Ukrainan konflikti/sota

Andy Schneiderilla pitkällinen juttu Avdiivkasta. Satunnaisesti lukenut Andya ja vaikuttaa luotettavalta taholta.

Toivottavasti kaikki pitää paikkansa: kyse olisi suurimmasta Ukrainan torjuntavoitosta yksittäisen taistelun osalta
---

Quick morning update.
Avdiivka!! Attention, it is becoming increasingly clear that the AFU achieved probably the greatest defensive success of a single battle here. The Russians lose their brand new 90th Panzer Division here. We gained 600m to 900m of ground here and there.

That's a far cry from the 20km it should have been. Especially the UA 110. Played an enormous part in the success. I ask myself the question, after the Russians have burned through their reserves here, will they be able to hold their Eastern Front before the Mud Period.

Around 2,500 to 3,000 Russians went on the offensive and around 250 armored vehicles. Now this force is simply wiped out. The 74th and 228th Ru Regiments basically wiped you out. The RU ARI that was hit lost many pipes. Meat attacks are currently underway.

In my opinion, this was or is a miserably failed attempt to take pressure off the Bakhmut front in particular and finally conquer Avdiivka after almost 10 years. None of it worked. No Russian success story about conquered places was true.

Up to this point I would like to say it was a crushing Russian defeat. However, the situation is not easy. The Russian Air Force flies missions and loses a jet. Meat attacks from several directions, etc. A lot of dynamics, especially at the Avdiivka landfill.


 
Tällä keskiarvoisella tahdilla jäljellä oleva vaunumäärä loppuisi hieman vajaassa 20 kuukaudessa. Tämäkin on linjassa Budanovin tuumailun kanssa että vuoden 2025 lopulla tulisi vastaan eräänlainen takaraja - olettaen että meno jatkuu tällaisena loppuun asti.

Sekin on toki hyvin keskeinen kysymys, että montako vaunua Venäjällä on varaa menettää ajatellen tuleviin konflikteihin varautumista. Eli todellinen takaraja voi olla vastassa hyvinkin paljon nopeammin.
 
Duuma hyväksyi lakiehdotuksen jonka mukaan Venäjän sankareille annetaan viljelysmaata. Liekö viljelysmaan antaminen lahjaksi merkki sotilaiden taustasta eli suurkaupunkien ulkopuolelta vai jonkinlainen yritys palata vanhaan hyvään aikaan esim. roomalaislegioonalaisten saamiin maatiloihin.

https://iz.ru/1588260/2023-10-12/za...stkov-geroiam-rossii-priniat-v-pervom-chtenii
Pietarin sankareille viljelysmaata jostain jakutsista,rupee kyntöhommat kestään...
 
Schneiderilla myös kommenttia Tokmakin suunnasta. Tämän perusteella Ukraina olisi hiukan viime päivinä edennyt, jäänyt muiden tapahtumien varjoon. Deep State ei näitä näytä (eikä näytäkään jos ovat alle 2vrk vanhoja).

Zaporizhia Front, further tactical advances west of Novofedorivka. The AFU continues to approach Kopani. The Ru 810 is still hanging there. More or less in the air. Novoprokivka, the AFU is in the northern part of the town and now reaches it from the west and east

And starts to penetrate. Overall, it is becoming apparent that the AFU is gradually trying to widen the pocket to the west and advance it to the south. The pressure from the AFU has been increasing here since yesterday. So have a nice day.


 
Sekin on toki hyvin keskeinen kysymys, että montako vaunua Venäjällä on varaa menettää ajatellen tuleviin konflikteihin varautumista. Eli todellinen takaraja voi olla vastassa hyvinkin paljon nopeammin.

Juuri näin. Toistaiseksi, tai ainakin ennen Ukrainaan hyökkäystä valtaosa (kenties jopa "melkein kaikki") T-90M vaunut olivat modernisoituja T-90A vaunuja. Samoin T-72B3 ja T-72B3 obr 2016 sekä näiden jälkeläinen T-72B obr 2022 ovat modernisoituja T-72B vaunuja. Samoin T-80BVM ja sen halpisversio T-80BV obr 2022 ovat modernisoituja T-80B tai T-80BV vaunuja.

Heillä on ollut ihan viime vuosiin asti uustuotantona T-90S / T-90SA vaunuja eli käytännössä T-90A vaunun vientiversiota, joten sinänsä pitäisi olla jonkinlainen tuotantolinja T-90M vaunuja varten. Silti valtaosaksi modernisoinneissa on nojattu olemassaoleviin varastoihin. Sitä mukaa kun varastot tyhjenevät, eri modernisointiprojekteilta putoaa pohja pois.

Kenties tätä ennakoiden kuultiin se julistus, että Omsktransmash "aloittaa T-80 panssarivaunujen valmistuksen uudestaan". Se voi olla sisäpoliittisiin tarpeisiin, mutta sanoisin että osaksi pakon sanelemaa - ainakin saattavat yrittää "uuden tuotantolinjan perustamista". Koska mitäs tehdään jos varastot tyhjenevät käyttökelpoisista aihioista? Silloin on pakko tehdä kaikki uutena, mikä on tietysti kalliimpaa kuin vanhojen aihioiden modernisointi / kunnostaminen.

Vaan missä kulkee se takaraja jonka yli eivät ole valmiit menemään? Risteilyohjusten osalta nähtiin että ovat valmiit käyttämään niitä ns. punarajan yli - mutta eivät kuitenkaan ihan kaikkia: eri ohjustyyppejä oli yhteensä muutama sata varastossa (en laske mukaan Neuvostoliiton aikaisia S-300 vaan risteily- ja ballistiset ohjukset) alkuvuonna 2023 kun niiden käyttöä vähennettiin rajusti. Raja tuli vastaan.

Heillä on ollut pitkään armeijan panssarijoukkojen aktiivisen kaluston määrä 2 700 - 3 400 kpl (lähteestä riippuen). Onko tuollainen noin 3 000 kpl se määrä joka täytyisi olla "aina käytettävissä"? Tietysti joutuisivat sitten kierrättämään näitä samoja vaunuja eli harjoittelun yms. kulutuksen takia pitää viedä vuorollaan kunnostettavaksi. Arvaan että tämä voisi tapahtua noin kymmenen vuoden välein eli 10 vuotta käyttöä ja sitten sen jälkeen vaunu käy läpi kunnostuksen (ja todennäköisesti modernisoinnin). Tämäkin tilanne olisi silti hyvin epäsuotuisa ryssän kannalta, koska aktiivijoukkojen vaunujen lisäksi ei olisi minkäänlaista reserviä mistä paikata tappioita. Yksi vaihtoehto olisi aktiivijoukkojen käytössä olevien panssarivaunujen määrän raju leikkaus, mutta ollaanko tähän valmiita? "Korvataan kyvyt uusilla kyvyillä?" Venäjä on pitkien etäisyyksien maa, vaunuja pitäisi olla uskottava määrä sen eri rajoilla naapureiden varalta - vaikka toki tämä tuore sota osoittaa että hyvin harva naapuri olisi kiinnostunut ryssän kimppuun hyökkäämisestä.

JOS tarkistaa tuon minun aikaisemman laskelman sillä oletuksella että vaunuja pitäisi olla "sodan loputtua" tuollainen noin 3 000 kpl ehjänä ja käytettävissä (arvatenkin silti remontin tarpeessa, käyttö ollut kovaa) niin keskiarvoisten vaunumenetysten perusteella tämä raja tulisi vastaan:

(2 200 + 2 454 - 3 000) / 240 = 6,89166666... kuukauden kuluttua 20.8.2023 jälkeen eli jos pyöristetään seitsemään kuukauteen, takaraja olisi 20.3.2024.

Tällä logiikalla ryssän pitäisi saada sota pakettiin talven aikana tai viimeistään kesään 2024 mennessä. Toki jos ollaan valmiita uhraamaan suurempi määrä varastovaunuja kenties sillä oletuksella että varastojen "vaunuaihiot" eli käytännössä paikoilleen ruostuvat rungot voidaan hyödyntää "sitten joskus sodan jälkeen", niin silloin saatetaan jopa painaa ns. päätyyn asti eli niin kauan kunnes varastot ovat tyhjät. Ehkä siinä vaiheessa, tai todennäköisemmin jo ennen punarajaa mennään lakki kourassa eri maihin kyselemään heidän vaunujensa myyntihintaa. Se olisi varma kevään merkki eli panssarivaunut resurssina alkaisivat käydä vähiin.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan todella yhdessä hyökkäyksessä noin paljon menny väkeä vai onko kyse hyökkäysten sarjasta, tuohan on ihan talvisota -tasoa jos yhdessä hyökkäyksessä menee koko vahvennettu pataljoona.
Nuo 990 olivat kokonaistappiot eilisen kohdalla, ei pelkästään Avdiivkassa. Toisaalta suurimmat tappiot tulivat toissapäivänä, joten jos tänään jatketaan yhtä päätöntä hyökkäämistä niin tuo 990 ei ole kaukana totuudesta pelkästään Avdiivkan kohdalla
 
Duuma hyväksyi lakiehdotuksen jonka mukaan Venäjän sankareille annetaan viljelysmaata. Liekö viljelysmaan antaminen lahjaksi merkki sotilaiden taustasta eli suurkaupunkien ulkopuolelta vai jonkinlainen yritys palata vanhaan hyvään aikaan esim. roomalaislegioonalaisten saamiin maatiloihin.

https://iz.ru/1588260/2023-10-12/za...stkov-geroiam-rossii-priniat-v-pervom-chtenii
Ironista. venäjän "sankareille" luvataan viljelysmaata, mutta todellisuudessa 90% örkeistä muuttuu Ukrainassa itse viljelysmaaksi.
 
Juuri näin. Toistaiseksi, tai ainakin ennen Ukrainaan hyökkäystä valtaosa (kenties jopa "melkein kaikki") T-90M vaunut olivat modernisoituja T-90A vaunuja. Samoin T-72B3 ja T-72B3 obr 2016 sekä näiden jälkeläinen T-72B obr 2022 ovat modernisoituja T-72B vaunuja. Samoin T-80BVM ja sen halpisversio T-80BV obr 2022.

Heillä on ollut ihan viime vuosiin asti uustuotantona T-90S / T-90SA vaunuja eli käytännössä T-90A vaunun vientiversiota, joten sinänsä pitäisi olla jonkinlainen tuotantolinja T-90M vaunuja varten. Silti valtaosaksi modernisoinneissa on nojattu olemassaoleviin varastoihin. Sitä mukaa kun varastot tyhjenevät, eri modernisointiprojekteilta putoaa pohja pois.

Kenties tätä ennakoiden kuultiin se julistus, että Omsktransmash "aloittaa T-80 panssarivaunujen valmistuksen uudestaan". Se voi olla sisäpoliittisiin tarpeisiin, mutta sanoisin että osaksi pakon sanelemaa - ainakin saattavat yrittää "uuden tuotantolinjan perustamista". Koska mitäs tehdään jos varastot tyhjenevät käyttökelpoisista aihioista? Silloin on pakko tehdä kaikki uutena, mikä on tietysti kalliimpaa kuin vanhojen aihioiden modernisointi / kunnostaminen.

Vaan missä kulkee se takaraja jonka yli eivät ole valmiit menemään? Risteilyohjusten osalta nähtiin että ovat valmiit käyttämään niitä ns. punarajan yli - mutta eivät kuitenkaan ihan kaikkia, eri ohjustyyppejä oli yhteensä muutama sata varastossa (en laske mukaan Neuvostoliiton aikaisia S-300 vaan risteily- ja ballistiset ohjukset).

Heillä on pitkään ollut armeijan panssarijoukkojen aktiivisen kaluston määrä 2 700 - 3 400 kpl (lähteestä riippuen). Onko tuollainen noin 3 000 kpl se määrä joka täytyisi olla "aina käytettävissä"? Tietysti joutuisivat sitten kierrättämään näitä samoja vaunuja eli harjoittelun yms. kulutuksen takia pitää viedä vuorollaan kunnostettavaksi. Arvaan että tämä voisi tapahtua noin kymmenen vuoden välein eli 10 vuotta käyttöä ja sitten sen jälkeen vaunu käy läpi kunnostuksen (ja todennäköisesti modernisoinnin). Tämäkin tilanne olisi silti hyvin epäsuotuisa ryssän kannalta, koska aktiivijoukkojen vaunujen lisäksi ei olisi minkäänlaista reserviä mistä paikata tappioita. Yksi vaihtoehto olisi aktiivijoukkojen käytössä olevien panssarivaunujen määrä raju leikkaus, mutta ollaanko tähän valmiita? "Korvataan kyvyt uusilla kyvyillä?" Venäjä on pitkien etäisyyksien maa, vaunuja pitäisi olla uskottava määrä sen eri rajoilla naapureiden varalta - vaikka toki tämä tuore sota osoittaa että hyvin harva naapuri olisi kiinnostunut ryssän kimppuun hyökkäämisestä.

JOS tarkistaa tuon minun aikaisemman laskelman sillä oletuksella että vaunuja pitäisi olla "sodan loputtua" tuollainen noin 3 000 kpl ehjänä ja käytettävissä (arvatenkin silti remontin tarpeessa, käyttö ollut kovaa) niin keskiarvoisten vaunumenetysten perusteella tämä raja tulisi vastaan:

(2 200 + 2 454 - 3 000) / 240 = 6,89166666... kuukauden kuluttua 20.8.2023 jälkeen eli jos pyöristetään seitsemään kuukauteen, takaraja olisi 20.3.2024.

Tällä logiikalla ryssän pitäisi saada sota pakettiin talven aikana tai viimeistään kesään 2024 mennessä. Toki jos ollaan valmiita uhraamaan suurempi määrä varastovaunuja kenties sillä oletuksella että varastojen "vaunuaihiot" eli käytännössä paikoilleen ruostuvat rungot voidaan hyödyntää "sitten joskus sodan jälkeen", niin silloin saatetaan jopa painaa ns. päätyyn asti eli niin kauan kunnes varastot ovat tyhjät. Ehkä siinä vaiheessa, tai todennäköisemmin jo ennen punarajaa mennään lakki kourassa eri maihin kyselemään heidän vaunujensa myyntihintaa. Se olisi varma kevään merkki eli panssarivaunut resurssina alkaisivat käydä vähiin.
Hyviä ajatuksia. Mutta näissä kunnostuslaskelmissa pitää ottaa huomioon se asia, että vaunujen kunto vaihtelee huomattavasti ja luultavasti varastoista on otettu käyttöön vaunut tyyliin "parhaat ensin". Joten, pitkässä juoksussa kunnostaminen vaikeutuu koko ajan. Eli jos nyt tankin kunnostamiseen menee aika X, niin seuraavaan voi mennä aika X+A, sitä seuraavan X+A+B jne. Joten luultavasti tilanne on paljon huonompi venäjän kannalta ja jossain vaiheessa tulee vain se tilanne päälle, että vaunujen kunnostaminen on niin työlästä, että se ei enään kannata, vaikka aihioita olisi.

Toinen ongelma on sitten varaosat. Luultavasti noissa vaunuissa on aikalailla samat osat, jotka vaativat eniten huoltoa. Joten voi olla, että jossain vaiheessa tulee vastaan tilanne, jossa vaunun järjestelmään X ei enään ole varaosaa Y. Ja ilman tätä osaa, vaunua ei voi käyttää. Toki varaosien tuotanto on pistetty käyntiin, mutta pitää kuitenkin muistaa, että nyt käytettävä kalusto on rakennettu kymmenien vuosien aikana, joten sen korvaaminen lyhyessä ajassa voi olla jopa mahdotonta.
 
Hyviä ajatuksia. Mutta näissä kunnostuslaskelmissa pitää ottaa huomioon se asia, että vaunujen kunto vaihtelee huomattavasti ja luultavasti varastoista on otettu käyttöön vaunut tyyliin "parhaat ensin". Joten, pitkässä juoksussa kunnostaminen vaikeutuu koko ajan. Eli jos nyt tankin kunnostamiseen menee aika X, niin seuraavaan voi mennä aika X+A, sitä seuraavan X+A+B jne. Joten luultavasti tilanne on paljon huonompi venäjän kannalta ja jossain vaiheessa tulee vain se tilanne päälle, että vaunujen kunnostaminen on niin työlästä, että se ei enään kannata, vaikka aihioita olisi.

Toinen ongelma on sitten varaosat. Luultavasti noissa vaunuissa on aikalailla samat osat, jotka vaativat eniten huoltoa. Joten voi olla, että jossain vaiheessa tulee vastaan tilanne, jossa vaunun järjestelmään X ei enään ole varaosaa Y. Ja ilman tätä osaa, vaunua ei voi käyttää. Toki varaosien tuotanto on pistetty käyntiin, mutta pitää kuitenkin muistaa, että nyt käytettävä kalusto on rakennettu kymmenien vuosien aikana, joten sen korvaaminen lyhyessä ajassa voi olla jopa mahdotonta.

Ilman muuta, tuollainen karkea laskelma jättää hyvin paljon pois. Yksi tekijä on vaunujen aktivointitahti / modernisointitahti / uustuotannon tahti. Viittasin ukrainalaisen vishun OSINT-ryhmän arvioon, he kirjoittivat että arvioimansa tahti voisi jatkua sellaisena vuoden loppuun asti. Jos otetaan arvio sellaisenaan, se voisi kertoa että arvioivat tahdin muuttuvan, kenties hidastuvan vuodenvaihteen tienoilla. Ehkä näin, ehkä ei, mutta kuten kirjoitat, varmasti käytetään aluksi parhaat aihiot ja siirrytään hiljalleen huonompiin ja huonompiin, jolloin tahdin voisi ennakoida hidastuvan.

Ukrainalaisen vishun OSINT-ryhmän 20.8.2023 julkaisema arvio ryssän panssarivaunujen määrästä Ukrainassa sekä kyvystä valmistaa uusia / modernisoida ja aktivoida vanhoja varastovaunuja (heidän arvio: 90-130 kpl per kuukausi ja tätä tahtia voidaan jatkaa (ainakin?) vuoden loppuun asti - alleviivaus minun): LÄHDE

How long can the trend of compensating for tank losses last?

Russia's ability to restore, repair, and produce tanks is 90-130 units per month, and such trends will persist until the end of the year.

-


Toinen hämäävä tekijä on tietysti vaunumenetykset per kuukausi. Laskin karkeasti koko sodan keskiarvoksi 240 per kuukausi, mutta kuukaudet eivät ole veljiä keskenään: joskus tappiot ovat suuremmat, joskus pienemmät.

Ukrainan ilmoituksista lasketut kuukausittaiset panssarivaunujen menetykset (numerot otettu täältä: LINKKI):

1697124602837.png

Kuukausi numero 21 on siis lokakuu 2023 joten se on vielä valtaosaksi kesken. Data sisältää viimeisen kahden päivän numerot. Ne ovat poikkeuksellisen suuret, mutta JOS tämä kuukausi jatkuisi samanlaisena, lopputulema voisi olla jopa:

31 / 12 x 172 = 444,3333333....

Tolkuttoman suuri numero, koko sodan suurin. Oletan että tahti hidastuisi, mutta veikkaan että numero on silti suurempi kuin edellisen kuukauden 255. Päästäisiinkö Kharkovan läpimurron kaltaisiin lukuihin eli reilut 350? Viime kuukauden keskiarvo oli 255 / 30 = 8,5 vaunua per päivä joten jos tämä kuukausi jatkuisi samanlaisena loppukuun ajan, tulos olisi: 172 + 8,5 x (31 - 12) = 333,5.

Ei siis välttämättä, tosin jos huomenna nähdään taas hurja numero niin silloin todennäköisesti.

Viimeaikojen trendi on ollut tosiaan lievästi noususuhdanteinen ja hieman yli koko sodan keskiarvon 240 vaunua per kuukausi.

-

Mainittakoon myös yksi suuri virhelähde esitetyille laskelmille: oletus on että käytetyt numerot pitäisivät paikkansa, tai olisivat edes jotain sinnepäin. Ukrainan ilmoittamat vaunujen menetykset on suuri numero, vishun-ryhmän arvio Ukrainassa olevien panssarivaunujen määrästä perustuu Luoja ties mihin ja varastovaunujen sekä yleensäkin ryssän vaunujen määrät ennen sodan alkua ovat nekin valistuneita arvauksia (tosin useamman alaa tuntevan arvioita, joten sinänsä todellisuus lienee jotain niiden suuntaista).
 
Viimeksi muokattu:
Minulla ei ole näin pessimistinen näkemys tilanteesta ja toisaalta sodassa olevan maan tiedustelupalvelun johtajalla on varmasti syynsä korostaa uhkaa ja vaaraa - mutta toisaalta Budanov on mies jota kannattaa kuunnelle, tästä syystä hyvä jakaa tämä arvio täällä:

"Global war is looming. This is my subjective assessment: based on the totality of geography, we see several conflicts that, at first glance, seem to be regional, except for Ukraine, but they are all connected by the same countries that are involved in these processes," head of the GUR Budanov said.


-

Tässä vielä lisää Budanovilta:

Kuten arvo Toveri totesi, niin "kohtuullisella intensiteetillä". Ja jokainen tällainen ns "vastahyökkäys" laskee tuota kohtuullista intensiteettiä todella paljon. Joten se "kohtuullinen intensiteetti", mitä venäjä kestää tänään, on aivan eri kuukauden tai kahden päästä.

Edelleen veikkaan sitä, että Putin tavoittelee tämän kriisin jäädyttämistä sellaiseen tilanteeseen, jossa länsi pakottaa Ukrainan tulitaukoon. Tämän tulitauon aikana venäjä pystyy uudelleen varustautumaan ja samalla suorittamaan sopivia iskuja sekä operaatiota, ilman pelkoa vastatoimista. Toki tämä on täyttä haihattelua ja länsi ei lähde tähän (paitsi trump, jos se on hänestä kiinni), mutta venäjän röyhkeyden tuntien en pitäisi tätä suunnitelmaa mahdottomana.
 
Back
Top