Ukrainan konflikti/sota

Mielenkiintoinen artikkeli signaalitiedustelusta. Linkin takana koko artikkeli.


Tutkija Ukrainan sodan opetuksista: Lörpöttelevä ja mikromanageroiva komentaja on hyvin pian kuollut komentaja

Tiedustelu löytää nopeasti esikunnan tai komentopaikan, jossa on paljon viestiliikennettä.

Mikromanagerointi on liian tarkkaa ohjeistamista ja puuttumista alaisten toimintaan. Mikromanagerointi nykyaikaisella taistelukentällä on Kallbergin mukaan hengenvaarallista, sillä johtamisjärjestelmät ja tietoverkot säteilevät radiotaajuisella spektrillä.

– Kenraalit ja everstit, jotka haluavat mikromanageroida joukkojaan, tunnistetaan ja heidän komentopaikkansa otetaan kohteiksi, kuten olemme nähneet Ukrainassa, ja he kuolevat, Kallberg kirjoittaa.
Eiköhän hajautus Teams sukupolvelta onnistu. Toki voi olla hassu asia ettei esihenkilöään ikinä tapaa. ( enkä nyt viittaa siihen että vaihtuvuus olisi luonnollisista sota- syistä johtuen kova). Asettaa vaan kovat vaateet tieto ja viestintäjärjestelmälle. Tietoa pitää jalostaa ja ennenkaikkea sen pitää olla saatavilla siellä missä hajautettu porukka on ja edelleen tietovirran pitää kulkea tahmaamatta myös hajapisteiltä jalostukseen. Edelleen jos mietitään niin hajapisteinä ovat jopa yksittäiset taistelijat ja itsestään selvösti yksittäiset aseet ( isommat) ja kuljetuskalusto, ei mennä junana . Sanoisin että " ai hurrja ai hurrja" , kalustoa ei revitä koipussista, sillä se happanee kuten dronet.
 
Eiköhän hajautus Teams sukupolvelta onnistu. Toki voi olla hassu asia ettei esihenkilöään ikinä tapaa. ( enkä nyt viittaa siihen että vaihtuvuus olisi luonnollisista sota- syistä johtuen kova). Asettaa vaan kovat vaateet tieto ja viestintäjärjestelmälle. Tietoa pitää jalostaa ja ennenkaikkea sen pitää olla saatavilla siellä missä hajautettu porukka on ja edelleen tietovirran pitää kulkea tahmaamatta myös hajapisteiltä jalostukseen. Edelleen jos mietitään niin hajapisteinä ovat jopa yksittäiset taistelijat ja itsestään selvösti yksittäiset aseet ( isommat) ja kuljetuskalusto, ei mennä junana . Sanoisin että " ai hurrja ai hurrja" , kalustoa ei revitä koipussista, sillä se happanee kuten dronet.
Komentopaikat pitää olla kiinteän yhteyden takana. Radioaaltoja ei voi käyttää, jos haluaa pysyä suojassa. Yksittäiset taistelijat pitää viesti laitetta päällä vaan hetkellisesti, ennalta sovittuna aikana.
 
@Antares varmaan osaa paremmin sanoa, kuinka monta noita T-80 sarjan vaunuja on edes varastoissa. Jos niistä saadaan edes 40% kunnostettua, niin on jo ihme.

Covert Cabal -niminen Youtube-kanava on paitsi laskenut varastotukikohtien panssarivaunujen määriä, niin myös pyrkinyt arvioimaan kuvista sitä, mihin vaunuperheeseen kukin kuuluu JA mikä määrä vaunuista on käyttökelpoisessa kunnossa eli aktivoitavissa. Virheen mahdollisuus on toki ilmeinen, mutta tässä hänen numeronsa:

1694543922808.png

Näiden summa:

270 + 560 + 248 + 1 841 + 942 + 50 = 3 911

HUOM: tässä hänen numeronsa yleisemmin:

1694544146874.png

Jos ei luota hänen antamaansa "hyvien" vaunujen arvioon, on viisaampaa katsoa "total 2023" saraketta - TOSIN hän ei ole kertonut vaunuperhekohtaista jakoa tälle suuremmalle määrälle. Voisiko mennä samassa suhteessa kuin "good 2023"? Ehkä, ehkä ei.

-

Lähde (video julkaistu 7.4.2023, yllä oleva kuva otettu videon ajanhetkeltä 9:25):


-

TOINEN ARVIO:

Ranskalainen Institut Action Resilience -instituutti (ei ole minulle entuudestaan tuttu) päättänyt laskea ryssän varastovaunujen määriä ennen sotaa ja sodan aikana. En ole ehtinyt lukemaan tätä vielä, mutta jätän tämän tähän kaikille aiheesta kiinnostuneille (raportti julkaistu 31.8.2023). Heillä on myös twitter-tili, tässä linkki siihen: LINKKI

Suora linkki jonka takaa löytyy ladattava pdf-tiedosto (englanniksi ja ranskaksi):

[31-08-2023] - HOW MANY TANKS LEFT FOR RUSSIA NOW ?​

Study of Russian Army's Tanks stockpile since the beginning of Ukraine's

https://institutactionresilience.fr/publications.php

Poimin varastovaunujen numerot:

1009 unrecognized,
151 T-80BV
170 T-80UD
303 unrecognized T-80,
1100 T-72/A,
330 T-72B
625 unrecognized T-72,
1512 T-62,
466 T-54/55

Samat numerot vaunuperheittäin ilman tarkempaa jakoa:

1009 unrecognized,
624 T-80,
2055 T-72,
1512 T-62,
466 T-54/55

Yhteensä 5 666 panssarivaunua, tosin antavat kokonaismäärälle vaihteluväliksi 6 000 - 7 000 kpl koska tuntematon määrä vaunuja on varastoituna katoksien alle ja halleihin (satelliitti ei näe niiden sisälle, mutta vaunupaikkojen määrä voidaan arvioida, samoin tilan "käyttöaste").

-

Ranskalaisten arviossa on suuri määrä tunnistamattomia vaunuja, joten se voi vääristää numeroita monella tavalla. JOS otetaan nämä laskelmat todesta niin varastoitujen T-80 perheen vaunujen määrä voi olla alle 1 000 kpl (vuonna 2023).
 
Viimeksi muokattu:
Toki Suomessa osataan tehdä muoviosat ja latoa piirilevyt, mutta esimerkiksi kaikki halpoja massatuotettuja mikrokontrollereita, antureita, kameroita, mikropiirejä, akkuja yms tekevät firmat sijaitsevat yleensä jossain aivan muualla, yleensä Kiinassa. Tuollainen laite tarvitsee satoja elektroniikkakomponentteja, joista juuri mitään ei valmisteta Suomessa ja valmistuskykyä on hidasta, kallista tai jopa mahdotonta nopeasti rakentaakaan.

Tällä hetkellä (ja jo pitkän aikaa) kehittynein puolijohdevalmistus on Taiwanissa, jossa valmistetaan lähes kaikki NVIDIAn, AMDn ja Applen suorittimet. Hauskinta tuossa on että Biden laittoi Kiinaan vientikieltoon tehokkaimmat laskentakortit jotka valmistetaan Taiwanissa. Tuo valmistus on niin keskittynyt tuonne Taiwaniin että riskit ovat isoja. Siitä syystä Biden ajoi lakiin CHIPS act:in, jolla tuetaan 55 miljardilla valmistuksen lisäämistä USA:aan.

Noissa droneissa olevat prosessorit on varmaan pari sukupolvea vanhempaa valmistustekniikkaa, mutta ei sellaistakaan Suomessa ole.
 
JOS tuo pitää paikkansa niin tämän viikon loppuun mennessä pitäisi olla selvät merkit nähtävissä.

Laitetaan muistiin, yksi seurattava asia tulevaksi viikonlopuksi.

Eilen oli tällainen uutinen polttoainepulasta.

Konekäännetty versio alla:

There is a shortage of diesel fuel and diesel fuel in Kuban - there is practically no fuel at gas stations, and you can buy it from the “leftists” at exorbitant prices.

Residents of the Tbilisi district of the Krasnodar Territory have been complaining for a week about the lack or too small amount of fuel at gas stations - 20 liters per hand, no more. This affected both motorists and farmers who need to harvest crops. At gas stations, when asked by local residents about problems with fuel availability, there are two answers: “I don’t know” or “it’s selling out quickly.”

“Ambulances are also complaining - there is nothing to refuel with. We have to buy from the “left” at exorbitant prices - 60 rubles/l. Before the shortage, they sold a little cheaper than gas stations, but now the gas stations are empty. The question here is still the “purity” of the fuel, but there is no other way out, the harvest is coming soon,”— a concerned resident told Readovka.

Agricultural work is now in full swing in the Krasnodar Territory - harvesting beets, sunflowers, and corn. Diesel fuel consumption is at its maximum during this period of the year; how the Ministry of Energy is going to solve this problem is a question that remains unanswered for now. However, it is also worth noting that gasoline prices in the country have increased by an average of 6.6% since the beginning of the year. And such a shortage of fuel may be the reason for that same export priority. Ridovka writes.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230912-221043.png
    Screenshot_20230912-221043.png
    273.9 KB · Luettu: 44
Eilen oli tällainen uutinen polttoainepulasta.

Konekäännetty versio alla:

There is a shortage of diesel fuel and diesel fuel in Kuban - there is practically no fuel at gas stations, and you can buy it from the “leftists” at exorbitant prices.

Residents of the Tbilisi district of the Krasnodar Territory have been complaining for a week about the lack or too small amount of fuel at gas stations - 20 liters per hand, no more. This affected both motorists and farmers who need to harvest crops. At gas stations, when asked by local residents about problems with fuel availability, there are two answers: “I don’t know” or “it’s selling out quickly.”

“Ambulances are also complaining - there is nothing to refuel with. We have to buy from the “left” at exorbitant prices - 60 rubles/l. Before the shortage, they sold a little cheaper than gas stations, but now the gas stations are empty. The question here is still the “purity” of the fuel, but there is no other way out, the harvest is coming soon,”— a concerned resident told Readovka.

Agricultural work is now in full swing in the Krasnodar Territory - harvesting beets, sunflowers, and corn. Diesel fuel consumption is at its maximum during this period of the year; how the Ministry of Energy is going to solve this problem is a question that remains unanswered for now. However, it is also worth noting that gasoline prices in the country have increased by an average of 6.6% since the beginning of the year. And such a shortage of fuel may be the reason for that same export priority. Ridovka writes.

Viime viikon torstaina eli 7.9.2023 Patrushev Jr varoitti polttoaineen jakelun vakavista vaikeuksista, mukaanlukien siitä että syyssadon korjuu voi jäädä kokonaan tekemättä koska viljelijöille ei kyetä toimittamaan dieseliä. Linkki viestiinä jossa lainataan ko. artikkelin teksti: LINKKI

Useammat kommentoijat ovat sivuuttaneet tämän sanomalla että kyseessä ovat siviililiikenteen polttoaineenjakelun ongelmat. Ei olisi siis vaikutusta sotilasajoneuvojen polttoaineenjakeluun ja saatavuuteen, koska ne on priorisoitu yli kaiken. Toki ehkä jossain vaiheessa nämä ongelmat voisivat näkyä myös armeijan kaluston polttoainehuollossa? Oletan kuitenkin että tultaisiin näkemään lähiviikkoina lisää uutisointia siviilipuolen ongelmista ja niiden seurannaisvaikutuksista. Oletan myös että tällä ei tule olemaan välitöntä vaikutusta sodan suuntaan tai ryssän joukkojen kykyyn liikkua (tai heidän huoltonsa kykyyn huoltaa joukkoja, hekin saavat tarvitsemansa polttoaineen).
 
Viime viikon torstaina eli 7.9.2023 Patrushev Jr varoitti polttoaineen jakelun vakavista vaikeuksista, mukaanlukien siitä että syyssadon korjuu voi jäädä kokonaan tekemättä koska viljelijöille ei kyetä toimittamaan dieseliä. Linkki viestiinä jossa lainataan ko. artikkelin teksti: LINKKI

Useammat kommentoijat ovat sivuuttaneet tämän sanomalla että kyseessä ovat siviililiikenteen polttoaineenjakelun ongelmat. Ei olisi siis vaikutusta sotilasajoneuvojen polttoaineenjakeluun ja saatavuuteen, koska ne on priorisoitu yli kaiken. Toki ehkä jossain vaiheessa nämä ongelmat voisivat näkyä myös armeijan kaluston polttoainehuollossa? Oletan kuitenkin että tultaisiin näkemään lähiviikkoina lisää uutisointia siviilipuolen ongelmista ja niiden seurannaisvaikutuksista. Oletan myös että tällä ei tule olemaan välitöntä vaikutusta sodan suuntaan tai ryssän joukkojen kykyyn liikkua (tai heidän huoltonsa kykyyn huoltaa joukkoja, hekin saavat tarvitsemansa polttoaineen).
Se kuvastaisi mahtavasti ryssää, kun sota päättyisi siihen, että yhdeltä suurimmalta öljyvaltiolta loppuisi polttoaine kesken sotimisen. Kuolisin varmaan nauruun.
 
10.000 sivua Ukrainan konfliktia ja lähes 200K viestiä takana päin. Todella mahtavaa ollut seurata foorumin käyttäjien tuottamaa sisältöä statistiikan osalta, sekä lukea hyvinkin antaumuksella kirjoitettua faktaa, missä ollaan menty hyvinkin yksityiskohtaisesti aina syvään päätyyn asti!
 
Ukraine Zelensky GIF by GIPHY News
 
Back
Top