J0h1F
Ylipäällikkö
Täytynee myös lähestyä asiaa siltä kannalta, että Venäjän sotilasjohto saattaa korkeimman johdon epäpätevyydestä huolimatta haluta, että maalla on kykyä tuottaa tulevan rauhan tultuakin korvaava kalusto nykyisten tappioiden tilalle. T-80 on kuitenkin parempi pohja 1. kaartin panssariarmeijan (ja vastaavien osastojen) kalustolle, kun sen taktinen liikkuvuus on parempi ja kaasuturbiinin suorituskyky (sekä maksimiteho että teho- ja vääntökäyrät) sekä toimintavarmuus ääriolosuhteissa parempi. Nyt niitä on menetetty jo niin paljon, että uudelle tuotannolle lienee jo tarvetta, ja Omsktransmashin tuotannon käynnistäminen rauhan tultua ei todennäköisesti onnistuisi, mutta nyt sota-aikana siihen varmaan liikeneekin rahaa. Ja jos/kun se on saatu käyntiin, on valtion paljon helpompaa oikeuttaa rahankäyttö uusien vaunujen ostamiseen siltä sitten, kun rauha tulee.Sanamuoto taisi olla "T-80 vaunujen valmistus tullaan aloittamaan..." eli yrittävät aloittaa, tulokset nähdään sitten joskus. Joku ainakin lobbaa vahvasti Omsktransmashin puolesta, tosin minun tietojeni mukaan viimeinen tehdasuusi T-80 perheen vaunu valmistettiin vuonna 1996. Kaikki muut sen jälkeen ovat olleet joko vanhojen kunnostamisia tai modernisointeja, tunnetuimmat ovat T-80UE-1, T-80BVM ja tuoreimpana budjettiversio T-80BV obr 2022.
Joku voisi pohtia, miksi koetaan tarve "käynnistää massatuotanto uudestaan" jos näitä T-80 perheen vaunuja pitäisi olla varastoissa tuhatmäärin? Jos päätös "tuotannon käynnistämisestä" tehdään tänään niin milloin pitäisi tulla ensimmäinen uusi vaunu linjan päästä ulos? Vuoden kuluttua, kahden, kolmen, viiden? Vai jokin toinen numero?
Oletan että tämä julkistus on pitkälti ilmaa, mutta yksi syy lienee se että varastovaunut on aidosti kaluttu loppuun muutaman vuoden sisällä (sodan jatkuessa) joten pakko yrittää hankkia kapasiteettia tätä tulevaa aikaa silmällä pitäen. Uralvagonzavodin kapasiteetti ei selvästi riitä, koska miksi muuten yritettäisiin herättää Omsktransmash henkiin?
Pitäisin T-80U:ta myös parempana pohjana uudelle T-90:lle suunnitellulle "Burlak"-tornille, jossa on länsityyppinen automaattilataaja ammusvarastoineen tornin takaosassa. Tornin koko on siis jotakuinkin samaa luokkaa kuin T-90M:n tornin, mutta latausmekanismi on kokonaan uusittu.
Toki varmasti myös varastovaunujen tosiasiallinenkin loppuunkulutus on yksi syistä tämän takana. Vastikäänhän nähtiin myös ulkosalla lojuneiden T-80UD:n siirto ilmeisesti T-80U-standardiin päivitystä varten: Venäjällähän ei ole kykyä kunnostaa niitten dieselmoottoreita, koska ne olivat harkovalaisen Malyshevin tehtaan tuotteita, joten niihin asennettaneen kaasuturbiini.
Ei, GTD-sarjan kaasuturbiinit suunnitteli Klimovin tehdas Pietarissa ja valmistaa KADVI Kalugassa, ne T-80UD:n 6TD-sarjan mäntämoottorit valmisti Malyshevin tehdas Ukrainassa. T-80U:ssa oli myös jo hitsattu torni, ensimmäisenä itävaununa (T-90 sai sen vasta T-90A-versiossaan, alkuperäinen T-72BU eli T-90 käytti valettua tornia).Ei varmasti tule kaasuturbiineja, koska niitä valmistava tehdas on Ukrainassa. Tuskin ryssä osaa mitään saranaa hienompaa uutta tekniikkaa kehittää. Tuo valettu torni ei ehkä nykypäivänä ole se paras vaihtoehto. Varsinkaan ryssän teräksen laadulla taitaa olla sama, onko valettu vai hitsattu. Paska hitsaus antaa periksi, niin miehistä voi jopa selvitä hengissä läpäisystä.
Tsetsenian sodan jälkeen T-80 sarjaa kritisoitiin juurikin sen latausautomaatin takia. T-72 sarjan vaunuissa ammukset on vaakatasossa siinä, kun T-80 sarjan laturissa ne on pystyssä. Tosin ihmettelin tätä, koska yhtä paljon ne vie päällekäin tilaa, kuin sivuttain.
@Antares varmaan osaa paremmin sanoa, kuinka monta noita T-80 sarjan vaunuja on edes varastoissa. Jos niistä saadaan edes 40% kunnostettua, niin on jo ihme.
T-80U:n ja UD:n tornit valmistettiin hitsaamalla.T-80 sarjan tankkien valmistuksen aloittamiseen liittyen muutama asia on minulle ainakin kysymysmerkki. T-80 sarjan vaunujen tornin on tehty valamalla ja muistaakseni Mariupolissa oli viimeinen laitos, jossa torneja voitiin tehdä valamalla ja varmaan viimeiset alan ammattilaiset kasvavat jo heinää.
Toisena asiana kaasuturbiinit ovat varsin kalliita moottoreita, joten tuskin niitä valitaan voimanlähteeksi. Toki mikä estää perinteisen dieselin valintaa moottoriksi. Varmaan varastostakin löytyy vielä kaasuturbiinien aihioita kunnostukseen. Tornikin voidaan tehdä hitsaamalla, kuten T-90A sarjasta alkaen on tehty.
Varmaankin kyseessä olisi varastosta vielä löytyvien T-80U ja T-80UD vaunujen modernisointi, kuten T-72B3M tai T-80BVM kohdalla on tehty.
Mäntädieselin valintaa estää se, että T-80:lle ainoa suunniteltu mäntädieseliä käyttävä voimalinja oli T-80UD:ssä käytetty Harkovan Malyshevin tehtaan 6TD-vastaiskumäntämoottoria käyttävä voimalinja. Kummatkin näistä ovat kompaktimpia kooltaan kuin V-2-34-moottoriin perustuvat moottorit, joita Neuvostoliitto ja Venäjä käyttivät ja käyttävät mäntämoottorinaan T-34:stä tämän päivän T-90M:ään.
EDIT: muutamia korjauksia.
Viimeksi muokattu: