Totta, tosin hyvä että jäykkälavettisista luovuttiin sotien jälkeen. Niiden arvo edes koulutuskäytössä on aika kyseenalainen (paitsi jos haluaa urheiluttaa tykkimiehiä, silloin voi laittaa juoksemaan hyppyheikin perään).
En ihmettele 76 K 02 käyttöä koulutuksessa, minun taulukon mukaan niitä oli jatkosodan jälkeen seuraavasti:
76 K 02 = 227 kpl
76 K 02-30 = 41 kpl
76 K 02-30/40 = 12 kpl
Iso määrä, riittää siinä mistä jakaa.
Nuo kaksi isompaa jatkosodan aikaista on minun taulukon mukaan:
150 H 40 = 48 kpl
105 K 34 = 12 kpl
Jos ei ole hankittu jatkosodan jälkeen lisää, niin selvästi pienempi määrä kun vertaa 76 K 02. Erikoista että olleet koulutuskäytössä noin kauan, tosin mikäs siinä - kuten kirjoitat, tykkihommat oppii vanhemmallakin kalustolla.
MUOKKAUS: Transnistrian tilanteesta kommentti: laitoin aikaisemmin päivällä kuvan, jonka sanottiin olevan raja-aseman suunnasta nousevaa savua - jotain selvästi paloi. En ole löytänyt sille mitään vahvistusta enkä nähnyt Ukrainan taholta kommenttia. Twitterissä on useammankin kerran "uutisoitu" siitä, mutta aina samalla kuvalla, ei mitään lisättävää tai uutta kerrottavaa.
Ehkä siellä oli tulipalo, mutta erikoista ettei ole kuulunut lisää. Hieman turhan paljon Transnistriaan liittyviä "uutisia" jotka on tuon kaltaisia purskeita, ilmoitus jostain tapahtuneesta vaan ei mitään jälkiseurausta tai laajempaa keskustelua. Ehkä niitä käydään Telegramissa, twitter on kuitenkin hiljainen.
Epäilyttäviä juttuja, ei tiedä uskoako vai ei. Olen pitänyt tuota seutua silmällä, varsinkin nyt kun Voiton päivä lähestyy.