin olisi ollut tuolloin vielä tarkoitus perustaa.
 
90 tykkiä ja 184000 kranaattia. Parempi kuin ei mitään. Lähtivät vielä rivakasti ja yksi C-17 kuljettaa näemmä ainakin 6 tykkiä + tarvikkeita.
 
Verratkaapa tulitoimintaa tähän: 155 K 83 ampuu
Jep.

155 K 83 ampuu ensimmäisen kerran kohdassa 0:16 ja siitä eteenpäin noin 10 sekunnin intervallein. Viimeisessä kestää 13s kun tykin johtaja "pitää pienen puheen" ennen "viimeistä kertaa" 😄

M777 ampuu ensimmäisen kerran kohdassa 0:17, intervallit 42 ja 36 sekuntia. Toinen laukaisu ei heti lähde kun on joku häiriö ja siinä palaa hieman aikaa.

Summa summarum: K83 on suorittanut koko 6 laukauksen tulitehtävän ajassa 1:01 tulen avauksesta. Tässä kohtaa M777 on ampunut vasta kahdesti ja lataa kolmatta laukaustaan, joka lähtee liikkeelle 16 sekuntia sen jälkeen kun Suomi-poika on jo "kotiutunut" :salut:
Tai tähän vielä hieman ripeämpään:
Kolme kranaattia lähtee 16 sekuntiin (ensimmäinen 0:09, toinen 0:16 ja kolmas 0:25), vaikka käytetään latasinkeppiä eikä Tampellan alkuperäistä hydraulista heittävää latasinta. Toki ryhmän kokokin on suurempi.
 
Iso määrä tuota 152 H -kalustoa on ollutkin. Näihinhän liittyy semmoinen erikoisuus, että ainakaan vielä 95-96 laskimessa ei ollut ohjelmaa ko. kalustolle, vaan näiden kanssa voitiin toimia ainoastaan tasolla. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ei ollut.
Mahtoiko olla tarpeeksi laskimiakaan?
 
105 H 61-37 oli meillä vielä koulutuskäytössä ja muistelen, että 105 H -patteristojakin olisi ollut tuolloin vielä tarkoitus perustaa.
Olihan siellä jalkaväkiprikaateissa muutama 105-patteristo katkeraan loppuun saakka. Eiköhän ne ollut juuri tuota tyyppiä kun se kaiketi oli paras tarjolla olleista?
 
Mahtoiko olla tarpeeksi laskimiakaan?
Voi hyvin olla, että ei ollut. Tosin olihan eräänlaisena varalaskimena käytössä myös HP 48GX -mallisia ohjelmoitavia taskulaskimia, joilla saattoi muistaakseni laskea myös ampuma-arvoja :D Sinänsähän toi tykistölaskin oli käsittääkseni Nokian CP/M -tietokone kalliissa ja raskaissa kuorissa eli olisi kai tuon softan tehdä valmiiksi ja tarvittaessa "pakko-ottaa" Mikro-Mikkoja alustoiksi.
 
According to a video published on the Facebook account of "Сергій Пашинський" on May 6, 2022, Ukraine's armed forces have used for the first time in combat operations the local-made 2S22 Bohdana 6x6 155mm truck-mounted self-propelled howitzers to shell Russian troops deployed on the Ukrainian territory.
The 2S22 is a truck-mounted self-propelled howitzer that is based on a KrAZ-6322 6x6 military truck chassis. The design of the vehicle consists of a crew cab located at the front of the truck and a 155 mm howitzer mounted at the rear of the truck chassis. The crew cab is armored in order to offer protection against the firing of small arms and artillery shell splinters. It has a crew of five and a weight of 28,000 kg.

Using the KrAZ-6322 truck chassis, the 2S22 Bohdana can reach a maximum road speed of 80 km/h with a maximum cruising road range of 800 km and 300 km in off-road conditions.

The 2S22 Bohdana features a 155mm NATO caliber gun system that is able to fire all the standard 155mm ammunition. The artillery truck is equipped with computerized control and targeting system that uses SIPLUS and SIMATIC HM modules produced by Siemens, as well as a shell loading device.

The 2S22 Bohdana is able to carry a total of 20 ammunition and charges. The gun has an elevation from -5° to +65°. It has a firing from 40 to 42 km using standard HE (High Explosive) projectiles and 50 km with rocket-assisted artillery projectiles.

Miten sotaa käyvä maa saa tuollaisen aikaiseksi?
 



Miten sotaa käyvä maa saa tuollaisen aikaiseksi?
Teknisesti tuollainen kuorma-auton päällä oleva käsin ladattava tykki ei ole kovin monimutkainen konstruktio. Tuossahan tuo hydraulisesti nostettava ja laskettava maalevy ottaa rekyylin vastaan eli kuorma-auto lienee vakio pl. tuota tykkiosaa.
 



Miten sotaa käyvä maa saa tuollaisen aikaiseksi?
Siellä on varmaankin ollut jos jonkinlaista piirustusta pöydällä, Ukrainassahan on periaatteessa iso aseteollisuus Neuvostoliiton perintönä, vaikka se onkin ollut lähinnä tekohengitetty ja korruption riivaama jo pitkään, kun tilauskirjat eivät olleet kummoiset, ja puljujen piti pysyä pystyssä kotimaisen kysynnän voimin.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
En näe tuosta missään, mutta kuinka pitkä putki tuolla on? 52 kaliberin mittaa?
 
Totta, mutta priorisoitaisiinko meillä protot jos konflikti syttyisi?

Riippuu miten hienon pelin haluaa tehdä. Periaatteessa tuollaisen voisi pyöräyttää kannibalisoimalla ihan tavallinen sora-auto: leikotaan siitä sora-lava irti ja käytetään sitä samaa nivelpistettä minkä ympäri lava kippaa tuon "tukilevyn" ja sen rakenteiden kiinnityspaikkana. Sopivan vahvat sylinterit millä auto nostetaan ilmaan, niille voi varastaa hydrauliikan joko rungon väliin jääneeltä soralavan kippisylinteriltä tai sitten lavan muiden hydraulikäyttöjen kierroista (perälaudan nosto ainakin jää turhaksi kun lava otetaan pois, mahdollisesti lavan peitto on myös hydraulimoottorilla ajettava, samoin kasettikärryn lavan liikuttelu, jos on sorakasettiauto). Näin saadaan voima helposti ja ohjaus on jo valmiiksi hytissä.

Tykki on ilmeisesti perinteinen, ehkä pienin muutoksin. Auton apurungon päälle voi hitsata jotain levyjä jotta saa rungon sivuille laatikoita kranaattien kuljettamista varten.

Tuossa on miehistöhytti, sellaista ei tietysti normaalissa sora-autossa ole. Toki hytin takana on tilaa, sinne voi rakentaa jonkinlaisen kopin. Sora-autoissa on yleensä lavalämpöyhde joten siitä saa sille kopille lämmityksen, jos haluaa (tulee äkkiä hiki, jos unohtuu päälle).

Lisäksi tuo on kolmiakselinen, Suomessa sora-autot on olleet jo pitkään pääasiassa joko 4- tai 5-akselisia vaan sillä tuskin on väliä, auto kuin auto.

En tietysti suosittele tällaista kannibalisointia, sora-autoille on muutakin käyttöä ja tarpeeseen suunniteltu ajoneuvo on aina Mad Max viritystä parempi (tietysti). Kunhan annoin mielikuvituksen lentää hetken aikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Riippuu miten hienon pelin haluaa tehdä. Periaatteessa tuollaisen voisi pyöräyttää kannibalisoimalla ihan tavallinen sora-auto: leikotaan siitä sora-lava irti ja käytetään sitä samaa nivelpistettä minkä ympäri lava kippaa tuon "tukilevyn" ja sen rakenteiden kiinnityspaikkana. Sopivan vahvat sylinterit millä auto nostetaan ilmaan, niille voi varastaa hydrauliikan joko rungon väliin jääneeltä soralavan kippisylinteriltä tai sitten lavan muiden hydraulikäyttöjen kierroista (perälaudan nosto ainakin jää turhaksi kun lava otetaan pois, mahdollisesti lavan peitto on myös hydraulimoottorilla ajettava, samoin kasettikärryn lavan liikuttelu, jos on sorakasettiauto). Näin saadaan voima helposti ja ohjaus on jo valmiiksi hytissä.
Kutsuisin tuota tykkiteknikaaliksi, taikka the ultimate ghetto gunplatform. Rekyylivoimien ja suuntauksen takia homma ei ole ihan niin yksinkertainen, mutta varmaan olisi vaihtoehto. Syyriassakaan eivät paikalliset velhot sellaista tuottaneet. Enemmän ne putket oli raketeille kuin tykistön murkuloille.
 
Kutsuisin tuota tykkiteknikaaliksi, taikka the ultimate ghetto gunplatform. Rekyylivoimien ja suuntauksen takia homma ei ole ihan niin yksinkertainen, mutta varmaan olisi vaihtoehto. Syyriassakaan eivät paikalliset velhot sellaista tuottaneet. Enemmän ne putket oli raketeille kuin tykistön murkuloille.

Ehdottomasti menisi teknikaalien kanssa samaan sarjaan, siksi en tuollaista suosittelekaan. Sora-autoille on tosiaan parempaakin käyttöä ja tehtävään erityisesti suunniteltu on aina tällaista purkkaviritystä parempi.
 
Ehdottomasti menisi teknikaalien kanssa samaan sarjaan, siksi en tuollaista suosittelekaan. Sora-autoille on tosiaan parempaakin käyttöä ja tehtävään erityisesti suunniteltu on aina tällaista purkkaviritystä parempi.
Kun tykkiteknikaalit nyt on jo valmiiksi puheena, niin pakko kertoa näkemäni (painajais?)valveuni. Siinä kurottajaan oli asennettu puomin paikalle tykki. Havahduttuani keksin heti monta huonoa puolta, kuten sivusuuntauksen rajoittuneisuuden, kopin altistumisen suupaineelle, hydraulijalkojen tarpeen nyt mainitakseni. Hyviä puolia keksin... en yhtään. Mutta tulipahan nyt taas säikyteltyä teitä. :LOL:
 
But recent operational experiences in Afghanistan, Iraq and - particularly - Syria have highlighted the need for additional firepower in challenging situations involving overwhelming enemy forces.
Though the UK still uses the ageing L118 light gun- a towed 105mm Howitzer - it is too heavy to be mounted on to vehicles.

But the development of a new 105mm howitzer has now opened up new possibilities.

Hawkeye, developed in the US by Mandus, incorporates a groundbreaking modular lightweight system and low recoil, allowing it to be operated from a range of vehicles with a 360 degree field of fire.

It has already been trialled successfully in the US, where the ubiquitous Humvee jeep has been transformed into a lightweight, go anywhere artillery system able to strike and leave before being targeted itself.
“The plan is to mount the gun on a Coyote, the six-wheeled platform we used in Afghanistan, which has the capacity to carry the gun and ammunition.

“Mounting a standard L118 would not work due to its recoil, which would break the Coyote’s axles. But the Hawkeye is light with a hugely reduced recoil.

"If finally adopted after trials, it will provide huge firepower to special forces in a mobile configuration in a way that has never been experienced before and we should reasonably expect a limited number to be in service within the next two years."
 
Kun tykkiteknikaalit nyt on jo valmiiksi puheena, niin pakko kertoa näkemäni (painajais?)valveuni. Siinä kurottajaan oli asennettu puomin paikalle tykki. Havahduttuani keksin heti monta huonoa puolta, kuten sivusuuntauksen rajoittuneisuuden, kopin altistumisen suupaineelle, hydraulijalkojen tarpeen nyt mainitakseni. Hyviä puolia keksin... en yhtään. Mutta tulipahan nyt taas säikyteltyä teitä. :LOL:
AMV tykillä ja hydrauliset kiilat taakse.
 
Back
Top