Ukrainan konflikti/sota

Tuossa on kyllä pointti. Ehkä massamaisten panssarihyökkäyksien toteuttaminen on dronejen myötä mennyt rajustikin hankalammaksi. Mitään et pysty tekemään salassa, yllätysmomentteja ei ole. Itsemurhadronet vaanivat joukolla ja toiset johtavat tulta.

Ja taktinen etu tuossa dronen ja takin yhteistyössä varmasti on. Periaatteessa dronea käytetään tiedustelijana ja spotterina/tulenjohtajana tankille. Tankki voi aika huoletta ajaa tasalle x kun dronesta on annettu tieto, että vihollista ei ole. Pitäisikö jokaisella panssarilla olla taistelijaparina drone?

Olen vähän huolestunut PV:n puolesta jos tuollainen Mäenpää tyylinen ajattelu on siellä yleisempääkin. Tässä on ihan selkeästi tulossa teknologinen murros, jossa vanhat opit ei enää päde.

En tarkoita pelkästään droneja, vaan sitä että sotimisesta on tullut yhä enemmän oppimis-ja kehityskilpailu. PV:llä pitää olla notkeat prosessit. Pitää olla kyky ottaa kaikki mahdollinen osaamispohja teknologioiden alueella nopeasti käyttöön sodan aikana.
 
hämmentyneen mestarin hienoja sanoja

Please excuse me for posting so much about the shot down Russian military aircraft. To be honest, I've been thinking about February 24th, 2022, during the whole day, as well as thinking about the two years of this awful war.I've been thinking about everyone I lost. In the evening, I was exhausted.And I can't even tell you how much this news cheered me up.That's how things are. If anyone had told me several years ago what would make me really happy...

linkki
 
Yksi ryssäläinen teoria koneen pudotukselle (tämä kirjoitus julkaistiin ennen tuoretta S-200 juorua):

Sources of the russian public VChK-OGPU put forward an interesting version of how the Ukrainians were able to shoot down the A-50U.

According to them, the plane was most likely hit by a Patriot missile system, and was guided to the target by a mobile small-sized broadband reconnaissance radar, which is deployed on a small UAV and can fly deep in the rear.

Detecting its signal is very, very difficult, while such new products are capable of not only detecting, tracking and providing target designation, but also distinguishing the silhouette of a target and determining its type visually. It is noted that 300 km is not the most difficult distance for Patriot missiles, so the A-50U aircraft had no chance of surviving.

Currently, the site of the plane crash has been cordoned off, all onlookers and journalists have been expelled, and the russian central federal television channels have issued a command to talk only about the fire and nothing else.

It is noted that it is very difficult to make up for the losses of such aircraft, since in addition to the aircraft, more than 15 tons of electronic components are also needed, which are mainly not made in the russian federation.


 
A50 on kyllä osuman saadessaan korkeammalla kuin 800m. Lopultahan se hajoaa osiin ilmassa, soihdutus ei tuottanut tulosta 🤡

Mielenkiintoista on kyllä että millä tiputettiin. Etäisyydet alkaa olla sellaisia että kallistun Israelin toimitusten puoleen 😎

Ja lisää vettä myllyyn.. Parissakin twiitissä kerrottiin, että Patriotin nykinen range ylittää reilusti ilmoitetun.
 

Anton Gerashchenko

@Gerashchenko_en
Subscribe

There is a new mystery in the war now: will Ukraine sink more Black Sea Fleet ships or shoot down more aircraft?This week, the Black Sea Fleet gave the lead to the Russian aircraft. Ukrainians, who allegedly have no air defense (according to Russian media reports, it was destroyed two years ago in the first days of the war), destroyed eight aircraft during the week, including a unique A-50. Russia had a total of six such airplanes at the time of the full-scale invasion, according to sources. One was damaged during a drone attack at an airfield in Belarus, and already two are lost near the Sea of Azov. If Ukraine destroys 2 or 3 more of them, it will be impossible or nearly impossible for Russia to bomb Ukrainian territory from the air and sea.Apparently, in this case, the Black Sea Fleet will breathe a sigh of relief, as there will be no point for it to go out at sea at all because, even now, it is forced to hide in bays from a country that has no fleet.So, the question of the day: what will be the first to run out in Russia: aircraft or ships of the Black Sea Fleet? There is another important question, of course: why are Putin's defense icons not working?

google käännös:
Sodassa on nyt uusi mysteeri: upottaako Ukraina lisää Mustanmeren laivaston aluksia vai ampuuko alas lisää lentokoneita?

Tällä viikolla Mustanmeren laivasto meni johtoon venäläisille lentokoneille.

Ukrainalaiset, joilla ei väitetysti ole ilmapuolustusta (Venäjän tiedotusvälineiden mukaan se tuhoutui kaksi vuotta sitten sodan ensimmäisinä päivinä), tuhosivat kahdeksan lentokonetta viikon aikana, mukaan lukien ainutlaatuinen A-50.

Venäjällä oli lähteiden mukaan täysimittaisen hyökkäyksen aikaan yhteensä kuusi tällaista lentokonetta. Yksi vaurioitui lennokkihyökkäyksessä Valko-Venäjän lentokentällä, ja jo kaksi on kadonnut lähellä Asovinmerta. Jos Ukraina tuhoaa niistä 2 tai 3 lisää, Venäjän on mahdotonta tai lähes mahdotonta pommittaa Ukrainan aluetta ilmasta ja mereltä.

Ilmeisesti tässä tapauksessa Mustanmeren laivasto hengähtää helpotuksesta, sillä sillä ei ole mitään järkeä lähteä merelle, koska se on jo nytkin pakotettu piiloutumaan lahdille maasta, jolla ei ole laivasto.

Joten päivän kysymys: mikä Venäjältä loppuu ensimmäisenä: Mustanmeren laivaston lentokoneet vai laivat?

Toinen tärkeä kysymys on tietysti: miksi Putinin puolustuskuvakkeet eivät toimi?

linkki
 
Olen vähän huolestunut PV:n puolesta jos tuollainen Mäenpää tyylinen ajattelu on siellä yleisempääkin. Tässä on ihan selkeästi tulossa teknologinen murros, jossa vanhat opit ei enää päde.

En tarkoita pelkästään droneja, vaan sitä että sotimisesta on tullut yhä enemmän oppimis-ja kehityskilpailu. PV:llä pitää olla notkeat prosessit. Pitää olla kyky ottaa kaikki mahdollinen osaamispohja teknologioiden alueella nopeasti käyttöön sodan aikana.

Sama. Toivottavasti ollaan meillä hereillä. Tällä hetkellä en sitä oikein vielä usko. Dronet, lämpökamerat, AI, EW, tutkahakeutuvat, laser- ja gps- härrävärkit ja kaikki muu uusi tauhka. Puolijoukkueteltassa yöpyminen ja kaminanputki punaisena hohtaminen ei taida olla enää se vaihtoehto..
 
Katsokaahan sitä osumavideota tarkasti, eikö näytä vähän että koneeseen osuu kineettistä energiaa käyttävä ohjus. Viivamainen jälki jää joka jatkuu osuman jälkeen.

Voin olla väärässäkin, mutta ohjus tulee ylhäältä selvästi, kun kone laskee.

Edit apuviivat 🧐
Screenshot_20240223_235831_edit_180124242392223.jpg
 
Epäilen että ei johdu satelliitin ylilennon odottelusta, tosin en myöskään muista ryssän tiedustelusatelliittien kiertoratoja. JOS olisivat matalalla Maan kiertoradalla (LEO) kuten Starlink-satelliitit, niin silloin kiertoaika olisi tyypillisesti 128 minuuttia tai vähemmän eli 11,25 kierrosta päivässä.

Toki jos kiertorata on erilainen, silloin kiertoaikakin on ja voit hyvin olla oikeassa.

Ryssällä ei ole valtavaa määrää tiedustelusatelliitteja ja toisaalta osa tai jopa merkittävä osa niistä voi olla hyvin väärillä kiertoradoilla tämän sodan tarpeisiin nähden.

Oletan että satelliittikuvien saaminen, niiden analysointi sekä muiden tietolähteiden tarkastelu voi olla se kokonaisuus joka vie useita päiviä. Toki optisen kuvannan satelliitti ei näe pilvien läpi, joten sekin voi vaikuttaa tiettyyn aikaan jos on pilvistä.

Joka tapauksessa, selittämättömiä muutaman päivän taukoja, joita seuraa noin viikon aktiivinen vaihe. Jokin selitys näille täytyy olla.

Tämäpä rupes kiinnostaan. Kierroksia tulee tosiaan usein, mutta aina ei osuta hyvin yläpuolelle. (edit: Yleensä kuitenkin matalilla nopeilla radoilla ylityksiä tulee 2x vuorokauteen) Satelliitteja on toki useampia, mutta voi tuossa jotain perää olla.


KONDOR FKA NO.1 Siviiliversio sotilassatelliitista
Perigee
: 512.7 km
Apogee: 514.8 km
Inclination: 97.4 °
Period: 94.8 minutes
Yli 60 astetta horisontista ylityksillä on väliä 5 päivää.

1708726836971.png
 

Liitteet

  • 1708726805877.png
    1708726805877.png
    434.3 KB · Luettu: 16
Viimeksi muokattu:
Kylläpä on netti taas sekaisin kun yksi A-50:nen tulee tonttiin. Eri spekulaatioita on netti väärällään mutta näissä unohtuu yksi asia, eli mikä A-50:sen koko tarkoitus on. Se on ryssän järein laite ilmamaalien paikantamiseen, tunnistamiseen ja luokitteluun. Jos alasampumisen videot ovat aitoja niin A-50 soiduttaa ja saa näillä yhden ohjuksen harhautumaankin. Jos joku tulee nyt kertomaan että ei tuollainen ryssän romu nyt pysty IT-puikkoja erottelemaan niin, joo, kyllä pystyy. Kun koko ilmamaalien tunnistus on ko. härvelin elämäntehtävä. Joten A-50 tasan tarkkaan tiesi mitä on tulossa kohti. IP ja tutkaohjatun ohjuksen kun erottaa siitä onko säteilyä vai ei. A-50 on sen verran lihava maali ja manpad:s realistinen uhka että laittiaisin erillisen lähivalvontatutkan ohjaamaan omapuolustusta erityisesti alasektorille. Näin sen IP-puikon saisi päätutkan ohella kiinni omasuojan tutkallakin.

Joten A-50 tiesi että kohti tulee IP-puikkoja ja tiesin tämäntakia soihduttaa. Ei niitä turhantakia lauota.

A-50 on myös se joka ohjaa ja koordinoi alueen IT:tä. Tämä oikeastaan jo vie pohjan omaltamokalta. Lisäksi edellisen perusteella puikko oli IP-hakuinen ja ryssällä on tuolla tuskin lyhyenkataman Streloja, kyllä ne kaikki on ihan tutkahakuista S-jotain tai TOR jotain sarjaa.

Joten jäljelle jää länsimaiset IP-puikot tai IP-pohjaiset manpad:sit. Kaukopartio Stinnger, Piorun tai Strela varustuksella on se todennäköisin. Ehkä kakkosena Mustaltamereltä operoinut alus jossa kyydissä Aster tms. laukaisin. Tämä jälkimmäinen tukisi Ukraina psyops operaatiota, eli siellä on uhattu suoraan lisätä russän kiulujen uppoumaa. Ruotsikin kertoi puoliavoimesti toimittaneensa torpedoja. Jos ryssän laivaston komentaja oli järjissään niin kiulut oli parkissa eikä uppoamassa joten meri oli auki Ukrainan operaatiolle.

Itse laitan pennit likoon tuon manpad:s vaihtoehdon puolesta. Sopivalla venellää rannalle ja kone tonttiin nousu/laskuaikaan.
 
Back
Top