Tää on harvinaisen osuva twiitti. Ukrainassa on laitonta ottaa videoita/kuvia ohjusten osumista. Silti netti täynnä videoita osumista vaikka kaikki dronet ja ohjukset torjuttiin.
Tähän on jo muutama kommentoinut, mutta laitan minäkin lusikkani soppaan.
Jos sinulla on esittää videoita, jossa ryssän ohjus on osunut oletettuun tarkoitettuun kohteeseen, niin sellaisen voisit jakaa. Eli sotilaskohteeseen tai vaikka energiainfrakohteeseen. Ei näitä ole näkynyt. Jos ja kun tällaisiakin osumia on ollut, ei niistä pidä jakaa kuvia ettei ryssä pääse tekemään arviota tekemistään vaurioista. Ihan syystä vaurioiden kuvaaminen ja esim. It:n kuvaaminen on kiellettyä
Ukraina jakaa kuvia osumista siviili-infraan. Se on osa tämän sodan mediapeliä. Vaikka tälläkin foorumilla ajoittain syytetään näitä ryssän tarkoittamiksi kohteiksi, niin olen itse taipuvainen uskomaan että kyse on a) harhautuneista ohjuksista b) Ukrainan IT:n alasampumien ohjusten aiheuttamista iskuista c) pienemmissä määrin Ukrainan IT:n omista torjuntaohjusten jäämistä. Alasammuttu romu tekee vahinkoa. Jossain tapauksissa alasammutun ohjuksen varsinainen räjähde räjähtää vasta maahan osuessaan ja vahinko siviili-infraan osuessaan tietenkin hurja.
Mutta tällä hetkellä tilanne on avoimien lähteiden perusteella mielestäni seuraavanlainen:
- Ukraina torjuu suurimman osan niistä mitä pystyy torjumaan. Eli on soveltuvaa torjuntakalustoa kohteessa
- olen itse esimerkiksi vakuuttunut että Kiovaan ammutut Kinzhaalit on oikeastikin torjuttu
- ballistiset ohjukset aiheuttavat harmia, koska niitä alasampuvaa kalustoa ei riitä jokaiseen kohteeseen.
- Ukrainan kärsimät vahingot torjumatta jääneistä ohjuksista eivät ole katastrofaalisia, energia infran vauriot ovat olleet pieniä ja lyhytaikaisia ja mistään isosta osumasta sotilaskohteeseen ei ole tihkunut tietoa läpi
- Ukraina tarvitsee lisää hävittäjäkalustoa mopo- ja risteilijä jahtiin. Hävittäjä on kuitenkin kaikista monipuolisin lavetti näiden torjuntaan ja parhaassa tapauksessa torjunta voidaan tehdä hyvissä ajoin asumattoman alueen yllä. Hävittäjällä tarkoitan nyt myös vaikka soveltuvia propellikoneita, jos niillä vaan saadaan torjuntaa taivaalla tehtyä.
- Ukraina tarvitsee myös kyvyn vastata ballististen iskuihin. Eli esim. ATACMS tai jopa PrSM käyttöön ja tarvittava kalusto laukaisukohtien määrittämiseen vaikka sitten AWACS lainamiehistöllä.
Hanskat pois ja ryssä kanveesiin.