Tykistö

Kuorma-autojen ongelma on, että kestävät huonosti säilytystä. Niillä pitäisi ajaa säännöllisesti, että ajanhammas ei raiskaa niitä.
Tavallaan totta, mutta panssariautot eivät kestä sitä yhtään sen paremmin. PV kouluttaa vuosittain noin 3000 kuljettajaa, siinä on aika suuri pooli porukkaa ajattamaan autoja vuosittain ja tekemään pikkukorjauksia. Mekin kävimme läpi koko komppanian autokaluston palveluksen viimeisten tylsien 3 kuukauden aikana, öljyjä ja jäähdytysnesteitä lisäiltiin, löystyneitä ruuveja kiristettiin, kokeeksi ja nesteiden kierrättämiseksi autoilla ajettiin prikaatin ympäri. Proto-Sisut alkoivat olla varusmiesten puhkinussimia, mutta esmes Jyry-Sisuja ja KrAZeja myskittiin eloon useita. Masit ja SK-Sisut sitten olivatkin joka tapauksessa päivittäisessä käytössä. Pikanttina yksityiskohtana MB Trac -traktorikaivurit, joista yhden sammutin ei toiminut, joten se jouduttiin sammuttamaan tukkimalla ilmansuodattimen otto muistaakseni muovikassilla. Siitä käsittääkseni alik laittoi eteenpäin luutnantille esityksen korjaamokäynnistä.

Akut ovat alttiita vuodenaikojen vaihtelulle, mutta ne on myös helppo vaihtaa. Varmaan suurin ognelma pitkäaikaisessa säilytyksessä ovat tiivisteet eri puolilla autoja, niiden vaihto edellyttää usein koko osan purkamista irti, mikä edellyttää joko kokenutta automiestä tai mekaanikkoa.

Ajoneuvoille on tarve, joten niitä on hankittava. Niiden ylläpito on siitä seuraava väistämätön kustannus. Sille ei mahda mitään, mutta kuten sanoin, nyt liittoutuneena on paljon parempi mahdollisuus saada käytettyä mutta ylläpidettyä kalustoa vaikka suoraan rivistä.

Pointtini oli se, etten näe järkeä käyttää Paseja tykkivetureina, koska siihen hommaan on saatavilla myös kuorma-autoja, mutta kuorma-autoilla on vaikeampi hoitaa sitä Pasin tehtävää panssaritaksina. Tietysti jos nähdään välttämättömäksi suojata tykkimiestö sirpaleilta, en asiaa vastusta.
 
Pienen köyhän maan ainoa ratkaisu on ohjata yritykset hankkimaan sopivaa kalustoa sopiva määrä ja jos kaluston hinta ei sovi bisnekseen, sitä on helppo tukea rahalla. Pysyvät liikkeellä, kunnossa ja uusitaan säännöllisesti. Varakaluston säilytyksen kulut kannattaa myös painaa minimiin niin sitten sitä jää varalle hallien taakse.
Tuo LKP pitäs vaan saada ajoneuvojen osalta jotenkin paremmin järkättyä valmiiksi. Ajoneuvo tiedetyssä paikassa ja kaksi kuljettajaa nimetään sille lähistöltä. Pilli soi niin autolle mars ja matkaan.
 
Pienen köyhän maan ainoa ratkaisu on ohjata yritykset hankkimaan sopivaa kalustoa sopiva määrä ja jos kaluston hinta ei sovi bisnekseen, sitä on helppo tukea rahalla. Pysyvät liikkeellä, kunnossa ja uusitaan säännöllisesti. Varakaluston säilytyksen kulut kannattaa myös painaa minimiin niin sitten sitä jää varalle hallien taakse.
Tuo LKP pitäs vaan saada ajoneuvojen osalta jotenkin paremmin järkättyä valmiiksi. Ajoneuvo tiedetyssä paikassa ja kaksi kuljettajaa nimetään sille lähistöltä. Pilli soi niin autolle mars ja matkaan.

@Old Boy valitteli tuossa, kuinka PV:lla ei ole resursseja ylläpitää kalustoa. Olisin ehkä enemmän @Samovarius linjalla asian suhteen, mutta niin tai näin, niin kuljetusyritykset taas kuluttavat kalustonsa nopealla syklillä. Raskaan liikenteen autot kun liikkuvat usein kuusinumeroisen määrän kilometrejä vuodessa ja 0,5-1,0 miljoonan kilometrin tienoilla ne on paalattavaa tai Afrikkaan lähetettävää tavaraa. Muutenkin asiakkaat usein vaativat tarjouskilpailuissa liikennöitsijältä enintään X vuotta vanhaa kalustoa tai viimeisimmän Euro-päästöluokan kalustoa.

Lisäksi ongelmana on operointikulut. Vaikka valtio sponssaisi yritykselle 8x8 maastokuorma-auton tavallisen 8x4 kuorma-auton hinnalla, niin sen käyttö maksaa niin paljon enemmän, ettei juuri kukaan halua sellaista. Eli pitäisi sponssata myös ilmaista dieseliä reilulla kädellä...

En ole mitenkään vakuuttunut, että sotakaluston järjestäminen valtion rahalla siviiliin olisi järkevämpää kuin sen ostaminen suoraan PV:n riveihin PV:n spekseissä.
 
Pienen köyhän maan ainoa ratkaisu on ohjata yritykset hankkimaan sopivaa kalustoa sopiva määrä ja jos kaluston hinta ei sovi bisnekseen, sitä on helppo tukea rahalla. Pysyvät liikkeellä, kunnossa ja uusitaan säännöllisesti. Varakaluston säilytyksen kulut kannattaa myös painaa minimiin niin sitten sitä jää varalle hallien taakse.
Tuo LKP pitäs vaan saada ajoneuvojen osalta jotenkin paremmin järkättyä valmiiksi. Ajoneuvo tiedetyssä paikassa ja kaksi kuljettajaa nimetään sille lähistöltä. Pilli soi niin autolle mars ja matkaan.
Yrityksien tarpeet vs PV n tarpeet ovat liian kaukana toisistaan jotta sitä kannattaisi suoraan tukea.
Silläkin rahalla enemmin sitten PV lle joku hätävara kassa mistä ostetaan ulkomailta kaikki tarjolla olevat autot.
Ja sitä ennen vedetään vaikka traktorilla.

Maatalous, metsä ja maanrakennus koneita tulee olemaan vielä pitkään että niiden olemassa oloon voidaan luottaa itsestään selvyytenä ja näin ollen niitä voidaan käyttää ottoajoneuvoina.
Ottoajoneuvoihin liittyviä kertausharjoituksia olisi kyllä hyvä olla.
 
Nykyään on paljon (?) traktoreita, jotka kulkee 60 km/h. Juuri tällä viikolla lavettia vetävä (kyydissä toinen traktori) yksi semmoinen ajoi karkuun 60 km/h alueella kun ajoin itse mittarissa tasan 60 km/h.
 
Nykyään on paljon (?) traktoreita, jotka kulkee 60 km/h. Juuri tällä viikolla lavettia vetävä (kyydissä toinen traktori) yksi semmoinen ajoi karkuun 60 km/h alueella kun ajoin itse mittarissa tasan 60 km/h.
Kyllä se riittelee. Lujempaa kyllä ne kulkisi mutta on rajoitettu.
Pikkuteillä nopeudet on muutenkin aika matalia.
 

Ampuivat 100 kpl SMART-ammuksia (hyvin samankaltainen kuin BONUS) operatiivisessa käytössä ja tulos oli 41 tuhottua vaunua ja lisäksi muita ajoneuvoja tms. Pitivät erinomaisena ammuksena. Lisähuomiona, että ensin harjoittelivat yli 30 ammuksella ymmärtääkseen järjestelmän toiminnan. Lienee siis ammuksen ominaisuudet ja rajoitteet olleet operatiivissa ammunoissa hyvin tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Voihan Vatunmarjat noita kysymyksiä...

Kysytään täysin itsestään selvyyksiä ja googletettavia asioita vaikka tykkien kaliiberit yms ja jätetään täysin avaamatta esimerkiksi kohta
27.35 kansallisessa käytössä olevan ohjesäännön mahdollisesta muokkauksesta ja sen vaikutuksesta.
Jatko-osa oli jo parempi.

 
Back
Top