Ukrainan konflikti/sota

Järvisen mukaan huoltovarmuus on Patrian perustoimintaa ja itseisarvo. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, ettei yhtiöllä ole kiinalaisia toimittajia, vaikka Kiinasta tulevia harvinaisia maametalleja väistämättä löytyneekin toimitusketjun joistain osista todennäköisesti.
Tuon hesarin artikkelin luettuani kyllä oma luottamus puolustusvoimien osaamiseen ja varautumiseen vahvistui taas pykälällä. Saisi muutamakin euroopan maa käydä opintomatkalla.

Jenkeissähän heräsivät tuohon alihankintakejujen liialliseen keskittymiseen kun alkoivat tuotantoaan nostamaan. Nähtävästi meillä nämäkin on jo ennakkoon mietitty. :solthum:
 
-Vuonna 2023 Venäjä tuotti 1 530 panssarivaunua ja 2 518 panssaroitua taisteluajoneuvoa. Tämä tarkoittaa, että panssarivaunujen tuotanto on kasvanut 560 % helmikuusta 2022 lähtien. IFV:n (jalkaväen taisteluajoneuvot) tuotanto on kasvanut 360 % ja APC:n (panssarivaunujen) tuotanto 350 %.
Mutta näissä kai jonkinlainen rajoite on se, että vanhoja päivitetään eikä kaikki ole uudistuotantoa? Miten pitkään noita vielä riittää?

Lisäksi tuotanto on koko ajan laahannut kulutuksen perässä. Määränhän pitäisi laskea?
 
kehno uutinen, kultareunuksella... tullaan pois ryssän tavoista, kohti demokratiaa...

Onni onnettomuudessa, että nykyinen sota-/poikkeustila antaa Ukrainalle paremmat työkalut korruption kitkemiseen. Käsittääkseni nykyisellään nämä mm. johtavat automaattisesti maanpetossyytteeseen.
 
-Vuonna 2023 Venäjä tuotti 1 530 panssarivaunua ja 2 518 panssaroitua taisteluajoneuvoa. Tämä tarkoittaa, että panssarivaunujen tuotanto on kasvanut 560 % helmikuusta 2022 lähtien. IFV:n (jalkaväen taisteluajoneuvot) tuotanto on kasvanut 360 % ja APC:n (panssarivaunujen) tuotanto 350 %.
Onko @Antares :lla näkemystä näihin lukuihin ? Ymmärtääkseni nämä on suoraan kremlistä lähtöisin, paljonko mahtaa olla ryssänlisää mukana.
 
Mutta näissä kai jonkinlainen rajoite on se, että vanhoja päivitetään eikä kaikki ole uudistuotantoa? Miten pitkään noita vielä riittää?
Muistaakseni ryssän uustuotanto on 240 taistelupanssarivaunua vuodessa. Joten tosta 1530 noin 1290 on varastosta kunnostettuja ja käyttöönotettuja vaunuja. Ei tällä tahdilla kovin montaa vuotta ryssän vaunut riitä, kun välillä menee pataljoonallinenkin päivässä, ja huippuaikoina pari pataljoonaa. Tällä tahdilla ne ryssän neukkulan perintönä saadut tankkivarastot on jokusen vuoden päästä tyhiä, ja se on sitten potslojo ryssän maavoimien hyökkäyskyvylle.
 
Tuon hesarin artikkelin luettuani kyllä oma luottamus puolustusvoimien osaamiseen ja varautumiseen vahvistui taas pykälällä. Saisi muutamakin euroopan maa käydä opintomatkalla.

Jenkeissähän heräsivät tuohon alihankintakejujen liialliseen keskittymiseen kun alkoivat tuotantoaan nostamaan. Nähtävästi meillä nämäkin on jo ennakkoon mietitty. :solthum:
Useampikin tuttu teollisuuden suunnalla kertoili jo vuosia sitten että 2014 oli muutos. Tuota ennen täällä poltettiin rahaa erinäköisiin army-hitekki laitteisiin kehitystyön osalta ja niistä tuli sitten aina jotain hikisiä testieriä tuotantoon, ei muuta. 2014 jälkeen löytyi sitten ostosaappaat jalkaan ja tuotanto mentiin marssitahdille. Hesari on oman näkemykseni mukaan noin vuosikymmenen myöhässä, nyt siirrytään jo sodanajan tuotannon harjoitteluun normaalista tilauspohjaisesta massatuotannosta.
 
Useampikin tuttu teollisuuden suunnalla kertoili jo vuosia sitten että 2014 oli muutos. Tuota ennen täällä poltettiin rahaa erinäköisiin army-hitekki laitteisiin kehitystyön osalta ja niistä tuli sitten aina jotain hikisiä testieriä tuotantoon, ei muuta. 2014 jälkeen löytyi sitten ostosaappaat jalkaan ja tuotanto mentiin marssitahdille. Hesari on oman näkemykseni mukaan noin vuosikymmenen myöhässä, nyt siirrytään jo sodanajan tuotannon harjoitteluun normaalista tilauspohjaisesta massatuotannosta.
Puolustusvoimilla on sopimuksia esimerkiksi monenlaisista konepajapuolen tuotteista eikä niitä välttämättä ole ikinä koeponnistettu. Talotehtaiden ja muun rakennustuoteteollisuuden kohdalla ajankohta on nyt matalasuhdanteessa enemmän kuin otollinen koesarjoihin ja uuden kehittämiseen. Nämä molemmat koskettavat ainakin valmisosalinnoitteiden tuotantoa. Se taas mahdollistaa valmiuslinnoitteiden rakentamisen. Noin niin kuin esimerkkinä. Sama homma tietysti monella muullakin alalla.
 
Ukrainan ryssän kanssa 2019 allekirjoittama viisivuotinen kaasun transit-sopimus päättyy vuoden lopussa. Ukraina ei aio jatkaa ryssäsopimusta, mutta kertoo voivansa keskustella asiasta.

Nyt ryssän varapääministeri novak ehdottaa neuvotteluja suoraan EU:n kanssa. Ilmeisesti Ukrainan pään yli ja ilmeisenä tavoitteena saada EU painostamaan Ukrainaa sopimuksen jatkamiseen.

Putken sulku vaikuttanee ja vituttanee varsinkin Unkaria, joka taitaa olla erityisen riippuvainen ryssäenergiasta, jonka hinnan lienee putler kaverilleen laittanut kohdalleen. Tosin virtauksen täysstoppi saattaa olla hankala muillekin Ukrainan naapureille, vaikka kaasumäärät ovatkin jo tippuneet.

Ukraina on halunnut näyttäytyä vastuullisena toimijana sopimusta noudattaen, jotta länsi saa haluamansa energiasiirtymäajan. Mutta kun sopimus umpeutuu, niin voivoi. Saa nähdä löytyykö EU:lta tässä munaa.


Katso liite: 92351
Unkari saa 2/3 kaasustaan Turkstreamista ja jos muut (Kreikka, Bulgaria, Makedonia, Romania, Serbia ja Bosnia) leikkaavat ostojaan ryssältä kuten todennäköistä, niin riittää tuo kapasiteetti Unkarille. Itävalta ja muut maat Unkarin jälkeen putkilinjalla sen sijaan jäävät ilman kaasua, jos Ukrainan kaasusopimus ei saa jatkoa. Moldova taitaa myös jäädä ilman. Mutta mulle on ainakin täysi mysteeri miksi ryssä ensin rakensi nämä valtavat putket (Turkstream ja Nordstream II) ja sitten aloitti sodan. Se ei olisi tarvinnut Ukrainan läpi menevää putkea enää mihinkään, mutta nyt kaikki (paitsi Unkari) haluavat eroon ryssän kaasusta tuli se mitä tietä tahansa.

Jos olen oikein ymmärtänyt Unkarin on vaikea pyristellä kaasuriippuvuudesta eroon koska se on tuolla keskellä ja ilman LNG satamaa. Ilmeisesti koteja lämmitetään kaasulla, joten tämäkin voi selittää tuon viimeisen myyrän kantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Talotehtaiden ja muun rakennustuoteteollisuuden kohdalla ajankohta on nyt matalasuhdanteessa enemmän kuin otollinen koesarjoihin ja uuden kehittämiseen. Nämä molemmat koskettavat ainakin valmisosalinnoitteiden tuotantoa. Se taas mahdollistaa valmiuslinnoitteiden rakentamisen. Noin niin kuin esimerkkinä. Sama homma tietysti monella muullakin alalla.
Onhan valmislinnoitteiden/suojien osalta toiminta pyörinyt vilkkaana reilun pari vuotta, ihan tämmöisenä kansalaishavaintona
 
Onko @Antares :lla näkemystä näihin lukuihin ? Ymmärtääkseni nämä on suoraan kremlistä lähtöisin, paljonko mahtaa olla ryssänlisää mukana.

Suuria numeroita, jos vertaa toisiin arvioihin. Sopivasti myös panssarivaunujen numero osuu Putinin ja Medvedevin keväällä 2023 kertomaan määrään eli 1 500 - 1 600 kpl - voidaan siis laittaa rasti ruutuun eli "tsaarin asettama tavoite täytetty"?

-Vuonna 2023 Venäjä tuotti 1 530 panssarivaunua ja 2 518 panssaroitua taisteluajoneuvoa. Tämä tarkoittaa, että panssarivaunujen tuotanto on kasvanut 560 % helmikuusta 2022 lähtien. IFV:n (jalkaväen taisteluajoneuvot) tuotanto on kasvanut 360 % ja APC:n (panssarivaunujen) tuotanto 350 %.

Sana "tuotti" tekee tässä yhteydessä kovasti töitä, koska ei puhuta todellakaan pelkästään uustuotannosta (joka muodostaa pienen osan "uudesta" kalustosta).

Se sisältää kolme tekijää:

1) aitoa ja oikea uustuotanto
2) varastoista aktivoitu ja peruskorjattu ja modernisoitu (ei kaikki) kalusto
3) taistelukentältä palannut vaurioitunut kalusto joka on kunnostettu ja saatettu siten käyttökelpoiseksi

JOS otetaan kuitenkin tämä kerrottu 1 530 kpl todesta ja jos pitäisi arvioida, mikä osuus siitä voisi kuulua mihinkin kategoriaan niin minun arvio menisi näin:

1) = 10 %
2) = 45 %
3) = 45 %

En nyt muista tältä istumalta 100% tarkasti, mitä Jaroslaw Wolski arvioi panssarivaunujen uustuotanto + varastoista aktivoidut (joista osa, kenties valtaosa) modernisoidaan määräksi vuoden 2023 osalta mutta taisi alla 700-800 kpl. Hänen arvionsa oli että vuoden 2024 määrä voisi olla suurempi, kenties 1 000 kpl mutta vuosi 2025 olisi jo vaikeampi (isoksi osaksi johtuen käytettävissä olevien varastovaunujen määrän vähenemisestä).

-

MUOKKAUS: muistin väärin, Wolski arvioi kapasiteettia näin, lainaus vanhemmasta viestistäni jossa käännös (Wolskin kirjoitus julkaistu 5.11.2023): LÄHDE

Täten vuoden 2023 kokonaiskapasiteetti tulisi olemaan noin 700 kpl - tämä siis sisältää uustuotannon, varastoista modernisoidut / kunnostetut / aktivoidut vaunut sekä Ukrainasta palanneet korjatut vaunut. Minun kommentti: voitaisiin myös puhua "noin 750 kpl" jos tämä numero lasketaan: "noin 600 kpl" + 130 kpl. Muistutan myös että Putin ja Medvedev lausuivat vuoden alussa että Venäjän armeijalle tultaisiin toimittamaan 1 500 - 1 600 kpl "uusia panssarivaunuja" vuonna 2023. Olisi osuvaa että todellisuus olisi noin puolivälissä tästä.

Venäjä on menettänyt tähän mennessä noin 2 500 panssarivaunua (tuhotut + kaapatut + hylätyt) joten tämä 700 kpl per vuosi tarkoittaa sitä että kykenevät korvaamaan 25-27% tästä määrästä. Wolski arvioi että kykenevät kasvattamaan kapasiteettia vuonna 2024, silloin tultaisiin näkemään huippu, mutta sen jälkeen alkaisi alamäki. Wolski arvioi että vuoden 2024 huipun jälkeen varastot alkavat loppumaan (the process of restoring machines from warehouses is non-linear - in 2024 there will be a peak in capacity and then the pool of machines (capable of doing so) will begin to run out). Hän arvioi että vuoden 2024 kapasiteetti olisi 1 000 - 1 200 kpl (uustuotanto + varastoista modernisoidut / kunnostetut / aktivoidut vaunut + Ukrainasta palanneet korjatut vaunut).

Hän kirjoittaa myös että ryssä yrittää kuumeisesti kasvattaa UVZ:n ja Omskin kykyä valmistaa kokonaan uusia panssarivaunuja (Omskin osalta tällaista kapasiteettia ei ole olemassakaan eli se pitää rakentaa tyhjästä). Hän arvioi ryssän todenneen, että vuodesta 2025 alkaen uustuotanto olisi päävastuullinen tappioiden korvaamisen osalta, koska valtaosa varastovaunuista olisi käytetty (ne jotka ovat käytettävissä).

Wolskin arvio on tältä osin pessimistisempi ryssän kannalta, koska hän arvioi että käyttökelpoiset varastoidut panssarivaunut riittäisivät vuoden 2024 ajan, kun taas numeroiden perusteella voidaan laskea niiden riittävän syksyyn 2025 / vuoden 2025 loppuun. Toki numeroiden osalta joudutaan arvaamaan, mikä määrä satelliittikuvissa näkyvistä vaunuista on sellaisessa kunnossa että se on otettavissa ja aktivoitavissa. Oletan että Wolski ei tarkoita, että varastot ovat tyhjät vuoden 2024 lopulla vaan sitä, että varastoista aktivoitavat vaunut muodostaisivat pienemmän osan kapasiteetista vuonna 2025 eli uustuotannon pitäisi kyetä paikkaamaan tämä vaje.

-


Wolskin arvio on siis karkeasti ottaen 50% ryssän väittämästä määrästä.

Ukrainalaisen vishun OSINT-ryhmän 20.8.2023 julkaisema arvio ryssän panssarivaunujen määrästä Ukrainassa sekä kyvystä valmistaa uusia / modernisoida ja aktivoida vanhoja varastovaunuja (heidän arvio: 90-130 kpl per kuukausi ja tätä tahtia voidaan jatkaa (ainakin?) vuoden loppuun asti): LÄHDE

⚡️Military Fortune Teller

⚡️How many tanks does the enemy have now? Analysis of machine losses and recovery.

Losses and the number of tank troops of the Russian Federation. Enemy losses from April 8 to August 6 — 608 tanks. Taking into account the losses and completion of units during this time, the enemy increased its grouping from 1,650 to 2,200 tanks — 550 units (about 20% were already available in other parts), that is, the enemy grouping during this time was replenished by more than 1,100 units. tanks (Tanks from bases, factories in this case amount to 850-900 units.
In particular:

How many tanks does deconservation give?

The deconservation of up to 100 units of T-55 tanks (from 400-600 at storage bases) was visually recorded. More than 600 units were also handed over from autumn. T-62 tanks (there were 1300-1400). It can be said for sure that now these tanks will be delivered to the front every month in batches of up to 30-40 units. Now the Russians began to actively empty storage bases with T-80 tanks - according to our data, there were about 1,000-1,500 of them in Russia. (On BZVT to full-scale), you can already see these tanks more often at the front.

How long can the trend of compensating for tank losses last?

Russia's ability to restore, repair, and produce tanks is 90-130 units per month, and such trends will persist until the end of the year.


Eli voidaan laskea:

90 x 12 = 1 080
130 x 12 = 1 560

Koko vuoden vaihteluväliksi tulisi siis 1 080 - 1 560 kpl, mikä on selvästi enemmän kuin Wolskin arvio.

Kertoo omaa kieltään siitä että arviot ovat arvioita.

Satelliittikuvista todennettu varastotukikohtien vaunumäärän kutistuma on tietysti todellista, mutta jokainen vaunu ei välttämättä päädy rintamalle vaan saattaa toimia varaosien luovuttajana. Toisaalta rintamalta kunnostukseen palanneet vaunut muodostavat varmasti merkittävän osan "kapasiteetista", mutta tästä en muista nähneeni arvioita ja sitä olisikin hyvin vaikea todentaa. Se aito uustuotanto onkin sitten pieni osa kokonaisuutta näiden kahden rinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan valmislinnoitteiden/suojien osalta toiminta pyörinyt vilkkaana reilun pari vuotta, ihan tämmöisenä kansalaishavaintona
Onhan niitä valmistettu jossain tahdissa aiemminkin. Juuri nyt olisi mahdollisuus hyödyntää teollisuuden tyhjäkäyntiä ja valmistaa paljon enemmänkin.

Sopimusnimikkeitä on tietysti paljon muitakin kuin linnoiteosat. Esimerkiksi huollon ja kuljetusten puolen kalustolle on juuri konepajapuolella monenlaisia soppareita. Sitten on vaikkapa teltat ja sääsuojat tai naamiointiin liittyvät tarvikkeet. Sekä tietysti erilaiset valelaitteet.

Tätä kokonaisuutta tuskin avataan julkisuudessa kovin yksityiskohtaisesti.
 
Back
Top