Tykistö


Valko-Venäjällä on valtion kokoon nähden pienehkö ammattiarmeija. Joskun ennenkin oon huomannu, ettei "ammatti-" aina tarkoita: ammattitaitoinen. You Tuben lukuisissa kommenteissa herkutellaan Valko-Venäjän "Self-propelled" haupitsilla.

Mistä karkumatka johtui: Veikkaan, että ennen paraatia on yhdistelmä ajettu liian linkkuun, jolloin vetokidasta on jokin osa murrtunut.
 

Valko-Venäjällä on valtion kokoon nähden pienehkö ammattiarmeija. Joskun ennenkin oon huomannu, ettei "ammatti-" aina tarkoita: ammattitaitoinen. You Tuben lukuisissa kommenteissa herkutellaan Valko-Venäjän "Self-propelled" haupitsilla.

Mistä karkumatka johtui: Veikkaan, että ennen paraatia on yhdistelmä ajettu liian linkkuun, jolloin vetokidasta on jokin osa murrtunut.

Huonosti suunniteltu, kuten Neuvostoliitolta voi odottaakin. Lännessä perävaunun päässä katkeaa pultit ja lenkki irtoaa.
 
Täytyypäs nyt tänne jälkiviisastella sitä, mitä täällä jo viime kesänä pohdittiin: jos meillä (hallituksella) olisi ollut tahtoa kotimaisen tykkituotannon uudelleenkäynnistykseen, niin sitä olisi alettu saada nopeimmillaan näillä main käyntiin, jos linjastolle olisi ollut tilat jostain järjestettävissä. Toki mikäli vanhan tuotannon osaajia ei enää ole täysissä sielun ja hengen voimissa kaivettavissa isollakaan rahalla uusia ohjaamaan, niin uusien osaajien kouluttaminen olisi voinut kestää aikansa yritys-erehdys-periaatteella. Koneiden hankinta ja asennus, uusien työmiesten palkkaaminen ja vanhojen osaajien maanittelu isolla rahalla näitä ohjaamaan, nämähän siinä vaadittaisiin, sekä sitten tarvittavien materiaalien (erityisesti putkiaihioiden) alihankintaketjujen järjestäminen.

En tiedä mikä on Ukrainan kalustotilanne tällä hetkellä tykistön osalta, mutta varsin nopeasti ampumaan kykenevä tykkikanta, johon olisi jatkuvasti varaosia ja uusia yksilöitä saatavissa, ei varmaan heitäkään haittaisi: vedettävissä tykeissä ei ole tapahtunut juurikaan kehitystä siitä, mitä Tampellat olivat. Nythän vedettävien tykkien uusvalmistus on yhä aika lailla jäissä, liekö ainoana triplaseiskalla jotain aktiivista tuotantoa länsimaissa? Sitä mukaa kun muut tykit alkavat vaurioitua muilta osiltaan kuin putkeltaan, niin niiden ylläpito rivissä vaikeutuu.
 
Täytyypäs nyt tänne jälkiviisastella sitä, mitä täällä jo viime kesänä pohdittiin: jos meillä (hallituksella) olisi ollut tahtoa kotimaisen tykkituotannon uudelleenkäynnistykseen, niin sitä olisi alettu saada nopeimmillaan näillä main käyntiin, jos linjastolle olisi ollut tilat jostain järjestettävissä. Toki mikäli vanhan tuotannon osaajia ei enää ole täysissä sielun ja hengen voimissa kaivettavissa isollakaan rahalla uusia ohjaamaan, niin uusien osaajien kouluttaminen olisi voinut kestää aikansa yritys-erehdys-periaatteella. Koneiden hankinta ja asennus, uusien työmiesten palkkaaminen ja vanhojen osaajien maanittelu isolla rahalla näitä ohjaamaan, nämähän siinä vaadittaisiin, sekä sitten tarvittavien materiaalien (erityisesti putkiaihioiden) alihankintaketjujen järjestäminen.

Haluaako PV lisää vedettäviä tykkejä? Se puolustusvaliokunnalle mallailtu Sisun ja 155K98:n risteytys taas ei liene likimainkaan tuotantovalmis. Eikä tilanne vissiin ole kriittinen, kun mm. 152K:t oli varaa lähettää Ukrainaan ilman suoraa korvaajaa.

Muutenkin herää kysymys, millä rahalla niitä ostettaisiin. Vedettävien tykkien hankintoja ei ole julkisuudessa mainittu, sen sijaan on paljon mitä on suunnitteilla mutta ei ole vielä ostettu. Kalliimman luokan hankkeista tulee mieleen Arktinen liikkuvuus ja uusi rynnäkkökivääri. Ja ehkä tuoreita pyöräajoneuvojakin haluttaisiin enemmän kuin tähän mennessä on tilattu.

"Olisi kiva" -tason juttujakin voidaan ehkä toteuttaa, jos siitä Ukraina-avusta saadaan EU:lta takaisin se 1,2 miljardia... Mutta eipä ole paljoa kuulunut, ja jos se joskus kompensoidaan Suomelle edes likimain 1:1, niin on ihan luojassaan, päätyykö raha PV:n kassaan lyhentämättömänä. Esim. Marinin hallituksen PV:lle tekemät lisäbudjetit voisi hyvin juustohöylätä summasta, jolloin se on aika paljon pienempi kuin 1,2 miljardia...

En tiedä mikä on Ukrainan kalustotilanne tällä hetkellä tykistön osalta, mutta varsin nopeasti ampumaan kykenevä tykkikanta, johon olisi jatkuvasti varaosia ja uusia yksilöitä saatavissa, ei varmaan heitäkään haittaisi: vedettävissä tykeissä ei ole tapahtunut juurikaan kehitystä siitä, mitä Tampellat olivat. Nythän vedettävien tykkien uusvalmistus on yhä aika lailla jäissä, liekö ainoana triplaseiskalla jotain aktiivista tuotantoa länsimaissa? Sitä mukaa kun muut tykit alkavat vaurioitua muilta osiltaan kuin putkeltaan, niin niiden ylläpito rivissä vaikeutuu.

Euroopassa on ainakin kolmessa maassa ajoneuvoalustaisten tykkien aktiivista valmistusta. Archerit (Ruotsi), Caesarit (Ranska), PzH2000:t (Saksa)... Jos Ukrainalle halutaan lähettää hyviä tykkejä rahasta välittämättä, niin eiköhän ne ole ennemmin noita kuin suomalaista vedettävää?

Ilmeisesti tosin ampumatarvike on suurempi murheenaihe kuin tykit.
 
Bonuksen perinteisessä käyttötavassa on kyllä aika isoja ongelmia. Suurimpana ammuskulutus ja sitä myöten rahallinen kustannus yhtä tuhottua vaunua kohden. Optimitilanteessa varmasti hyvä ase, jos omat tykit pääsevät ampumaan läheltä ja jos maalialueella on helvetinmoinen sumppu vihollisen vaunuja. Mutta aina ei ole näin onnekkaasti...

Ensinnäkin, se kaksi tytärammusta maalialueelle toimittava kranaatti on ohjaamaton. Mikä sen osumatarkkuus on 35 km päässä? On ihan luojassaan, osuuko lähellekään maalipistettä vai meneekö satoja metrejä sivuun.
Toisekseen, vaunu voi olla liikkeessä, jolloin maalipiste joudutaan arvaamaan vaunun havaintohetkisen kulkusuunnan ja nopeuden perusteella. Entä jos vaunu vaihtaakin suuntaa ja/tai nopeutta? Silloin maalipisteesi voi olla montaa sataa metriä pielessä vaunun todellisesta sijainnista.
Jos markkinointimateriaaleja uskotaan, niin tytärammus skannaa 200 metriä halkaisijaltaan olevan ympyrän, ts. 100 metrin säteelle. Tytärammukset sentään putoavat kranaatista peräkkäin pienellä viiveellä siten, että niiden hakualueet eivät mene päällekkäin, jos muistan aiemmat foorumikeskustelut oikein. Jotakin hyvääkin, siis. Mutta on tuo Bonus silti sellainen "toivotaan, toivotaan" -ase... Ja olikohan niin, että yksi kranaatti maksoi jotain 50 k€, eli 25 k€ per tytärammus? Noita ei mielellään ampuisi sivuun... kun osuessaankaan tuhoamistodennäköisyys ei liene lähelläkään sataa, vaan osumia vaadittaneen useita vaunun tuhoamiseksi. (Pieni metallimöykky vaunun katosta sisään ja osumakohdasta riippuen jotakin rikkoutuu tai sitten ei
Voipi olla ihan analyysit tehtynä tietyillä tahoilla (valmistaja, PV) että missä tilanteissa asetta kannattaa käyttää, jotta osumatodennäköisyys mihinkin kohteeseen on jonkunlainen eikä ammuskulutus karkaa. Eikä olla heti tilanteessa "Vihollisen vaunu havaittu 35km päässä, kuusi Bonusta lataa!". Ja onhan tuo yksi ase muiden joukossa, mikä vihollisenkin pitää ottaa huomioon, tai ainakin pelätä niitä jos niistä mitään tietävät.
Juuri niin, kuten jäsen @Falangi kirjoitti, eikä ne edes ole salaisia; pelkällä järkeilylläkin pääsisi samaan. Vastaan tässä ketjussa, koska forumin tykistölangassa on ollut hiljaista:

Bonus sekä muut samankaltaiset PANSSARITÄSMÄAMMUKSET ovat kalliita, eikä niitä riitä tuhlattaviksi. Siksi ensin ammutaan maalia tavallisilla halvoilla sirpalekuulilla tulen saamiseksi kohdalleen. Silloin hakualue riittää maalin paikantamiseen. Se maali pitää myös ensin saada pysähtymään, jotta kannattaa koko hommaan ryhtyä. Lentoaika 15-20 km päähän on minuutin luokkaa, jolloin maali voi vaihtaa suuntaa, pysähtyä tai ainakin ennakko olisi toivottoman pitkä.

Edullisin maali olisi useamman vaunun ryväs, vähän kesäkuun alun Ukrainan epäonnistuneen hyökkäyksen julkaistujen videoiden tapainen case. Siitä pääsee myös miettimään, kuinkahan sellainen tilanne saataisiin aikaan? Mistään 35 km:n päästä ei tietenkään ruvettaisi ammuskelemaan täsmäammuksia, kun tässä tapauksessahajonta olisi satoja metrejä.

Koetin etsiä meidän PV:n materiaalia BONUS-ammunnasta, mutta ainoa jonka löysin oli viime vuosikymmeneltä. Jos ei jaksa katsoa svedujen ekaa Archer-ampumista, alkaa Bonus-osuus kohdasta 0:30:
 
Juuri niin, kuten jäsen @Falangi kirjoitti, eikä ne edes ole salaisia; pelkällä järkeilylläkin pääsisi samaan. Vastaan tässä ketjussa, koska forumin tykistölangassa on ollut hiljaista:

Bonus sekä muut samankaltaiset PANSSARITÄSMÄAMMUKSET ovat kalliita, eikä niitä riitä tuhlattaviksi. Siksi ensin ammutaan maalia tavallisilla halvoilla sirpalekuulilla tulen saamiseksi kohdalleen. Silloin hakualue riittää maalin paikantamiseen. Se maali pitää myös ensin saada pysähtymään, jotta kannattaa koko hommaan ryhtyä. Lentoaika 15-20 km päähän on minuutin luokkaa, jolloin maali voi vaihtaa suuntaa, pysähtyä tai ainakin ennakko olisi toivottoman pitkä.

Edullisin maali olisi useamman vaunun ryväs, vähän kesäkuun alun Ukrainan epäonnistuneen hyökkäyksen julkaistujen videoiden tapainen case. Siitä pääsee myös miettimään, kuinkahan sellainen tilanne saataisiin aikaan? Mistään 35 km:n päästä ei tietenkään ruvettaisi ammuskelemaan täsmäammuksia, kun tässä tapauksessahajonta olisi satoja metrejä.

Koetin etsiä meidän PV:n materiaalia BONUS-ammunnasta, mutta ainoa jonka löysin oli viime vuosikymmeneltä. Jos ei jaksa katsoa svedujen ekaa Archer-ampumista, alkaa Bonus-osuus kohdasta 0:30:

Eli hyvä väline optimitilanteessa ja käyttökelvoton useimmissa tilanteissa kustannustensa puolesta? Kallis siltikin - miinoitteeseen pysähtyneen vaunun tuhonnee edullisemmin kertasingolla tai NLAW:lla. Toki jos ne on lopussa tai miinoitetta ei valvo kuin yksinäinen tiedustelutulenjohtaja, niin Bonus on hyvä lisä.

Sitä täytyy kyllä ihmetellä, että miksi meille hankittiin Bonuksia? Eikö paikallaan olevaa maalia kannattaisi ennemmin ampua jollakin GPS/INS/Laser-hakeutuvalla? Silloin ei tarvitsisi murehtia, voiko ampua maksimikantamalle vai heikkeneekö tarkkuus liiaksi, ja vaikutuskyky toimisi muihinkin maalityyppeihin kuin vain vaunuihin.

Bonuksen esitteessäkin kehutaan kykyä liikkuvaan maaliin osumisessa ja pakkauskooksi ilmoitetaan hurja 14 kpl, eli ehkä valmistajan näkemys aseen käytöstä on erilainen kuin köyhän Suomen?


Tilausmäärät asettuvat raameihin, kun muistetaan, että rauhanturva-armeija Bundeswehr osti vastaavantyyppistä SMArtia 9000 kpl, kun rypäleaikakauden pää tuli eteen. Ei noitakaan nyt ihan sokkona sovi roiskia, tietenkään, mutta kyllä varmaan liikkuvaakin yrittäisivät tilanteen tullen.

The article explains that production of SMArt 155 projectiles took place in the early 2000s. At that time, the concern consisting of the companies Rheinmetall and Diehl produced a total of 12,000 shells of this type, of which 9,000 units were ordered by the Bundeswehr, and the other 3,000 units were ordered by the armies of Australia, Greece and Switzerland.

Apparently, the German military at the time thought that 9,000 SMArt 155 shells would be a "decent replacement" for 300,000 155mm cluster munitions and several tens of thousands of cluster warhead rockets for the M270 systems, because Germany at that time took a course to abandon cluster munitions due to the 1997 Ottawa Convention. But the practice of 2022 showed that the Bundeswehr had miscalculated, and now it will literally take years to make up for lost time. However, the russo-Ukraine war showed that the Bundeswehr had miscalculated, and now it will literally take years to make up for lost time.

 
jos traktorin perään laittaisi kolme akselisen peräkärryn tykillä. Mites kauan siinä menisi Archeriin nähden aikaa. Siis manuaalisesti hydrauliikka laskee tuet ja sitten loput manuaalisesti hoidetaan. Samat 3 ammuntaa ja pois. Aika arviota:
liikestä tykin lataus ja suuntaus:
uudestaan manuaalisesti ammunnat 2-4:
tykki kuljetuskustannuksia ja liikkeelle:


nämä ruotsalaiset ovat hienoja (automaatio arkoja). yritän jotenkin ymmärtää millaisen liikkeen saisi aikaan kohtuullisella hinnalla. Tietenkin sirpalesuoja puuttuu.
 
Jenkeillähän oli se SADARM silloin aikoinaan 80- ja 90-luvuilla. Ja kyllähän niitä Irakia vastaan käytettiinkin, mutta ohjelma kutistui kuin pyy maailmanlopun edellä.

Joka tapauksessa ohjelman kokonaiskustannukseksi arvioitiin $5,4 miljardia vuoden 1993 rahassa, vastatykistötoiminta olisi ollut yksi prioriteeteista (tässä luulisi olevan nimenomaan pitkähköt ampumaetäisyydet, joilta epätarkkuus kasvaa?) ja MLRS:ään kehiteltiin rakettia, jossa olisi ollut kuusi SADARM-tytärammusta. 1986 suunnitellut hankintamäärät olivat 150 000 kranaattia 155 mm tykeille ja 50 000 rakettia MLRS:lle.

Että mites meillä tykistön suurvallalla? Olisko edes 15 000 Bonusta tilaukseen ASAP? :giggle:

1692546637705.jpeg

 
Jenkeillähän oli se SADARM silloin aikoinaan 80- ja 90-luvuilla. Ja kyllähän niitä Irakia vastaan käytettiinkin, mutta ohjelma kutistui kuin pyy maailmanlopun edellä.

Joka tapauksessa ohjelman kokonaiskustannukseksi arvioitiin $5,4 miljardia vuoden 1993 rahassa, vastatykistötoiminta olisi ollut yksi prioriteeteista (tässä luulisi olevan nimenomaan pitkähköt ampumaetäisyydet, joilta epätarkkuus kasvaa?) ja MLRS:ään kehiteltiin rakettia, jossa olisi ollut kuusi SADARM-tytärammusta. 1986 suunnitellut hankintamäärät olivat 150 000 kranaattia 155 mm tykeille ja 50 000 rakettia MLRS:lle.

Että mites meillä tykistön suurvallalla? Olisko edes 15 000 Bonusta tilaukseen ASAP? :giggle:

Katso liite: 82699

Jo 1500 saattaa olla yltiöpäinen tavoite?
 
Siirretty tänne Ukrainan sodan havainnot ja opetukset ketjusta.
Tämä keskustelu on nyt hajonnut myös Tykistö-vitjaan... No, jatketaan.


Varmasti on käyttösuunnitelmat. Mutta sellaistakin on kirjoiteltu, että Bonus oli meille vastaus lähinnä perinteisten kuorma-ammusten hankinnan mahdottomuuteen.

Bonuksen autonomian omaavalle vaanivalle lennokkijärjestelmälle olisi tarvetta eikä Bonus pysty sitä aukkoa täyttämään. Bonuksessakin toki omat etunsa on, kuten suhteellinen immuniteetti ilmatorjunnalle ja nopeasti kymmenien kilometrien päähän toimitettava vaikutus.



Asiat eivät ole kaikilta osin yhteismitallisia, mutta harvemmin kai missään vakavasti otettavassa lähteessä on laskettu yhden singonammuksen, nuoliammuksen tms. osuman tuhoavan vaunun luotettavasti? Toki Bonus hyökkää ylhäältä, eli se erittäin luultavasti menee läpi ainakin lisäpanssaroimattomista vaunuista (ellei osuma sitten tule etusektorista ja osu tornin etuseinään), mutta tarkan osumakohdan valinta lienee mahdotonta. Eli voi tulla niitä kuvaamiasi raapaisuja tai projektiili voi munkilla tulla sisään ajajan vierestä ja poistua pohjan kautta ulos. Lisäksi APC- ja IFV-kalustossa ~puolet vaunun yläpinta-alasta (takatila) lienee ei-kriittistä vaunun ja vaunumiehistön kannalta, vaikka paniikkia haavoittunut/kuollut mies varmaan herättääkin.

Anekdoottina, Saksassa ammuttiin aikanaan vähintään Bonuksen kokoinen lataus erään bilderbergiläisen panssarilimon kylkeen (by RAF ja/tai Stasi). Tuulilasin irtoaminen on mielenkiintoista - mitä siinä on tapahtunut? Mutta kuolema ei ollut välitön ja joidenkin lähteiden mukaan nykymenetelmillä kohdehenkilökin olisi elossa, jos vain kiristysside olisi jo tuohon aikaan ollut standardikeino raajaverenvuodon tyrehdyttämiseen.

Katso liite: 82712
Ei liene tuollaista väitettä esitettykään, että yksi osuma varmasti pysäyttää vaunun, mutta useimmissa tapauksisa yksi Bonuksen tai SMArt:n EFP-projektiilin läpäisy on vaunun sisällä vaarallisempi sekä miehistölle että vaunun laitteille kuin muiden pst-aseiden läpäisyt. Suurempi halkaisijaisen ammuksen jäännösvaikutus on "ohuen" kattopanssarin takana voimakkaampi kuin esim. ontelopanoksen kapean jäännössuihkun. Nuoliammus ammuttaneen useimmin vahvasti panssaroituun etusektoriin ja se on jo alunperin hitaampi kuin EFP, joten jäännösvaikutus tuskin on EFP:tä suurempi/vaarallisempi, paitsi ehkä vaunun etupanssarin heikkoon kohtaan osuessaan.

Ohessa vanha video, jossa näkyy Bonuksen jäännösvaikutus 80 mm:n panssarilevyn läpäisyn jälkeen asetetussa 10 mm:n teräslevyssä sekä sirpaleiden hajaannus. Videon perusteella ajajan viereen osuneenkin EFP:n jäännösvaikutus riittänee sekä ajajan haavoittumiseen että laitteiden merkittävään tuhoutumiseen vaunun sisällä.
Arvelen, että miehistötilaan osuessaan EFP:n vaikutus on vaarallinen koko avoimessa sisätilavuudessa. Osastoimalla väliseinin asevaikutusta voinee rajoittaa vaunun sisällä, mutta niin ei taideta kovin usein tehdä? Pasissa on moottoritila ohjaamon ja miehistötilan välissä, joten se estää sirpaleiden leviämistä puolin ja toisin jonkin verran.


Bonuksen antureiden toiminnasta asiaa ~1:10 eteenpäin, esim. pyyhkäisylinjojen väli on ~1,7 m, joten vaunun alueelle tulee useampi havainto ja osuma lienee kohdistettavissa "arkaan kohtaan" ainakin jossain määrin useamman anturin havaintojen perusteella ohjattuna. Vuosituhannen vaihteessa puhuttiin kovasti "Sensori-Fuusiosta", mutta sen termin käyttö on tainnut hieman laantua ja siitä tullut arkipäiväistä tekniikkaa.
Videokohta ~3 min, EFP-projektiilin nopeus > 2 km/s, läpäisykyky on 130 mm , joka lienee noin taistelulatauksen kaliiperin verran. Ei taida vaunujen kattolisäpanssarit auttaa tuon läpäisyn estämiseen, vaikka ne ehkä kuorma-ammusten pienien ontelopanosten suihkut estäisitvätkin.
Jos vaunu liikkuu 50 km/h ja lataus räjähtää 100 m:n etäisyydellä, niin vaunu ehtii edetä ~0,7 m, joten ei se karkuun pääse varman havainnon jälkeen.
Videolla 4-5 min kohdalla näkyvät osuman jäännösvaikutukset Stridsvagen 103 sisällä ovat melko jäätäviä miehistön selviytymisen ja laitteiden vaurioitumisen suhteen.
Niitä selittää hyvin 5 min kohdalla oleva pysäytyskuva pääpanssarilevyn 80 mm jälkeisestä sirpaleiden ja panssarin takalevyn spalling sirpaleiden leviämisestä. Iskemät 10 mm taustalevyssä osoittavat jäännösvaikutuksen (Behind Armour Effect) ja todistelevyjen läpäisyrepeämät jäännösläpäisykyvyn.

Bonus sekä SMArt ja niiden taistelukärkien ominaisuudet ovat tarkoitettu tunnettuja, kovia, panssaroituja maaleja vastaan, ehkä ensisijaisesti taistelupanssarivaunuja vastaan. Heikosti panssaroituja tai panssaroimattomia kohteille on omat aseensa kuten käsi- ja muut pienkaliiperiset aseet, räjähdysaineet (painevaikutus), HE-kranaatit / ohjukset yms pieniä sirpaleita tuottavat taistelulataukset tai improvisoidut pommit paine- tai/ja projektiilivaikutteisena. Niitä ei pidä sotkea "kovien maalien" tuhoamiseen/vaurioittamiseen, joten viiteviestissä anekdoottina oleva esimerkki panssaroidun henkilöauton ja siinä olleiden henkilöiden kohtalosta ei liene millään tavoin rinnasteinen Bonukseen tai SMArt:iin tai niiden tarkoituksen mukaiseen suorituskykyyn.
Kuten esimerkin tekstissä Dr M Held toteaa, 25 m:n etäisyydeltä henkilöauton läpäisy ei ole teknistä ymmärrystä vaativa tehtävä.:
"Given the size of the RAF device, Prof. Held says that it would have required no great skill. With that amount of metal and explosive it would easily have penetrated the relatively thin armor of the limo even if the design was not a well-designed, optimized EFP."

Hintapolitiikkaa en osaa arvioida, mutta Bonus tuo Suomelle kuitenkin syvälle ulottuvaa panssarintorjuntakykyä ja mahdollinen vihollinen joutuu sen huomioimaan, eikä se ole heille ilmaista.

Edit: Kirjoitusvihreitä korjailtu.
 
Viimeksi muokattu:
--

Bonuksen antureiden toiminnasta asiaa ~1:10 eteenpäin, esim. pyyhkäisylinjojen väli on ~1,7 m, joten vaunun alueelle tulee useampi havainto ja osuma lienee kohdistettavissa "arkaan kohtaan" ainakin jossain määrin useamman anturin havaintojen perusteella ohjattuna. Vuosituhannen vaihteessa puhuttiin kovasti "Sensori-Fuusiosta", mutta sen termin käyttö on tainnut hieman laantua ja siitä tullut arkipäiväistä tekniikkaa.

Tuo on mielenkiintoinen tieto. Ihmettelen kyllä, että eikö tuuli keikuta tuota? Kuitenkin kulmamuutosten täytyy olla äärimmäisen pieniä ja tarkkoja, jotta etsintäkuvio pysyy tasaisena eikä ala hajota tuosta vajaasta kahdesta metristä.

Videokohta ~3 min, EFP-projektiilin nopeus > 2 km/s, läpäisykyky on 130 mm , joka lienee noin taistelulatauksen kaliiperin verran. Ei taida vaunujen kattolisäpanssarit auttaa tuon läpäisyn estämiseen, vaikka ne ehkä kuorma-ammusten pienien ontelopanosten suihkut estäisitvätkin.

Itse asiassa IBD Deisenroth valmistaa AMAP-R (Roof) panssarointia. Kevyemmällä ykköstasolla pysäyttää ne perinteisten tytärammusten pienet ontelopanokset ja raskaammalla kakkostasolla EFP:t.


Herää tosin kysymys, miksi länsifirma valmistaa moista? Millä pahiksilla on Bonuksen kaltaista suorituskykyä?

Smerchiin tosin on väitetysti 9M55K1-raketti, jossa on hakeutuvia Motiv-3F / Motivation-3M -tytärammuksia... Mutta se voi olla yksi niitä venäläisten ihmeaseita, joita ei ole saatu toimimaan tai ainakaan ei ole ostettu kuin testieriä.


Mutta kuten jo totesin, venäläisten kohdalla meidän ei tarvinne huolehtia tästä asiasta... Grillit on parasta, mitä nykykaluston lisäpanssaroimiseksi on saatavilla. :D

Jos vaunu liikkuu 50 km/h ja lataus räjähtää 100 m:n etäisyydellä, niin vaunu ehtii edetä ~0,7 m, joten ei se karkuun pääse varman havainnon jälkeen.
Videolla 4-5 min kohdalla näkyvät osuman jäännösvaikutukset Stridsvagen 103 sisällä ovat melko jäätäviä miehistön selviytymisen ja laitteiden vaurioitumisen suhteen.
Niitä selittää hyvin 5 min kohdalla oleva pysäytyskuva pääpanssarilevyn 80 mm jälkeisestä sirpaleiden ja panssarin takalevyn spalling sirpaleiden leviämisestä. Iskemät 10 mm taustalevyssä osoittavat jäännösvaikutuksen (Behind Armour Effect) ja todistelevyjen läpäisyrepeämät jäännösläpäisykyvyn.

Strv 103 on saanut näköjään juuri sellainen osuman kuin aiemmin pohdin, eli tuohon etukannelle. Ilmeisesti moottorin kohdalle.

1692598709930.png
 
Jahas, harvoista rynnäkkötykeistä olisi sittenkin laitettu menemään? Vanhoista, mutta silti vähäisistä.
Suhtaudun tähän kuitenkin pienellä skeptisyydellä ennen kuin Oryx saa kuvalähteen sille, tai joku muu taho sen selkeästi vahvistaa (ukrainalaiset tai suomalaiset), tai joku muu luotettava lähde myös tulee. Yleensä hän linkkaa kuvalähteensä noihin artikkeleihin, tähän kuitenkin vain kuvituskuvan.

EDIT: Kastehelmikin oli kysellyt samaa, ja Oryx vastasi siihen näin:

Tietenkin on olemassa myös kantahenkilökunnan suunnalta kuuluneita huhuja vararungoista (niin, julkistenkin lähteiden osalta ainakin SIPRI:n mukaanhan ne Ruotsin varaosiksi hankkimat olisivat lopulta päätyneet meille) ja tähän viittaa panssarinumerointikin (tai sitten siellä on vain heitetty arpaa niistä numeroista eikä käytetty juoksevaa numerointia, sillä ne menevät reilusti yli sadan), ja jos @Mikfin70 pohdinnat koneiston päivityksistä olisivat menneet läpi PV:n puolellakin, niin sittenhän tällaisia vararunkoja olisi voitukin koota käyttökuntoon, sikäli kun voimalinja ja radiot olisivat menossa uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaako noiden poiston jälkeen tulla lisää moukareita?
Toivottavasti kauppaneuvottelut Moukareista on jo käynnissä. Kyllähän toiset 96 tekisi terää.

Malttia, malttia, pojat. Ennen oli 72 kpl 122PSH74:ää plus muutama varalla, nyt on tilattu yhteensä 96 kpl K9 Moukareita (ja optiokin käytetty). Eikö Teille riitä mikään?
 
Back
Top