UAP/UFO/Tunnistamattomat valot sekä muut lentävät ammeet ja ämpärit taivaalla

Pidän varmana, maailmankaikkeuden miljardien galaksien miljardeilla tähdiltä löytyy planeettoja, jotka sijaitsevat elinkelpoisella vyöhykkeellä.
Pidän hyvin todennäköisenä, että joillakin näistä elinkelpoisella vyöhykkeellä sijaitsevista planeetoista on elämää.
Pidän mahdollisena, että joillakin planeetoilla, joilla on elämää, elämä on kehittynyt älylliseksi.

Pidän äärimmäisen epätodennäköisenä, että vieras sivilisaatio on vieraillut Maassa, koska tähtien väliset etäisyydet ovat arkijärjellä käsittämättömän suuria ja niiden kulkeminen vaatii joko käsittämättömän pitkiä aikoja tai käsittämättömän paljon energiaa tai valoa nopeampaa matkustamista.

Nopein ihmisen valmistama avaruusluotain Parker Solar Probe kiihdytettiin nopeuteen 163 km/s (0,00054 c) kemiallisilla raketeilla ja hyödyntäen Venusta painovoimalinkona. Tällä nopeudella matka Maasta aiemmin mainitulle "hiiltä ilmakehässä" -planeetalle 120 valovuoden päähän veisi vaatimattomat 222 222 vuotta ja meno-paluu 444 444 vuotta.

Jos samaisen planeetalla asuisi meitä teknisesti kehittyneempi sivilisaatio, joka pystyisi kiihdyttämään tähtienvälisen aluksensa nopeuteen 3 000 km/s (0,01 c, 18-kertainan parannus meidän nykytekniikkaamme), kuluisi matkaan edelleen 12 000 vuotta ja meno-paluuseen 24 000 vuotta.

Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 30 000 km/s (0,1 c, 180-kertainen parannus nykytekniikkaan) matkaan kuluisi silti 1200 vuotta ja meno-paluu 2400 vuotta.

Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 299 999,999 km/s eli 0,99999 c, matkaan kuluisi silti 120 vuotta ja meno-paluuseen 240 vuotta.

Relativistisilla nopeuksilla miehistö kokee aikavenymää (aikadilaatiota), joten miehistölle kokee matka-ajan lyhyempänä, mutta kotiin palattua kotiplaneetalla aika on kulunut normaalia vauhtia.

Aina voidaan vetää ässä hihasta, eli valoa nopeampi matkustus.
Einsteinin kenttäyhtälöt voidaan ratkaista niin, että että valoa nopeampi matkustus olisi mahdollista eli Alcubierre drive. Tosin tämä vaatisi valtavan määrän negatiivista massaa. Toistaiseksi emme tunne hiukkasia, joilla olisi negatiivinen massa ja vaadittava massa on suurempi kuin maailmankaikkeuden massa. Lisäksi kenttäyhtälöt eivät kerro tapaa käynnistää tai sammuttaa Alcubierre drive. Lisäksi oletetaan, että Alcubierre Driven hidastaminen valoa nopeammasta liikkumisesta vapauttaa äärettömän sinisiirtynyttä säteilyä. Jos edellä mainittu sivilisaatio olisi matkustanut Maahan Alcubierre driven avulla, olisimme todennäköisesti havainneet tämän energiapurkauksen.

Toinen teoreettinen mahdollisuus on kulkea madonreiän kautta, mutta jos sellainen olisi avautunut meidän aurinkokuntaamme, se tuskin olisi jäänyt huomaamatta.

Muita teoreettisia tapoja valoa nopeampaan kulkemiseen ei tietääkseni ole löydetty.

Joskus muinoin Juhan af Grann tai hänen hengenheimolaisensa ehdottivat matkustusta "ulottuvuuksien kautta". Ajatusleikki: otetaan pystysuuntainen A4-arkki ja piirretään arkin yläreunaan Maa ja arkin alareunaan "hiiltä ilmakehässä" -planeetta. Sitten arkki taitetaan U-muotoiseksi. Kaksiulotteisessa maailmankaikkeudessa pitää matkustaa koko matka paperia pitkin, mutta kolmiulotteisessa maailmankaikkeudessa voi oikaista ja lentää suorinta tietä alareunasta yläreunaan. Valitettavasti tämä ei toimi, koska maailmankaikkeus on tasainen.

Entä sitten UFO-havainnot?

Suuri osa on havainnointivirheitä; esimerkiksi Air Canadan lennolla 878 lentäjä luuli Venusta toiseksi lentokoneeksi. Kenneth Arnoldin ufo-havainto on saatu toistettua, kyseessä oli auringon heijastuminen pienkoneen kaarevasta tuulilasista. Meteorit ja haloilmiöt ovat myös varmasti aiheuttaneet ufo-havaintoja.

Mielenkiintoinen ilmiö on myös ufojen muotojen kehitys ajan kuluessa. 40- ja 50-luvuilla ufot olivat hopeisia sikarin muotoisia laitteita. Samaan aikaan Yhdysvallat lennättivät kaasupalloja projektien Mogul (neukkulan ydinkokeista syntyvien infraäänien kuuntelu), Skyhook (yläilmakehän tutkimus), Moby Dick ja Genetrix (vakoilupalloja neukkulan, Kiinan ja Itä-Euroopan yli). 60-luvulta eteenpäin ufot on usein kuvattu mustiksi kolmioiksi. Samoihin aikoihin on salassa lentäneet SR-71, F-117, B-2 ja nykyään B-21. Hassu yhteensattuma?
 
Pidän varmana, maailmankaikkeuden miljardien galaksien miljardeilla tähdiltä löytyy planeettoja, jotka sijaitsevat elinkelpoisella vyöhykkeellä.
Pidän hyvin todennäköisenä, että joillakin näistä elinkelpoisella vyöhykkeellä sijaitsevista planeetoista on elämää.
Pidän mahdollisena, että joillakin planeetoilla, joilla on elämää, elämä on kehittynyt älylliseksi.

Pidän äärimmäisen epätodennäköisenä, että vieras sivilisaatio on vieraillut Maassa, koska tähtien väliset etäisyydet ovat arkijärjellä käsittämättömän suuria ja niiden kulkeminen vaatii joko käsittämättömän pitkiä aikoja tai käsittämättömän paljon energiaa tai valoa nopeampaa matkustamista.

Nopein ihmisen valmistama avaruusluotain Parker Solar Probe kiihdytettiin nopeuteen 163 km/s (0,00054 c) kemiallisilla raketeilla ja hyödyntäen Venusta painovoimalinkona. Tällä nopeudella matka Maasta aiemmin mainitulle "hiiltä ilmakehässä" -planeetalle 120 valovuoden päähän veisi vaatimattomat 222 222 vuotta ja meno-paluu 444 444 vuotta.

Jos samaisen planeetalla asuisi meitä teknisesti kehittyneempi sivilisaatio, joka pystyisi kiihdyttämään tähtienvälisen aluksensa nopeuteen 3 000 km/s (0,01 c, 18-kertainan parannus meidän nykytekniikkaamme), kuluisi matkaan edelleen 12 000 vuotta ja meno-paluuseen 24 000 vuotta.

Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 30 000 km/s (0,1 c, 180-kertainen parannus nykytekniikkaan) matkaan kuluisi silti 1200 vuotta ja meno-paluu 2400 vuotta.

Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 299 999,999 km/s eli 0,99999 c, matkaan kuluisi silti 120 vuotta ja meno-paluuseen 240 vuotta.

Relativistisilla nopeuksilla miehistö kokee aikavenymää (aikadilaatiota), joten miehistölle kokee matka-ajan lyhyempänä, mutta kotiin palattua kotiplaneetalla aika on kulunut normaalia vauhtia.

Aina voidaan vetää ässä hihasta, eli valoa nopeampi matkustus.
Einsteinin kenttäyhtälöt voidaan ratkaista niin, että että valoa nopeampi matkustus olisi mahdollista eli Alcubierre drive. Tosin tämä vaatisi valtavan määrän negatiivista massaa. Toistaiseksi emme tunne hiukkasia, joilla olisi negatiivinen massa ja vaadittava massa on suurempi kuin maailmankaikkeuden massa. Lisäksi kenttäyhtälöt eivät kerro tapaa käynnistää tai sammuttaa Alcubierre drive. Lisäksi oletetaan, että Alcubierre Driven hidastaminen valoa nopeammasta liikkumisesta vapauttaa äärettömän sinisiirtynyttä säteilyä. Jos edellä mainittu sivilisaatio olisi matkustanut Maahan Alcubierre driven avulla, olisimme todennäköisesti havainneet tämän energiapurkauksen.

Toinen teoreettinen mahdollisuus on kulkea madonreiän kautta, mutta jos sellainen olisi avautunut meidän aurinkokuntaamme, se tuskin olisi jäänyt huomaamatta.

Muita teoreettisia tapoja valoa nopeampaan kulkemiseen ei tietääkseni ole löydetty.

Joskus muinoin Juhan af Grann tai hänen hengenheimolaisensa ehdottivat matkustusta "ulottuvuuksien kautta". Ajatusleikki: otetaan pystysuuntainen A4-arkki ja piirretään arkin yläreunaan Maa ja arkin alareunaan "hiiltä ilmakehässä" -planeetta. Sitten arkki taitetaan U-muotoiseksi. Kaksiulotteisessa maailmankaikkeudessa pitää matkustaa koko matka paperia pitkin, mutta kolmiulotteisessa maailmankaikkeudessa voi oikaista ja lentää suorinta tietä alareunasta yläreunaan. Valitettavasti tämä ei toimi, koska maailmankaikkeus on tasainen.

Entä sitten UFO-havainnot?

Suuri osa on havainnointivirheitä; esimerkiksi Air Canadan lennolla 878 lentäjä luuli Venusta toiseksi lentokoneeksi. Kenneth Arnoldin ufo-havainto on saatu toistettua, kyseessä oli auringon heijastuminen pienkoneen kaarevasta tuulilasista. Meteorit ja haloilmiöt ovat myös varmasti aiheuttaneet ufo-havaintoja.

Mielenkiintoinen ilmiö on myös ufojen muotojen kehitys ajan kuluessa. 40- ja 50-luvuilla ufot olivat hopeisia sikarin muotoisia laitteita. Samaan aikaan Yhdysvallat lennättivät kaasupalloja projektien Mogul (neukkulan ydinkokeista syntyvien infraäänien kuuntelu), Skyhook (yläilmakehän tutkimus), Moby Dick ja Genetrix (vakoilupalloja neukkulan, Kiinan ja Itä-Euroopan yli). 60-luvulta eteenpäin ufot on usein kuvattu mustiksi kolmioiksi. Samoihin aikoihin on salassa lentäneet SR-71, F-117, B-2 ja nykyään B-21. Hassu yhteensattuma?


Ja että kaikki ufojen meille antamat "elämäntapaneuvot" ovat jo täällä tiedettyjä ennestään. Siis täältä lähtöisin.
Onko kukaan muka kuullut ufojen neuvovan matkustaa valoa nopeammin esim"jos puhkaiset vasemman silmän jokaiselta vastaantulijaltasi niin pääset toiseen ulottuvuuteen, tai jotain muuta yhtä älytöntä, meille, . Ei, ufot aina neuvoo mitä vihreet tietyllä hetkellä neuvoo.....
 
Pidän varmana, maailmankaikkeuden miljardien galaksien miljardeilla tähdiltä löytyy planeettoja, jotka sijaitsevat elinkelpoisella vyöhykkeellä.
Pidän hyvin todennäköisenä, että joillakin näistä elinkelpoisella vyöhykkeellä sijaitsevista planeetoista on elämää.
Pidän mahdollisena, että joillakin planeetoilla, joilla on elämää, elämä on kehittynyt älylliseksi.

Pidän äärimmäisen epätodennäköisenä, että vieras sivilisaatio on vieraillut Maassa, koska tähtien väliset etäisyydet ovat arkijärjellä käsittämättömän suuria ja niiden kulkeminen vaatii joko käsittämättömän pitkiä aikoja tai käsittämättömän paljon energiaa tai valoa nopeampaa matkustamista.

Nopein ihmisen valmistama avaruusluotain Parker Solar Probe kiihdytettiin nopeuteen 163 km/s (0,00054 c) kemiallisilla raketeilla ja hyödyntäen Venusta painovoimalinkona. Tällä nopeudella matka Maasta aiemmin mainitulle "hiiltä ilmakehässä" -planeetalle 120 valovuoden päähän veisi vaatimattomat 222 222 vuotta ja meno-paluu 444 444 vuotta.

Jos samaisen planeetalla asuisi meitä teknisesti kehittyneempi sivilisaatio, joka pystyisi kiihdyttämään tähtienvälisen aluksensa nopeuteen 3 000 km/s (0,01 c, 18-kertainan parannus meidän nykytekniikkaamme), kuluisi matkaan edelleen 12 000 vuotta ja meno-paluuseen 24 000 vuotta.

Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 30 000 km/s (0,1 c, 180-kertainen parannus nykytekniikkaan) matkaan kuluisi silti 1200 vuotta ja meno-paluu 2400 vuotta.

Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 299 999,999 km/s eli 0,99999 c, matkaan kuluisi silti 120 vuotta ja meno-paluuseen 240 vuotta.

Relativistisilla nopeuksilla miehistö kokee aikavenymää (aikadilaatiota), joten miehistölle kokee matka-ajan lyhyempänä, mutta kotiin palattua kotiplaneetalla aika on kulunut normaalia vauhtia.

Aina voidaan vetää ässä hihasta, eli valoa nopeampi matkustus.
Einsteinin kenttäyhtälöt voidaan ratkaista niin, että että valoa nopeampi matkustus olisi mahdollista eli Alcubierre drive. Tosin tämä vaatisi valtavan määrän negatiivista massaa. Toistaiseksi emme tunne hiukkasia, joilla olisi negatiivinen massa ja vaadittava massa on suurempi kuin maailmankaikkeuden massa. Lisäksi kenttäyhtälöt eivät kerro tapaa käynnistää tai sammuttaa Alcubierre drive. Lisäksi oletetaan, että Alcubierre Driven hidastaminen valoa nopeammasta liikkumisesta vapauttaa äärettömän sinisiirtynyttä säteilyä. Jos edellä mainittu sivilisaatio olisi matkustanut Maahan Alcubierre driven avulla, olisimme todennäköisesti havainneet tämän energiapurkauksen.

Toinen teoreettinen mahdollisuus on kulkea madonreiän kautta, mutta jos sellainen olisi avautunut meidän aurinkokuntaamme, se tuskin olisi jäänyt huomaamatta.

Muita teoreettisia tapoja valoa nopeampaan kulkemiseen ei tietääkseni ole löydetty.

Joskus muinoin Juhan af Grann tai hänen hengenheimolaisensa ehdottivat matkustusta "ulottuvuuksien kautta". Ajatusleikki: otetaan pystysuuntainen A4-arkki ja piirretään arkin yläreunaan Maa ja arkin alareunaan "hiiltä ilmakehässä" -planeetta. Sitten arkki taitetaan U-muotoiseksi. Kaksiulotteisessa maailmankaikkeudessa pitää matkustaa koko matka paperia pitkin, mutta kolmiulotteisessa maailmankaikkeudessa voi oikaista ja lentää suorinta tietä alareunasta yläreunaan. Valitettavasti tämä ei toimi, koska maailmankaikkeus on tasainen.

Entä sitten UFO-havainnot?

Suuri osa on havainnointivirheitä; esimerkiksi Air Canadan lennolla 878 lentäjä luuli Venusta toiseksi lentokoneeksi. Kenneth Arnoldin ufo-havainto on saatu toistettua, kyseessä oli auringon heijastuminen pienkoneen kaarevasta tuulilasista. Meteorit ja haloilmiöt ovat myös varmasti aiheuttaneet ufo-havaintoja.

Mielenkiintoinen ilmiö on myös ufojen muotojen kehitys ajan kuluessa. 40- ja 50-luvuilla ufot olivat hopeisia sikarin muotoisia laitteita. Samaan aikaan Yhdysvallat lennättivät kaasupalloja projektien Mogul (neukkulan ydinkokeista syntyvien infraäänien kuuntelu), Skyhook (yläilmakehän tutkimus), Moby Dick ja Genetrix (vakoilupalloja neukkulan, Kiinan ja Itä-Euroopan yli). 60-luvulta eteenpäin ufot on usein kuvattu mustiksi kolmioiksi. Samoihin aikoihin on salassa lentäneet SR-71, F-117, B-2 ja nykyään B-21. Hassu yhteensattuma?
Niimpä juu. Sama kun muurahainen miettisi ihmisen maailmaa. Muukalaiset saattavat olla miljoona vuotta meitä edellä. Mietippäs Porin ufoja. Kai nekin oli suokaasua peräjuntin paskahuussin takaa Töysän kirjonkylältä.
 
Niimpä juu. Sama kun muurahainen miettisi ihmisen maailmaa. Muukalaiset saattavat olla miljoona vuotta meitä edellä. Mietippäs Porin ufoja. Kai nekin oli suokaasua peräjuntin paskahuussin takaa Töysän kirjonkylältä.
Vaikka olisivat kymmenen miljoonaa vuotta edellä, fysiikan lait ovat samat kaikille. Ilman valoa nopeampaa matkustusta, kukaan ei matkusta satoja/tuhansia/satoja tuhansia vuosia mennäkseen hetkeksi leijumaan Poriin. Molempiin teoreettisiin tapoihin matkustaa valoa nopeammin, Alcubierre driveen ja madonreikiin liittyy valtavan suuria energioita, joten en saapumisen aurinkokuntaamme jäävän huomaamatta astronomeilta.
Saadessaan pallot näkyviin hän totesi ne yleismuodoltaan pyöreiksi, mutta hahmoltaan hieman epätarkoiksi. Kiintopisteiden puuttuessa oli etäisyyttä niihin mahdotonta arvioida. Sitten tapahtui yllättävä käänne. Äkkiä esineet asettuivat muodostelmaan ja läksivät liikkeelle kohti pohjoista nopeasti kiihtyvällä vauhdilla.
En tiedä mitä lentäjät näkivät Porissa, mutta ilmiön jääminen ilman selitystä ei ole todistus Maan ulkopuolisen sivilisaation käynnistä. Olisiko nähnyt jonkun haloilmiön?
 
Vaikka olisivat kymmenen miljoonaa vuotta edellä, fysiikan lait ovat samat kaikille. Ilman valoa nopeampaa matkustusta, kukaan ei matkusta satoja/tuhansia/satoja tuhansia vuosia mennäkseen hetkeksi leijumaan Poriin. Molempiin teoreettisiin tapoihin matkustaa valoa nopeammin, Alcubierre driveen ja madonreikiin liittyy valtavan suuria energioita, joten en saapumisen aurinkokuntaamme jäävän huomaamatta astronomeilta.

En tiedä mitä lentäjät näkivät Porissa, mutta ilmiön jääminen ilman selitystä ei ole todistus Maan ulkopuolisen sivilisaation käynnistä. Olisiko nähnyt jonkun haloilmiön?
Vaasan tutka mikä lieneekään ei ota maaliksi halo ilmiöitä.
Yrität selittää tieteellisesti ymmärrän toki.
Minä taas ”I want to believe” henkinen.
 
Vaikka olisivat kymmenen miljoonaa vuotta edellä, fysiikan lait ovat samat kaikille. Ilman valoa nopeampaa matkustusta, kukaan ei matkusta satoja/tuhansia/satoja tuhansia vuosia mennäkseen hetkeksi leijumaan Poriin. Molempiin teoreettisiin tapoihin matkustaa valoa nopeammin, Alcubierre driveen ja madonreikiin liittyy valtavan suuria energioita, joten en saapumisen aurinkokuntaamme jäävän huomaamatta astronomeilta.

En tiedä mitä lentäjät näkivät Porissa, mutta ilmiön jääminen ilman selitystä ei ole todistus Maan ulkopuolisen sivilisaation käynnistä. Olisiko nähnyt jonkun haloilmiön?
Toki näin, mutta mitä me oikeastaan tiedetään fysiikasta? Kauanko me ollaan sitä tutkittu? Niin, aika alkutekijöissä mennään vielä….
 
Toki näin, mutta mitä me oikeastaan tiedetään fysiikasta? Kauanko me ollaan sitä tutkittu? Niin, aika alkutekijöissä mennään vielä….
Aika kovaa itsevarmuutta ihmiskunnalta joka on maapallolla elänyt kärpäsen pierun ajan ja kuvittelee hallitsevansa fysiikan lait koko universumissa. Sellasia lakeja ei ole edes olemassa mitä ihminen käsittää fysiikan laeiksi suuressa mitta kaavassa. Ei ole aikaa, ei etäisyyttä. Ihmisen mielessä kyllä on muttei universumissa.
 
Aika kovaa itsevarmuutta ihmiskunnalta joka on maapallolla elänyt kärpäsen pierun ajan ja kuvittelee hallitsevansa fysiikan lait koko universumissa. Sellasia lakeja ei ole edes olemassa mitä ihminen käsittää fysiikan laeiksi suuressa mitta kaavassa. Ei ole aikaa, ei etäisyyttä. Ihmisen mielessä kyllä on muttei universumissa.
Ihmiset uskovat ihmeisiin koska itse ymmärtävät kuolevansa, siihen perustuu uskonnot, UFO:t ja muut yliluonnolliset tapahtumat.

Fysiikan lait eivät muutu ollaan missäpäin universumissa.
 
Mitenkä niitä maailmankaikkeuden fysiikanlakeja voi ihminen mallintaa? Miettikääpä kuinka pieni kärpäsen paska koko avaruudessa ihminen on. Melko hulluutta edes ajatella että me tunnetaan ja osataan mallintaa kaikki mitä ympärillä tapahtuu.
 
Mitenkä niitä maailmankaikkeuden fysiikanlakeja voi ihminen mallintaa? Miettikääpä kuinka pieni kärpäsen paska koko avaruudessa ihminen on. Melko hulluutta edes ajatella että me tunnetaan ja osataan mallintaa kaikki mitä ympärillä tapahtuu.
Koko maailmankaikkeudessa toimii samat fysiikanlait, muuten ei olisi edes ihmiskuntaa tällä pienellä pallolla jota Tellukseksi kutsutaan.

Kieltämällä fysiikanlakien olemassaolon, on kuin selittäisi joulupukin olemassaolon totena.
 
Mitenkä niitä maailmankaikkeuden fysiikanlakeja voi ihminen mallintaa? Miettikääpä kuinka pieni kärpäsen paska koko avaruudessa ihminen on. Melko hulluutta edes ajatella että me tunnetaan ja osataan mallintaa kaikki mitä ympärillä tapahtuu.
Newtonin mekaniikka osaa mallintaa painovoiman niin hyvin, että avaruusluotain voidaan laukaista radalle, joka hakee lisävauhtia suorittamalla painovoimalinkoja (gravity assist) useammankin planeetan kautta ja vuosien avaruuslennon jälkeen on muutaman kilometrin tarkkuudella siellä missä pitääkin. Newtonin mekaniikka osaa mallintaa liikkeen ja painovoiman niin hyvin, että SpaceX:n raketit osaavat laskeutua. Newtonin mekaniikka ja materiaalitiede osaa mallintaa voimia ja materiaalien ominaisuuksia niin hyvin, että voidaan rakentaa 600 m korkea pilvenpiirtäjä, joka ei romahda oman painonsa alle. Tai rakentaa ohivirtausturbiini, joka tuottaa 350 kN työntövoiman. Tai rakentaa 80 MW laivadieselin. Sähkö- ja magneettikenttiä osataan mallintaa niin hyvin, että nykyaikainen sähkön tuotanto, sähkön siirto ja sähkön käyttö on mahdollista.

Kvanttimekaniikka osaa mallintaa atomitason ilmiöitä niin hyvin, että osataan valmistaa puolijohteita, joihin koko nykyinen tietotekniikka perustuu. Kvanttimekaniikka ja kemia osaa mallintaa atomien ja molekyylien reaktioita niin hyvin, että osataan valmistaa kaikkea mahdollista teflonista muoviin ja lannoitteista lääkkeisiin. Suhteellisuusteoria mallintaa maailmankaikkeuden toimintaa hyvin ja on ennustanut oikein ilmiöitä, joita on kyetty havaitsemaan vasta vuosia tai vuosikymmeniä myöhemmin. Täältä voi lukea lisää.

Fysiikassa ei voi tapahtua mitään suurta mullistusta joka tekisi fysiikan ymmärryksemme kerralla vanhentuneeksi ja vääräksi. Malliesimerkki tästä on mitä suhteellisuusteoria teki Newtonin fysiikalle. Newtonin fysiikka mallintaa maailmaa erittäin tarkasti, kunhan nopeus tai painovoima ei aiheuta relativistisia muutoksia. Einsteinin suhteellisuusteoria laajentaa tarkkaa mallinnusta myös tilanteisiin, joissa on relativistisia vaikutuksia. Kuitenkin Newtonin mekaniikkaa opetetaan peruskoulussa, lukiossa ja ammattikorkeakoulussa, koska normaaleissa tilanteissa sekä Newtonin mekaniikan kaava ja suhteellisuusteorian kaava tuottaa saman tuloksen, mutta Newtonin mekaniikka on paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa laskea.

Fysiikka ei pysty vielä selittämään monia asioita, kuten miten alkuräjähdys tapahtui, mitä mustan aukon sisällä tapahtuu, mikä on painovoiman syvin olemus tai miten makromaailman ja kvanttimaailman painovoima sovitetaan yhteen, mistä kvarkit koostuvat tai mikä on pimeän energian tai -aineen todellinen olemus. Jos ja kun fysikaalinen ymmärrys pystyy nämä ilmiöt selittämään, se ei vaikuta fysiikan malleihin näiden ilmiöiden ulkopuolella. Vai väitätkö tosissasi, että Burj Khalifa sortuu sillä hetkellä kun pimeän aineen olemus selviää?
 
Pidän varmana, maailmankaikkeuden miljardien galaksien miljardeilla tähdiltä löytyy planeettoja, jotka sijaitsevat elinkelpoisella vyöhykkeellä.
Pidän hyvin todennäköisenä, että joillakin näistä elinkelpoisella vyöhykkeellä sijaitsevista planeetoista on elämää.
Pidän mahdollisena, että joillakin planeetoilla, joilla on elämää, elämä on kehittynyt älylliseksi.
- olen samaa mieltä
Pidän äärimmäisen epätodennäköisenä, että vieras sivilisaatio on vieraillut Maassa, koska tähtien väliset etäisyydet ovat arkijärjellä käsittämättömän suuria ja niiden kulkeminen vaatii joko käsittämättömän pitkiä aikoja tai käsittämättömän paljon energiaa tai valoa nopeampaa matkustamista.

Nopein ihmisen valmistama avaruusluotain Parker Solar Probe kiihdytettiin nopeuteen 163 km/s (0,00054 c) kemiallisilla raketeilla ja hyödyntäen Venusta painovoimalinkona. Tällä nopeudella matka Maasta aiemmin mainitulle "hiiltä ilmakehässä" -planeetalle 120 valovuoden päähän veisi vaatimattomat 222 222 vuotta ja meno-paluu 444 444 vuotta.

Jos samaisen planeetalla asuisi meitä teknisesti kehittyneempi sivilisaatio, joka pystyisi kiihdyttämään tähtienvälisen aluksensa nopeuteen 3 000 km/s (0,01 c, 18-kertainan parannus meidän nykytekniikkaamme), kuluisi matkaan edelleen 12 000 vuotta ja meno-paluuseen 24 000 vuotta.
- Tuollainen hyvin kehittynyt sivilisaatio tuskin kyhjöttää meidän tavoin jollain planeetalla. Hehän ovat voineet siirtää koko tai osan sivilisaatiostaan aluksille, jotka ovat matkailleet pitkin ja poikin linnunrataa jopa miljoonia vuosia. Saattaa olla, että siinä kulkiessa jokin heidän tutkimusaluksistaan on käynyt myös aurinkokunnassamme. Tottakai tämä on teoriaa, mutta ei täysin mahdotonta.
Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 30 000 km/s (0,1 c, 180-kertainen parannus nykytekniikkaan) matkaan kuluisi silti 1200 vuotta ja meno-paluu 2400 vuotta.

Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 299 999,999 km/s eli 0,99999 c, matkaan kuluisi silti 120 vuotta ja meno-paluuseen 240 vuotta.

Relativistisilla nopeuksilla miehistö kokee aikavenymää (aikadilaatiota), joten miehistölle kokee matka-ajan lyhyempänä, mutta kotiin palattua kotiplaneetalla aika on kulunut normaalia vauhtia.

Aina voidaan vetää ässä hihasta, eli valoa nopeampi matkustus.
Einsteinin kenttäyhtälöt voidaan ratkaista niin, että että valoa nopeampi matkustus olisi mahdollista eli Alcubierre drive. Tosin tämä vaatisi valtavan määrän negatiivista massaa. Toistaiseksi emme tunne hiukkasia, joilla olisi negatiivinen massa ja vaadittava massa on suurempi kuin maailmankaikkeuden massa. Lisäksi kenttäyhtälöt eivät kerro tapaa käynnistää tai sammuttaa Alcubierre drive. Lisäksi oletetaan, että Alcubierre Driven hidastaminen valoa nopeammasta liikkumisesta vapauttaa äärettömän sinisiirtynyttä säteilyä. Jos edellä mainittu sivilisaatio olisi matkustanut Maahan Alcubierre driven avulla, olisimme todennäköisesti havainneet tämän energiapurkauksen.

Toinen teoreettinen mahdollisuus on kulkea madonreiän kautta, mutta jos sellainen olisi avautunut meidän aurinkokuntaamme, se tuskin olisi jäänyt huomaamatta.

Muita teoreettisia tapoja valoa nopeampaan kulkemiseen ei tietääkseni ole löydetty.
- Oheisessa artikkelissa asiaa on pohdittu lyhyesti
- https://physicsworld.com/a/spacecra...ld-travel-faster-than-light-claims-physicist/
Joskus muinoin Juhan af Grann tai hänen hengenheimolaisensa ehdottivat matkustusta "ulottuvuuksien kautta". Ajatusleikki: otetaan pystysuuntainen A4-arkki ja piirretään arkin yläreunaan Maa ja arkin alareunaan "hiiltä ilmakehässä" -planeetta. Sitten arkki taitetaan U-muotoiseksi. Kaksiulotteisessa maailmankaikkeudessa pitää matkustaa koko matka paperia pitkin, mutta kolmiulotteisessa maailmankaikkeudessa voi oikaista ja lentää suorinta tietä alareunasta yläreunaan. Valitettavasti tämä ei toimi, koska maailmankaikkeus on tasainen.

Entä sitten UFO-havainnot?

Suuri osa on havainnointivirheitä; esimerkiksi Air Canadan lennolla 878 lentäjä luuli Venusta toiseksi lentokoneeksi. Kenneth Arnoldin ufo-havainto on saatu toistettua, kyseessä oli auringon heijastuminen pienkoneen kaarevasta tuulilasista. Meteorit ja haloilmiöt ovat myös varmasti aiheuttaneet ufo-havaintoja.

Mielenkiintoinen ilmiö on myös ufojen muotojen kehitys ajan kuluessa. 40- ja 50-luvuilla ufot olivat hopeisia sikarin muotoisia laitteita. Samaan aikaan Yhdysvallat lennättivät kaasupalloja projektien Mogul (neukkulan ydinkokeista syntyvien infraäänien kuuntelu), Skyhook (yläilmakehän tutkimus), Moby Dick ja Genetrix (vakoilupalloja neukkulan, Kiinan ja Itä-Euroopan yli). 60-luvulta eteenpäin ufot on usein kuvattu mustiksi kolmioiksi. Samoihin aikoihin on salassa lentäneet SR-71, F-117, B-2 ja nykyään B-21. Hassu yhteensattuma?
- Tietääkseni yhtään 100% varmistettua, kiistatonta havaintoa vieraan sivilisaation aluksesta ei ole tehty. Erilaisia, outojakin, valoilmiöitä sensijaan laskematon määrä viimeisten 100 vuoden aikana.
 
Back
Top