Tyyli on köyhän perusoikeus

Ei löyty enää farkkutakkeja second-handeista :(
Ei siis YHTÄÄN.

Löysin sentään yksi vähän hienompa menoa varten:
Kokonaisesta simpukasta tehty ja mahdollisesti yli 100 v vanha rannerangas:
https://www.rubylane.com/item/640529-LCx20002053/Victorian-Carved-Mother-Pearl-ONE-single
Muuten ihan kopio, mutta minun löydössä on lisäksi hienostunut kuvio.
Maksoin 3 euroa. Ihan prima. En ole nähnyt aikaisemmin tälläistä. Aikamoinen aarre, jos on niin vanha kun sanotaan, niin ihme että säilyi näin hyvänä.:)

Fremen muistakseni ymmärrä näiden vanhojen esineiden päälle. Mitäs sanot tästä?
Linkissa lukee Victorian periodista, jossain taas 1930 luvulta.

Aikasemmin löysin bakelitista 1930-40 luvulta kaunis bangle. Ja sen lisäksi vielä upeat muoviset 70 luvulta 3 kpl , kauniit ja chic ja yksi oli vanhassa Vogue lehdessä. Isot ja hyvin näyttävät, mutta raskaat.

Toinen löytö on Seregetti mineraalilinseista tehdyt aurinkolasit, 3,50 e, tehtyy Japanissa joskus 90 luvun alusta ja sitten ei enää.
Oli aikaisemmin löytö miesten Serengetit, lähetit Kiovaan, mutta näitä toisia voin pitää itse, tuntuvat niin hyvältä ja ovat täysin naarmuttomat. Nyt minulla kahdet aurinkolasit mineraalilinseista, Serengeti ja ennestään olleet kissamaiset Vuarnet, joka on repro 60-luvulta. Ja yksi klassikko wayfarerit RayBan. Ja niin joo, yhdet Marimekko lasit myös isohkot, hippi look.
Ne ovat kokoelmani kallimmat, mutta ne ovat collectible. Mutta kaikki ne ovat, varsinkin mineraalilinssiset.
80 luvulla olleet ensimmäiset wayrarerit muuten aivan erimalliset mitä nyt. Nekin oli jo ajat sitten Ukrainassa sukulaisilla. Siellä köyhällä keskiluokalla ei ole vaaraa osta kunnon aurinkolaseja. Joten minä lähetän aina kun löydän jotain edullista hyvillä linseilla, lapsille varsinkin.
k001+
 
Viimeksi muokattu:
Kävipäs katalasti. Etsin tässä itselleni kevättakkia yks päivä kaupassa. Löysin omasta mielestäni koko kaupungin hienoimman kevättakin, myös myyjä oli samaa mieltä kanssani, mutta valitettavasti koot olivat loppuneet kesken. Onneksi löysin kuitenkin Zalandon verkkokaupasta juuri samanlaisen takin. Näitä kyseisiä takkeja oli sopivaa kokoa jäljellä vain 1 kappale koko Suomessa. Koska olen nykyisin työvoimapoliittinen aikuisopiskelija, elelen pääasiassa yhteiskunnan tuilla, mutta käyn luonnollisesti aina aika ajoin töissä, jouduin kyttäämään takkia ''palkkapäivään'' asti. Sitä ''palkkaa'' ei muuten tullutkaan. En ollut vähään aikaan käynyt työkkärin sivuilla päivittämässä opiskelujen etenemissuunnitelmaa, jonka vuoksi oikeuteni opiskelutukeen oli toistaiseksi katkaistu. Sovin asiat työkkärissä ja jo seuraavana päivänä jälkeen tukeni alkoivat jälleen juosta, mutta se Suomen ainut takki jonka aioin ostaa, oli tällä välin myyty.:( PERHANAN TYÖKKÄRI.

Takki oli tämännäköinen, sööri on joku toinen;
SU222Q05Q-K11@14.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kävipäs katalasti. Etsin tässä itselleni kevättakkia yks päivä kaupassa. Löysin omasta mielestäni koko kaupungin hienoimman kevättakin, myös myyjä oli samaa mieltä kanssani, mutta valitettavasti koot olivat loppuneet kesken. Onneksi löysin kuitenkin Zalandon verkkokaupasta juuri samanlaisen takin. Näitä kyseisiä takkeja oli sopivaa kokoa jäljellä vain 1 kappale koko Suomessa. Koska olen nykyisin työvoimapoliittinen aikuisopiskelija, elelen pääasiassa yhteiskunnan tuilla, mutta käyn luonnollisesti aina aika ajoin töissä, jouduin kyttäämään takkia ''palkkapäivään'' asti. Sitä ''palkkaa'' ei muuten tullutkaan. En ollut vähään aikaan käynyt työkkärin sivuilla päivittämässä opiskelujen etenemissuunnitelmaa, jonka vuoksi oikeuteni opiskelutukeen oli toistaiseksi katkaistu. Sovin asiat työkkärissä ja jo seuraavana päivänä jälkeen tukeni alkoivat jälleen juosta, mutta se Suomen ainut takki jonka aioin ostaa, oli tällä välin myyty.:( PERHANAN TYÖKKÄRI.

Takki oli tämännäköinen, sööri on joku toinen;
SU222Q05Q-K11@14.jpg
Voi miten harmi. Minkä merkkinen takki?

Minua itseäni harmittaa että viimeinen Timberland myymälä suljettiin Kampissa. Myynti nyt netissa enkä uskalla ostaa sovittamatta. Toki yksittäisiä malleja voi löytää jostain kuten Stockmannilta. Harmittaa koska alesta sain aikaisemmin todella kestävät kengät heiltä.
 
Voi miten harmi. Minkä merkkinen takki?

Minua itseäni harmittaa että viimeinen Timberland myymälä suljettiin Kampissa. Myynti nyt netissa enkä uskalla ostaa sovittamatta. Toki yksittäisiä malleja voi löytää jostain kuten Stockmannilta. Harmittaa koska alesta sain aikaisemmin todella kestävät kengät heiltä.
Merkki on Superdry. Verkkokaupassa olisi kyllä muitakin hienoja saman merkin takkeja, mutta minäkään en uskalla tilata ilman sovittamista.
 
Viimeksi muokattu:
Nahkatakeista puheenollen, itse ostin uuden laadukkaan ruotalaisvalmistaja Molltanin ''pikkutakin'' vain pari kesää sitten. Takki oli tuolloin alennuksessa ja maksoi 250e. Kesällähän nahkarotsi on tosi jees ja varsinkin yöllä se on kartsalla erittäin näyttävän näköinen. Arkikäytössä se vain on aika epäkäytännöllinen ja keväällä ja syksyllä sillä tulee todella helposti kylmä, varsinkin pyöräillessä. Tuolloin alla pitää olla vähintään aina huppari ja toisinaan olen pitänyt huiviakin kaulassa. Lämpötila saa olla liki 10 astetta plussan puolella ennenkuin nahkatakilla tarkenee. Kaupassa myyjä erikseen neuvoi että vetoketjua ei saa missään tapauksessa vetää ylös asti, vaan vähintään 1/3 pitää olla aina auki. :)

Kaapistani löytyy vastaavanlainen malli;
skinnjacka-molltan-bronson.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Viikon hankintoja:
Gantin tikkitakki (-49% Zoovillage)
Brogue bootsit sekä kengät.(-40-50%)
Gantin nahkaiset tossut. (-50%) Tilasin tsekeistä badoo.comista. Puoleen hintaan kotiovelle mitä olisi maksanut Gant Storessa.
Boomerang sukat
Ja konjakin väriset nahkakäsineet Zalandosta. Halvimmat mitä oli 23 euroa. Hävitän yhdet käsineet per talvi ja nyt osui kevään kynnykseen.
Juu ja Asos kaupasta vaalean siniset chinokset kokonaiset 30 euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Nahkatakeista puheenollen, itse ostin uuden laadukkaan ruotalaisvalmistaja Molltanin ''pikkutakin'' vain pari kesää sitten. Takki oli tuolloin alennuksessa ja maksoi 250e. Kesällähän nahkarotsi on tosi jees ja varsinkin yöllä se on kartsalla erittäin näyttävän näköinen. Arkikäytössä se vain on aika epäkäytännöllinen ja keväällä ja syksyllä sillä tulee todella helposti kylmä, varsinkin pyöräillessä. Tuolloin alla pitää olla vähintään aina huppari ja toisinaan olen pitänyt huiviakin kaulassa. Lämpötila saa olla liki 10 astetta plussan puolella ennenkuin nahkatakilla tarkenee. Kaupassa myyjä erikseen neuvoi että vetoketjua ei saa missään tapauksessa vetää ylös asti, vaan vähintään 1/3 pitää olla aina auki. :)

Nahkatakeista vasarakaupan Särmä M/36 on aika jyry peli. Hyvin laadukkaan oloista työtä ja paksua, mutta silti taipuisaa nahkaa. Kestävyysvaikutelmaltaan sellainen Armagedonin jälkeiseen survival-tilanteeseen sopiva vaatekappale, ihanohuet nahkaiset muotirotsit ovat jotain, joka tapahtuu aivan muille kuin tämän takin käyttäjille.

Tyyli on kyllä nappisulkuineen ja muotoineen wanhahtava, mutta jos sen kestää niin mikä ettei. Lämpöisyydestä taas tuo - pelkästä ohuesta vuoristaan huolimatta, - tuntuu minulle olevan luokkaa max. +10 astetta, muuten tulee kuuma, vähän sellainen välikausitapaus. Mutta en ole herkästi palelevaa tyyppiä. Huivi tosin on kauluksen mallin vuoksi tarpeen kylmemmällä säällä.

Hinta sataysiysi kuin Vaatehuoneen Simolla aikanaan - mielestäni kevyesti sen väärti, jos tuon wanhan tyylin kehtaa kantaa.
 
Tää on jännä juttu miten mamut ja kotimaiset mannet ovat löytäneet yhteisen sävelen. Veikkaan kuitenkin, että mannevanhemmat eivät piittaa mamuista. Käyvät samalla taskulla.
 
Muistuttaa 40-luvulla Ruotsissa ollutta swingpjat-nimistä alakulttuuria.

Swingpjatt.jpg
Niiinkuin monet muutkin asiat, tääkin on jenkeistä. Ensimmäisen aallon hipstereitä eli hep cats'ejä.
 
Paljon siistimmän näköistä se tapa miten ennenvanhaan pidettiin housuja, tarpeeksi korkealla eikä kuten tänäpäivänä niin että vyötärö juuri ja juuri peittää alapään.

255895dc80c1efe34ae6f595986d7d98.jpg


Ylemmässä kuvassa housunvyötärö kyynärpään kohdalla.
Alemmassa kuvassa housunvyötärö ranteen kohdalla.

97d541462cc428ef2d125dfc746a3d68.jpg
 
Paljon siistimmän näköistä se tapa miten ennenvanhaan pidettiin housuja, tarpeeksi korkealla eikä kuten tänäpäivänä niin että vyötärö juuri ja juuri peittää alapään.

255895dc80c1efe34ae6f595986d7d98.jpg


Ylemmässä kuvassa housunvyötärö kyynärpään kohdalla.
Alemmassa kuvassa housunvyötärö ranteen kohdalla.
Niin. Ja jospa löytäisin tuon malliset sortsit mitä ovat naisen päällä. Marimekolla viime kesällä ostin vähän sinne päin, mutta hiukan pitemmät. Sortsihame. Ihanat.
 
Korkea vyötärö ja matala vyötärömalli ovat vuorotelleet ja olleet kumpikin samoin kuin moni muu asia syklisesti muodissa. Laitetaan tähän pari kuvaa farkuista lähempää menneisyydestä. Ylemmän kuvan kaveri on ehkä tunnetuin nuoruutensa hyppyhommista.

IMG_2220.JPG IMG_2219.JPG

Jos housumalli on korkeavyötäröinen, ei "työmiehen viivan" näkyminen kyykistellessä ole vaarana.
Nykyään kadulla usein näkyvien jo rakenteellisestikin puolitankoon valuvien "makeapöksyjen" eli haaremihousujen punttiin mahtuu useampikin "rekkamiehen pastilli". Lahkeet ovat kapeat, toisin kuin aiemmassa hiphop -tyylissä, mutta persejalkaisuusefekti on sama.
IMG_2221.JPG
IMG_2222.JPG

Housujen mallilla on merkitystä paitsi ulkonäön, myös liikkuvuuden ja käytännöllisyyden kannalta. Kaikki muoti ei ole käytännöllistä, mutta silti se voi mennä kaupaksi kuin häkä. Hulluja nuo roomalaiset!
 
Back
Top