Tyyli on köyhän perusoikeus

Katso liite: 12585 Viimeisin hankinta ruotsalaisen WESC Brogue maiharit tilasin jenkeistä.
Pakko sanoa, että hienoja kenkiä ei Suomesta juuri löydä.

Tästä on valitettavasti oltava aika lailla samaa mieltä. Hankalaa kunnon kenkien löytäminen kuitenkin on. Aikanaan (ehkä noin 10+ vuotta sitten) Lloydsin kengät olivat hyviä, nyttemmin niiden laatu tuntuu laskeneen. Hyvää niissä on edelleen minulle sopiva leveä lesti.

V-lekasta ostin noin vuosi sitten poistomyynnistä Särmä Classic -nilkkavarsikengät, jotka kyllä saavat minulta armon. Satkun hintaan loisto-ostos.

Nyt olisi cowboybootsien tarve, sillä ehkä kymmenen vuotta sitten Saksasta ostamani bootsit alkavat vetää viimeisiään. Ulkoa vielä siistit, mutta pohja ei enää oikein tue jalkapohjaa ja toisen kengän vahvikkeet kantapäässä alkavat irrota. Boot Factoryssä on pari mieluisan näköistä mallia, mutta pitäisi päästä paikan päälle sovittamaan hankalanmallisten räpylöiden vuoksi. Mutta joissain tilanteissa yhdistelmä siistit bootsit + puku + huopahattu (ei cowboy-hattu vaan leveälierinen fedora-tyyppinen) on siisti ja käytännöllinen combo. Eritoten ulkona, jos on samalla näytettävä siistiltä ja pystyttävä toimimaan/liikkumaan kaikenlaisissa kesäisissä sääolosuhteissa.

Tuo V-lekan Mannerheim-tötsä on kyllä poltellut aika pahasti... Se voisi natsata villakankaisen päällystakin kanssa varsin hyvin.

Siinäpä sitten mietteitä chapeaux & chaussures -osastolta.
 
Surullista kuulla, että suutareilla menee nykyään huonommin kuin ennen. Kertoo siitä, että valtaosaa kenkiä ei juuri enää korjata. Sukupolven vaihtuminen ammatissa meneillään varmasti monessa liikkeessä eikä uusia ammattilaisia tahdo löytyä.
 
Surullista kuulla, että suutareilla menee nykyään huonommin kuin ennen. Kertoo siitä, että valtaosaa kenkiä ei juuri enää korjata. Sukupolven vaihtuminen ammatissa meneillään varmasti monessa liikkeessä eikä uusia ammattilaisia tahdo löytyä.

Karhulassa/Kotkassa vaikutti taannoin sellainen oikein vanhan liiton suutari, joka kyllä hallitsi hommansa. Sinne kun vei kenkänsä puolipohjaukseen tai korkolappujen vaihtoon, sai kuulla mielipiteen kenkien laadusta: hetki kenkien hypistelyä ja taivuttelua, saumojen ja nahan kunnon tarkastelua... "ei näissä kyllä oikein ompeleet/nahka/Kanada pitkään kestä, mutta kyllä minä tämän kerran voin nämä laittaa". Nuo edellä mainitsemani Saksasta ostetut bootsit ilmeisesti saivat tältä suutarilta hyväksynnän, kun ensimmäiseen puolipohjaukseen (nahkapohjat ostettaessa, ei oikein käytännöllinen Suomen talvessa) vietäessä ei harvinaisen pitkän taivuttelun jälkeen kuulunut muuta kuin "hmph... viikon päästä on valmista".
 
Karhulassa/Kotkassa vaikutti taannoin sellainen oikein vanhan liiton suutari, joka kyllä hallitsi hommansa. Sinne kun vei kenkänsä puolipohjaukseen tai korkolappujen vaihtoon, sai kuulla mielipiteen kenkien laadusta: hetki kenkien hypistelyä ja taivuttelua, saumojen ja nahan kunnon tarkastelua... "ei näissä kyllä oikein ompeleet/nahka/Kanada pitkään kestä, mutta kyllä minä tämän kerran voin nämä laittaa". Nuo edellä mainitsemani Saksasta ostetut bootsit ilmeisesti saivat tältä suutarilta hyväksynnän, kun ensimmäiseen puolipohjaukseen (nahkapohjat ostettaessa, ei oikein käytännöllinen Suomen talvessa) vietäessä ei harvinaisen pitkän taivuttelun jälkeen kuulunut muuta kuin "hmph... viikon päästä on valmista".
Tuollainen palaute ammattilaiselta on parasta mitä voi toivoa. Aikanaan vein erään rannekellon pariston vaihtoon kellosepälle. Kellon merkki on sellainen mikä tekee pääasiassa merkkivaatteita. Hintaa kellolla oli 100-200 euroa. Kelloseppä pudisti päätään ja sanoi, että arvaappa koneiston arvon. Se oli alle viisi euroa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS

Ei ollut tuo, kyseinen suutari lopetti jo muutama vuosi sitten. Taisi olla Remes nimeltään, vaan saatan tällä nimimuistilla erehtyäkin. Haminassahan on nykyisin (tai ainakin oli melko äskettäin) ihan hyvä suutari myös. Jotkin kengät olen käyttänyt siellä puolipohjauksessa/korkolappujen vaihdossa ja vanhan nahkarepun käytin ehjättävänä, kun toisen viilekkeen ompelet ratkesivat jo noin 20 vuoden käytön jälkeen.
 
Tässä on uusi hattuni, Fredriksonin "mannerheim" tai "kanadka" kuten joskus tuon mallisia kutsuttiin.



Qto9+


vd8Y+


Lablesta päättelleen ei ole 60-70 luvulta, vaan kenties 80 luvulta. Tämä on erittäin siistissa kunnossa ja raikas, tuskin edes pidetty, ja toisin kun näyttää olevan viimeisen kuvan alaosassa - nämä eivät ole kulumia, vaan valon vääristymä. En ole vielä harjanut sitä. Hiukan talkkia laitan kuitenkin etuosaan vuorille, se vie rasvan, vaikkei mielestäni sitä ei edes näy.

Alla on hyvä malli naisellista "mannerheimia" 50-luvun hengessä:
xrQJ+

On myös DIY ohjet tälle, jos kiinnostaa tehdä itse, vaikka jostain vanhasta turkisnahasta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen palaute ammattilaiselta on parasta mitä voi toivoa. Aikanaan vein erään rannekellon pariston vaihtoon kellosepälle. Kellon merkki on sellainen mikä tekee pääasiassa merkkivaatteita. Hintaa kellolla oli 100-200 euroa. Kelloseppä pudisti päätään ja sanoi, että arvaappa koneiston arvon. Se oli alle viisi euroa.
Mulla on kansa laadukas herätyskello, josta aina piti vaihtaa paristo liikeessa, kun korostaneet etten saa vaihtaa itse, veloittaneet muistaakseni 25 euroa, ja eka kerran 30 e. Nyt avasin kellon itse, otin pariston sieltä, ostin uuden koruliikeesta ja vaihdoin. Hinnaksi tuli 4 euroa. Myyjä onneksi neuvonut etten saa koskea siihen paristoon sitten sormilla, vaan ainoastaan pinsetilla. Mun kellon sisus kyllä oli minusta kallin näköinen, oikein pelotti sorkkia sen :D mutta kyllä kello toimii edelleen eikä vaihto ollut vaikea.

Sitten purkasin sen eilen ostetun kriimin suikkan. Minusta se ollut niin hyvä kun "mannerheim". (Ja se on taas kympin löytö ja minun koko 57). Mutta minun tehnyt mieli tutkia krimisuikan sisus.
Puolet Muoti Anielan kriimisuikasta oli ommeltu käsin. Olen myös oppinut tekemään turkkisommel, ja pakko kertoa että teen jopa siistimman jäljen. Vahvasti oli tehty hattu, sen myönnän.
Ompelen paloista joskus lapaset, tai jotain. Vuoren pesin ja säästän johonkin muuhun karvahattuun.
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen blogikirjoitus löytyi M65-sarkatakin käytöstä: Ihmemiehen muotiblogi - Suomen armeijan M/65 sarkatakki.

Olen tekstin kirjoittajan kanssa harvinaisen samaa mieltä tästä:

Tämän vuoksi päälle voi harkita laittavansa päällystakin, esim. trenssin tai sarkamanttelin, suojaamaan jalkoja kylmemmillä keleillä. Kannattaa kuitenkin olla varovainen useiden armeijatuotteiden yhdistämisessä, jos ei ole menossa esim. naamiaisiin tai Halloween-bileisiin. Kaikki eivät nimittäin ymmärrä hienojen vaatteiden päälle!
 
Tässä on uusi hattuni, Fredriksonin "mannerheim" tai "kanadka" kuten joskus tuon mallisia kutsuttiin.



Qto9+

Sattuipa silmään germaanien armyroipekaupasta aito Mannerheim-mallin turkislakki (sehän on ruotsalainen Pälsmössa M/1909, suomeksi turkislakki M/09). Erikoisuuksiin kuuluu mm. lakin sisään käännettävä nahkainen lippa ja lakin takana oleva nahkainen hihna koon säätöä varten. Varustelean tällä hetkellä myynnissä oleva valkoinen turkislakki on aivan toinen kotsa, vaikka ihan makea esine onkin.

Mutta tässä, silvuplee: Pälsmössa M/1909. En tunne kyseistä kauppaa sen enempää, mutta näyttävät toimittavan myös ulkomaille (eikä tuo 58 koon lakki mahtuisi minun päähäni). Suomeen toimitettuna tämä aito Mannerheim-malli kustantaisi noin 50 euroa.
 
Sattuipa silmään germaanien armyroipekaupasta aito Mannerheim-mallin turkislakki (sehän on ruotsalainen Pälsmössa M/1909, suomeksi turkislakki M/09). Erikoisuuksiin kuuluu mm. lakin sisään käännettävä nahkainen lippa ja lakin takana oleva nahkainen hihna koon säätöä varten. Varustelean tällä hetkellä myynnissä oleva valkoinen turkislakki on aivan toinen kotsa, vaikka ihan makea esine onkin.

Mutta tässä, silvuplee: Pälsmössa M/1909. En tunne kyseistä kauppaa sen enempää, mutta näyttävät toimittavan myös ulkomaille (eikä tuo 58 koon lakki mahtuisi minun päähäni). Suomeen toimitettuna tämä aito Mannerheim-malli kustantaisi noin 50 euroa.
Siis, hetkinen..aidossa oli nahkainen lippa? Tan nahkaiset elementit ovat ihania.

Klassikko ja tan leather elementit, hyvännäköinen "Moose Sack".
7uHs+

https://www.wynnchester.co.uk/product/swedish-m39-canvas-leather-rucksack/
 
Viimeksi muokattu:
Jeps, tuo on siis se "aito" Mannerheim-turkishattu, siis ruotsalainen M/09. Lipan saa käännettyä hatun sisään piiloon ja takana olevan nahkahihnan kanssa saa sitten kokoa säädettyä. Tuota hattua oli muuten käytössä ruotsalaisilla vapaaehtoisilla talvisodassa.
Löysin hatun netissa jossa kuvattu takaosa ja siellä on hihna, mitä on fiksua.
2a5Q+


Jostain syystä ensimmäisessä kuvassa karva näyttää niin laihalta, mutta ei se voi olla tekokarva.. Mikä eroa "lammfell" ja "schaffel" ?
"Behaartes Lammfell beziehungsweise Schaffell sowie die daraus hergestellten Produkte werden als Handelsware vertrieben. "

Jos olisi 57 kokoa, en miettisi sekunttiakaan, 58 minulle on iso. Toisaalta hihnalla voi kiristää, mutta onko siellä hinna, miksei hattua kuvattu joka puolelta?
 
Viimeksi muokattu:
Löysin hatun netissa jossa kuvattu takaosa ja siellä on hihna, mitä on fiksua.
2a5Q+


Jostain syystä ensimmäisessä kuvassa karva näyttää niin laihalta, mutta ei se voi olla tekokarva.. Mikä eroa "lammfell" ja "schaffel" ?
"Behaartes Lammfell beziehungsweise Schaffell sowie die daraus hergestellten Produkte werden als Handelsware vertrieben. "

Jos olisi 57 kokoa, en miettisi sekunttiakaan, 58 minulle on iso. Toisaalta hihnalla voi kiristää, mutta onko siellä hinna, miksei hattua kuvattu joka puolelta?

Lamm on karitsa, Schaf on lammas. Eläinlaji on siis sama. Tuon sakemannin puodin kuvat ovat kyllä muutenkin hieman viitteellisiä.
Ruotsalaisen Wikipedia-artikkelin mukaan tuohon lakkiin kuuluu kyllä takana oleva hihna.
Swat.fi:ssä on myynnissä koon 56 M/1909, mutta siinä taas ei tuo lippa näy.
 
qYMJ+

Mikähän hattu tuo on? Joku puna armejan?
 
Minulle tulee mieleen joku hipsteripipo.
Nainen on hipsteri, mutta hattu vintage. Ja Herman oikeassa, venäläinen, olen vähän pengonnut - "ambassador" tai "diplomat" näin Neukkulassa kutsuneet niitä hattuja koska laittaneet päähän jokaiselle sinne saappuvalle ulkomaalaiselle valtiomiehelle, hyi...

Joten desavoueran koko kapine :mad:

Aito 1909 Mannerheim on sata kerta komeampi.
 
Back
Top