TheRomanRuler
Kapteeni
Sotilasmaastomuorka-autot eivät edes ole puolustusbudjettien tasoilla mitään kalliita. Mutta mitkä niiden määrät karkeasti ovat?
Perinteisesti Suomessa niistä on säästetty, sillä ilman niitä jotenkin tullaan toimeen sisulla ja tietysti ottokalustolla, ja myös hevosilla niin pitkään kuin niitä vielä tarpeeksi oli. Taistelevaa kalustoa on vaikeampi korvata tahdon voimalla eli vähäiset resurssit on laitettu niihin.
Mutta vaikka Suomen talous ei nyt todellakaan ole erinomainen, ja väestö on laskussa jne, Suomen GDP on kuitenkin moninkertaistunut. 1980 GDP oli noin 33,7 biljoonaa Euroa, 2024 noin 238,9 biljoonaa. Toki lainaakin on tullut, ja kuluja enemmän kuin ikinä, päälle vielä inflaatio. Mutta luulisi tulevaisuudessa silti löytyvän helposti rahaa isompaan määrään sotilasmaastokuorma-autoja ilman ottokalustoja. Se on myös kalustoa jossa teknologinen kehitys on paljon pienempää, siis hinnat eivät kasva niin pahasti.
En osaa sanoa yhtään tuleeko tällä alalla olemaan laajoja massahankintoja Euroopassa. Kuvittelen että osa halutaan joka maassa hommata kotimailta, mutta kenties osa voidaankin hommata standardisoituna monikansallisena massahankintana.
Joka tapauksessa luulen että tulevaisuudessa tykistön ei tarvitse murehtia otto-kalustoa. Jotakin ehkä tullaan kuljettamaan ottokalustoilla, mutta tykistö on niin tärkeä että eiköhän sille tule löytymään rekat mitä se tarvitsee.
Perinteisesti Suomessa niistä on säästetty, sillä ilman niitä jotenkin tullaan toimeen sisulla ja tietysti ottokalustolla, ja myös hevosilla niin pitkään kuin niitä vielä tarpeeksi oli. Taistelevaa kalustoa on vaikeampi korvata tahdon voimalla eli vähäiset resurssit on laitettu niihin.
Mutta vaikka Suomen talous ei nyt todellakaan ole erinomainen, ja väestö on laskussa jne, Suomen GDP on kuitenkin moninkertaistunut. 1980 GDP oli noin 33,7 biljoonaa Euroa, 2024 noin 238,9 biljoonaa. Toki lainaakin on tullut, ja kuluja enemmän kuin ikinä, päälle vielä inflaatio. Mutta luulisi tulevaisuudessa silti löytyvän helposti rahaa isompaan määrään sotilasmaastokuorma-autoja ilman ottokalustoja. Se on myös kalustoa jossa teknologinen kehitys on paljon pienempää, siis hinnat eivät kasva niin pahasti.
En osaa sanoa yhtään tuleeko tällä alalla olemaan laajoja massahankintoja Euroopassa. Kuvittelen että osa halutaan joka maassa hommata kotimailta, mutta kenties osa voidaankin hommata standardisoituna monikansallisena massahankintana.
Joka tapauksessa luulen että tulevaisuudessa tykistön ei tarvitse murehtia otto-kalustoa. Jotakin ehkä tullaan kuljettamaan ottokalustoilla, mutta tykistö on niin tärkeä että eiköhän sille tule löytymään rekat mitä se tarvitsee.