Ukrainan konflikti/sota

Välillä joutuu pinnistelemään, ettei unohdu HS olevan Suomen suurin sanomalehti ja toimituksen istuvan Helsingissä.

Niin joutuu ja niin monissa asioissa.

Itse pidän erinomaisena kehityksenä kuristaa ryssän hiilivetykaupankäyntiä.

Näissä lienee riskinä mahdolliset ympäristövaikutukset, kun öljyn/LNG:n kanssa pelataan. Mutta toisaalta jos jotain käy ja lehdistössä menee kaniini muuntajaan, avannee se vain lisää silmiä toimittelijakunnan tason suhteen..
 
Mutta oman käsitykseni mukaan Bidenillä on kuitenkin erilaisia mahdollisuuksia saada kalustoa Ukrainaan, vaikka sitten ohi näiden republikaanien. Lend - Lease yms.
Lend and leasen ongelma on että siinä kalustoa ei lahjoita vastikkeetta vaan kaikki on maksettava takaisin.

Sen takia tuo optio jo ehti jo kertaalleen käyttämättä raukeamaan.
 
Lend and leasen ongelma on että siinä kalustoa ei lahjoita vastikkeetta vaan kaikki on maksettava takaisin.

Sen takia tuo optio jo ehti jo kertaalleen käyttämättä raukeamaan.
Jep, näin se on. Mutta maksuajatkin ovat pitkiä, luulisi Ukrainan olevan halukas vaikka ostamaan vehkeensä pitkällä takaisinmaksuajalla kuin menettämään lisää maataan.


Kun Ukraina joskus tulee sodan voittamaan, maan talouskasvu tulee olemaan aivan järkyttävän kovaa, velat kyllä saadaan hoidettua, kunhan tässä länsi-integraatiossa pysytään ja päästään maaliin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Venäjän gps-häirintä pure Ukrainan droneihin kun onnistuvat lentämään noin pitkiä matkoja kohteisiinsa?

Venäjän talous perustuu öljynvientiin josta huikeat 60% kulkee Itämeren kautta. Laukaansuulta on enää pieni pyrähdys Koiviston öljyterminaaliin jonka vahingoittaminen olisi oikea jackpot.
 
Eikö Venäjän gps-häirintä pure Ukrainan droneihin kun onnistuvat lentämään noin pitkiä matkoja kohteisiinsa?

Venäjän talous perustuu öljynvientiin josta huikeat 60% kulkee Itämeren kautta. Laukaansuulta on enää pieni pyrähdys Koiviston öljyterminaaliin jonka vahingoittaminen olisi oikea jackpot.
Katsotaan tekevätkö sen jälkeen Saddamit ja alkavat pumpata öljyä Itämereen? Meikäläisten kannattaa rasvata öljypuomit käyttökuntoon.
 
Eikö Venäjän gps-häirintä pure Ukrainan droneihin kun onnistuvat lentämään noin pitkiä matkoja kohteisiinsa?

Venäjän talous perustuu öljynvientiin josta huikeat 60% kulkee Itämeren kautta. Laukaansuulta on enää pieni pyrähdys Koiviston öljyterminaaliin jonka vahingoittaminen olisi oikea jackpot.

Ehkäpä ryssä ei ole tajunnut vielä tarvitsevansa häirintää noissa satamissa.

Vaikka drone olisi lentänyt alueiden yli, joilla häirintää on, ei sillä ole merkitystä. Kaukana kohteelta drone voi hyvin suunnistaa kymmeniä tai satoja kilometrejä inertialla

Edits: niin ja sitten taas itse satamassa voi olla himpun verran hazardia, jos/kun GPS-häirintä puree myös saapuviin ja lähteviin laivoihin...
 
Viimeksi muokattu:
Tää ukrainalaisten dronehomma on hyvässä vauhdissa. Pakkaset edesauttaa nyt, mutta tarvitaan niitä myöhemminkin. Hanhien muuttoaika on 3kk päästä, silloin on taivas täynnä tutkakohinaa jonka seassa on muutakin kuin tundrahanhia. Loputkin jalostamot/terminaalit vain kohteiksi ja antaa paukkua.
Joka tapauksessa jokainen torjunta tai yritys, joka tehdään vaikka S-300 -järjestelmän ohjuksella, kuluttaa näiden ohjusten varastoa ja uudet ohjukset kustantavat 1m€ kpl?
 
Koska tilaukset on ehtinyt täyttää kahdessa vuorossa. Mut kysyitkin varmaan että miksei ole tilattu niin paljoa kuin linjoilla ehditään tuottaa?
Taannoisen lehtijutun perusteella niitä tilauksia on kyllä joten arvailua ei tarvita. Tuollainen metalliteollisuuden linja jota on ajettu viimeiset 50 vuotta yhdessä vuorossa ja ilman kiirettä vaatii melkoisen työmäärän että se pyörii 24/7. Ihan ensimmäinen ongelma on työntekijät, pitkään on pärjatty yhdellä vuorolla ja 24/7 tarkoittaa työntekijämäärän viisinkertaistamista. Koulutus vie aikaa ja osaajat on ne alkuperäiset työntekijät. Toinen ongelma tuollaisessa linjassa on sitten huolto ja siivous. Prosessi on aina pysäytetty illaksi/viikonlopuksi/lomakudeksi joten huollot on voinut tehdä silloin. Jotta prosessia voi huoltaa lennossa jo kuluvien osien osalta niin se vaatii rajuja muutoksia siihen tuotantoprosessiin.

Tilausten osalta tuolla munittiin se eka ½vuotta mutta viimeinen vuosi on kyllä mennyt ihan puhtaasti eräajolinjan muuttamiseen 24/7 pyöriväksi. Varsinkin kun mitään pitkiä tuotantokatkoja ei ole saanut tulla.
 
Viimeksi muokattu:
Katsotaan tekevätkö sen jälkeen Saddamit ja alkavat pumpata öljyä Itämereen? Meikäläisten kannattaa rasvata öljypuomit käyttökuntoon.
Se on syytä tehdä joka tapauksessa. Itäöljyä kun ei enää kuljeta kunnollisten yhtiöiden vakuuttamat vastuulliset tankkerivarustamot vaan kuuluisa varjolaivasto, jota ei kaikenlaiset kansainväliset lakikotkotukset häiritse.

Laivojen kunnon ja seuranta on satamavaltion eli Venäjän vastuulla. Tämän toimivuuteen voimme luottaa kuin Neuvostoliittoon.
 
Se on syytä tehdä joka tapauksessa. Itäöljyä kun ei enää kuljeta kunnollisten yhtiöiden vakuuttamat vastuulliset tankkerivarustamot vaan kuuluisa varjolaivasto, jota ei kaikenlaiset kansainväliset lakikotkotukset häiritse.

Laivojen kunnon ja seuranta on satamavaltion eli Venäjän vastuulla. Tämän toimivuuteen voimme luottaa kuin Neuvostoliittoon.
Eipäs halvenneta Neuvostoliittoa, ei ryssää voi tuohon verrata mitenkään. Neuvostoliitto kun piti niistä harvoista kansainvälisistä sopimuksistaan kiinni mitä olivat itse sopineet suoraan. Ero on ihan kuvainnollisesti kuin sotilasjuntalla ja mafialla. Eka on omanedun tavoittelijoita, toka puhtaita varkaita.
 



Kauppalehden artikkeli maksumuurin takana 21.1.2024.
Miksei Nammo jo toimi kolmessa vuorossa?
Koska laukauksen muut osat on se mikä rajoittaa määrrää. Pelkkiä kranaatteja on turha tehdä enempää jos panosten tai niissä tarvitun ruudin valmistus on tämänhetken tuotannon pullonkaula. Ruuti-erien validointi koeammunnoilla on myös yksi mahdollinen hidaste ja sitten myös TNTn valmistus, (vai tuleeko vanhoista varastoista?)
 
Ehkäpä ryssä ei ole tajunnut vielä tarvitsevansa häirintää noissa satamissa.

Vaikka drone olisi lentänyt alueiden yli, joilla häirintää on, ei sillä ole merkitystä. Kaukana kohteelta drone voi hyvin suunnistaa kymmeniä tai satoja kilometrejä inertialla
Ei liene sattumaa ryssän harjoittama GPS-häirintä Suomen lähialueilla ja alempanakin Itämerellä.
 
Taannoisen lehtijutun perusteella niitä tilauksia on kyllä joten arvailua ei tarvita. Tuollainen metalliteollisuuden linja jota on ajettu viimeiset 50 vuotta yhdessä vuorossa ja ilman kiirettä vaatii melkoisen työmäärän että se pyörii 24/7. Ihan ensimmäinen ongelma on työntekijät, pitkään on pärjatty yhdellä vuorolla ja 24/7 tarkoittaa työntekijämäärän viisinkertaistamista. Koulutus vie vaikaa ja osaajat on ne alkuperäiset työntekijät. Toinen ongelma tuollaisessa linjassa on sitten huolto ja siivous. Prosessi on aina pysäytetty illaksi/viikonlopuksi/lomakudeksi joten huollot on voinut tehdä silloin. Jotta prosessia voi huoltaa lennossa jo kuluvien osien osalta niin se vaatii rajuja muutoksia siihen tuotantoprosessiin.

Tilausten osalta tuolla munittiin se eka ½vuotta mutta viimeinen vuosi on kyllä mennyt ihan puhtaasti eräajolinjan muuttamiseen 24/7 pyöriväksi. Varsinkin kun mitään pitkiä tuotantokatkoja ei ole saanut tulla.
Ei tosiaan mikään helppo kuvio monknkertaistaa työntekijämäärää jos työ on muuta kuin kadun lakaisua.

Jos asiaa lähestyy toista kautta niin sopimuksissa on varmaan sovittu toimituksia sen mukaan kuin koneeseen saadaan lisää kierroksia. Eli vuoroja tehdään se mikä pystytään ja mikä on samalla se minkä sopimukset edellyttävät. Kun tilauksia on mahdollista saada lisääkin niin tuotantoa tietysti kiihdytetään niin paljon kuin pystytään. Eli nopeasti mutta hallitusti eteenpäin.
 

Tämä Ukrainan omien alueidensa linnoittaminen on kyllä todella fiksu veto. Saadaan keskitettyä tulevaisuudessa enemmän joukkoja ja kalustoa niille alueille joista aijotaan hyökätä. Samalla tämä antaa rauhan kasvattaa joukko- ja kalustomääriä mahdollisesti kesän 2025 suureen hyökkäykseen.

Lisäksi annetaan ryssän kuluttaa voimansa loppujen Donetskin ja Luhanskin alueiden valloitusyrityksiin, näitähän hitler eikun putler himoitsee.
 
USAn Ukraina tuesta ja vaihtoehdoista pieni pätkä:
Viimeinen ja tärkeä huomio on otettava huomioon; hallinnolla on itse asiassa muita keinoja tukea Ukrainaa, jos lisäosa ei mene läpi. Se voi käyttää valtuuksia lainata Ukrainalle varoja puolustustarvikkeisiin jo hyväksytyn laina-vuokralain kautta.

Se voi julistaa enemmän tavaroita "ylimääräisiksi puolustustarvikkeiksi" ja sitten siirtää ne sen sijaan, että se käyttäisi nosto-oikeutta kattamaan niiden vaihtokustannukset. Ja se voi käyttää muuntyyppisiä hätätilanteessa kansallisen turvallisuuden menovaltuuksia.

Mikään näistä ei kuitenkaan ole ihanteellinen, ja sekä kongressi että Valkoinen talo uskovat, että paras tapa on hyväksyä uusi lisämenoja koskeva lainsäädäntö. Jos presidentti Putin uskoo, että USA:n apu Ukrainalle on estetty, hänellä on shokki tulossa.


Eli vaihtoehtoja kyllä on, joten myös Ukrainan tilanne ei ole tällä hetkellä vielä mikään todella kriittinen - muutenhan nämä kakkosvaihtoehdot olisi otettu käyttöön.
 
Back
Top