Samovarius
Ylipäällikkö
Tavallaan totta, mutta panssariautot eivät kestä sitä yhtään sen paremmin. PV kouluttaa vuosittain noin 3000 kuljettajaa, siinä on aika suuri pooli porukkaa ajattamaan autoja vuosittain ja tekemään pikkukorjauksia. Mekin kävimme läpi koko komppanian autokaluston palveluksen viimeisten tylsien 3 kuukauden aikana, öljyjä ja jäähdytysnesteitä lisäiltiin, löystyneitä ruuveja kiristettiin, kokeeksi ja nesteiden kierrättämiseksi autoilla ajettiin prikaatin ympäri. Proto-Sisut alkoivat olla varusmiesten puhkinussimia, mutta esmes Jyry-Sisuja ja KrAZeja myskittiin eloon useita. Masit ja SK-Sisut sitten olivatkin joka tapauksessa päivittäisessä käytössä. Pikanttina yksityiskohtana MB Trac -traktorikaivurit, joista yhden sammutin ei toiminut, joten se jouduttiin sammuttamaan tukkimalla ilmansuodattimen otto muistaakseni muovikassilla. Siitä käsittääkseni alik laittoi eteenpäin luutnantille esityksen korjaamokäynnistä.Kuorma-autojen ongelma on, että kestävät huonosti säilytystä. Niillä pitäisi ajaa säännöllisesti, että ajanhammas ei raiskaa niitä.
Akut ovat alttiita vuodenaikojen vaihtelulle, mutta ne on myös helppo vaihtaa. Varmaan suurin ognelma pitkäaikaisessa säilytyksessä ovat tiivisteet eri puolilla autoja, niiden vaihto edellyttää usein koko osan purkamista irti, mikä edellyttää joko kokenutta automiestä tai mekaanikkoa.
Ajoneuvoille on tarve, joten niitä on hankittava. Niiden ylläpito on siitä seuraava väistämätön kustannus. Sille ei mahda mitään, mutta kuten sanoin, nyt liittoutuneena on paljon parempi mahdollisuus saada käytettyä mutta ylläpidettyä kalustoa vaikka suoraan rivistä.
Pointtini oli se, etten näe järkeä käyttää Paseja tykkivetureina, koska siihen hommaan on saatavilla myös kuorma-autoja, mutta kuorma-autoilla on vaikeampi hoitaa sitä Pasin tehtävää panssaritaksina. Tietysti jos nähdään välttämättömäksi suojata tykkimiestö sirpaleilta, en asiaa vastusta.