lihapakaste
Luutnantti
Pidän varmana, maailmankaikkeuden miljardien galaksien miljardeilla tähdiltä löytyy planeettoja, jotka sijaitsevat elinkelpoisella vyöhykkeellä.
Pidän hyvin todennäköisenä, että joillakin näistä elinkelpoisella vyöhykkeellä sijaitsevista planeetoista on elämää.
Pidän mahdollisena, että joillakin planeetoilla, joilla on elämää, elämä on kehittynyt älylliseksi.
Pidän äärimmäisen epätodennäköisenä, että vieras sivilisaatio on vieraillut Maassa, koska tähtien väliset etäisyydet ovat arkijärjellä käsittämättömän suuria ja niiden kulkeminen vaatii joko käsittämättömän pitkiä aikoja tai käsittämättömän paljon energiaa tai valoa nopeampaa matkustamista.
Nopein ihmisen valmistama avaruusluotain Parker Solar Probe kiihdytettiin nopeuteen 163 km/s (0,00054 c) kemiallisilla raketeilla ja hyödyntäen Venusta painovoimalinkona. Tällä nopeudella matka Maasta aiemmin mainitulle "hiiltä ilmakehässä" -planeetalle 120 valovuoden päähän veisi vaatimattomat 222 222 vuotta ja meno-paluu 444 444 vuotta.
Jos samaisen planeetalla asuisi meitä teknisesti kehittyneempi sivilisaatio, joka pystyisi kiihdyttämään tähtienvälisen aluksensa nopeuteen 3 000 km/s (0,01 c, 18-kertainan parannus meidän nykytekniikkaamme), kuluisi matkaan edelleen 12 000 vuotta ja meno-paluuseen 24 000 vuotta.
Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 30 000 km/s (0,1 c, 180-kertainen parannus nykytekniikkaan) matkaan kuluisi silti 1200 vuotta ja meno-paluu 2400 vuotta.
Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 299 999,999 km/s eli 0,99999 c, matkaan kuluisi silti 120 vuotta ja meno-paluuseen 240 vuotta.
Relativistisilla nopeuksilla miehistö kokee aikavenymää (aikadilaatiota), joten miehistölle kokee matka-ajan lyhyempänä, mutta kotiin palattua kotiplaneetalla aika on kulunut normaalia vauhtia.
Aina voidaan vetää ässä hihasta, eli valoa nopeampi matkustus.
Einsteinin kenttäyhtälöt voidaan ratkaista niin, että että valoa nopeampi matkustus olisi mahdollista eli Alcubierre drive. Tosin tämä vaatisi valtavan määrän negatiivista massaa. Toistaiseksi emme tunne hiukkasia, joilla olisi negatiivinen massa ja vaadittava massa on suurempi kuin maailmankaikkeuden massa. Lisäksi kenttäyhtälöt eivät kerro tapaa käynnistää tai sammuttaa Alcubierre drive. Lisäksi oletetaan, että Alcubierre Driven hidastaminen valoa nopeammasta liikkumisesta vapauttaa äärettömän sinisiirtynyttä säteilyä. Jos edellä mainittu sivilisaatio olisi matkustanut Maahan Alcubierre driven avulla, olisimme todennäköisesti havainneet tämän energiapurkauksen.
Toinen teoreettinen mahdollisuus on kulkea madonreiän kautta, mutta jos sellainen olisi avautunut meidän aurinkokuntaamme, se tuskin olisi jäänyt huomaamatta.
Muita teoreettisia tapoja valoa nopeampaan kulkemiseen ei tietääkseni ole löydetty.
Joskus muinoin Juhan af Grann tai hänen hengenheimolaisensa ehdottivat matkustusta "ulottuvuuksien kautta". Ajatusleikki: otetaan pystysuuntainen A4-arkki ja piirretään arkin yläreunaan Maa ja arkin alareunaan "hiiltä ilmakehässä" -planeetta. Sitten arkki taitetaan U-muotoiseksi. Kaksiulotteisessa maailmankaikkeudessa pitää matkustaa koko matka paperia pitkin, mutta kolmiulotteisessa maailmankaikkeudessa voi oikaista ja lentää suorinta tietä alareunasta yläreunaan. Valitettavasti tämä ei toimi, koska maailmankaikkeus on tasainen.
Entä sitten UFO-havainnot?
Suuri osa on havainnointivirheitä; esimerkiksi Air Canadan lennolla 878 lentäjä luuli Venusta toiseksi lentokoneeksi. Kenneth Arnoldin ufo-havainto on saatu toistettua, kyseessä oli auringon heijastuminen pienkoneen kaarevasta tuulilasista. Meteorit ja haloilmiöt ovat myös varmasti aiheuttaneet ufo-havaintoja.
Mielenkiintoinen ilmiö on myös ufojen muotojen kehitys ajan kuluessa. 40- ja 50-luvuilla ufot olivat hopeisia sikarin muotoisia laitteita. Samaan aikaan Yhdysvallat lennättivät kaasupalloja projektien Mogul (neukkulan ydinkokeista syntyvien infraäänien kuuntelu), Skyhook (yläilmakehän tutkimus), Moby Dick ja Genetrix (vakoilupalloja neukkulan, Kiinan ja Itä-Euroopan yli). 60-luvulta eteenpäin ufot on usein kuvattu mustiksi kolmioiksi. Samoihin aikoihin on salassa lentäneet SR-71, F-117, B-2 ja nykyään B-21. Hassu yhteensattuma?
Pidän hyvin todennäköisenä, että joillakin näistä elinkelpoisella vyöhykkeellä sijaitsevista planeetoista on elämää.
Pidän mahdollisena, että joillakin planeetoilla, joilla on elämää, elämä on kehittynyt älylliseksi.
Pidän äärimmäisen epätodennäköisenä, että vieras sivilisaatio on vieraillut Maassa, koska tähtien väliset etäisyydet ovat arkijärjellä käsittämättömän suuria ja niiden kulkeminen vaatii joko käsittämättömän pitkiä aikoja tai käsittämättömän paljon energiaa tai valoa nopeampaa matkustamista.
Nopein ihmisen valmistama avaruusluotain Parker Solar Probe kiihdytettiin nopeuteen 163 km/s (0,00054 c) kemiallisilla raketeilla ja hyödyntäen Venusta painovoimalinkona. Tällä nopeudella matka Maasta aiemmin mainitulle "hiiltä ilmakehässä" -planeetalle 120 valovuoden päähän veisi vaatimattomat 222 222 vuotta ja meno-paluu 444 444 vuotta.
Jos samaisen planeetalla asuisi meitä teknisesti kehittyneempi sivilisaatio, joka pystyisi kiihdyttämään tähtienvälisen aluksensa nopeuteen 3 000 km/s (0,01 c, 18-kertainan parannus meidän nykytekniikkaamme), kuluisi matkaan edelleen 12 000 vuotta ja meno-paluuseen 24 000 vuotta.
Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 30 000 km/s (0,1 c, 180-kertainen parannus nykytekniikkaan) matkaan kuluisi silti 1200 vuotta ja meno-paluu 2400 vuotta.
Jos edellä mainittu sivilisaatio kykenisi nopeuteen 299 999,999 km/s eli 0,99999 c, matkaan kuluisi silti 120 vuotta ja meno-paluuseen 240 vuotta.
Relativistisilla nopeuksilla miehistö kokee aikavenymää (aikadilaatiota), joten miehistölle kokee matka-ajan lyhyempänä, mutta kotiin palattua kotiplaneetalla aika on kulunut normaalia vauhtia.
Aina voidaan vetää ässä hihasta, eli valoa nopeampi matkustus.
Einsteinin kenttäyhtälöt voidaan ratkaista niin, että että valoa nopeampi matkustus olisi mahdollista eli Alcubierre drive. Tosin tämä vaatisi valtavan määrän negatiivista massaa. Toistaiseksi emme tunne hiukkasia, joilla olisi negatiivinen massa ja vaadittava massa on suurempi kuin maailmankaikkeuden massa. Lisäksi kenttäyhtälöt eivät kerro tapaa käynnistää tai sammuttaa Alcubierre drive. Lisäksi oletetaan, että Alcubierre Driven hidastaminen valoa nopeammasta liikkumisesta vapauttaa äärettömän sinisiirtynyttä säteilyä. Jos edellä mainittu sivilisaatio olisi matkustanut Maahan Alcubierre driven avulla, olisimme todennäköisesti havainneet tämän energiapurkauksen.
Toinen teoreettinen mahdollisuus on kulkea madonreiän kautta, mutta jos sellainen olisi avautunut meidän aurinkokuntaamme, se tuskin olisi jäänyt huomaamatta.
Muita teoreettisia tapoja valoa nopeampaan kulkemiseen ei tietääkseni ole löydetty.
Joskus muinoin Juhan af Grann tai hänen hengenheimolaisensa ehdottivat matkustusta "ulottuvuuksien kautta". Ajatusleikki: otetaan pystysuuntainen A4-arkki ja piirretään arkin yläreunaan Maa ja arkin alareunaan "hiiltä ilmakehässä" -planeetta. Sitten arkki taitetaan U-muotoiseksi. Kaksiulotteisessa maailmankaikkeudessa pitää matkustaa koko matka paperia pitkin, mutta kolmiulotteisessa maailmankaikkeudessa voi oikaista ja lentää suorinta tietä alareunasta yläreunaan. Valitettavasti tämä ei toimi, koska maailmankaikkeus on tasainen.
Entä sitten UFO-havainnot?
Suuri osa on havainnointivirheitä; esimerkiksi Air Canadan lennolla 878 lentäjä luuli Venusta toiseksi lentokoneeksi. Kenneth Arnoldin ufo-havainto on saatu toistettua, kyseessä oli auringon heijastuminen pienkoneen kaarevasta tuulilasista. Meteorit ja haloilmiöt ovat myös varmasti aiheuttaneet ufo-havaintoja.
Mielenkiintoinen ilmiö on myös ufojen muotojen kehitys ajan kuluessa. 40- ja 50-luvuilla ufot olivat hopeisia sikarin muotoisia laitteita. Samaan aikaan Yhdysvallat lennättivät kaasupalloja projektien Mogul (neukkulan ydinkokeista syntyvien infraäänien kuuntelu), Skyhook (yläilmakehän tutkimus), Moby Dick ja Genetrix (vakoilupalloja neukkulan, Kiinan ja Itä-Euroopan yli). 60-luvulta eteenpäin ufot on usein kuvattu mustiksi kolmioiksi. Samoihin aikoihin on salassa lentäneet SR-71, F-117, B-2 ja nykyään B-21. Hassu yhteensattuma?