Hurjaa jos totta, tässä minun laskelmani "jäljellä olevista määristä" (perustuen GUR:n Skibitskyn 6.11.2023 kertomiin numeroihin):
Katso liite: 93876
Silti tämän mukaan Iskander-M ohjuksia pitäisi olla pitkälle toista sataa.
Käytetystä määrästä osa voi olla Pohjois-Korean toimittamia ballistisia koska toistaiseksi Ukraina ei ole eritellyt niitä, vaan kertonut ainoastaan että "Iskander-M laukaisuja X kpl".
Tätä minä olen ihmetellyt jo kauan: JOS Iskander-M ballististen uustuotanto on todellakin 30 kpl per kuukausi niin miksei näitä ole käytetty enemmän? Miksi ostaa ballistisia ohjuksia Pohjois-Koreasta, JOS oma uustuotanto on tällä tasolla?
Tässä sodan eri aikoina erilaisten "virallisten lähteiden" kertomia arvioita eri ohjustyyppien uustuotannolle per kuukausi:
Katso liite: 93877
Kuten nähdään, Iskander-M oli vielä 20.5.2023 arvioitu 5 kpl per kuukausi ja näiden valmistuksen ongelmista liikkui huhuja hyökkäyksen alkamisesta lähtien.
Sitten yhtäkkiä GUR:n julki kertoma arvio pompsahti tasolle 30 kpl per kuukausi, mikä on rajusti enemmän kuin aikaisemmat arviot.
Näiden ohjusten käyttö ei kuitenkaan ole vastannut tätä tasoa - mutta vähäinen käyttö voidaan aina selittää ryssän tarpeella "rakentaa strategiset ohjusvarantonsa uudestaan". Samaa on sanottu Kalibr-ohjusten osalta.