UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tarkoittaako tämä että poliisiautoihin asennetaan elso tavaraa ja heille annetaan kyky lamauttaa taikka ottaa valtaan kantamalla olevat dronet?
Tai sitten ihan vaan sitä, että voivat sanoa lennokin ohjaajalle että nyt alas.

Tai sitten marksman-tornia maijaan.
 
Jähtäväksi jää miten homma hoidetaan

Ongelma on että alue lamautuksella menee ne lailliset dronet tonttiin ja siitä tulee valituksia ihan varmaan. Toinen ongelma on automaagisten hakkerointityökalujen asentaminen poliisiautoon, koska moraali ja tiedustelulaki tulee vastaan, koska niillä työkaluilla voi tehdä muutakin kuin ottaa drone valtaan.
 
No, vakuutukset on sitä varten jos vääriä droneja tiputellaan. Toki "alue" voi olla niin iso ettei lamautus olisi enää käytännöllistä.
 
Ongelma on että alue lamautuksella menee ne lailliset dronet tonttiin ja siitä tulee valituksia ihan varmaan. Toinen ongelma on automaagisten hakkerointityökalujen asentaminen poliisiautoon, koska moraali ja tiedustelulaki tulee vastaan, koska niillä työkaluilla voi tehdä muutakin kuin ottaa drone valtaan.
Jep. Ei tuo helppoa tule olemaan.
Ensinnäkin voi olla vaikea löytää kyseisen dronen ohjaajaa. Sehän voi olla "vaikka missä". Vaikea mennä käskyttämään dronea pois jos ohjaajaakaan ei tahdo löytyä.
Sitten jos ihmisiä on alueella paljon, niin ei sitä dronea myöskään tiputeta noin vaan. Turvallisuus täytyy ottaa huomioon. Jos drone putoaa korkealta jonkun päälle, niin siitä voi tulla rumaa jälkeä niin ihmisille kuin materiaalillekkin.
 
Transponder olisi hyvä ratkaisu niiden laillisten ja laittomien erotteluun. Jokaiselle dronelle oma rekisterinumero, mutta tuo ei auta yhtään kun laillinen drone on laitomalla asialla.
 
Eiköhän tuo mene niin, että ensin saadaan lakiin perustuva velvollisuus/oikeus puuttua asiaan ja sitten etsitään ja esitellään välineet tuon toteuttamiseksi.
 
Ongelma on että alue lamautuksella menee ne lailliset dronet tonttiin ja siitä tulee valituksia ihan varmaan. Toinen ongelma on automaagisten hakkerointityökalujen asentaminen poliisiautoon, koska moraali ja tiedustelulaki tulee vastaan, koska niillä työkaluilla voi tehdä muutakin kuin ottaa drone valtaan.
Ei välttämättä. On hillottimia jotka kohdistavat toiminnan tiettyyn taajuuteen tai laitteeseen kuten voi kopioida tietyn viestin ja lähteä toistamaan samaa kovemmalla teholla jolloin dronea ei voi enää ohjata ja se jatkaa samaan suuntaan kunnes on pois alueesta tai samaa kurvia.
Vastaavalla voi esimerkiksi hillottaa terojen kommunikoinnin tai estää kännykällä laukaistavan pommin toiminnan, paitsi tosin on myös hillotimeen reagoivia laukaisimia.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
En tiedä miksi jengi kuvittelee poliisiautoja varustettavan jollain elsolla tai it-tykeillä kun johan oista on ollut esimerkkiä maailmalla miten laitteita ammutaan haulikolla alas. Ei ne siviilit tule urkkimaan millään sotilas-tason UAV:lle joka skannailee tilannetta kilometrejen päästä.
 
https://www.reuters.com/article/us-...s-triton-drones-for-5-1-billion-idUSKBN1JL30I

MELBOURNE (Reuters) - Australia will buy six U.S. Triton remotely piloted aircraft to beef up its maritime patrols, with the initial investment of A$1.4 billion ($1 billion) for the first drone, Prime Minister Malcolm Turnbull said on Tuesday.


Suorituskyky maksaa. Nämäkin ovat aseistamattomia ja ei-häiveominaisuuksia omaavia...
 
Australia ostaa kuusi MQ-4C Tritonia seitsemän miljardin AUDin (elinkaari)hintaan.

The Turnbull government will spend nearly $7 billion on massive, long-range surveillance drones that will dramatically expand Australia’s ability to spot military ships on the seas of Asia and tighten joint operations with the United States in the region.

1530082070001.png

Prime Minister Malcolm Turnbull will on Tuesday announce the purchase of the country's first Triton drone, which has the wingspan of a Boeing 737 and will easily be able to complete a lap of the South China Sea after taking off from the Northern Territory.

Australia will work with the US on the drone program, and the RAAF’s eventual fleet of six Tritons will operate closely with the United States on shared missions as needed.Advertisement

Made by American defence giant Northrop Grumman, each aircraft can monitor an area the size of Switzerland - about 40,000 square kilometres - in a day.

https://www.smh.com.au/politics/federal/australia-to-spend-nearly-7-billion-buying-unmanned-military-planes-from-america-20180625-p4znmc.html
 
En tiedä miksi jengi kuvittelee poliisiautoja varustettavan jollain elsolla tai it-tykeillä kun johan oista on ollut esimerkkiä maailmalla miten laitteita ammutaan haulikolla alas. Ei ne siviilit tule urkkimaan millään sotilas-tason UAV:lle joka skannailee tilannetta kilometrejen päästä.
Hillotin on voimankäytössä alemmalla tasolla kuin haulikko ja esimerkiksi suuressa yleisötapahtumassa vähemmän vaarallinen.
Vakiokalustoa tuskin tulee olemaan ihan lähiaikoina.
 
Hillotin on voimankäytössä alemmalla tasolla kuin haulikko ja esimerkiksi suuressa yleisötapahtumassa vähemmän vaarallinen.
Vakiokalustoa tuskin tulee olemaan ihan lähiaikoina.

Heitän myös tähän väliin, että häirintälaitteita on myös sellaisia, että ne lähettävät signaalia erittäin kapealla sektorilla, eikä siis joka suuntaan lähettäviä. Osa näistä on myös kannettavia ja soveltuvat esim. poliisin käyttöön.

Mitä taas tulee haulikkoihin, niin jos poliisi on poistanut ne suhteellisen äskettäin perusvarustuksesta ja korvannut ne MP-5:lla.
 
Mitä jos lisään droneen DSP (digitaalinen signaali prosessori) ja kirjoitan sille ohjelman joka haistaa kohinan voimistumista taajuuskanavalla ja sen ylittäessä tietyn pisteen, drone lähettää signaalin takaisin operaattorille ja vaihtaa taajuutta toiseen? Antenni tietysti rajoittaa tätä toimintaan, mutta tuolla tavalla voi periaatteessa väistää hillotusta. Totaalisen hillotuksen ollessa kyseessa palaa kotia taikka tekee jotakin muuta.

Kaupallisissa tälläistä ei löydy, mutta teoriassa vihollisdronesta tälläinen voi löytyä. Syyriassa on näkynyt itsekasattuja droneja, joten ajattelen vain että missä vaiheessa euroopassa nähdään ensimmäinen dronetero? Onko konsepti liian monimutkainen psykoottiselle massamurhaajalle?
 
MzA4MTY3NA.jpeg

Linkin alla video kaksijalkaisen autonomista kävelynopettelua vaikeassa maastossa

Like humans and most terrestrial animals, legged robots need the ability to move over rugged terrain to be useful in applications such as disaster response and search and rescue. However, designing control algorithms that can handle discrete footholds (like rubble or stepping stones) is challenging, because there are strict constraints on foot placement that can’t be violated and the motion of these systems are governed by complex dynamical equations.

By leveraging recent advances in optimal and nonlinear control systems, our labs at the University of California, Berkeley, and Carnegie Mellon University have demonstrated dynamic walking on stepping stones on the ATRIAS robot, even when the distance between the stones as well as their height is varied randomly.
https://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/robotics-hardware/dynamic-walking-on-stepping-stones
 
MzA4MTUxMA.jpeg


Facebook’s plans to beam high-speed Internet from enormous solar-powered drones in the stratosphere appear to be in disarray. Two key engineers behind its Aquila drones have left the company, and it recently cancelled plans for a secret high-altitude flight campaign at Spaceport America, possibly because Facebook no longer has any aircraft available to deploy.

A trove of emails between Facebook and Spaceport America, obtained under New Mexico public records law and first reported by Business Insider, details the painstaking process of turning a site for rockets and spaceplanes into a testbed for some of the largest drones in the world.

That years-long project came to an abrupt halt earlier this year, when Facebook decided not to move forward with a high-altitude flight campaign. At around the same time, Andy Cox, the British engineer Facebook hired in 2014 to develop its drones, and Martin Gomez, Facebook’s director of aeronautical platforms, left the company.
https://spectrum.ieee.org/tech-talk...-out-of-secret-spaceport-internet-drone-tests

Facebook wanted to test the drones’ ability to relay Internet signals in a number of frequency bands, including the Ka band (27.5 to 29.7 gigahertz), V band (47.2 to 48.2 GHz), and some narrow K and Ka bands proposed by the International Telecommunication Union specifically for high-altitude platforms like the Aquila. A future fleet of Aquila drones would connect with each other using free-space laser optical links, centered around 1550 nm.

Facebook is not the first tech company to express an interest in testing Internet drones at the Spaceport. In 2016, Google tested a 5G system called SkyBender there, using an optionally-piloted aircraft and possibly its own high-altitude drones. Google’s parent company, Alphabet, terminated that ‘moonshot’ program in 2017.

A Facebook spokesperson told Spectrum: “Beginning in 2016 we worked with Spaceport to see if their facility could be a potential test site for our connectivity efforts. Because site investments like these require a long lead time, we often pursue multiple options at once and make initial investments and preparations so we can move quickly if we end up needing to use that site. We ultimately signed a short-term lease with Spaceport and worked with them on some lightweight site prep, but we have no plans for further investment or any operations at this time."

Lacking a test site, two of its founding engineers, and probably even aircraft to fly, Facebook’s Aquila program looks to be on pause, at least.

But perhaps Facebook is only waiting for the next generation of aircraft. Way back in the summer of 2016, Bill Gutman wrote to Kevin Slover, “I believe you told us that the direction the Aquila project will be taking in the future will be for the vehicle to take off and land using a runway rather than a prepared circle.”

“You’re correct,” Slover replied. “The plan is for a typical runway take-off and landing.” If the next flock of Aquilas sports tougher underbellies or landing gear, Facebook will no longer have to worry about fluffing up dirt or disturbing their feathered brethren after all.
 
Viimeksi muokattu:
Euroopan neuvosto hyväksyi EASA-perusasetuksen - EU-laajuinen drone-sääntely pian voimaan

http://www.lentoposti.fi/uutiset/eu...uksen_eu_laajuinen_drone_s_ntely_pian_voimaan

Uusien riskiperusteisten määräysten avulla EU:n ilmailusektorin odotetaan pääsevän kasvuun ja tekevän siitä kilpailukykyisemmän ja innovatiivisemman.

Uusien sääntöjen mukaisesti dronejen tulee olla suunniteltu toimimaan niin, etteivät ne vaaranna ihmisten turvallisuutta. Lennokkien painon tai käyttöalueen mukaan ne pitää varustaa tarvittavilla lisäominaisuuksilla. Operaattoreiden tulee rekisteröidä laitteensa, jos ne voivat törmätä ihmiseen yli 80 Joulen kineettisen energian voimalla.
 
Mitä helvettiä tämä tarkoittaa? Pitääkö ihmisten tuoda dronensa kokoontumisajoihin ja ajaa se vauhdilla seinään?
Hahhahaha. No sitä minäkin ihmettelin, että mitä helvettiä! Vissiinkin droneiden valmistajat joutuvat tuon asian miettimään/testaamaan ja ilmoittamaan tulokset dronen spekseissä.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Mitä helvettiä tämä tarkoittaa? Pitääkö ihmisten tuoda dronensa kokoontumisajoihin ja ajaa se vauhdilla seinään?

Eikö tuo ole helppo laskea: maksiminopeus jolla laite voi lentää/pudota * laitteen massa. Oletan, että kyseessä on laitteen itsensä eikä pyörivän roottorin törmäysenergia?
 
Back
Top