Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja kuten eräs venäläinen sanoi jo vuosi sitten. "Älkää seuratko täysiä hyllyjä, seuratkaa tyhjiä ostoskärryjä."Moni kakku kaunis päältä..
-Elintarvikkeiden hinnat ovat tuplautuneet sodan alun jälkeen
-Kaikenlaiset tuoteväärennykset mahdollistaa laillistettu harmaatuonti ja se että länsimaisia tuotemerkkejä ei edes haluta suojata
-Moskova ja Pietari ovat ryssän eliitin pääpaikat ja näille pitääkin tarjota "sotavapaa kaupunki", kannattaa katsoa vähän syrjemmästä sitä todellisuutta
Taannoin oli juttu Pietarilaisita baariyrittäjistä Hesarissa. Suurin ongelma oli saada aitoja ulkomaisia juomia kun väärennys oli niin yleistä. Hintojen nousu myös ajaa asiakkaat ryyppäämään kotona paikallista vodkaa. Joten vatnikilla ei mene hyvin, eliittiin nyt mikään vaikuta.
Eli, jos hintoja pidetään keinotekoisesti alhaalla, niin käytännössä se tarkoittaa sitä, että venäjän valtion joutuu tukemaa suoraan paikallisia jalostajia ja toimittajia? Eli, taas yksi uusia menoerä lisää hallinnolle.Hyvä kysymys, en muista nähneeni tästä mitään ihan hetkeen.
Dmitry Patrushev (Дмитрий Патрушев) eli Venäjän maatalousministeri varoitti syyskuun 2023 alussa että viljelijöiden polttoainetilanne on huolestuttava syksyn sadonkorjuun näkökulmasta.
Kävin tarkistamassa, mitä TASS on kirjoittanut hänestä viime viikkojen aikana ja tuli vastaan tällainen "uutinen" (julkaistu 31.1.2024 - toki lähde on TASS joten paras ottaa suolan kanssa): LÄHDE
The Ministry of Agriculture called the situation with fuel for farmers stable
Together with the Ministry of Energy and relevant companies, the department coordinates fuel volumes for 2024
https://tass.ru/ekonomika/19863253
January 31, 10:22,
updated January 31, 10:53
The Ministry of Agriculture called the situation with fuel for farmers stable
Together with the Ministry of Energy and relevant companies, the department coordinates fuel volumes for 2024
MOSCOW, January 31. /TASS/. The fuel situation for farmers is stable; the Ministry of Agriculture of the Russian Federation, together with the Ministry of Energy and specialized companies, is coordinating fuel volumes for 2024. This was announced by the Minister of Agriculture of the Russian Federation Dmitry Patrushev during the All-Russian Agronomic Meeting at the International Exhibition and Forum "Russia".
“Speaking of technology, I’ll say a few words about fuels and lubricants. At the height of the autumn field work in 2023, we encountered problems with the availability of fuel. The government quickly made a number of decisions that made it possible to stop the rise in prices and complete the harvest. Now the situation is stable. Together with the Ministry of Energy and specialized companies are coordinating fuel volumes for 2024,” he said.
Patrushev added that, together with Gazprom, the ministry is expanding the practice of using gas as an energy carrier in the agricultural sector. “A corresponding agreement was concluded last year,” the minister noted. “In accordance with it, manufacturers are expanding the range of equipment that can use gas motor fuel. To stimulate demand, preferential leasing and preferential lending have already been provided. We are thinking about further strengthening support for this area,” said the head of the ministry.
Earlier, the Ministry of Agriculture reported that some regions of Russia have noted an increase in prices for certain types of fuels and lubricants for farmers. Patrushev expressed fears that a fuel shortage among farmers could stop field work. In turn, the head of the Ministry of Energy of the Russian Federation Nikolai Shulginov stated that Russian oil companies promised to provide farmers with fuel during the sowing campaign.
At the beginning of October 2023, Deputy Minister of Agriculture of the Russian Federation Andrei Razin said that the Ministry of Agriculture notes a decrease in fuel prices for farmers and expects further price adjustments.
-
Eli ainakin viljelijöiden / maanviljelyn osalta polttoainetilanteen väitetään olevan "vakaa". Patrushevin mukaan valtio olisi puuttunut polttoaineen hinnoitteluun ja estänyt hintojen nousun, mikä avusti sadon korjuun valmiiksi saattamisessa. Sanoo myös että energiaministeriö ja tietyt yhtiöt koordinoivat polttoaineiden volyymiä / määrää vuonna 2024.
Liekö siis polttoaineenjakelun ongelmat saatu kuriin? Näistä kirjoitettiin enemmän vielä loppuvuonna 2023 mutta en muista nähneeni yhtä paljon tai juuri ollenkaan kirjoittelua vuoden 2024 puolella.
-
Hain TASS:in sivuilta hakusanalla топливом eli polttoaine, sieltä löytyi pari tuoretta artikkelia (sekä koko joukko muunlaisiin "polttoaineisiin" liittyviä mm. ydinvoimalat - edelleen korostan: lähteenä TASS eli suoraan propagandatoimiston kynästä):
February 8, 13:45,
updated February 8, 13:46
VIOCs must send data on fuel prices in small wholesale to the FAS by February 9
According to the Federal Antimonopoly Service, the exchange price of various types of fuel is now at the level of April 2023
https://tass.ru/ekonomika/19933801
MOSCOW, February 8. /TASS/. Vertically integrated oil companies must submit data on the dynamics of fuel prices in wholesale and small wholesale to the Federal Antimonopoly Service (FAS) of Russia by February 9, the FAS said in a statement.
“Vertically integrated companies must send information on the dynamics of wholesale and small wholesale prices by February 9,” the message says.
The FAS emphasized that the service drew the attention of large companies to the small wholesale segment of the petroleum products market, where the main consumers are agricultural producers, independent gas stations, transport carriers and construction companies. “All oil companies reported that volumes of all types of fuel are provided at a sufficient level, including directly at supply bases, where petroleum products are delivered to consumers on fuel tankers,” the FAS added.
The Service also noted that the use of criteria for identifying unfair trading at exchange trading, including to combat trading robots, has been recognized as effective by participants in the fuel market.
According to the FAS, the exchange price of various types of fuel is now at the level of April 2023. A significant reduction in prices was also recorded in December 2023, the FAS added.
-
February 7, 18:03,
updated February 7, 18:10
The situation with gasoline prices in Russia
Gasoline in Russia fell by 31 kopecks in a week
The price of a liter was 54.64 rubles
https://tass.ru/ekonomika/19926039
MOSCOW, February 7. /TASS/. Average consumer prices for gasoline in Russia from January 29 to February 5, 2024 decreased by 31 kopecks - to 54.64 rubles per liter, according to Rosstat materials.
According to statistics, average prices for AI-92 gasoline increased by 2 kopecks and amounted to 50.57 rubles per liter. Gasoline AI-95 rose in price by 3 kopecks to 55.23 rubles per liter, and the cost of AI-98 remained at the level of last week and amounted to 68.62 rubles per liter. The average price for diesel fuel increased by 5 kopecks and amounted to 64.89 rubles.
According to Rosstat, for the period from January 30 to February 5, 2024, an increase in prices for gasoline was recorded in 21 constituent entities of the Russian Federation, most of all in the Republic of Tyva (+1.7%).
A decrease in prices for gasoline was recorded in five constituent entities of the Russian Federation, most of all in the Yamalo-Nenets Autonomous Okrug (-0.8%).
In Moscow and St. Petersburg, prices for gasoline have not changed over the past period. At the observed gas stations in Moscow, gasoline of the AI-92 brand could be purchased at a price from 49.29 to 52.03 rubles, of the AI-95 brand - from 54.79 to 59.31 rubles, of the AI-98 brand and above - from 63, 39 to 71.99 rubles per liter. In St. Petersburg, gasoline grade AI-92 cost from 50.25 to 52.24 rubles, grade AI-95 - from 54.1 to 57.82 rubles, grade AI-98 and higher - from 67.9 to 71.64 ruble per liter.
The volume of gasoline production in the Russian Federation from January 29 to February 4 increased by 4.5% compared to the previous week and amounted to 901.7 thousand tons. Diesel fuel production decreased by 2.5% and amounted to almost 1.68 million tons.
-
February 6, 15:22,
updated February 6, 16:12
Gasoline supplies to the Russian market in January increased by 7%, diesel - by 17%
Deputy Prime Minister of the Russian Federation Alexander Novak noted that in 2023 the situation on the domestic fuel market was stable, despite price fluctuations in August and September on the stock exchange
https://tass.ru/ekonomika/19912985
MOSCOW, February 6. /TASS/. The Russian government took all necessary measures to ensure a stable supply of fuel to the domestic market after an unscheduled shutdown for repairs at two oil refineries: gasoline supplies in January increased by 7%, diesel by 17%. This was announced by Deputy Prime Minister of the Russian Federation Alexander Novak, speaking at the Federation Council.
“A special feature of this year’s situation is that in January two oil refineries, one of them the Nizhny Novgorod Oil Refinery, went into unscheduled repairs. We are, of course, promptly responding to this situation. <...> All necessary measures have been taken to ensure that the domestic market "I did not feel this unscheduled repair. Measures have been taken to increase the volume of gasoline production and to reduce the export of petroleum products by the volumes that allowed us to increase the volume of supplies to the domestic market in January for gasoline - by 7%, for diesel - by 17%," - he said.
Novak noted that in 2023 the situation on the domestic fuel market was stable, despite price fluctuations in August and September on the stock exchange. “This year we have observed a stable situation since January 1, and even in retail there has been a slight decrease, within the margin of error - by 0.4%,” he added.
At the end of 2023, gasoline production in Russia increased by 3.1%, to 43.9 million tons, diesel fuel - by 3.5%, to 88.1 million tons.
The news has been edited (16:38 Moscow time) - it is transmitted with a correction in the diesel supply indicator.
-
Tutkin omaa viestihistoriaani taaksepäin, 7.9.2023 on lainattu tällaista twiittiä: LÄHDE
In the Kursk region, motorists are discussing the rapid rise in the price of gasoline and diesel fuel
In the Kursk region, drivers note an increase in prices for gasoline and diesel fuel. “In three days, the 92nd gasoline jumped from 51.70 to 57.70 rubles per liter. Solarium today saw for 71.50 (oletan että käännöskukkanen, alkuperäinen lause: Соляру сегодня виделза 71.50. ). At the gas station they said that this is not the limit, ”says a resident of the Dmitrievsky district of the Kursk region.
Tässä lainaus ylempänä olevasta TASS uutisesta:
In Moscow and St. Petersburg, prices for gasoline have not changed over the past period. At the observed gas stations in Moscow, gasoline of the AI-92 brand could be purchased at a price from 49.29 to 52.03 rubles, of the AI-95 brand - from 54.79 to 59.31 rubles, of the AI-98 brand and above - from 63.39 to 71.99 rubles per liter. In St. Petersburg, gasoline grade AI-92 cost from 50.25 to 52.24 rubles, grade AI-95 - from 54.1 to 57.82 rubles, grade AI-98 and higher - from 67.9 to 71.64 ruble per liter.
Toki eria alueiden hintojen vertailu on höperöä, pitäisi mieluummin olla data samalta alueelta eri aikoina mutta tämän perusteella Al-92 ei olisi ihan yhtä kallista nyt kuin mitä se oli syyskuun 2023 alussa. Ollaan toki "noin 50 ruplaa per litra" tasolla mutta yläraja ei silti lähesty 60 ruplaa.
Suomalaisasiantuntija: Tämän virheen takia Ukraina on menettänyt yli puolet Leopard-tankeistaan
Länsimaiden Ukrainalle lahjoittamat Leopard-tankit ovat kokeneet sodassa kovia tappioita. Ukrainalaiset eivät ole osanneet käyttää niitä parhaalla mahdollisella tavalla, suomalaisasiantuntija arvioi. Läntistä aseteknologian kärkeä edustavia saksalaisvalmisteisia Leopard 2...demokraatti.fi
Ryssällä panssarijoukkojen koulutus on ehkä ollut pitkää, mutta tuskin se hyvää on ollut. Kuinka paljon edes saivat koulutusta ja kuinka suuren osan palvelusajastaan tuhlasivat aikaa. Ryssän huonosta menestyksestä ei voi mitenkään johtaa sitä, että Mäenpää olisi ollut siltä osin väärässä. Sitä en pysty näillä natsoilla sanomaan, oliko Mäenpää ottanut huomioon kaikki muutkin Ukrainan hyökkäyksen epäonnistumiseen vaikuttaneet seikat. Mutta ei koulutuksen ja johtamisen puutteet, jos ja varmaankin kun sellaisia oli, ainakaan edistäneet mitään tavoitetta.Mäenpäällä pysyy sama levy päällä. Surullista, että noin yksisilmäisellä näkemyksellä pääsee Panssarikoulua johtamaan. Koulutus oli varmasti yksi ongelmista, mutta sen korostaminen vie huomion kaikista muista ongelmista (vastapuolen droonit, orgaaninen ilmatorjunta, riittävä epäsuoran tulen käyttö ammustilanteesta johtuen, miinanraivaus, kaukovaikutuskyky helikopterikentille jne.) joita ei ratkaistu ennen hyökkäystä eikä tietenkään sen aikana.
Jos hyvä ja pitkäkestoinen koulutus olisi ratkaisu siihen miten panssareita käytetään tarkoituksenmukaisesti niin Venäjän olisi pitänyt osata ja toimia niiden kanssa paljon nähtyä paremmin. Siellä oli ammattisotilaat vuosien koulutuksella käytettävissä koko ensimmäisen sotavuoden ja ne on nyt melkeinpä kaikki jo kuolleet, se kertoo ettei se pitkä koulutus mitenkään autuaaksi tee, omaa asemaa ja näkemystä tuo paatos vain pönkittää. Ei hänelläkään ole vastausta siihen miten tuolla olisi pitänyt toimia, jauhaa vain samoja asioita siitä minkä näkee heikkouksiksi ja puutteiksi, mutta ei anna tunnustusta edes siitä että Ukraina on kaikesta osaamattomuudestaan huolimatta tuhonnut merkittävästi enemmän kalustoa kuin ryssät ihan millä tavalla tahansa laskien.
Venäjän BKT:tä on verrattu Italiaan kauan. Mikäköhän on todellisuus, kun valtio on tukenut toimintaa sadoilla miljardeilla (USD) ja pari vuotta ja tuotto on lähinnä sotateollisuutta? Ilman parin sadan miljardin vuosittaista tukea on tainnut pudota jo Espanjan tasolle."Ekonomisti Andrew Lilico huomauttaa Telegraph-lehdessä, että Kremlin voimavarat ovat suhteellisen rajalliset. Maan kansantalous vastaa vain 85 prosenttia Italian taloudesta. Saksan ja Ranskan yhteenlaskettu väestö on Venäjää suurempi. Valtavista ponnistuksista huolimatta Kreml ei ole pystynyt voittamaan Ukrainaa, jonka kansantalous on Uutta-Seelantia ja Perua pienempi.
Näitä lukuja ei kai voi suoraan verrata, kun Venäjällä on kaikki paljon halvempaa, mutta korruptiota joka portaassa. Toisaalta länsimaissa kilpailutukset monesti kusevat ja kaikki poliittisesti päätetty maksaa aivan helvetisti. Hyvänä esimerkkinä vaikka Turun rautatie- ja siltaprojektit tai Apotit.– Venäjän kansantalous on noin kymmenen prosenttia EU:n talouden koosta. EU käyttää 1,3 bruttokansantuotteesta asevoimiin, ja Venäjä on nostanut hiljattain lukeman kuuteen prosenttiin. EU käyttää asevoimiin siis noin kaksi kertaa enemmän, Andrew Lilico toteaa."
Ehkä, mutta ei sieltä ole tullut esille miten tilanne olisi voitu suorittaa paremmin mikäli vastahyökkäys on käsketty tehdä ja koulutusta on se mitä on. Realiteetit on siinä. Jälkiviisautta on helppo esittää esimerkiksi niin, että ei olisi kannattanut hyökätä ollenkaan, mutta ei sitä päätöstä prikaatitasolla tehdä, jossa koulutuksen hyvyys tai heikkous on tiedossa. Ja meilläkin olisi todennäköisesti 1.5 vuoden sotimisen jälkeen se tilanne, että hyökkäyksiin, mikäli yhtään voitaisiin suorittaa, täytyy laittaa joukkoja joiden koulutus ei ole parhaalla mahdollisella tasolla, silloin pitää miettiä miten niillä pärjättäisiin, sekin näkökulma puuttuu hänen analyyseistaan, mielestäni hänen viesteistään paistaa hyvin lyhyt näköala sodan kokonaiskuvaan verrattuna ja siitä isoja otsikoita sekä yleistämistä.Ryssällä panssarijoukkojen koulutus on ehkä ollut pitkää, mutta tuskin se hyvää on ollut. Kuinka paljon edes saivat koulutusta ja kuinka suuren osan palvelusajastaan tuhlasivat aikaa. Ryssän huonosta menestyksestä ei voi mitenkään johtaa sitä, että Mäenpää olisi ollut siltä osin väärässä. Sitä en pysty näillä natsoilla sanomaan, oliko Mäenpää ottanut huomioon kaikki muutkin Ukrainan hyökkäyksen epäonnistumiseen vaikuttaneet seikat. Mutta ei koulutuksen ja johtamisen puutteet, jos ja varmaankin kun sellaisia oli, ainakaan edistäneet mitään tavoitetta.
Kiinalaiset nosturifirmat varmasti tarjoaa tuonne edukkaasti nostopalveluja. Kilpailutilanne huomioiden hinnat on varmasti kohdillaan. Tosin veikkaan että nosturille ei ihan hetkeen ole tarvetta kun osientoimituksessa voi oolla jotain viiveentynkää. Erinäköisistä öljyteollisuuden osista on vähän pulaa kun kaikki laajentaa jalostamojaan ryssälän ulkopuolalla. Tässä kisassa varmasti bulvaani-valeostajat ovat etusijalla..Vaikuttaa tuossa Ilskyn jalostamossakin drooni osuneen tuohon uusimpaan ja suurimpaan herkkään osaan, ei taida ryssiltä löytyä varaosia ja suhteellisen suuri nosturikin pitäisi olla asennukseen. Ketjussa on lisää kuvia ja tietoja kohteesta.
Näköjään Suomesta asti on pitänyt kalustoa olla alkuperäisessä asennustyössä.
Totuus kuitenkin unohtui ihan kokonaan tästä artikkelista:Tämän vuoksi Kreml ei voi voittaa sotaa länttä vastaan | Verkkouutiset
Venäjän voimavarojen rajallisuudesta kertoo se, että maan kansantalouden koko on vain kymmenesosa EU:sta.www.verkkouutiset.fi
Ettei tämä totuus taas unohtuisi, kuitenkin viime kädessä taloudelliset resurssit ratkaisevat
"Ekonomisti Andrew Lilico huomauttaa Telegraph-lehdessä, että Kremlin voimavarat ovat suhteellisen rajalliset. Maan kansantalous vastaa vain 85 prosenttia Italian taloudesta. Saksan ja Ranskan yhteenlaskettu väestö on Venäjää suurempi. Valtavista ponnistuksista huolimatta Kreml ei ole pystynyt voittamaan Ukrainaa, jonka kansantalous on Uutta-Seelantia ja Perua pienempi.
Ekonomisti nostaa esiin ensimmäisessä maailmansodassa tehtyjä laskelmia siitä, missä tapauksessa ylivoimainen, mutta tehottomampi osapuoli voisi voittaa. Yhtälöiden perusteella kymmenen prosentin alivoima ei haittaisi kulutussodassa, jos joukot olisivat 21 prosenttia tehokkaampia taistelussa.
Diktatuuri voi pakottaa suuremman osan väestöstään asevoimiin, mutta joukkojen taistelutahto voisi olla samalla heikompi.
– Venäjän kansantalous on noin kymmenen prosenttia EU:n talouden koosta. EU käyttää 1,3 bruttokansantuotteesta asevoimiin, ja Venäjä on nostanut hiljattain lukeman kuuteen prosenttiin. EU käyttää asevoimiin siis noin kaksi kertaa enemmän, Andrew Lilico toteaa."