Tykistö

Älkää vielä kuitenkaan siihen Ceasariin lukittautuko, kun iipoilla on Atmoksessa vastaava tuote.

Onko noille "truck-mounted howitzereille" mitää järkevää suomenkielistä termiä vielä? Ettei vaan joku "itsekseen liikkuva tyki".
Eiköhän niille kehitetä samanlainen kankea suora käännöstermi kuin vaikka "erittäin lyhyen kantaman ilmatorjuntaohjus" (VSHORAD).
"Kuorma-autoon asennettu haupitsi".
 
Maavoimien kalustoluettelossa on

Kranaatinheitintelakuorma-auto 120 KRH TEKA

Kranaatinheitinpanssariajoneuvo XA-361-AMOS

Kenttäkanuuna 155 K 98

Kenttähaupitsi 122 H 63


Jos noista lähtee hakemaan nimeämislogiikkaa, niin mielestäni 155K98 kuorma-autoalustalla olisi Kenttäkanuunakuorma-auto ja 122H63 kuorma-autoalustalla Kenttähaupitsikuorma-auto.

 
Maavoimien kalustoluettelossa on

Kranaatinheitintelakuorma-auto 120 KRH TEKA

Kranaatinheitinpanssariajoneuvo XA-361-AMOS

Kenttäkanuuna 155 K 98

Kenttähaupitsi 122 H 63


Jos noista lähtee hakemaan nimeämislogiikkaa, niin mielestäni 155K98 kuorma-autoalustalla olisi Kenttäkanuunakuorma-auto ja 122H63 kuorma-autoalustalla Kenttähaupitsikuorma-auto.

Tai jos otetaan tykistölle tyypitykset tykistön puolelta niin ensin lavetti ja sen perään ase: panssarihaupitsi eikä esimerkiksi panssarikenttähaupitsi. Lähinnä tulee mieleen telakanuuna vs. panssarihaupitsi -erottelu. Autokanuuna tai kuorma-autokanuuna olisi looginen nimike.

Vaihtoehdoissa joka tapauksessa löytyy.
 
Tai jos otetaan tykistölle tyypitykset tykistön puolelta niin ensin lavetti ja sen perään ase: panssarihaupitsi eikä esimerkiksi panssarikenttähaupitsi. Lähinnä tulee mieleen telakanuuna vs. panssarihaupitsi -erottelu. Autokanuuna tai kuorma-autokanuuna olisi looginen nimike.

Vaihtoehdoissa joka tapauksessa löytyy.

Autokanuuna sekoittuisi englantilaiseen nimitykseen autocannon eli konetykki turhan helposti.

Moottoroitu kanuuna ?
 
Ehkä mieluummin kuorma-autokanuuna?

Ei siinäkään nimityksessä vikaa ole.

Välittömästi tosin mieleeni tulee, miksi Suomessa ei voitaisi kehitellä erityisolosuhdekuormatraktorihaupitsia (EROKUOTRH), eli 122 H 63:a joka on laitettu Ponsse Wisentin peräkärryyn.

<3 <3

14520672.png
 
Toi tekniikan maailman artikkeli oli taas sellanen mitä ei tarttisi linkittää, kun se ei oikeasti tuo mitään lisäarvoa. Alkuperäinen artikkeli mistä tiedot oli otettu on tässä https://www.defensenews.com/land/20...nnon-gets-direct-hit-on-target-43-miles-away/

Siellä mainitaan että ensimmäinen laukaus jäi lyhyeksi hyvin suuren ("very high") vastatuulen takia, toisessa oli tekninen vika ja kolmas ilmeisesti videolla joka löytyy linkistä alta. Kyseessä on aseen ja laukausyhdistelmän (erityisesti panos) ensimmäisiä testiammuntoja, ei siis missään nimessä olla lähelläkään operatiivistä kykyä. Jos kaikki kolme ammuttiin samaan maaliin eli noin 70 km etäisyydelle on selvää että jos on vähänkään vastatuulta ei kranaatti välttämättä kanna maaliin asti, samaa ei tapahdu lyhyemmillä etäisyyksillä. Teknisiä vikoja myös etsitään juuri noilla testiammunnoilla eli mennään tarkoituksella äärirajoille. On siis hyvin erikoista jos tästä ei saa muuta irti kuin että jonkin välineen luotettavuus olisi 30% luokkaa. Ylläoleva linkki löytyi yhdellä klikkauksella!

Tuolta löytyy virallinen video ammunnasta

Täältä löytyy video jossa osuma ilmeisesti ihan tulenjohtajan mittaama maaliin (0:32). Antaa mahdollisesti kuvaa kyseisen a-tarvikkeen tarkkuudesta.
Mikä mahtaa olla lentoaika murkulalla 70km matkalle?
 
Ei siinäkään nimityksessä vikaa ole.

Välittömästi tosin mieleeni tulee, miksi Suomessa ei voitaisi kehitellä erityisolosuhdekuormatraktorihaupitsia (EROKUOTRH), eli 122 H 63:a joka on laitettu Ponsse Wisentin peräkärryyn.

<3 <3

14520672.png
Joskus tuli pikkupätkä ajeltua metsässä motolla ja ajokoneella. Tällöin mietin ajokonetta tavarankuljetukseen esim. heittimille ja muille painavimmille tavaroille. Samalla kuorman naamiointia puunrungoilla päältä ja sivuilta.
Ns. Taistelu käytössä ei liene suoraan toimiva ratkaisu. Aivan liian korkea joten erottuu maastosta helposti. Huippunopeus on alhainen 20-30kmh ja pitkään ajettaessa kovemmilla nopeuksilla hydrauli öljyt kiehuu.
 
Autokanuuna sekoittuisi englantilaiseen nimitykseen autocannon eli konetykki turhan helposti.

Moottoroitu kanuuna ?

Ilmatorjunnassa oli (on?) Automaatti-ilmatorjuntapatteri ja Autoilmatorjuntapatteri, Lyhennekset vastaavasti AUTITPTRI ja AUTOITPTRI.
Minulta meinasi mennä nämä lyhenteet sekaisin esikunnassa kertausharjoituksessa. Siis tarkkana pitää olla. :)
 
Niin tai (kuorma-)autohaupitsi, sikäli kun ainakin Caesarilla voipi ampua reippailla yläkoroilla kuin haupitsilla ikään.
Se on vissiin makuasia nimetäänkö ase kanuunaksi vai haupitsiksi. Molemmat ehdot täyttyvät melkein kaikissa. Täyttyivät myös telakanuunassa joka meillä on lähinnä Caesaria asetyyppinä vastannut.
 
Niin tai (kuorma-)autohaupitsi, sikäli kun ainakin Caesarilla voipi ampua reippailla yläkoroilla kuin haupitsilla ikään.
Niin teknisesti ottaen voi PV:n hankkimilla Tampellan tykeilläkin, mutta ovat silti kanuunoita. Oikea termihän olisi kanuunahaupitsi, mutta sitä ei PV käytä.
 
Ei siinäkään nimityksessä vikaa ole.

Välittömästi tosin mieleeni tulee, miksi Suomessa ei voitaisi kehitellä erityisolosuhdekuormatraktorihaupitsia (EROKUOTRH), eli 122 H 63:a joka on laitettu Ponsse Wisentin peräkärryyn.

<3 <3

14520672.png
Modataan matalammaksi ohjaamoa (ehkä muutamalle henkilölle), hydauliikkaan tehoja, jotta vauhti nousee +50km, telat mukaan.
 
Modataan matalammaksi ohjaamoa (ehkä muutamalle henkilölle), hydauliikkaan tehoja, jotta vauhti nousee +50km, telat mukaan.
Sen verran monta muuttujaa siinä on että pääsee helpommalla ja halvemalla kun tekee kokonaan alusta asti armeija käyttöön sopivan.
 

 
Jos hinta ja "Suomessa kaikki maksaa" jne unohdetaan... Niin kuinka vaikeaa olisi naittaa Tampella Sisun kuorma-autoon? Sisulta löytyy vaihtoehtojakin vaikka kuinka? Jos myös ajatellaan, että ei pidä olla se kaikkien hienoin hightech viritys vaan halutaan tykki helpommin ja nopeammin liikuteltavaan muotoon? Tuskin se tykki huonommaksi muuttuu kuormurin selässä ja vastapainoksi saadaan nopeampi asemaan laitto, sieltä poistuminen ja liikuteltavuus?
 
Jos hinta ja "Suomessa kaikki maksaa" jne unohdetaan... Niin kuinka vaikeaa olisi naittaa Tampella Sisun kuorma-autoon? Sisulta löytyy vaihtoehtojakin vaikka kuinka? Jos myös ajatellaan, että ei pidä olla se kaikkien hienoin hightech viritys vaan halutaan tykki helpommin ja nopeammin liikuteltavaan muotoon? Tuskin se tykki huonommaksi muuttuu kuormurin selässä ja vastapainoksi saadaan nopeampi asemaan laitto, sieltä poistuminen ja liikuteltavuus?
Sitähän Patria ennen K9:n hankintaa ehdottikin:
patriasisu.png
 
Back
Top