UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

Sillähän huhutaan olevan pitkä kantama, joten voisi varmaan helposti lentää Puolan ylle vaikka Iso-Britanniasta operoiden. Ukrainan ilmatilaan ei kannata lähteä seikkailemaan.
Arviot yleensä Global Hawkin luokkaa toimintasäteessä ja ajassa. Laitteen itsessään epäillään olevan B-21 sukulainen mutta miehittämättömänä. Joka tekisi siipiväliksi lentävälle siivelle noin 50m.

Mutta kaikki on vain arvioita, kukaan ei ole varmuudella vielä kuvaa ja speksejä saanut. Tyynellämerellä muutama hämyinen kuva lentävästä siivestä joka ei ole B-2.
 
FPwK1fUXEAcotbV


FPwK5HOXMA8h22y

Orlan 10 Riittäisikö pelkkä paineaalto hajoittamaan tuon osiin?
 
#toisaalla väitettiin lennokin joutuneen elektronisen häirinnän uhriksi. Niinkin voi olla, tosin lennokit, etenkin halvemmat ja pienemmät sellaiset, saattavat helposti pudota vain kun menevät liian kauas datalinkistä, tai lentäjän virhe tai tuulenpuuska saa ne sakkaamaan jne.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
FP23GX4XwAALnNo


FP23pH8WUAwDA6M

UA weapons tracker. Tonttiin tullut Orion UAV. Luultavasti ohjuksen uhri, mutta HELiä silmällä pitäen en näe mitään mikä aiheuttaisi ongelmia, muuta kuin kantama.
 
Mikä tuollaisessa dronessa on vaikeinta tehdä? Siirtoyhteydet sen ja ohjaajan välillä? Meillä on sen alan tekniikkaa jonkunverran, Bittium ja Nokia.

Eikö kaikki muu ole suht kaupanhyllyltä? Kamerat, gimballit, moottorit jne...
 
Mikä tuollaisessa dronessa on vaikeinta tehdä? Siirtoyhteydet sen ja ohjaajan välillä? Meillä on sen alan tekniikkaa jonkunverran, Bittium ja Nokia.

Eikö kaikki muu ole suht kaupanhyllyltä? Kamerat, gimballit, moottorit jne...
Tästä saa ihan omaa tuotantoa. Bittium ja Nokia varmistaa tietoliikenteen. Juuri noin. Aerovinroment malleja voisi muutella meille sopivammaksi. Suomessa taitaa olla 2-3 drone valmistajaa ja harrastajia myös. Ihan omaa tuotantoa ja kehittelyä. Kamerat jne saa kyllä markkinoilta (Kiina pois).
 
Mikä tuollaisessa dronessa on vaikeinta tehdä? Siirtoyhteydet sen ja ohjaajan välillä? Meillä on sen alan tekniikkaa jonkunverran, Bittium ja Nokia.

Eikö kaikki muu ole suht kaupanhyllyltä? Kamerat, gimballit, moottorit jne...
Lämpökameran optiikan valmistajia on maailmanlaajuisesti vähän, samoin hyvä lämppärin kenno on hankala. 10ke uppoaa helposti eikä kuvalla vieläkään välttämättä tee kauheasti jos ei ole optista paremman resoluution kuvaa sovittaa siihen päälle. "Halvat" esim. FLIR:in valmistamat kennot on resoluutioltaan 80x80 pikseliä, uudempi sukupolvi taitaa olla 120x120 ja optiikan kuvakulman leveys on kapeimmillaan ~30 astetta, eli tiedustelukäyttöön melko hyödyttömiä.

Aktiivista ja aggressiivista häirintää kestävän radion tekeminen on aivan eri juttu kun kuluttajatuotteiden, eli tuon alan osaaminen on kovin pienen joukon korvien välissä.

Jossain määrin autonomiseen toimintaan pystyvän lennonhallinnan tekeminen ei ole kauhean vaikea juttu, kaupan hyllyltä saatavat eivät välttämättä selviä kovinkaan hyvin tilanteessa missä olosuhteet on huonot (näkyvyys heikko, tuulta, sadetta) ja kaikki radioyhteydet (mukaanlukien GPS) puuttuvat. Tuollaisen tekemiseen ei silti muutamaa viikkoa enempää menisi, silloinkin eniten aikaa uppoaa kehitysversioiden verifiointiin ja vikatilanteiden tunnistamiseen.

Noiden valmistaminen ei silti mitenkään ylitsepääsemätön homma ole, pitää vaan muistaa että suunnittelussa täytyy huomioida se että laitetta pyritään aktiivisesti häiritsemään. Kalliiksi tuollainen silti tulisi, jos ei päästä hyödyntämään oikeasti suurien tuotantomäärien hyötyjä.
 
Lämpökameran optiikan valmistajia on maailmanlaajuisesti vähän, samoin hyvä lämppärin kenno on hankala. 10ke uppoaa helposti eikä kuvalla vieläkään välttämättä tee kauheasti jos ei ole optista paremman resoluution kuvaa sovittaa siihen päälle. "Halvat" esim. FLIR:in valmistamat kennot on resoluutioltaan 80x80 pikseliä, uudempi sukupolvi taitaa olla 120x120 ja optiikan kuvakulman leveys on kapeimmillaan ~30 astetta, eli tiedustelukäyttöön melko hyödyttömiä.

Aktiivista ja aggressiivista häirintää kestävän radion tekeminen on aivan eri juttu kun kuluttajatuotteiden, eli tuon alan osaaminen on kovin pienen joukon korvien välissä.

Jossain määrin autonomiseen toimintaan pystyvän lennonhallinnan tekeminen ei ole kauhean vaikea juttu, kaupan hyllyltä saatavat eivät välttämättä selviä kovinkaan hyvin tilanteessa missä olosuhteet on huonot (näkyvyys heikko, tuulta, sadetta) ja kaikki radioyhteydet (mukaanlukien GPS) puuttuvat. Tuollaisen tekemiseen ei silti muutamaa viikkoa enempää menisi, silloinkin eniten aikaa uppoaa kehitysversioiden verifiointiin ja vikatilanteiden tunnistamiseen.

Noiden valmistaminen ei silti mitenkään ylitsepääsemätön homma ole, pitää vaan muistaa että suunnittelussa täytyy huomioida se että laitetta pyritään aktiivisesti häiritsemään. Kalliiksi tuollainen silti tulisi, jos ei päästä hyödyntämään oikeasti suurien tuotantomäärien hyötyjä.
Minusta näitä jerjestelimä pitää olla eritasoisia. Alimpana hyvinkin lähellä amatöörilaitteita: 1. tarvitaan määrää eli halpaa hintaa. Näillä voidaan jakaa joukkeille. isommille joukoilla tietenkin parempaa, muuten ei rahat riitä. Nuo rangerit (poistuvat) voisi laittaa Aalto yliopistolle teekkarien tuunattavaksi tai reserviläisporukalle. Voisivat keksiä jänniä kyvykkyyksiä.
 
Mikä tuollaisessa dronessa on vaikeinta tehdä? Siirtoyhteydet sen ja ohjaajan välillä? Meillä on sen alan tekniikkaa jonkunverran, Bittium ja Nokia.

Eikö kaikki muu ole suht kaupanhyllyltä? Kamerat, gimballit, moottorit jne...

TB2 on tehty "markettiosista" silloin autotallikokoisen firman toimesta. Moottori on harjoituslentokoneesta, kamerapaketti valmiina kanadasta jne. Tästä oli pitkät jutut kun turkille puuhattiin vientikieltoa syyrian valtaamisen tiimoilta.
 
TB2 on tehty "markettiosista" silloin autotallikokoisen firman toimesta. Moottori on harjoituslentokoneesta, kamerapaketti valmiina kanadasta jne. Tästä oli pitkät jutut kun turkille puuhattiin vientikieltoa syyrian valtaamisen tiimoilta.
Turkkilainen autotallifirma tekee tuollaisen, mutta land of nokia, bittium ja pisatulokset ei pysty tekemään. Näin on usein saanut kuulla.
 
Turkkilainen autotallifirma tekee tuollaisen, mutta land of nokia, bittium ja pisatulokset ei pysty tekemään. Näin on usein saanut kuulla.

Turkkilaisen autotallifirman insinööri oli MITssä opiskellut ja töissä jenkkien dronefirmassa muutaman vuoden ennen turkkiin paluuta.

Osaaminen ratkaisee. edit: ja tossa vielä nämä pääasialliset osat.

1649614116368.png
 
Saisiko noita ICEYEn SAR tutkaa allemmas isoille Droneille, siis korkealla lentäville. Vai onko "turha"? kait PV on siellä jo tilannut Rajan ja Maa ja metsätalous ministerin kanssa satelliitteja meidän alueen yläpuolelle?
 
Saisiko noita ICEYEn SAR tutkaa allemmas isoille Droneille, siis korkealla lentäville. Vai onko "turha"? kait PV on siellä jo tilannut Rajan ja Maa ja metsätalous ministerin kanssa satelliitteja meidän alueen yläpuolelle?
Satelliitit eivät* pysyttele tietyn alueen yläpuolella, vaan niiden on pakko jatkuvasti kiertää koko planeettaa jotta eivät putoaisi ilmakehään ja tuhoutuisi. Muutenkin on aika turhaa erikseen maksaa erillisistä satelliiteista, kun suomalaisena yrityksenä ICEYE voidaan velvoittaa luovuttamaan tarvittava data tiedustelun käyttöön. Sitä voidaan jopa kompensoida rahallisesti tuosta velvoitteesta - mitä ei EU:ssakaan katsota kielletyksi valtiontueksi. MMM joutunee maksamaan omasta datastaan listahinnat - ja kilpailuttamaan datan tuottamisen EU:n satelliittifirmojen kesken, mahdollisesti yhteishankintana useampien EU-maiden kesken.

Periaatteessa ICEYE:n tutkalaitteiden sovittamisessa riittävän isoon droneen ei liene teknisesti mahdotonta. Ohjelmistoa luultavasti pitäisi jonkin verran muokata, ainakin kuvanmuodostusalgoritmin parametrien osalta. Maailmalta on tosin saatavissa lukuisia jo valmiiksi droneasennukseen sovitettuja SAR-tutkajärjestelmiä, joten tuollaisen projektin taloudellinen järkevyys on kyseenalaistettavissa.

* Geostationääriset, n.36000km päiväntasaajan yläpuolella olevat satelliitit muodostavat tavallaan poikkeuksen. Nekin kiertävät maapalloa, mutta maapallo pyörii samaa vauhtia niiden alla jolloin ne näyttävät pysyvän taivaalla paikallaan.
 
Back
Top