Ukrainan konflikti/sota

Sanamuoto taisi olla "T-80 vaunujen valmistus tullaan aloittamaan..." eli yrittävät aloittaa, tulokset nähdään sitten joskus. Joku ainakin lobbaa vahvasti Omsktransmashin puolesta, tosin minun tietojeni mukaan viimeinen tehdasuusi T-80 perheen vaunu valmistettiin vuonna 1996. Kaikki muut sen jälkeen ovat olleet joko vanhojen kunnostamisia tai modernisointeja, tunnetuimmat ovat T-80UE-1, T-80BVM ja tuoreimpana budjettiversio T-80BV obr 2022.

Joku voisi pohtia, miksi koetaan tarve "käynnistää massatuotanto uudestaan" jos näitä T-80 perheen vaunuja pitäisi olla varastoissa tuhatmäärin? Jos päätös "tuotannon käynnistämisestä" tehdään tänään niin milloin pitäisi tulla ensimmäinen uusi vaunu linjan päästä ulos? Vuoden kuluttua, kahden, kolmen, viiden? Vai jokin toinen numero?

Oletan että tämä julkistus on pitkälti ilmaa, mutta yksi syy lienee se että varastovaunut on aidosti kaluttu loppuun muutaman vuoden sisällä (sodan jatkuessa) joten pakko yrittää hankkia kapasiteettia tätä tulevaa aikaa silmällä pitäen. Uralvagonzavodin kapasiteetti ei selvästi riitä, koska miksi muuten yritettäisiin herättää Omsktransmash henkiin?
Täytynee myös lähestyä asiaa siltä kannalta, että Venäjän sotilasjohto saattaa korkeimman johdon epäpätevyydestä huolimatta haluta, että maalla on kykyä tuottaa tulevan rauhan tultuakin korvaava kalusto nykyisten tappioiden tilalle. T-80 on kuitenkin parempi pohja 1. kaartin panssariarmeijan (ja vastaavien osastojen) kalustolle, kun sen taktinen liikkuvuus on parempi ja kaasuturbiinin suorituskyky (sekä maksimiteho että teho- ja vääntökäyrät) sekä toimintavarmuus ääriolosuhteissa parempi. Nyt niitä on menetetty jo niin paljon, että uudelle tuotannolle lienee jo tarvetta, ja Omsktransmashin tuotannon käynnistäminen rauhan tultua ei todennäköisesti onnistuisi, mutta nyt sota-aikana siihen varmaan liikeneekin rahaa. Ja jos/kun se on saatu käyntiin, on valtion paljon helpompaa oikeuttaa rahankäyttö uusien vaunujen ostamiseen siltä sitten, kun rauha tulee.

Pitäisin T-80U:ta myös parempana pohjana uudelle T-90:lle suunnitellulle "Burlak"-tornille, jossa on länsityyppinen automaattilataaja ammusvarastoineen tornin takaosassa. Tornin koko on siis jotakuinkin samaa luokkaa kuin T-90M:n tornin, mutta latausmekanismi on kokonaan uusittu.

Toki varmasti myös varastovaunujen tosiasiallinenkin loppuunkulutus on yksi syistä tämän takana. Vastikäänhän nähtiin myös ulkosalla lojuneiden T-80UD:n siirto ilmeisesti T-80U-standardiin päivitystä varten: Venäjällähän ei ole kykyä kunnostaa niitten dieselmoottoreita, koska ne olivat harkovalaisen Malyshevin tehtaan tuotteita, joten niihin asennettaneen kaasuturbiini.

Ei varmasti tule kaasuturbiineja, koska niitä valmistava tehdas on Ukrainassa. Tuskin ryssä osaa mitään saranaa hienompaa uutta tekniikkaa kehittää. Tuo valettu torni ei ehkä nykypäivänä ole se paras vaihtoehto. Varsinkaan ryssän teräksen laadulla taitaa olla sama, onko valettu vai hitsattu. Paska hitsaus antaa periksi, niin miehistä voi jopa selvitä hengissä läpäisystä.

Tsetsenian sodan jälkeen T-80 sarjaa kritisoitiin juurikin sen latausautomaatin takia. T-72 sarjan vaunuissa ammukset on vaakatasossa siinä, kun T-80 sarjan laturissa ne on pystyssä. Tosin ihmettelin tätä, koska yhtä paljon ne vie päällekäin tilaa, kuin sivuttain.

@Antares varmaan osaa paremmin sanoa, kuinka monta noita T-80 sarjan vaunuja on edes varastoissa. Jos niistä saadaan edes 40% kunnostettua, niin on jo ihme.
Ei, GTD-sarjan kaasuturbiinit suunnitteli Klimovin tehdas Pietarissa ja valmistaa KADVI Kalugassa, ne T-80UD:n 6TD-sarjan mäntämoottorit valmisti Malyshevin tehdas Ukrainassa. T-80U:ssa oli myös jo hitsattu torni, ensimmäisenä itävaununa (T-90 sai sen vasta T-90A-versiossaan, alkuperäinen T-72BU eli T-90 käytti valettua tornia).

T-80 sarjan tankkien valmistuksen aloittamiseen liittyen muutama asia on minulle ainakin kysymysmerkki. T-80 sarjan vaunujen tornin on tehty valamalla ja muistaakseni Mariupolissa oli viimeinen laitos, jossa torneja voitiin tehdä valamalla ja varmaan viimeiset alan ammattilaiset kasvavat jo heinää.

Toisena asiana kaasuturbiinit ovat varsin kalliita moottoreita, joten tuskin niitä valitaan voimanlähteeksi. Toki mikä estää perinteisen dieselin valintaa moottoriksi. Varmaan varastostakin löytyy vielä kaasuturbiinien aihioita kunnostukseen. Tornikin voidaan tehdä hitsaamalla, kuten T-90A sarjasta alkaen on tehty.

Varmaankin kyseessä olisi varastosta vielä löytyvien T-80U ja T-80UD vaunujen modernisointi, kuten T-72B3M tai T-80BVM kohdalla on tehty.
T-80U:n ja UD:n tornit valmistettiin hitsaamalla.
Mäntädieselin valintaa estää se, että T-80:lle ainoa suunniteltu mäntädieseliä käyttävä voimalinja oli T-80UD:ssä käytetty Harkovan Malyshevin tehtaan 6TD-vastaiskumäntämoottoria käyttävä voimalinja. Kummatkin näistä ovat kompaktimpia kooltaan kuin V-2-34-moottoriin perustuvat moottorit, joita Neuvostoliitto ja Venäjä käyttivät ja käyttävät mäntämoottorinaan T-34:stä tämän päivän T-90M:ään.

EDIT: muutamia korjauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Se kuvastaisi mahtavasti ryssää, kun sota päättyisi siihen, että yhdeltä suurimmalta öljyvaltiolta loppuisi polttoaine kesken sotimisen. Kuolisin varmaan nauruun.
Tästä tulikin mieleen että onko Ukrainalle pyritty hankkimaan sotamateriaalia zenäjältä? Ainakin kranaatteja yms? zenäjähän esimerkiksi myi suuria määriä voita "Tanskaan" WW1 aikaan ja pienimuotoisesta patruunakaupasta vihollisille siellä on tehty jopa suorittu elokuva joten perinteitä löytyy.
 
Tämä lienee selvä tappio mutta päivällä selvinnee oliko myös KILO-luokan sukellusvene vielä paikalla.
Vaikuttaa siltä että jatkossa Sevastopolissa laivoilla on uppoamisvaara jos IT ei pysty ohjusiskuja torjumaan. Joutuvatko siirtämään laivat kauemmas - samaan tapaan kuin pommikoneille kävi lähellä Ukrainaa oleville kentille iskettiin?
 
Viimeksi muokattu:
Ukrainaa on arvosteltu milloin mistäkin, yksi toistuva teema on ollut harvahkosti ammuttu tykistötuli, unohdetaan ensin se, että ammuksia ei ole ollut missään vaiheessa ylenmäärin ja toisaalta unohdetaan se, että venäläiset ovat harvassa. Kun ne saadaan kevyehköllä tykistötulella suojautumaan kaivantoihin tuolla tavalla partio/ryhmä yhdessä kasassa niin drooneilla on helppo työ viimeistellä duuni pudottamalla kotitekoinen teräshaulipommi sinne kuoppaan.
Käytännössä ryssillä ei ole minkäänlaista haavoittuneiden evakuointia tai taistelijaparin suorittamaa ensiapua kummempaa niin muutaman haulin osuminen tietää jo lähes varmaa kuolemaa. Sen vuoksi olen jo reilun vuoden ollut sitä, mieltä että ryssien kuolleiden ja haavoittuneiden suhde tässä sodassa on lähelle 1:1, korkeintaan 1:1.5.

Pitää vain olla päättäväinen siinä, että tarkoitus on tappaa venäläisiä miehittäjiä massoittain kunnes he tajuavat lähteä helvettiin Ukrainasta ja siinä työssä nuo työkalut yllä mainitulla tavalla käytettynä tuottavat erinomaisesti tulosta.

 
Viimeksi muokattu:
Itse sodan ja sen ratkaisujen lisäksi pidän merkittävänä pidemmällä aikavälillä Ukrainan oman sotatarviketuotannon nousua. Maassa on korkeaa teknologiaa ja tuotantoa, ja nykyinen tilanne on mitä otollisinta sen kehittämiseen.

Toinen iso tekijä tulee olemaan Puola, joka niin ikään varustautumisen lisäksi kehittää omaa tuotantoaan.

Kun otetaan vielä huomioon, että nämä kaksi valtiota saavat valtavaa tukea ja boostia Yhdysvalloista sekä myös EU:n alueelta, ehkäpä vielä Israelistakin, saa ryssä tosissaan takoa T-kasikymppisiään.

Yhdysvaltain sotateollisuus ottaa tietenkin haasteen vastaan, ja korvaa käytettyä tarviketta tuoreella ja hyödyntää Ukrainasta saatua kokemusta. Ehkäpä Eurooppakin saa jonkun kranaatin sorvattua.
 
Sevastopolin iskuun varmaan auttoi aiempi S-400 järjestelmän tuhoaminen Krimillä ja nyt noiden öljynporauslauttojen valtaaminen, joissa ryssällä oli ilmeisesti vielä aktiivisia tutka-asemia.

Nyt droneilla ja ohjuksilla on vapaampi reitti kohteeseen ja ryssä tunnistaa ne myöhemmin.

Toivottavasti tämä trendi jatkuu ja iskuja tehdään kiihtyvään tahtiin, tuhoten mm. lisää ilmapuolustusta.
 
Ei järin optimistinen arvio.
Ohitellaan tyystin muun muassa se, että lännen ammustuotanto on vasta nyt nousemassa sille tasolle joka vastaa Ukrainan kulutusta, ohitellaan Ukrainan oman tuotantokyvyn nousu (ammukset, droonit, ohjukset, panssarivaunujen kunnostus, tykkien kunnostus ja myöhemmin valmistus jne.), ohitellaan se, että nimenomaan loppusyksyä tai talvea vasten on tulossa Tauruksia ja ATACMSeja, ainakin siltä se näyttää ja lopputalvesta Ukrainan taivaalla alkaisi lentämään ensimmäiset F-16 määrän jatkuvasti nousten vuoden edetessä.
Ohitellaan kokonaan jäätyvän maan avaamat mahdollisuudet muun muassa pohjoisella rintamalla ja se seikka, että Ukrainan ilmatorjunta on talven 2023 alkaessa aivan eri tavalla kyvykäs kuin 2022 talven alussa, vastaavasti ryssillä on ohjukset vaihtuneet drooneihin.

Aika köykäisen kokonaisarvion perusteella laitellaan rintamaa pakettiin talveksi sen vuoksi, että juuri nyt ei ole massiivia liikkeitä näkyvissä.
 
Päivän luvut:

374231313_654190786894003_4442349633254014437_n.jpg
 
Back
Top