Tykistö

Piis, prothers! Välillä oli mennä sapelin kalisteluksi, mutta nyt aurinko pilkistää jälleen.

Täällä on mielenkiintoista juttua. Olisikohan tuollainen hybriditykki käytännössä mahdollinen ja miten tuo lisäpotku käytännössä toimisi? Minkä verran sähkötehoa tarvittaisiin ja kuinka se tuotettaisiin? Kuinka suuri laitteisto olisi ja mnkä kokoisia ammuksia olisi järkevää kiihdytellä sähkön ja kemian yhdistelmällä? Voisiko ammusta itseään kiihdyttää vai tarvittaisiinko jonkinlainen kelkka (vrt. alikaliiberiammukset)?
 
OFF TOPIC


Tämähän ei koske minua mutta sinun jutut ovat yleensä liian korkealentoisia ja vaikeita minunlaiselle yksinkertaiselle tyypille. Ehä jollain muulla on ama ongelma? :)

Siihenhän tuo kommunikaatiokuilu jossain määrin viittaa.

Kun tulin tänne, niin koitin pitkään välttää turhaa korkealentoisuutta sun muuta haihattelua. Se oli raskasta eikä kuitenkaan poistanut väärinkäsityksiä.

Jossain kohtaa sitten otin vähän sellaisen "hällä väliä kiinnostaako ketään, mä kirjoitan niin kuin ajattelen ja sillä selvä". Ja samantien kirjoittaminen muuttuikin paljon mukavammaksi.

Tosta sun tekstistä tulee sellainen vaikutelma, että mun horinat olisivat vaikeita jos ihminen on yksinkertainen. Niin asia ei ole. Ajattelultaan urautuneille ja/tai omaa erinomaisuuttaan täynnä oleville erittäin älykkäille ihmisille ne ovat oman kokemukseni mukaan vielä vaikeampia.

Mun ajattelu on vapaasti skaalautuvaa ja tarkastelupistettä vaihtavalla tavalla moniulotteista. Se ei ole mitenkään erityisen älykästä, mutta mä olen itse kehittänyt itselleni ison joukon sellaisia ajattelun aputyökaluja, joita muilla ei luultavasti ole. Ja kun mä käytän niitä, niin mun ajattelun ja ilmaisun seuraaminen voi joskus olla yhtä helppoa ja mukavaa kuin jos yrittäisi seurata vaikeassa maastossa juosten moottoroitua riippuliidintä.

Mun ongelmani on sitten se, että mistä ja kuinka löytää niitä ihmisiä jotka kokevat nautinnolliseksi samanlaisen vatvomisen, mistä mä tykkään.
 
Hybridi tykissä (kaasu+sähkö) voitaisiin kiihdyttää ensin kemiallisesti projektiili, sanotaan vaikkapa 1000m/s nopeuteen. Kun projektiili etenee piipussa tiettyyn kohtaan purkautuu kaasut ulos piipusta ja projektiilin kiihdytystä jatketaan sähköllä piipun loppuosassa, sanotan vaikka +2000m/s. Silloin tarvittavan sähköenergian määrä olisi pienemi ja helpommin toimitettavissa.
Putki; tykissä on putki eikä piippu :)
 
Putki; tykissä on putki eikä piippu :)
Itsellä tulee välillä sekoitettua nuo, kun tulee englannin kielellä paljon kirjoitettua, ja englannin kielessä barrel menee sekä vaikka rynkyn piippuun tai kunnon telatykin putkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Piis, prothers! Välillä oli mennä sapelin kalisteluksi, mutta nyt aurinko pilkistää jälleen.

Täällä on mielenkiintoista juttua. Olisikohan tuollainen hybriditykki käytännössä mahdollinen ja miten tuo lisäpotku käytännössä toimisi? Minkä verran sähkötehoa tarvittaisiin ja kuinka se tuotettaisiin? Kuinka suuri laitteisto olisi ja mnkä kokoisia ammuksia olisi järkevää kiihdytellä sähkön ja kemian yhdistelmällä? Voisiko ammusta itseään kiihdyttää vai tarvittaisiinko jonkinlainen kelkka (vrt. alikaliiberiammukset)?
Niissä nyt tehdyissä raidetykeissä se ammus tai projektiili on juurikin sellaisessa kelkassa, samalla lailla kun alikalit. Se ammus ja kelkka voitaisiin ampua niinkuin vaunujen kanuunassa sinne putkeen, niin että ensin kerätään kaasuista liike-energia, puretaan kaasut ja jatketaan sähköllä. Tarkemmin en kyllä osaa sanoa yhtään järjestelmän koosta tarvittavasta energiasta. tosin, kai sekin olis laskettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä tulee välillä sekoitettua nuo, kun tulee englannin kielellä paljon kirjoitettua, ja englannin kielessä barrel menee sekä vaikka rynkyn piippuun tai kunnon telatykin putkeen.

Et ole vissiin tykkimiehiä? Siellä punnerrutettiin putki mieleen pysyvästi, ainakin silloin muinoin.
 
Et ole vissiin tykkimiehiä? Siellä punnerrutettiin putki mieleen pysyvästi, ainakin silloin muinoin.

Kun velipoika oli tykistössä aikoinaan ja erehtyi sanomaan putkea piipuksi.... Tavallinen rangaistus kuulemma oli raahata jonkin wanhan pts-tykin putki tykkihallin ympäri.
 
Meillä it-tykistössä tosiaan punnerrettiin.
 
Onko tuolle olemassa joku syy että se on putki. Onko tuo sanan käyttö suomenkielessä ollu samanlainen jo siitä lähtien kun ensimmäiset tykit Suomeen tuli.

Tykistökillan sivuilla määritelmä menisi näin

"Putki=tuliaseen piippu, jonka kaliiperi on yli 20 mm"
 
Onko tuolle olemassa joku syy että se on putki. Onko tuo sanan käyttö suomenkielessä ollu samanlainen jo siitä lähtien kun ensimmäiset tykit Suomeen tuli.

Tykistökillan sivuilla määritelmä menisi näin

"Putki=tuliaseen piippu, jonka kaliiperi on yli 20 mm"

Tässä tapauksessa määritelmän mukaan myös eletään. Sitten on se hankalampi tapaus eli kanuuna/haupitsi jota ei maallikko pysty päättelemään vaan pitää tietää mitä ominaisuutta minkäkin aseen kohdalla jostakin syystä priorisoidaan.
 
Onko tuolle olemassa joku syy että se on putki. Onko tuo sanan käyttö suomenkielessä ollu samanlainen jo siitä lähtien kun ensimmäiset tykit Suomeen tuli.

Tykistökillan sivuilla määritelmä menisi näin

"Putki=tuliaseen piippu, jonka kaliiperi on yli 20 mm"

Jo 20-millinen on tykki, joten siinä on putki. (Esim. Hornetin Vulcan.)
 
Et ole vissiin tykkimiehiä? Siellä punnerrutettiin putki mieleen pysyvästi, ainakin silloin muinoin.
Entäs raidetykki? Siinähän on tuo "putki" vähän erilainen eikä enää juurikaan aja käytännössä samaa virkaa mitä ennen :) Jotenka eiköhän anneta sivuseikkojen olla tässäkin, ja pohditaa jotain vähän mielenkiitoisempaa? Meillä muuten intissä sanottiin joskus että; "tyhmä saa olla, muttei tykkimies".
 
Onko tuolle olemassa joku syy että se on putki. Onko tuo sanan käyttö suomenkielessä ollu samanlainen jo siitä lähtien kun ensimmäiset tykit Suomeen tuli.

Käytäntö tulee varmaankin ruotsista, jossa on vastaava eldrör/pipa ("tuliputki"/piippu) kahtiajako 20mm rajalla.

"Eldrör är ett avlångt, ihåligt objekt genom vilket något, till exempel en gas eller en projektil, skall färdas. Eldrörets hålighet kallas lopp. Innerdiameteren hos ett eldrör benämns kaliber, och är alltid minst 20 millimeter. För kaliber under 20 millimeter används benämningen pipa."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eldrör
 
Mutta Lahti L-39 kaliiberissa 20x138 Solothurn on panssarintorjuntakivääri. Tämä määritelmä on vieläpä yleisesti hyväksytty ja käytetty kyseiselle aseelle.

Eikö tuota jossain mitassa käytetty myöhemmin it-aseena? Oliko se silloin ilmatorjuntatykki vai -kivääri?
 
Back
Top