UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

From torygraph

Elon Musk’s Starlink satellite system is helping Ukrainian forces win the drone war as they use the technology in their effort to track and kill invading Russians.

In the vanguard of Ukraine’s astonishingly effective military effort against Vladimir Putin’s forces is a unit called Aerorozvidka (Aerial Reconnaissance) which is using surveillance and attack drones to target Russian tanks and positions.

Amid internet and power outages, which are expected to get worse, Ukraine is turning to the newly available Starlink system for some of its communications.

Drone teams in the field, sometimes in badly connected rural areas, are able to use Starlink to connect them to targeters and intelligence on their battlefield database. They can direct the drones to drop anti-tank munitions, sometimes flying up silently to Russian forces at night as they sleep in their vehicles.

en osannut tätä teorisoida, mutta tämä on käytännön esimerkki reittimestä joka auttaa esim drone kuskia käytännössä. Ei ole tietoa miten laajan linkin Starlink voi muodostaa droneen, mutta uskoisin että tulevaisuudessa näemme myös taistelukentälle tipautettavia reitittimiä. Oletus arvo on 3 km säde.
 
FOXm0HjXsAEyRyX


FOXm1BeWQAExK68

UA weapons tracker. Orlan-10 moottori. Kaksitahti?
 
Steadicopter-Smart-Shooter-Golden-Eagle_01-800x534.jpg


Steadicopter, a leader in the Rotary Unmanned Aerial Systems (RUAS) industry, and Smart Shooter, a world-class designer, developer, and manufacturer of innovative fire control systems that significantly increase the accuracy and lethality of small arms, have unveiled the Golden Eagle – the first-ever unmanned helicopter with precise hit capabilities. The two companies will present the solution at the ISDEF exhibition in Tel Aviv.

Based on the combat-proven Black Eagle 50E platform, the Golden Eagle incorporates AI-based technology and Smart Shooter’s SMASH Dragon system. The AI-based technology enables superior situational awareness and autonomous multi-target classification and tracking. The SMASH Dragon, a remotely-operated robotic weaponry payload, locks on the target, tracks it and ensures precise target hit.
 
Miten tämä haiskahtaa siltä, että ei joko ymmärretä tai ei ole rahaa tai on tullut poliittinen ohjaus, että aseistettuja lennokkeja ette sitten hommaa....
Jokin tässä firman vatuloinnissa ihmetyttää.
 
Miten tämä haiskahtaa siltä, että ei joko ymmärretä tai ei ole rahaa tai on tullut poliittinen ohjaus, että aseistettuja lennokkeja ette sitten hommaa....
Jokin tässä firman vatuloinnissa ihmetyttää.

Takana voi olla raha, kuten myös poliittinen ohjaus, mutta veikkaisin ihan käytännön syitä. Nuo dronet ovat kohtuu vaikeita havaita puhtaana, mutta tilanne muuttuu jos kannetaan aseita mukana. Ja kun muistetaan missä oloissa meillä noita käytettäisiin (siis ryssää vastaan), niin onko niistä aseista sitten niin paljon apua että riski olisi kannattava? Toki tulivaikutus olisi nopeammin maalissa ja täsmäase voitaisiin ampua liikkuvaan maaliin, mutta eikö kuitenkin ole aika vähissä ne maalit mihin ei tykistö kykenisi vaikuttaa? Joten kannattaako hankkia asejärjestelmiä (esim. Hellfire) mitkä eivät oikein sovellu mihinkään muulle lavetille?

Minä tässä nyt oletan, että Ukrainassa havaittavissa oleva naapurin IT:n kyvyttömyys on pikemminkin poikkeus kuin sääntö. Suunnitelmat on kuitenkin tehtävä ainakin jokseenkin pätevän vihollisen perusteella.
 
Takana voi olla raha, kuten myös poliittinen ohjaus, mutta veikkaisin ihan käytännön syitä. Nuo dronet ovat kohtuu vaikeita havaita puhtaana, mutta tilanne muuttuu jos kannetaan aseita mukana. Ja kun muistetaan missä oloissa meillä noita käytettäisiin (siis ryssää vastaan), niin onko niistä aseista sitten niin paljon apua että riski olisi kannattava? Toki tulivaikutus olisi nopeammin maalissa ja täsmäase voitaisiin ampua liikkuvaan maaliin, mutta eikö kuitenkin ole aika vähissä ne maalit mihin ei tykistö kykenisi vaikuttaa? Joten kannattaako hankkia asejärjestelmiä (esim. Hellfire) mitkä eivät oikein sovellu mihinkään muulle lavetille?

Minä tässä nyt oletan, että Ukrainassa havaittavissa oleva naapurin IT:n kyvyttömyys on pikemminkin poikkeus kuin sääntö. Suunnitelmat on kuitenkin tehtävä ainakin jokseenkin pätevän vihollisen perusteella.
Juurikin näin. Twiittien välistä on ollut luettavissa, että nimenomaan venäjän IT on ollut merkittävä tekijä Ukrainan ilmavoimien pienen päivittäisen lentosuoritemäärän takana. Bayraktareita on ammuttu alas. PV saanee aiheesta paljon tarkempaa tietoa kuin me, mm. Ukrainan todellisista tappioista, joten en lähtisi heidän toimintaansa suorilta käsiltä arvostelemaan.
 
Näinpä. Jo viedoistakin päätellen UAV saa aikaan paljon tuhoa ja tietoa vain tarkkailemalla. Joku Bayraktar ja Predator voivat sitten tehdä samaa mutta myös mossauttaa muutaman ajoneuvon.
Kenties tykistön (erikois) ampumatarvikkeilla päästään vastaavaan vaikutukseen halvempia ja runsaslukuisampia "uhrattavia" lennokkeja käyttämällä?
 
Jos tuo 48km etäisyys pitää paikkansa, niin hämmästyttävän kaukaa pystyy pienelläkin lennokilla tähystämään. Tietenkin keli on ollut hyvä. jonkun vaaran päältä ihminenkin näkee hyvillä kiikareilla kauas.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg

Mielenkiintoinen konsepti proto, testit 9 minuutin kohdalla.

Wheels are typically just simple cylinders, though fans of I, Robot (2004) may have admired the handsome vehicle featuring ball wheels that was driven by the protagonist. YouTuber [Brick Technology] decided to evaluate the use of spherical wheels with a Lego car design.

The benefit of ball wheels is that they can turn in multiple directions when driven on different axes, with the benefit of improved maneuverability. With a set of drive rollers spring loaded with rubber bands pushing against the 52mm Duplo spheres, the ball wheels can be rotated both forward and back as well as left and right. This gives the Lego car a rather neat strafing ability, as well as the ability to spin on the spot or steer in a more traditional fashion. The car is controlled via smartphone, thanks to BuWizz modules that allow remote control of the Lego motors.

Ball wheels are unlikely to catch on in mainstream automobiles; the mechanical complexity required to drive them makes such designs impractical for cars. However, omniwheels and similar designs have found some applications on forklifts and other such slow-speed applications where the ability to move in any direction is very useful.
 
Back
Top