Ukrainan konflikti/sota

Taisi huhu olla että jossain Mariupolin seudulla ja raato tippui mantereelle, ei Azovinmereen.

Ihmettelen, miksi tohtivat / käskivät lentää näin lähellä rannikkoa koska edellinen pudotus tapahtui samalla seudulla.

Toki molemmissa ryssä väitti että ampuivat koneet itse alas.

Silti, väitetysti, vetivät hetken ajaksi A-50 koneet kauas pois eli ei lentoja Azovinmeren yllä vaan Krasnodar alueen yllä eli varsinaisen Venäjän alueella.

Ilmeisesti sieltä ei nähnyt tarpeeksi kauas kun kone piti tuoda lähemmäs?

Kenties ne Su-34 ja Su-35S pudotukset pakottivat tähän?
en tiedä olenko taas ajatuksieni kanssa liian harhainen, mutta tullut mieleen voiko putteli vaan olla jo niin sekaisin & itkupotkuraivareissaan huutaa isoa näyttöä menestyksestä ja käskee täysin päättömästä riskistäkin huolimatta antamaan sitä menestystä tsaarille riippumatta miten paljon putoilee koneita tai paskotaan omia ukkoja / kalustoa eli voiko olla jo se all-in vaihe tavallaan kehissä koska "vaalit" on just kohta + tää heidän master strategist juhlailta ?
 
Ei välttämättä tätä tapausta koske, mutta venäjällä on satoja tuhansia ellei miljoonia Ukrainaan siteitä omaavia. Ja maa- ja merirajaa riittää, minkä kautta vaikka osissa salakuljetella ties mitä kivaa venäjälle. Siihen nähden ihmeen vähän sattuu ja tapahtuu venäjällä.

Muutama manpadi vaikka dronella jossain Mongoliassa rajan yli.

Ei välttämättä huono arvaus, koska jos katsoo kolmen GUR:n julkaiseman kuvan numeroita (kuvat löytyvät tästä viestistä spoilerin takaa: LINKKI):

1. 875 km/h, 800m, aika 18:44:53

2. 320 km/h, 800m, aika 18:45:43

3. 0 km/h, 800m, aika 18:45:53

-

ELI MITÄ, oliko lentokorkeus vain 800m?

Ammuttiinko kone alas ennen kuin ehti laskeutumaan sotilaslentokentälle? MANPADS asialla? Kenties itsemurhavesiskootteriin / meridroneen asennettu? Jälkimmäinen vaihtoehto sopisi, mutta silloin koneen pitää lentää lähellä rannikkoa ja hyvin matalalla. Ehkä ulottuma ei riitä tällaiseen? MUOKKAUS: taitaa olla liian syvällä mantereen päällä että Azovinmereltä laukaistu lämpöhakuinen ohjus ei ylety millään. Mutta kenties mantereella liikkunut jalkapartio?

Videolla yksi ohjus osui soihtuu, mutta toinen osui koneeseen. Tämä voisi vihjaista lämpöön hakeutuvan ohjuksen käytöstä, tosin myönnän että en tunne A-50 / A-50U käyttämiä soihtuja eli onko niissä myös jotain hämäystä tutkaohjautuvien varalta.

-

Vai sukelsiko kone näin alas yrittäessään väistää ohjusta? Korkealta alas jotta saadaan lisää nopeutta eli energiaa väistelyä varten?

Vaan tällöin ohjus pitäisi laukaista satojen kilometrien takaa. SM-2 + jotain erikoista taikaa?
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti ei pudonnut Mariupolin seudulle vaan Krasnodarin alueen päälle:

Flight route of the downed Russian A-50 published by the Main Directorate of Intelligence of Ukraine

https://t.me/DIUkraine/3507

https://t.me/DIUkraine/3507

Minus A-50U - GUR and the Air Force shot down another Russian plane

🤝As a result of a joint operation of the Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of Ukraine and the Air Force of the Armed Forces of Ukraine, another valuable Russian A-50U aircraft was shot down over the Sea of Azov.

❌The destroyed A-50U is a new modernized Russian version of the aircraft.

✔️This is an air command post that the aggressor state used for long-range radar detection, control and guidance for strikes on Ukraine with missiles from strategic aviation.

🔥The downing of the A-50U is another serious blow to the potential and capabilities of terrorist Moscow.

📍A sharp drop in speed and height of the downed A-50U aircraft was recorded near the city of Yeisk.

⚡️The cost of such a vessel, of which the aggressor state has a few units left, is 350 million dollars.

🇺🇦Glory to Ukraine!

-

GUR in other social networks:

🔹Facebook

🔹YouTube

🔹 Viber

🔹Instagram

🔹Twitter

🔹 TikTok

t.me/DIUkraine/3507

80.2Kviews

February 23 at 20:47



-

HUOM: näiden kolmen kuvan numerot:

1. 875 km/h, 800m, aika 18:44:53

2. 320 km/h, 800m, aika 18:45:43

3. 0 km/h, 800m, aika 18:45:53

-

ELI MITÄ, oliko lentokorkeus vain 800m?

Ammuttiinko kone alas ennen kuin ehti laskeutumaan sotilaslentokentälle? MANPADS asialla?

Videolla yksi ohjus osui soihtuu, mutta toinen osui koneeseen.
Izvestijakin uutisoi Krasnodarin alueelle pudonnesta koneesta. Uutisen mukaan kaksi konetta olisi tippunut mutta kyseessä voi olla kahteen osaan hajonnut kone. Paikallisia kehotetaan luottamaan vain virallisiin uutisiin joten jotain mistä ei saa puhua tippui.

The operational headquarters reported the crash of two aircraft in the Kuban​

According to information from the operational headquarters of the Krasnodar Territory, two aircraft crashed in the area of the Trudovaya Armenia farm on the evening of February 23.

Firefighters arriving at the scene found a burning aircraft, as well as reeds engulfed in fire. The fire area was approximately 250 sq.m.

“There is no threat to residential buildings, and there are no casualties among the residents of the farm,” the operational headquarters clarified.

The operational headquarters urged local residents to trust only official sources of information.

Earlier, on February 20, an unknown object fell on a field in the Volgograd region, there were no injuries. Photos of the wreckage of an unknown object appeared on social networks. He was found by local residents in a field near the village of Vyazovka.
https://iz.ru/1654986/2024-02-23/op...vukh-letalnykh-apparatov-na-kubani?main_click
 
Täällä vihjaillaan että Haukat olisi irti. Lainatussa twiitissä ihmetellään paikkaa ja toisessa vihjaillaan… tämä vihjailija ei tosin ole siitä luotettavimmasta päädystä…

Edit. Viesti poistetettu. Eli potaskaa…
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka hyvin ne massamaiset mekanisoidut hyökkäykset ovat onnistuneet drone aikana ukrainassa? Kummallakaan puolella ne eivät ole onnistuneet. Yksinkertaisesti olosuhteet ovat sellaiset, etteivät tuollaiset massamaiset mekanisoidut hyökkäykset enää toimi.

Noita dronesta kuvattuja videoita tulkittaessa tulisi muistaa, että se kuvaava drone tuskin on sielä vain maisemakuvia twitteriin ottamassa. Tuo yhteistyö dronejen kanssa lienee paras tapa käyttää tankkeja tuollaisissa olosuhteissa.

Ukrainalaisen War Archive -Youtube tilin mukaan (haastattelee paljon rintamalla olleita sotilaita) mukaan dronet ovat syy miksi Ukraina ei käytä panssareita tai rynnäkkövaunuja edes pareina. Kesän 2023 jälkeen lopettaneet, koska muutoin heti tulee Lancettia päälle. Pakko yksittäisillä vaunuilla tehdä hit n run iskuja
 
en tiedä olenko taas ajatuksieni kanssa liian harhainen, mutta tullut mieleen voiko putteli vaan olla jo niin sekaisin & itkupotkuraivareissaan huutaa isoa näyttöä menestyksestä ja käskee täysin päättömästä riskistäkin huolimatta antamaan sitä menestystä tsaarille riippumatta miten paljon putoilee koneita tai paskotaan omia ukkoja / kalustoa eli voiko olla jo se all-in vaihe tavallaan kehissä koska "vaalit" on just kohta + tää heidän master strategist juhlailta ?
Tuo on ihan selvä, että täysi all-in on menossa. venäjä polttaa kalustoa siihen malliin, että kohta ei ole kuin mobikkeja jäljellä. Ja näkisin tälle kaksi syytä. Talous ja vaalit.
 
Ei välttämättä huono arvaus, koska jos katsoo kolmen GUR:n julkaiseman kuvan numeroita (kuvat löytyvät tästä viestistä spoilerin takaa: LINKKI):

1. 875 km/h, 800m, aika 18:44:53

2. 320 km/h, 800m, aika 18:45:43

3. 0 km/h, 800m, aika 18:45:53

-

ELI MITÄ, oliko lentokorkeus vain 800m?

Ammuttiinko kone alas ennen kuin ehti laskeutumaan sotilaslentokentälle? MANPADS asialla? Kenties itsemurhadroneen asennettu? Jälkimmäinen vaihtoehto sopisi, mutta silloin koneen pitää lentää lähellä rannikkoa ja hyvin matalalla. Ehkä ulottuma ei riitä tällaiseen? MUOKKAUS: taitaa olla liian syvällä mantereen päällä että Azovinmereltä laukaistu lämpöhakuinen ohjus ei ylety millään. Mutta kenties mantereella liikkunut jalkapartio?

Videolla yksi ohjus osui soihtuu, mutta toinen osui koneeseen. Tämä voisi vihjaista lämpöön hakeutuvan ohjuksen käytöstä, tosin myönnän että en tunne A-50 / A-50U käyttämiä soihtuja eli onko niissä myös jotain hämäystä tutkaohjautuvien varalta.

-

Vai sukelsiko kone näin alas yrittäessään väistää ohjusta? Korkealta alas jotta saadaan lisää nopeutta eli energiaa väistelyä varten?

Vaan tällöin ohjus pitäisi laukaista satojen kilometrien takaa. SM-2 + jotain erikoista taikaa?

Tässä arvaillaan että 800m data olisi / voisi olla väärin, mikä on hyvin mahdollista koska AWACS-koneita ei käytetä näin pinnassa (paitsi toki nousun ja laskeutumisen aikana sekä kenties joissakin erikoistilanteissa):

I think the 800m altitude when Ukranian ISR lost track is incorrect. The green area is roughly the line of sight range at 800m, yellow 5.5km and orange 10km. At first it looked like a clear sign of Ukrainian AEW or allied ISR. I do not believe that is the case! We suspect a bogus number out of Varage. If not, well Russia has access to LOS software also and they 100% will analyze these data.

1708716733822.png

 
A-50 kone tietää selvästi olevansa kohteena koska epätoivoisesti ampuu soihtuja ja lentää ilmeisen matalalla (800m). 0:53 kohdalla osuu jokin ilmeisesti juuri soihtuun. 10 sekuntia myöhemmin se täysosuma. Ja ei todellakaan putoa mereen, näkeehän sen noista toisista videoista missä kone palaa tulipallona.

Taivaalla näkyy muuten toinenkin valkoisena näkyvä piste. Mikä lie onko toinen kone, helikopteri tai drone.
 
Ei välttämättä tätä tapausta koske, mutta venäjällä on satoja tuhansia ellei miljoonia Ukrainaan siteitä omaavia. Ja maa- ja merirajaa riittää, minkä kautta vaikka osissa salakuljetella ties mitä kivaa venäjälle. Siihen nähden ihmeen vähän sattuu ja tapahtuu venäjällä.

Muutama manpadi vaikka dronella jossain Mongoliassa rajan yli.
Meridronen kantaman pitäisi riittää Ukrainan rannikolta melkein Sotsiin asti. Mukaan vaan muutama manpad ja vastarannalla pakettiautoon yön pimeydessä. Haasteensa tässäkin muttei ole mikään operaatio barbarossa.
 
National Geography Chanel - nyt

 
Antares´n ansioituneen pohdinnan jatkoa maalaisen aivoin:

HUOM: näiden kolmen kuvan numerot:

1. 875 km/h, 800m, aika 18:44:53

2. 320 km/h, 800m, aika 18:45:43

3. 0 km/h, 800m, aika 18:45:53

aika hassua ja fysiikanlakienkin vastaista on myös se, että koneen korkeus on sama 800m nopeuden muutoksista ja varsinkin kohdan 2. ja 3. välisestä "nollaantumisesta" huolimatta ?
Viisaammat korjatkoon järkeilyni koska koulutukseltani olen nojatuolissa ryypiskelevä autoteknikon planttu.
 
Olemassaolevien ja käytettävissä olevien A-50 / A-50U koneiden määrästä pari vaihtoehtoa:

#A50 (source: Ukrainian):

- 6 A-50U, 3 A-50M, approx. 14 A-50 in storage, 2 in modernization, 1 A-100. (26).
- according to other data: 13 A-50, 6 A-50U, 3 A-50M) and 1 A-100. (23).
- 3-7 x A-50s continuously participated in operations
- airports: Anapa, Krymsk, Akhtubinsk, Taganrog



-

Lainasin viestissä viitatun pidemmän JR2 ketjun tekstin tähän ketjuun aikaisemmassa viestissä: LINKKI

-

Tässä vielä hänen arvionsa / kuulemansa tieto koneiden käytöstä (julkaistu 15.1.2024 - eli samana päivänä kun kuultiin edellisen A-50U koneen pudotuksesta): LINKKI

A-50 and Il-22:

- always fly the same routes
- in rotation: 6 x Il-22 (air air command point) and 4 x A-50 (AWACS aircraft)
- from airports in Akhtubinsk, Rostov-on-Don and Marinivka
 
Back
Top