Ukrainan konflikti/sota

Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen oikeus- ja ihmisoikeusvaliokunta totesi, että Venäjästä on tullut diktatuuri.

"Presidentin valtava valta, joka johtuu äärimmäisen pitkästä virkakaudesta, yhdistettynä minkään valvonnan ja tasapainon, kuten vahvan parlamentin, riippumattoman oikeuslaitoksen, vapaan median ja elinvoimaisen kansalaisyhteiskunnan puuttumiseen, on kääntänyt Venäjän Liittyminen tosiasialliseksi diktatuuriksi."


 
Sanamuoto taisi olla "T-80 vaunujen valmistus tullaan aloittamaan..." eli yrittävät aloittaa, tulokset nähdään sitten joskus. Joku ainakin lobbaa vahvasti Omsktransmashin puolesta, tosin minun tietojeni mukaan viimeinen tehdasuusi T-80 perheen vaunu valmistettiin vuonna 1996. Kaikki muut sen jälkeen ovat olleet joko vanhojen kunnostamisia tai modernisointeja, tunnetuimmat ovat T-80UE-1, T-80BVM ja tuoreimpana budjettiversio T-80BV obr 2022.

Joku voisi pohtia, miksi koetaan tarve "käynnistää massatuotanto uudestaan" jos näitä T-80 perheen vaunuja pitäisi olla varastoissa tuhatmäärin? Jos päätös "tuotannon käynnistämisestä" tehdään tänään niin milloin pitäisi tulla ensimmäinen uusi vaunu linjan päästä ulos? Vuoden kuluttua, kahden, kolmen, viiden? Vai jokin toinen numero?

Oletan että tämä julkistus on pitkälti ilmaa, mutta yksi syy lienee se että varastovaunut on aidosti kaluttu loppuun muutaman vuoden sisällä (sodan jatkuessa) joten pakko yrittää hankkia kapasiteettia tätä tulevaa aikaa silmällä pitäen. Uralvagonzavodin kapasiteetti ei selvästi riitä, koska miksi muuten yritettäisiin herättää Omsktransmash henkiin?
ryssillä saattaa kyllä olla varastoissaan syväjäädytetty Felix Steiner, joka tekee piakkoin vastaiskun Kiovaan ;)
 
JDAM ryssien asemiin Piatykhaktyssa.

Bada-boom.


Mitä tulee aiempaan keskusteluun millaisia ominaisuuksia drooneilla pitäisi olla kun armeija hankkii niitä tulevaisuutta ajatellen.

Mielestäni Ukraina tekee monia oikeita valintoja.

- halvat mekaaniset komponentit
- 3D tulostettuja, erittäin halpoja osia muun muassa taistelukärkien tai pudotettavien ammusten kannatteluun, yksinkertainen, halpa, modulaarinen
- ylipäätään modulaarinen rakenne jolloin esimerkiksi akkuja voidaan käyttää monen tyyppisiä ja erityisesti kannettavat räjähteet sellaisia joita käytetään jossain muuallakin: telamiinat, 81/120 mm heittimen kranaatit, käsikranaatit, putkimiina PM68 saisi uuden merkityksen pudotettavana iskusytyttimellä varustettuna pommina
- helposti modattava softa, jolla saadaan ominaisuuksia kehitettyä myöhemmin paljon yksinkertaisemmin kuin palikoita vaihtaen
- valmistettavuus isoissa sarjoissa mietittynä jo suunnitteluvaiheessa, jolloin varastoissa ei tarvitse säilyttää satoja tuhansia kappaleita,
- käytön helppous, jotta suurilla varusmieskoulutuksen käyneillä taistelijoilla on valmius toimia droonien lennättäjinä, mm. tabletti seuranta poislukien FPV käytössä VR-lasit tai samalla tavalla varustettu taistelijan kypärä
- riittävästi harjoittelua, jotta kovassa tilanteessa homma toimii ensimmäisestä päivästä alkaen

Tuo Steel Eagle sinänsä kyllä erittäin mielenkiintoinen ja potentiaalinen drooni koska aluevaikutuskyky on iso plussa ja sama räjähtävä osa kuin hyppypanoksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän se on, vielä yksi lisähuomautus: ihan joka tapauksessa mil spec ei tarkoita parasta laatua. Se voi nimittäin myös tarkoittaa halvinta hintaa (tarjoajaa). Ja kun ostaa halvinta niin... ;) Harvemmin tämä tietty koskee high techiä.

Uh, vähän menee offariksi, mutta menköön...

Asevoimat on julkisina organisaatioina hiton huonoja ostamaan hyllytavaraa hyllyltä. Hommahan menee niin, että ensin kartoitetaan speksit mitä halutaan, sitten pyydetään tarjoukset, sitten arvioidaan ne ja lopuksi riidellään. Jos spekseissä lukee, että pitää olla drone jolla on 4h lentoaika, niin voi olla että 3,5h drone joka maksaa 500€ jää pois tarjouskilpailusta, ja 4h drone joka maksaa 5000€ voittaa. Tai voi olla, että tarjouspyyntö on 10 000 dronelle, ja jollain firmalla olis hyvä ja halpa, mutta pystyy tekeen vaan 8000 --> ja pihalle kilpailusta... jne.

Ukrainassa droneja ostetaan mistä niitä satutaan saamaan, ja ne toimii jos toimii. Ei oo mitään väliä onko niitä 1 vai 50 vai 100kpl erä, sit sitä opetellaan käyttämään, ja jos ei opita, se menetetään ja koitetaan jostain hommaa uusi. Ei niitä juuri testailla, suoraan kentälle vaan, ja sit jos se on ihan paska niin ei osteta lisää. "Mil-spec" (paitsi hassuna mainosterminä) oikeastaan pitäisi meinata, että se täyttää jotkin tietyt testistandardit mitä joku asevoima on sattunut keksimään omia tarjouskilpailujaan helpottamaan, mutta nekin toimii toisaalta tehokkaana gatekeepperinä off-the-shelf -ostoksille - onko tällä sertit tämän tai tuon tai sen standardin mukaisista testeistä vai ei, ai jaa, kiinalaisesta droneshopista ostetuista osista autotallissa kasattu virveli, no eipä taida olla.

Akkujen pitäis kestää pakkasta, oho, eipä kestä, no, shit, ei käytetä tätä pakkasella. Vehkeen pitäis kestää vettä, oho, eipä kestä, no, shit, ei käytetä tätä sateella.

Oon ihan varma, että ns. pilliin vihelletty -tilanteessa suomalaisetkaan ei olis ressuarmeijansa kanssa mitenkään paskimmasta päästä tuollaista DIY -hankintakuviota, mutta PV:n organisaationa on sitä rauhan aikana hemmetin vaikea soveltaa.
 
T-80 sarjan tankkien valmistuksen aloittamiseen liittyen muutama asia on minulle ainakin kysymysmerkki. T-80 sarjan vaunujen tornin on tehty valamalla ja muistaakseni Mariupolissa oli viimeinen laitos, jossa torneja voitiin tehdä valamalla ja varmaan viimeiset alan ammattilaiset kasvavat jo heinää.

Toisena asiana kaasuturbiinit ovat varsin kalliita moottoreita, joten tuskin niitä valitaan voimanlähteeksi. Toki mikä estää perinteisen dieselin valintaa moottoriksi. Varmaan varastostakin löytyy vielä kaasuturbiinien aihioita kunnostukseen. Tornikin voidaan tehdä hitsaamalla, kuten T-90A sarjasta alkaen on tehty.

Varmaankin kyseessä olisi varastosta vielä löytyvien T-80U ja T-80UD vaunujen modernisointi, kuten T-72B3M tai T-80BVM kohdalla on tehty.
 
Tässä toistuu vähän sama, kun toisen ison rähinän aikana lentokoneitten kohdalla.... Mitä pitäis hankkia, oli kaks suuntausta, pommarit tai hävittäjät... Näkemyksiä oli monia ja jälkiviisaat voi sanoa, ettei me esmes. arvattu oikein.... Nykypäivänä tää kehitys vaan menee vielläkin nopeammin, kuin silloin... sillon ensilinjan koneet vanheni viidessä vuodessa, mut nykyjään ilmahärpätin, drone, on mennyttä aikaa jo vuodessa.... Eli siellä se ratkaisu piilee, mitä, koska ja kelläkin on tarjota... Sota muuttunut totutusta taivaalta kaiken näkeväksi silmäksi ;)
Pitäisi olla kokoonpano linjasto(ja) olemassa ja skaalautuvana. Sekä dronen osille vaihtomahdollisuutta (modulaarisuutta) päivitykseen. Vielä osien valmistus mahdollisuutta Suomessa.
 
JDAM ryssien asemiin Piatykhaktyssa.

Bada-boom.


Mitä tulee aiempaan keskusteluun millaisia ominaisuuksia drooneilla pitäisi olla kun armeija hankkii niitä tulevaisuutta ajatellen.

Mielestäni Ukraina tekee monia oikeita valintoja.

- halvat mekaaniset komponentit
- 3D tulostettuja, erittäin halpoja osia muun muassa taistelukärkien tai pudotettavien ammusten kannatteluun, yksinkertainen, halpa, modulaarinen
- ylipäätään modulaarinen rakenne jolloin esimerkiksi akkuja voidaan käyttää monen tyyppisiä ja erityisesti kannettavat räjähteet sellaisia joita käytetään jossain muuallakin: telamiinat, 81/120 mm heittimen kranaatit, käsikranaatit, putkimiina PM68 saisi uuden merkityksen pudotettavana iskusytyttimellä varustettuna pommina
- helposti modattava softa, jolla saadaan ominaisuuksia kehitettyä myöhemmin paljon yksinkertaisemmin kuin palikoita vaihtaen
- valmistettavuus isoissa sarjoissa mietittynä jo suunnitteluvaiheessa, jolloin varastoissa ei tarvitse säilyttää satoja tuhansia kappaleita,
- käytön helppous, jotta suurilla varusmieskoulutuksen käyneillä taistelijoilla on valmius toimia droonien lennättäjinä, mm. tabletti seuranta poislukien FPV käytössä VR-lasit tai samalla tavalla varustettu taistelijan kypärä
- riittävästi harjoittelua, jotta kovassa tilanteessa homma toimii ensimmäisestä päivästä alkaen

Tuo Steel Eagle sinänsä kyllä erittäin mielenkiintoinen ja potentiaalinen drooni koska aluevaikutuskyky on iso plussa ja sama räjähtävä osa kuin hyppypanoksessa.
Tästä päästään suoraan siihen ytimeen.... Jos tuhoava ase on huomattavasti halvempi, kuin tuhottava, pitkässä juoksussa palikat kääntyy tiettyyn suuntaan....
 
Mielenkiintoinen artikkeli signaalitiedustelusta. Linkin takana koko artikkeli.


Tutkija Ukrainan sodan opetuksista: Lörpöttelevä ja mikromanageroiva komentaja on hyvin pian kuollut komentaja

Tiedustelu löytää nopeasti esikunnan tai komentopaikan, jossa on paljon viestiliikennettä.

Mikromanagerointi on liian tarkkaa ohjeistamista ja puuttumista alaisten toimintaan. Mikromanagerointi nykyaikaisella taistelukentällä on Kallbergin mukaan hengenvaarallista, sillä johtamisjärjestelmät ja tietoverkot säteilevät radiotaajuisella spektrillä.

– Kenraalit ja everstit, jotka haluavat mikromanageroida joukkojaan, tunnistetaan ja heidän komentopaikkansa otetaan kohteiksi, kuten olemme nähneet Ukrainassa, ja he kuolevat, Kallberg kirjoittaa.
 
Uh, vähän menee offariksi, mutta menköön...

Asevoimat on julkisina organisaatioina hiton huonoja ostamaan hyllytavaraa hyllyltä. Hommahan menee niin, että ensin kartoitetaan speksit mitä halutaan, sitten pyydetään tarjoukset, sitten arvioidaan ne ja lopuksi riidellään. Jos spekseissä lukee, että pitää olla drone jolla on 4h lentoaika, niin voi olla että 3,5h drone joka maksaa 500€ jää pois tarjouskilpailusta, ja 4h drone joka maksaa 5000€ voittaa. Tai voi olla, että tarjouspyyntö on 10 000 dronelle, ja jollain firmalla olis hyvä ja halpa, mutta pystyy tekeen vaan 8000 --> ja pihalle kilpailusta... jne.

Ukrainassa droneja ostetaan mistä niitä satutaan saamaan, ja ne toimii jos toimii. Ei oo mitään väliä onko niitä 1 vai 50 vai 100kpl erä, sit sitä opetellaan käyttämään, ja jos ei opita, se menetetään ja koitetaan jostain hommaa uusi. Ei niitä juuri testailla, suoraan kentälle vaan, ja sit jos se on ihan paska niin ei osteta lisää. "Mil-spec" (paitsi hassuna mainosterminä) oikeastaan pitäisi meinata, että se täyttää jotkin tietyt testistandardit mitä joku asevoima on sattunut keksimään omia tarjouskilpailujaan helpottamaan, mutta nekin toimii toisaalta tehokkaana gatekeepperinä off-the-shelf -ostoksille - onko tällä sertit tämän tai tuon tai sen standardin mukaisista testeistä vai ei, ai jaa, kiinalaisesta droneshopista ostetuista osista autotallissa kasattu virveli, no eipä taida olla.

Akkujen pitäis kestää pakkasta, oho, eipä kestä, no, shit, ei käytetä tätä pakkasella. Vehkeen pitäis kestää vettä, oho, eipä kestä, no, shit, ei käytetä tätä sateella.

Oon ihan varma, että ns. pilliin vihelletty -tilanteessa suomalaisetkaan ei olis ressuarmeijansa kanssa mitenkään paskimmasta päästä tuollaista DIY -hankintakuviota, mutta PV:n organisaationa on sitä rauhan aikana hemmetin vaikea soveltaa.
Mitä osaa droneen ei voida tehdä suomalaisilla teollisuuslaitteilla?
 
T-80 sarjan tankkien valmistuksen aloittamiseen liittyen muutama asia on minulle ainakin kysymysmerkki. T-80 sarjan vaunujen tornin on tehty valamalla ja muistaakseni Mariupolissa oli viimeinen laitos, jossa torneja voitiin tehdä valamalla ja varmaan viimeiset alan ammattilaiset kasvavat jo heinää.

Toisena asiana kaasuturbiinit ovat varsin kalliita moottoreita, joten tuskin niitä valitaan voimanlähteeksi. Toki mikä estää perinteisen dieselin valintaa moottoriksi. Varmaan varastostakin löytyy vielä kaasuturbiinien aihioita kunnostukseen. Tornikin voidaan tehdä hitsaamalla, kuten T-90A sarjasta alkaen on tehty.

Varmaankin kyseessä olisi varastosta vielä löytyvien T-80U ja T-80UD vaunujen modernisointi, kuten T-72B3M tai T-80BVM kohdalla on tehty.
Ei varmasti tule kaasuturbiineja, koska niitä valmistava tehdas on Ukrainassa. Tuskin ryssä osaa mitään saranaa hienompaa uutta tekniikkaa kehittää. Tuo valettu torni ei ehkä nykypäivänä ole se paras vaihtoehto. Varsinkaan ryssän teräksen laadulla taitaa olla sama, onko valettu vai hitsattu. Paska hitsaus antaa periksi, niin miehistä voi jopa selvitä hengissä läpäisystä.

Tsetsenian sodan jälkeen T-80 sarjaa kritisoitiin juurikin sen latausautomaatin takia. T-72 sarjan vaunuissa ammukset on vaakatasossa siinä, kun T-80 sarjan laturissa ne on pystyssä. Tosin ihmettelin tätä, koska yhtä paljon ne vie päällekäin tilaa, kuin sivuttain.

@Antares varmaan osaa paremmin sanoa, kuinka monta noita T-80 sarjan vaunuja on edes varastoissa. Jos niistä saadaan edes 40% kunnostettua, niin on jo ihme.
 
T-80 sarjan tankkien valmistuksen aloittamiseen liittyen muutama asia on minulle ainakin kysymysmerkki. T-80 sarjan vaunujen tornin on tehty valamalla ja muistaakseni Mariupolissa oli viimeinen laitos, jossa torneja voitiin tehdä valamalla ja varmaan viimeiset alan ammattilaiset kasvavat jo heinää.

Toisena asiana kaasuturbiinit ovat varsin kalliita moottoreita, joten tuskin niitä valitaan voimanlähteeksi. Toki mikä estää perinteisen dieselin valintaa moottoriksi. Varmaan varastostakin löytyy vielä kaasuturbiinien aihioita kunnostukseen. Tornikin voidaan tehdä hitsaamalla, kuten T-90A sarjasta alkaen on tehty.
Valuteräksinen torni on "nopea" valmistaa, kun on jäähtynyt sitten pudotetaan isoon jigiin ja aletaan koneistamaan - noin karkeasti. Jos tulee moka, sulatetaan uudestaan, ovat hyvinkin kierrätettäviä. Levytavarasta tehty vaatii monia työvaiheita vaikka varmaan panssariteräksen laatu pysyy parempana, mutta eipä kentällä elinaika noilla iso ole kumminkaan päin.

Mutta todennäköisesti musikat joilla edes olisi ollut kykyä tähän kasvavat joko horsmaa tai sitten pakenivat ennen ensimmäistä mobilisaatiota, puhumattakaan että pitäisi olla jotkut fasiliteetit.

Parempi on etteivät saa mitään aikaiseksi.
 
JDAM ryssien asemiin Piatykhaktyssa.

Bada-boom.


Mitä tulee aiempaan keskusteluun millaisia ominaisuuksia drooneilla pitäisi olla kun armeija hankkii niitä tulevaisuutta ajatellen.

Mielestäni Ukraina tekee monia oikeita valintoja.

- halvat mekaaniset komponentit
- 3D tulostettuja, erittäin halpoja osia muun muassa taistelukärkien tai pudotettavien ammusten kannatteluun, yksinkertainen, halpa, modulaarinen
- ylipäätään modulaarinen rakenne jolloin esimerkiksi akkuja voidaan käyttää monen tyyppisiä ja erityisesti kannettavat räjähteet sellaisia joita käytetään jossain muuallakin: telamiinat, 81/120 mm heittimen kranaatit, käsikranaatit, putkimiina PM68 saisi uuden merkityksen pudotettavana iskusytyttimellä varustettuna pommina
- helposti modattava softa, jolla saadaan ominaisuuksia kehitettyä myöhemmin paljon yksinkertaisemmin kuin palikoita vaihtaen
- valmistettavuus isoissa sarjoissa mietittynä jo suunnitteluvaiheessa, jolloin varastoissa ei tarvitse säilyttää satoja tuhansia kappaleita,
- käytön helppous, jotta suurilla varusmieskoulutuksen käyneillä taistelijoilla on valmius toimia droonien lennättäjinä, mm. tabletti seuranta poislukien FPV käytössä VR-lasit tai samalla tavalla varustettu taistelijan kypärä
- riittävästi harjoittelua, jotta kovassa tilanteessa homma toimii ensimmäisestä päivästä alkaen

Tuo Steel Eagle sinänsä kyllä erittäin mielenkiintoinen ja potentiaalinen drooni koska aluevaikutuskyky on iso plussa ja sama räjähtävä osa kuin hyppypanoksessa.
Kuvassa PM68 siinä muodossa kuin niiden suuri pääosa meillä viimeksi oli. Niiden varaan ei kannata laskea :D

e3f5922e3c1d47bdb3be5914de8cea5e.jpg
 
Mitä osaa droneen ei voida tehdä suomalaisilla teollisuuslaitteilla?
Toki Suomessa osataan tehdä muoviosat ja latoa piirilevyt, mutta esimerkiksi kaikki halpoja massatuotettuja mikrokontrollereita, antureita, kameroita, mikropiirejä, akkuja yms tekevät firmat sijaitsevat yleensä jossain aivan muualla, yleensä Kiinassa. Tuollainen laite tarvitsee satoja elektroniikkakomponentteja, joista juuri mitään ei valmisteta Suomessa ja valmistuskykyä on hidasta, kallista tai jopa mahdotonta nopeasti rakentaakaan.
 
T-80 sarjan tankkien valmistuksen aloittamiseen liittyen muutama asia on minulle ainakin kysymysmerkki. T-80 sarjan vaunujen tornin on tehty valamalla ja muistaakseni Mariupolissa oli viimeinen laitos, jossa torneja voitiin tehdä valamalla ja varmaan viimeiset alan ammattilaiset kasvavat jo heinää.

Toisena asiana kaasuturbiinit ovat varsin kalliita moottoreita, joten tuskin niitä valitaan voimanlähteeksi. Toki mikä estää perinteisen dieselin valintaa moottoriksi. Varmaan varastostakin löytyy vielä kaasuturbiinien aihioita kunnostukseen. Tornikin voidaan tehdä hitsaamalla, kuten T-90A sarjasta alkaen on tehty.

Varmaankin kyseessä olisi varastosta vielä löytyvien T-80U ja T-80UD vaunujen modernisointi, kuten T-72B3M tai T-80BVM kohdalla on tehty.

Minun tietojeni mukaan T-80U vaunuja olisi varastoituna 160-200 kpl. T-80U kokonaistuotantomäärän on sanottu olleen 471 kpl, josta Kharkovan tehtaan osuus 40 kpl (valmistettu vuosina 1983 ja 1985), LKZ eli Leningrad Kirovin tehtaan osuus 50 kpl (valmistettu vuonna 1989) ja Omskin tehtaan osuus 381 kpl (valmistettu aikavälillä 1991-1996).

Kharkovan T-80UD kokonaistuotantomäärän on sanottu olleen 715 kpl (1985-1992), joista osa jäi Ukrainalle Neuvostoliiton hajottua (yhden lähteen mukaan määrä voisi olla 200 kpl, mikä tarkoittaisi että ryssälle olisi jäänyt 515 kpl T-80UD vaunuja - mutta en osaa sanoa lähteen luotettavuudesta). Ei ole tietoa, mikä määrä vaunuja jäi Ukrainalle sen jälkeen kun myivät niitä suurehkon määrän Pakistanille 1990-luvulla. T-80UD on ollut hyvin harvinainen näky Ukrainan sotien aikaan 2014-2023, mutta aina silloin tällöin näkynyt yksittäisiä videoita. Oletan että vaunuja olisi käytössä hyvin pieni määrä eikä juurikaan varastovaunuja aktivoitavana.

Venäjälle jääneiden T-80UD tilanteesta en osaa sanoa, tosin osa vaunuista romutettiin jo 1990-luvulla ja niiden tornit otettiin "varastoon" odottamaan jatkokäyttöä (ei välttämättä kaikkien, kenties vain osan tornit). Osa näistä torneista käytettiin T-80UE-1 modernisoinnissa, tosin mikä määrä, siitä ei ole 100% varmaa tietoa (arviot T-80UE-1 määristä vaihtelevat 10-31 kpl välillä).

Venäjän T-80UD vaunujen tilanne on yhtä vaikea kuin T-64 vaunujen: niiden moottoria ei valmisteta Venäjällä joten varaosien saatavuus on hyvin haastava. Kannibalisoimalla toki pärjätään hetki ja oletan että Ukraina myi varaosia ainakin vuoteen 2014 asti (mikäli niitä on ostettu, mikä ei ole varmaa, koska väitetysti T-80UD ja T-64 perheen vaunut eivät ole olleet Venäjän asevoimiensa käytössä hyvin pitkään aikaan).

Oletan että mikäli Omsktransmashilta nähdään lähivuosina minkäänlaista "T-80 vaunujen uustuotantoa" niin se on todellisuudessa jonkinlainen eri vaunujen sekasikiö: T-80UD vaunuista otettu torni + T-80B vaunuista otettu runko + tuorein T-72/T-90 modernisoinneissa käytetty V12-moottori + halvin / saatavilla oleva lämpötähtäin + modernimmat radiot / viestivälineet + Kontakt-5, ehkä Relikt-reaktiivipanssarointia.

Tuo olisi siis käytännössä miltei sama kuin T-80BVM modernisointi, tosin todennäköisemmin olisi lähempänä T-80BV obr 2022 mallia koska oletan että kaikesta karsitaan, jotta kyetään edes jonkinlaiseen tuotantomäärään per vuosi.
 
Viimeksi muokattu:
JDAM ryssien asemiin Piatykhaktyssa.

Bada-boom.


Mitä tulee aiempaan keskusteluun millaisia ominaisuuksia drooneilla pitäisi olla kun armeija hankkii niitä tulevaisuutta ajatellen.

Mielestäni Ukraina tekee monia oikeita valintoja.

- halvat mekaaniset komponentit
- 3D tulostettuja, erittäin halpoja osia muun muassa taistelukärkien tai pudotettavien ammusten kannatteluun, yksinkertainen, halpa, modulaarinen
- ylipäätään modulaarinen rakenne jolloin esimerkiksi akkuja voidaan käyttää monen tyyppisiä ja erityisesti kannettavat räjähteet sellaisia joita käytetään jossain muuallakin: telamiinat, 81/120 mm heittimen kranaatit, käsikranaatit, putkimiina PM68 saisi uuden merkityksen pudotettavana iskusytyttimellä varustettuna pommina
- helposti modattava softa, jolla saadaan ominaisuuksia kehitettyä myöhemmin paljon yksinkertaisemmin kuin palikoita vaihtaen
- valmistettavuus isoissa sarjoissa mietittynä jo suunnitteluvaiheessa, jolloin varastoissa ei tarvitse säilyttää satoja tuhansia kappaleita,
- käytön helppous, jotta suurilla varusmieskoulutuksen käyneillä taistelijoilla on valmius toimia droonien lennättäjinä, mm. tabletti seuranta poislukien FPV käytössä VR-lasit tai samalla tavalla varustettu taistelijan kypärä
- riittävästi harjoittelua, jotta kovassa tilanteessa homma toimii ensimmäisestä päivästä alkaen

Tuo Steel Eagle sinänsä kyllä erittäin mielenkiintoinen ja potentiaalinen drooni koska aluevaikutuskyky on iso plussa ja sama räjähtävä osa kuin hyppypanoksessa.
Onkohan Steel Eaglesta tulossa versiota, jossa kylkimiina saataisiin losahtamaan T-sarjalaisen katosta läpi? Tähtäyssysteemi pitäisi olla yksinkertainen, mutta tehohkas. Eli oisko IR-laser-osoitin + gimbal?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top