Ukrainan konflikti/sota

Ohoh, vitonen käyttöön....

Ihan höpö juttu. Viides artikla liipaistaan jäsenmaan pyynnöstä ja Ukraina ei pääse jäseneksi ennen kuin Unkarissa vaihtuu johto
 
Voittaa varmasti Valintalon muovikassin. :LOL:
1503126.jpg
 
Toivottavasti on väärässä....


Harmillisesti molemmat viitatut artikkelit ovat maksumuurin takana, joten ei voi lukea mitä hän tarkkaan ottaen sanoo:

https://www.svd.se/a/P4QM2e/charles-kupchan-ukraina-kan-inte-vinna-det-har-kriget-bor-byta-strategi

https://www.foreignaffairs.com/ukra...ntent=20231124&utm_term=FA This Week - 112017

-

Hänen kaltaisen tutkijan, joka on ollut Yhdysvaltain presidenttien erityisasiantuntijana pitäisi tietää että tässä on kyse muustakin kuin yhden sodan mahdollisimman nopeasta lopettamisesta ("tappaminen saatava loppumaan").

Tässä viestitään vuosien ja vuosikymmenien päähän tulevaisuuteen eli mitä nyt tehdään, tulee määrittämään sitä miten eri maat kokevat toimintansa rajat tulevaisuudessa.

Viesti olisi tämä: "Omista ydinaseita niin saat vapaat kädet tehdä mitä haluat. Rakenna vahva armeija ja hyökkää naapurisi kimppuun. Jos onnistut valtaamaan alueita ja pitämään niistä kiinni, saat myös pitää ne ilman että kukaan ajaa sinua pois"

Eli suomeksi sanottuna ydinaseiden hankinta nousee hyvin tärkeään asemaan. "Rajakiistojen" tai naapurin omaisuuden himoaminen puolestaan näyttäytyy hyvin houkuttelevana vaihtoehtona.

Sitten voidaan vuosien ja vuosikymmenien kuluttua pyöritellä jälkiviisaasti käsiä siitä miten "Länsi oli taas pehmeä ja eikö historiasta ole otettu opiksi, katsoo vaikka Hitlerin Saksaa ja sen kanssa pelattua myönnytyspolitiikkaa". Samaan aikaan kun "ohjeistus" oli että "tappaminen on saatava loppumaan mahdollisimman nopeasti, HINNASTA välittämättä".
 
Aivoton vertaus. "Saman tyyppinen valtio" kun taisteli olemassaolostaan.
Voitko perustella hieman paremmin? Ei vuonna 41 taistellut olemassa olostaan ja silloin lähti porukkaa innoissaan mukaan. Loppu vuosina pakko-otettiin kaikki puolustamaan ketkä vain kiinni saatiin.
Totta, että osa ryzzistä lähtee pelkän rahan perässä.
 

Kyiv Post artikkelista pätkä: LÄHDE

Russian media also reported on this incident. According to their information, on Nov. 29 at 10:18 p.m., a freight train caught fire in the Severomuysky Tunnel.

The East Siberian Transport Prosecutor's Office reported that recovery and fire trains were in operation and there are no casualties.

The Russian Telegram channel Baza reported that fuel tank on the train caught but did not say what caused it.

“What caused the fire is still unknown. Police and FSB officers are working on the spot. Also, police officers and employees of the special services work out the places of train parking," Baza reports.


-

On hyvin mahdollista että "junan räjäyttämisen" sijaan kyseessä olisi "polttoainesäiliön palaminen".

Toki sellainen pysäyttää liikenteen hetkeksi, mutta liekö päivää tai paria pidempi viivästys. Toisaalta en tunne tunneleita, miten lie tulipalo tunnelin sisällä vaikuttaa sen rakenteisiin. Ainakin Kerchin sillan tapauksessa teräs-betoni -rakenteet kärsivät pahasti ja silta oli pois käytöstä yli puolen vuoden ajan (ainakin pois raskaan liikenteen käytöstä). Oletan että tunnelin tapauksessa palovahingot eivät ole niin vaarallisia - toki voin hyvin olla väärässä.
 

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU:n kerrotaan räjäyttäneen strategisesti merkittävän rautatien Venäjän Burjatiassa. Asiasta kertoo Ukrainan yleisradioyhtiö RBC lähteidensä perusteella.

Siperian radan suuntaisesti Etelä-Venäjällä kulkeva Baikal-Amurin-rautatie on Venäjän ainoa kunnollinen ratayhteys Kiinaan. Räjähdyksen sanotaan tapahtuneen Severomuiskin tunnelissa, joka yltää 1,5 kilometrin syvyyteen ja on 15 kilometriä pitkä. Tunneli valmistui vuonna 2003.

– Tällä hetkellä yhteys, jota Venäjä käyttää muun muassa sotatarvikkeiden kuljetukseen, on halvaantunut, kuvailevat lähteet RBC:lle.
 
Kyiv Post artikkelista pätkä: LÄHDE

Russian media also reported on this incident. According to their information, on Nov. 29 at 10:18 p.m., a freight train caught fire in the Severomuysky Tunnel.

The East Siberian Transport Prosecutor's Office reported that recovery and fire trains were in operation and there are no casualties.

The Russian Telegram channel Baza reported that fuel tank on the train caught but did not say what caused it.

“What caused the fire is still unknown. Police and FSB officers are working on the spot. Also, police officers and employees of the special services work out the places of train parking," Baza reports.


-

On hyvin mahdollista että "junan räjäyttämisen" sijaan kyseessä olisi "polttoainesäiliön palaminen".

Toki sellainen pysäyttää liikenteen hetkeksi, mutta liekö päivää tai paria pidempi viivästys. Toisaalta en tunne tunneleita, miten lie tulipalo tunnelin sisällä vaikuttaa sen rakenteisiin. Ainakin Kerchin sillan tapauksessa teräs-betoni -rakenteet kärsivät pahasti ja silta oli pois käytöstä yli puolen vuoden ajan (ainakin pois raskaan liikenteen käytöstä). Oletan että tunnelin tapauksessa palovahingot eivät ole niin vaarallisia - toki voin hyvin olla väärässä.
Tulipalot tunnelissa voivat olla hyvinkin tuhoisia tunnelin tukirakenteille. Eli vahingon laajuus riippuu tietysti lämpötilasta, sen kestosta ja rakenteen tyypistä. Puhdas kalliotunneli kestää hyvin mutta jos tunneli on jossain heikommassa maamassassa ja nojaa betoniseen rakenteeseen niin voi olla hyvinkin paha vahinko. Tutkimusta aiheesta:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0379711222001746

Toivotaan että polttoainejuna palaa pitkään ja sattuu kohdalle jossa tunneli on betoniputkea jossain säröytyneessä kalliossa. Romahtaisi nyt ainakin satojen metrien matkalta.
 
GUR:n video örkkilästä. Näyttää pienen pieniltä sähkönsyöttäasemilta eli kohta lähtee jännitteet ajolangoista.

Railway relay cabinets are burning in Russia

Ei tuo ajolangan sähkönsyöttöasema ole. Sellaiset syöttävät kymmenien megawattien tehoja ja ovat ihan eri mittakaavan laitoksia. Enemmänkin veikkaisin tuota esim. turvalaitteisiin tai ratapihavalaistukseen liittyväksi.
 

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU:n kerrotaan räjäyttäneen strategisesti merkittävän rautatien Venäjän Burjatiassa. Asiasta kertoo Ukrainan yleisradioyhtiö RBC lähteidensä perusteella.

Siperian radan suuntaisesti Etelä-Venäjällä kulkeva Baikal-Amurin-rautatie on Venäjän ainoa kunnollinen ratayhteys Kiinaan. Räjähdyksen sanotaan tapahtuneen Severomuiskin tunnelissa, joka yltää 1,5 kilometrin syvyyteen ja on 15 kilometriä pitkä. Tunneli valmistui vuonna 2003.

– Tällä hetkellä yhteys, jota Venäjä käyttää muun muassa sotatarvikkeiden kuljetukseen, on halvaantunut, kuvailevat lähteet RBC:lle.

Baikalin–Amurin rautatie eli BAM on Siperian radan rinnakkaisrata Itä-Siperiassa joka kulkee Siperian radan pohjoispuolella. Sen välityskyky on selvästi Siperian rataa pienempi johtuen mm. siitä, että se on suurelta osin yksiraiteinen.

Severomuiskin tunnelin vahingoittuminen ei tarkoita sitä, että liikenne BAM-radalla katkeaisi, koska vanhempi ratalinjaus tunnelin rakentamista edeltävältä ajalta on yhä olemassa. Liikenne kylläkin hankaloituu, koska vanhempi ratalinja on todella mutkainen ja mäkinen.
 
Tästä ei välttämättä kannata vetää liian hätäisiä johtopäätöksiä, koska tulipalo tunnelissa voi olla monen tekijä summa.

Toisaalta kenties asialla ovat voineet olla SBU:n hemmot?

Ukrainian channels this morning are claiming that the SBU carried out an operation against the Severomuysky train tunnel in Russia's far east. Russian media sources are reporting a "fire" on a train passing through the tunnel this morning but have provided no further details.

Katso liite: 88093

Google käännös;

🔥 Polttoainesäiliöalus syttyi tuleen ajaessaan pohjoisessa tunnelissa Burjatiassa.

☝️ Marraskuun 29. päivän yönä Itä-Siperian rautatien Itikit - Okusikan -osuudella tavarajunan vaunu syttyi tuleen ajaessaan Severomuyn tunnelin läpi (pituus 15 kilometriä).

▫️ Kaikkiaan juna koostui 41 polttoainesäiliöstä, 3 lentokonepolttoainesäiliöstä ja 6 rautametallivaunusta.

😎 Hyvin meni”

 
Tulipalot tunnelissa voivat olla hyvinkin tuhoisia tunnelin tukirakenteille. Eli vahingon laajuus riippuu tietysti lämpötilasta, sen kestosta ja rakenteen tyypistä. Puhdas kalliotunneli kestää hyvin mutta jos tunneli on jossain heikommassa maamassassa ja nojaa betoniseen rakenteeseen niin voi olla hyvinkin paha vahinko. Tutkimusta aiheesta:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0379711222001746

Toivotaan että polttoainejuna palaa pitkään ja sattuu kohdalle jossa tunneli on betoniputkea jossain säröytyneessä kalliossa. Romahtaisi nyt ainakin satojen metrien matkalta.
Tässä väitetysti kuvaa tunnelista ns. terveenä. Edit. Yllä olikin jo tulipalosta kuvaa.
 

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU:n kerrotaan räjäyttäneen strategisesti merkittävän rautatien Venäjän Burjatiassa. Asiasta kertoo Ukrainan yleisradioyhtiö RBC lähteidensä perusteella.

Siperian radan suuntaisesti Etelä-Venäjällä kulkeva Baikal-Amurin-rautatie on Venäjän ainoa kunnollinen ratayhteys Kiinaan. Räjähdyksen sanotaan tapahtuneen Severomuiskin tunnelissa, joka yltää 1,5 kilometrin syvyyteen ja on 15 kilometriä pitkä. Tunneli valmistui vuonna 2003.

– Tällä hetkellä yhteys, jota Venäjä käyttää muun muassa sotatarvikkeiden kuljetukseen, on halvaantunut, kuvailevat lähteet RBC:lle.
Varmaan ikävä remontti tulossa. Harmillinen tapaus.
 
Toivottavasti tämä ei ole "kuvituskuva" tai vanha video.

JOS olisi tästä ko. tapauksesta niin melkoiset lieskat lyövät:

A train passing through the Severomuy tunnel, in Russia, exploded.

The train was hauling 41 fuel tanks, 3 jet fuel tanks & 6 ferrous metal cars.

Why did it blow-up, destroying the critically important tunnel??

Unknown [Read: Security Service of Ukraine]


 
Viimeksi muokattu:
Back
Top