Tyyli on köyhän perusoikeus

Miltä vuodelta muuten SaInt M/65? Ja nämä ylijäämät US Armejan trenseista? Minua kiinostaa milloin ne suunniteltiin. Kunpa löytysi hyväkuntoinen, mielummin uusi vuodelta 60-85 vaate..

M65-sarkavaatteita valmistettiin kai 90-luvulle asti. Minulla on päivittäisessa ulkoilukäytössä 77 leimattu M65-takki ja kaapissa odottamassa vuodelta 84 peräisin olevat housut. Käyttämättöminä ostettu kumpikin. US-trenssi näyttää olevan vuodelta 1952, mutta se oli käyttämätön, kun sen ostin. Nyt siitä on jo tuulettunut varaston haju pois...

Huuto.netissä näyttää olevan muutama pieni-/pienehkökokoinen M85-takki, joissa on vielä laput kiinni, joten ne ovat tietääkseni käyttämättömiä. Noiden kokomerkinnäthän menevät siten, että esimerkiksi koon 650 ensimmäinen numero 6 on armeijan oma pituuslukema ja 50 on eurokoko.
 
M65-sarkavaatteita valmistettiin kai 90-luvulle asti. Minulla on päivittäisessa ulkoilukäytössä 77 leimattu M65-takki ja kaapissa odottamassa vuodelta 84 peräisin olevat housut. Käyttämättöminä ostettu kumpikin. US-trenssi näyttää olevan vuodelta 1952, mutta se oli käyttämätön, kun sen ostin. Nyt siitä on jo tuulettunut varaston haju pois...

Huuto.netissä näyttää olevan muutama pieni-/pienehkökokoinen M85-takki, joissa on vielä laput kiinni, joten ne ovat tietääkseni käyttämättömiä. Noiden kokomerkinnäthän menevät siten, että esimerkiksi koon 650 ensimmäinen numero 6 on armeijan oma pituuslukema ja 50 on eurokoko.
Entä yhdysvaltalainen koko joka vasta 50?
Voitko näyttää oman US-trenssin v 1952? :)
 
Tässä omistamani US-trenssi, koko Medium Short. Ylettyy 173 cm pitkällä polveen asti. Vastaa ehkä jotain 50-52 kokoa miesten eurokoossa (noita kokoja käytän itse yleensä ja pikkutakki mahtuu hyvin trenssin alle).

cWtKWCjcZvBoBRSnUNEqWMnFpihP-Kf_-5KbVSX31dcD_7ktJDbsBitnBI9IoDNHqP2De2YfgCD8uIhH56e0gptGdWBZ8_GOm6rXqg7v1fsKp3wspZn9WD3ucr1vHkxfABCPNrBbJKcmlLQy2xlfGrlhJe8nX5TvzF1LgB8WE0r97nSThotNsIlFtqNPNIAD-GDYENpEt0TkKiKD6fehq5MycCOMXnMRQ3jDQZpcwsA8v4IVsyPXeiq9pAZW3xZ5fFH3FoKg3ji5i7XntdbJJneGlb1A_3NNXTpLKXKUt8YT2yxKNNh6rJon0GITUXEMzMdUspXM_nQ_apJN8oIOOJCFZV8wlCezA-jSVwJLHkc1v50XbGeE90fz77n7FjhqothNlFdBMUYxwWpqoRJx4FXRCk72W8Q5s6JHZ0XmXDZHb0qhNGuX1sIFnKkqDnVLD41rdxNujlN5I0lN7AGBECwGBZKu1_cNMeQtjNjGX2qpjkBtdB41ZJvc03AcQdfhpYf-1QAdX_BOeQoaCVY3Lcz9UGaPkY6U5xYsRqpre8k2dS2LIUE00mGGPnd-KJixCoPou7qsdqP1JoniYT591lD3t1xWkNftnPHldfAMXDxbEoFUCQ=w637-h956-no



Naisten trenssien koosta en osaa sanoa enempää kuin mitä Varusteleka itse kertoo: https://www.varusteleka.fi/fi/produ...ta-ylijaama/15738?ref=manttelit-ja-kansitakit
 
Tässä omistamani US-trenssi, koko Medium Short. Ylettyy 173 cm pitkällä polveen asti. Vastaa ehkä jotain 50-52 kokoa miesten eurokoossa (noita kokoja käytän itse yleensä ja pikkutakki mahtuu hyvin trenssin alle).

cWtKWCjcZvBoBRSnUNEqWMnFpihP-Kf_-5KbVSX31dcD_7ktJDbsBitnBI9IoDNHqP2De2YfgCD8uIhH56e0gptGdWBZ8_GOm6rXqg7v1fsKp3wspZn9WD3ucr1vHkxfABCPNrBbJKcmlLQy2xlfGrlhJe8nX5TvzF1LgB8WE0r97nSThotNsIlFtqNPNIAD-GDYENpEt0TkKiKD6fehq5MycCOMXnMRQ3jDQZpcwsA8v4IVsyPXeiq9pAZW3xZ5fFH3FoKg3ji5i7XntdbJJneGlb1A_3NNXTpLKXKUt8YT2yxKNNh6rJon0GITUXEMzMdUspXM_nQ_apJN8oIOOJCFZV8wlCezA-jSVwJLHkc1v50XbGeE90fz77n7FjhqothNlFdBMUYxwWpqoRJx4FXRCk72W8Q5s6JHZ0XmXDZHb0qhNGuX1sIFnKkqDnVLD41rdxNujlN5I0lN7AGBECwGBZKu1_cNMeQtjNjGX2qpjkBtdB41ZJvc03AcQdfhpYf-1QAdX_BOeQoaCVY3Lcz9UGaPkY6U5xYsRqpre8k2dS2LIUE00mGGPnd-KJixCoPou7qsdqP1JoniYT591lD3t1xWkNftnPHldfAMXDxbEoFUCQ=w637-h956-no



Naisten trenssien koosta en osaa sanoa enempää kuin mitä Varusteleka itse kertoo: https://www.varusteleka.fi/fi/produ...ta-ylijaama/15738?ref=manttelit-ja-kansitakit
Sulla on erilainen, parempi hiha kun linkin naisten takissa, sulla ei ole raglan. Ja väri on hyvä. Hieno trenssi. Onko sulla takana myös pelerina (lyhyt cape)?
 
Minä teetätin ompelijalla cape;n V-lekassa myynnissä olevasta NVA telttakankaasta.
Eli tämä:
east-german-ddr-strichtarn-rain-camo-shelter-half-poncho-zeltbahn-8c13c627e94e1ed0c1608e9627d02cb3.jpg


Siitä tuli vyötäröpituinen ja edestä auki mutta saa suljettua kolmella pistosoljella ylhäältä, keskeltä ja alhaalta. Kaula-aukko yksinkertainen pyöreä kiristysnarulla. Valitettavasti ei ole kuvaa siitä mutta netistä löysin melkein vastaavan näköisen:
tartanmill-inverness-cape-3.jpg


Sillä erotuksella että minun viitassa siis ei ole kaulusta vaan pyöreä kaula-aukko ja omassa viitassani hiukan enemmän löysää kangasta (viitan alle mahtuu pieni 10 litran reppu) eli ei niin tyköistuva kuin tämän kuvan.
 
Tyylistä puheen ollen SaInt M/65 sarkatakki on varsin särmä laite. Arkikäyttöön siitä tekee huonomman taskujen puute, vain kaksi rintataskua. Jos sattuu kokoja löytymään, ei vaate ole hinnan kiroissa.

US Armyn ylijäämätrenssit ovat myös suht tyylikkäitä, jos moisista pitää. V-lekassa on yhtä kokoa miesten vihreää trenssiä ja naisille mustia ja sinisiä hyvinkin edulliseen hintaan (ainakin, jos laatu on samaa luokkaa kuin tuossa miesten vihreässä vaatekappaleessa).
Juuri tänään tuli käytettyä sarka takkia reissulla. Mukava yllä,ja lämmin.Housut korkkaamatta vielä,tehtaan laput niiteillä kiinni vielä
Kaiken"kruunaa" kun käy kaffella eibiisiillä niin paikalliset alkuasukaat katsoo silmät tapillaan,varsinkin vanhemmat naishenkilöt ;)
Kyllä sillä varmaan vieläkin irtoais jos kehtais yrittää:D
Maihari mallia"coveri" st-75.Ihan kelpo reprotuete,siitä kun saa sen toppavuoren irroitettua tarpeen vaatiessa.
Kaikkea muutakin löytyy,mutta en lähde niitä enempi erittelemään.
 
Itsellä myös sarkatakki eli V-lekan M15, harmaa. Kyllähän se on hyvä talvitakkimateriaali, lämpimyyden voi säädellä lisäämällä ja vähentämällä villakerroksilla alla riippuen lämpötilasta eikä sarkatakissa tule niin kuuma koska erinomaisesti päästää kosteuden läpi ja koska ei myöskään ole täysin tuulenpitävä.
 
Ei ole, siitä olisi kyllä sateessa hyötyä. Joskus takavuosina käytin koiran ulkoilutuksessa loppuun englantilaisen pitkän öljykangastakin (duster-tyylinen), jossa oli tuollainen suoja hartioilla.
Ei kun tarkoitan selän takana sellainen pikku capee.
 
Sain tänää kotiin tilaaman V-lekan talvilakki M05. On se hieno! Minulla on ennestään täällä jo linkkaamani musta merivoimien karvalakki ja täytyy kyllä sanoa että tämä uusi on parempi, mm sen sisäpuolisen ohuemman niska/korvaläpän ansiosta ja muutenkin tämä uusi ei tunnu niin massiiviselta kuin vanhanmallinen karvalakki.

3381357d7e6c0de395.jpg
 
Laitoin Ray Ban Cockpit:n optiset linssit. Lasit olivat kirpislöytö, ja todennäköisesti vielä jenkeissa tehdyt, nyt ei Ray Baneja tehdä kun Italiassa ja Kiinassa.
Eli ihan kirkkat linssit.
Tässä ne ovat Arskan päässä mm
Wuk8+


kuMb+

Ne ovat vähän soikkeammat kun aviatorit. Huomasin että tälläiset kirkkain linssein ovat tulossa muotiin :D onneksi minulla olivat jo valmiina odottamassa H-hetkeä ja yhdestä puuttui linssi, ja minulla varastettu silmälasit.

Haaveilin sellaisista pöyreista rb klassikoista RX6242, mutta niitä ei myydä enää, tai myydän vastavia, mutta minusta tuntuu etteivät ole niin hienot kuin ne.
Näitä:
LQBJ+
 
Laitoin Ray Ban Cockpit:n optiset linssit. Lasit olivat kirpislöytö, ja todennäköisesti vielä jenkeissa tehdyt, nyt ei Ray Baneja tehdä kun Italiassa ja Kiinassa.
Eli ihan kirkkat linssit.
Tässä ne ovat Arskan päässä mm
Wuk8+


kuMb+

Ne ovat vähän soikkeammat kun aviatorit. Huomasin että tälläiset kirkkain linssein ovat tulossa muotiin :D onneksi minulla olivat jo valmiina odottamassa H-hetkeä ja yhdestä puuttui linssi, ja minulla varastettu silmälasit.

Haaveilin sellaisista pöyreista rb klassikoista RX6242, mutta niitä ei myydä enää, tai myydän vastavia, mutta minusta tuntuu etteivät ole niin hienot kuin ne.
Näitä:
LQBJ+
Itse ostin reippaat 2 vuotta sitten siniset Ray Ban Aviatorit. Ne maksoivat yli 100e. Silloin ne olivat vielä todella hienot, kun muilla ei ollut vastaavia. Mutta jo viime kesänä kaikilla oli yhtäkkiä samanlaiset, eikä ne tuntuneet enää juuri miltään. Stockmannin miesten osastolla myytiin muuten täsmälleen samanlaisia kopiolaseja 15e:lla.

Huomasin viimekesänä myös sellaisen seikan että auringosta pitää nauttia silloin kun se paistaa, eikä fiilistä kannata pilata aurinkolaseilla, joiden läpi ympäristö näyttää karun harmaalta. Laseja käytin lopulta vain uimarannalla. Aika turha ostos kaikenkaikkiaan.

Siis tällaiset:
Ray-Ban-RB-3025-112-17-2.jpg


Ray Ban valmistaa noita kolmena eri kokona. Itse ostin vahingossa ne kaikkein pienimmät, vaikka minulla on aika kookas pää. :) Olisi pitänyt ostaa vähintään kakkoskoon lasit.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä numero sulla?
Minulla on taas voisi olla piennemmät, mutta menettelee..


Ray Ban valmistaa noita kolmena eri kokona. Itse ostin vahingossa ne kaikkein pienimmät, vaikka minulla on aika kookas pää. :) Olisi pitänyt ostaa vähintään kakkoskoon lasit.



Minulla on arat silmät, siksi käytän ne myös missä milloinkin kun paistaa liika. Lumesta myös hejastuu joskus aivan liika aurinkoisella säällä. Kun pesin perveken lasit, tuntui niin ilkeältä kun aurinko porotti silmiin, vaikka oli jo syyskuu.
Minulla on Ray Ban Wayfarer kun paistaa pahasti. Toinen mistä pidän ja voi suositella on Vuarnet. Kyllä hyvä musta mineraali linssi mielestäni paras.

Olen etsinyt pitkin nettia yhtä Vuarnet mallia mutta ne lopetti ajat sitten sitäkin, se on kissamainen klassiko. En ymmärrä miksi. Onneksi minulla on, mutta hyvät linssit sieltä en rupea repimään kaukolasia varten.
 
Mitä numero sulla?
Minulla on taas voisi olla piennemmät, mutta menettelee..
58/13. Katoin justiin netistä että mulle on vissiin sittenkin myyty ihan oikea koko. Suurin koko taitaisi olla meikäläiselle sopivin.


Olen etsinyt pitkin nettia yhtä Vuarnet mallia mutta ne lopetti ajat sitten sitäkin, se on kissamainen klassiko. En ymmärrä miksi. Onneksi minulla on, mutta hyvät linssit sieltä en rupea repimään kaukolasia varten.
Äidilläni oli tällaiset vastaavat kissamaiset rockabilly-aurinkolasit joskus 70-80 luvulla. Meillä on kotona tallessa hauskoja kuvia tuon aikaisista muotivillityksistä. Taitavat olla kohta taas muodissa. ;)

31hbt7zpO3L.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei voi olla totta!
Tänään iltapäivällä ostin samanlaisen ruskeana, varmaan lammas, mutta trimmattu leikkamalla hiukan, ja hyvin pehmeä :) (laitan kuvan huomenna) Myös Fredriksonin, kokoa 57, maksoin 12 euroa, siinä on myös sisällä sellaiset korvia ja pään takaosa peittävä villainen osa, jota voi pitää myös ylhällä piilossa.

Etsinyt ketjua jo kolmannella sivulla, en ole nähnyt sinun vinkkia, StepanRudanskij. Mutta valkoinen "mannerheim" on kaunis, pitää sulatella yön yli, kenties voisin ostaa myös tämänkin :D. En tiennyt että malli hipstereiden suosiossa :rolleyes:
Tänään tarttunut jopa mustasta kriimista samantyylinen jostain 60-luvulta, merkki Muoti-Anjela 5 eurolla, karva on valitettavasti juuri epäeetisin mahdollisin, bradteil karakul, mutta mitä voi.. En ole elännyt silloin kun parka synnyttämätön lammas (sikiö) oli tapettu, uutena kaupasta en ostaisi. Mutta kirpiksesta vintagena on eri juttu. Aika siisti kuitenkin, ja harvinainen.


Ja "pinki" ketjusta jatkoa tähän. Koska kuulu tyylikeskustelun. Olen lukenut hänen kirja joskus 20 vuotta sitten, suosittelen kaikille.
Lainaus: "Quentin Crisp (julkishomo) itse eli teesinsä todeksi jopa siinä määrin, että Sting teki hänestä kappaleen Englishman in New York (1987). Isoäidin viisautta huokuva Crisp nähdään myös kappaleen videossa elävänä esimerkkinä laulun ja samalla Tyylikirjan syvimmästä sanomasta: ”Takes more than combat gear to make a man / takes more than a license for a gun – – it takes a man to suffer ignorance and smile / be yourself no matter what they say.”
 
IMG_0820.JPG Viimeisin hankinta ruotsalaisen WESC Brogue maiharit tilasin jenkeistä.
Pakko sanoa, että hienoja kenkiä ei Suomesta juuri löydä.
 
IMG_0748.JPG IMG_0821.JPG Myös viikon sisällä hankittuja rättejä. Lexington on ruotsalainen brändi. Gantin tyylinen mutta hivenen nuorekkaampi.
 
Back
Top