Ukrainan konflikti/sota


Mikä tässä Ukrainan ja Puolan välisessä kähinässä oikein on taustalla? Onko pelkästään se halpa ukrainalainen vilja vai wtf?
Nyt tää viimeisin mitä tässä twiitissäkin kirjoitetaan on se idea kun nää farmarit sanoo olevansa estämässä viljan tuloa mutta estävät samalla kaikki sota- ja humanitäärisetkin kuljetukset.
Nyt jos kauppa lopetetaan niin farmareiden "syy" blokata kuljetuksia poistuu kun viljaa ei liiku.
Nähdään onko ne viljan vuoksi vai venäjän käskystä blokkaamassa kaikkea liikennettä.

Toki siinä on myös tuo aspekti mistä @MSH kirjoittaa mutta ymmärtääkseni nää viljat mitä on valutettu maahan ei ole olleet EU:n markkinoille vaan Gdanskin kautta Afrikan maihin.
 
Se liittyy vähän laajempaan kuvioon. EU:n vihreän siirtymän nimissä maanviljelylle on asetettu aika tiukkoja rajoituksia ja lisäkiristyksiä suunnitellaan tavalla, mikä käytännössä vie monelta EU-alueen viljelijältä ammatin ja toimeentulon. Se herättää luonnollisesti tyytymättömyyttä, mikä on näkynyt vähän siellä ja täällä mielenosoituksina. Samaan aikaan EU lakkautti tullit Ukrainan maataloustuotteilta jne, eikä heitä ole missään vaiheessa koskeneet sellaiset kustannuksia nostavat rajoitukset kuin EU:n viljelijöitä (ketä EU-byrokraatit muutenkin tykkäävät kairata ahteriin kaikenlaisilla tavoilla ilman pidäkkeitä), joten ukrainalainen vilja on tietenkin halvempaa. Siinä on käytännössä luotu asetelma, mikä on omiaan aiheuttamaan skismaa ja millaisten hyödyntämisessä ryssä on mestari. Saman kaltainen vastakkainasettelu oli jo aikaisemmin ukrainalaisten rekkakuskien kansa. Joten aika monella tasolla voisi sanoa että tuossa on ihan itse hölmöilty Euroopassa. Saa sitten nähdä miten tilanne ratkaistaan.
Lisäyksenä

Ukraina kuljetti viljan aikaisemmin rahtilaivoilla, nyt kun meriliikenne on stopissa kuljettavat sen Puolan kautta kumipyörillä ja raiteilla. Osa halvasta ukrainalaisesta viljasta jää Puolan markkinoille. Näin jossain puolalaisen viljelijän sanovan että viljan hinta on puoliintunut viime vuodesta.

Eli jos tuotantokustannukset nousevat tuon ekosekoilun takia jatkuvasti mutta lopputuotteen hinta laskee tuon halvan tuontitavaran seurauksena niin en ihmettele miksi paikalliset ovat barrikadeilla omaa elinkeinoaan puolustamassa.
 
Ryssä tuskin menee samaan ansaan toista kertaa, ainakaan niin pahasti kuin sodan alussa. Eli ongelmat alkaa siitä jos ryssä ottaa kunnolla haltuun kaikki saamansa kylät / asutuskeskukset ympäristöineen ja miinoittaa ne puolustusta silmällä pitäen, josta seuraa tunnetusti vakavia ongelmia sitten takaisinottoyrityksessä 😬
Eteneminen on vaikeaa liikkumatta, ja linnoittautuminen on vaikeaa liikkuessa. Liikkuvat joukot tarjoavat erinomaisen maalin FPVille, ohjuksille, tykistölle ja kaikenlaiselle ilkeydelle jolla saadaan tuotettua ja kulutettua hyökkääjää.
Liikkuva puolustus sen sijaan on kohtuullisen taloudellista hommaa erityisesti kaukovaikutteisia aseita käyttäen.
Sitäpaitsi, rysyn doktriiniin on niin syvälle hakattu avautuvien mahdollisuuksien hyödyntäminen, että samaan ansaan voi langeta ihan hyvin parikin kertaa. Lisäksi ei voida yliarvioida yksittäisten tuoreiden komentajien näyttämisenhalua ja kunnianhimoa autoritaarisessa järjestelmässä. Kun prikaatin tai divisioonankomentajasta alkaa näyttää että hän voi olla ekana Harkovan porteilla kun oikein painaa kaasua, niin harkintakyky pettää helposti. Erityisesti kun kilpailevia etenemisreittejä avautuu kaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kyllä, ei Ukrainaan kannata viedä länsimaimaisia tst-ajoneuvoja, niiden kouluttamiseen menee aikaa. Eikä kannata lentokoneitakaan antaa koska nilläkin pitää olla huolto-organisaatio.

Kerro toki mitä länsimaiden antama apu Ukrainalle pitäisi olla?

No jaa, mielestäni tällaisen kulutussodan tarpeisiin länsi on ensinnäkin lähettänyt aivan liian vähän moderneja taistelupanssarivaunuja yms. monestikin siksi että osa edes potentiaalisesti lähetettävistä on ollut huonossa kunnossa. Nyt Ukrainaan on tosiaan viety tiettyjä määriä sitä vähän modernimpaa vaunukalustoa, mutta on huomattu että kulutussota valitettavasti etenkin näillä määrillä pistää vaunuja lunastukseen aika nopeaa tahtia.

Seuraavaksi sitten huomataan että huolto&kunnostusorganisaatiota ei olekaan näille aivan niin laajalti ja varaosatkin ovat varautumattomuudesta johtuen vähän niin ja näin. Liettuassa on käsittääkseni ainoa firma tällä hetkellä joka hoitaa noiden Leopard 2-vaunujen tiettyjen mallien (A5/A6?) huollot ja korjaukset, joten tahti on aika hidas kun miettii että vaunuja joudutaan viemään toiseen maahan jotta ne saadaan korjattua jollakin aikataululla. Toki Puolassakin kai A4-mallia on voitu korjailla, mutta sen mallin osalta on käsittääkseni varsinkin törmätty tiettyjen varaosien puutteen luomaan hitaaseen tahtiin.

Aivan eri lukunsa on myös sitten noiden Brittien Challengereiden, Abramsien ja Bradley-vaunujen huolto ja kunnostus etenkin kun tukipaketit merten takaa ovat jumissa. Jos tuki sattuisi Maga-porukan ansiosta tulevaisuudessa tyrehtymään lopullisesti, niin ongelmia varsinkin jenkkien raudan saamiseen kuntoon tulee olemaan laajaltikin. Tässäkään ei siis tiedetä miten tulee käymään.

T-sarjalaisia tosiaan osattaisiin varmasti korjata laajemmin maan omalla tietotaidolla tällä hetkellä. Toki koulutusta länsivehkeille tulisi lisätä huoltoportaan osalta, mutta kuten todettu niin siihenkin menee varmasti aikaa että tietty porukkaa oppii vaunujen huollon salat yms. kunhan vaan teollisuudesta saadaan varaosia tarpeeksi.

Tässä panssarivaunuja koskevassa asiassa etenkin mielestäni kiteytyy se länsiavun ongelma tässä sodassa sen suhteen että vaunuja voidaan pitkän kiistelyn jälkeen sitten tietty kasaan koottu määrä lähettää, mutta samalla varmuus niiden ylläpidosta jää hyvin epäselväksi. Toivon mukaan F16-tilanne menee sujuvammin.
 

GHcIustWYAAHHwK
 
Tässä panssarivaunuja koskevassa asiassa etenkin mielestäni kiteytyy se länsiavun ongelma tässä sodassa sen suhteen että vaunuja voidaan pitkän kiistelyn jälkeen sitten tietty kasaan koottu määrä lähettää, mutta samalla varmuus niiden ylläpidosta jää hyvin epäselväksi. Toivon mukaan F16-tilanne menee sujuvammin.
Toinen asia näissä länsitankeissa on niiden wunderwaffe-asema. Ne on vain vähän parempia kun ryssän purkit teloilla mutta edelleen etulinjankalustona täyttä kulutustavaraa. Tähän käyttöön niitä on toimitettu ihan liian vähän, toimiva tulos vaatisi sen 10x määrän vähintään. Sekä tietysti riittävän virran uusia tuhottujen tilalle. Huolto on vähän toissijainen asia, sillä saa pitemmällä välillä osan pelastettua takaisin etulinjaan. Raatojen huolinta vie myös resursseja.

Noin muutenkin tilanne näyttää sille että edullinen massatuotettava sirpalesuoja teloilla ja kauasvaikuttavalla konetykillä on optimi. Ihan sama onko siinä 5 vai 50cm terästä, ATGM, FPV drone tai miina sen pysäyttää ihan samalla lailla. 20 kpl tilalla vain pitää olla 2000 kpl.
 
Tätä on turha jauhaa enempää. Tuo ”kova rajaturvallisuuslaki” oli Amnesty-konsortion junailema juttu, joka olisi ollut katastrofi meille jotka haluamme sulkea rajan.
Lankford on konservatiivien vihaama RINO, joka on muutaman muun GOP-senaattorin kanssa ajanut näitä rajapehmoiluja.
Ja Biden ei ole noudattanut lakia tähänkään asti, joten millään sopimuksella ei ole mitään arvoa (vain Amnesty aspektia olisi toteutettu, laki olisi lisäksi rajoittanut tulevan presidentin mahdollisuuksia rajaturvallisuuteen yms). Kuten sanottu, Biden voi ottaa koska tahansa käyttöön kumoamansa Trumpin aikaiset asetukset. Raja-aitaakin voi rakentaa heti, sensijaan että tekee aitoihin aukkoja. Miksiköhän näin ei ole tehty? Biden on syystä tai toisesta 100% uskollinen kiihkoliberaaleille. Aikoinaan Biden puhui laittoman maahanmuuton vastaisesti, nyt nämä mutut ovat kuulemma real citizens.


Voit toki uskoa noita ääriliberaaleja fact check sivustoja. Kuten sanottu, en minä ole täällä käännyttämässä ketään, mutta ehkä joku kiinnostunut kuulemaan mitä valtaosa kansasta ajattelee. Jopa kiihkoliberaalit Chicagossa ja New Yorkissa ovat vihdoin kääntymässä asian suhteen kun joutuvat itsekin kärsimään. Toivon tukea Ukrainalle, mutta vasta kun raja suljetaan. Tällä on vankka tuki.

Jos jotakuta kiinnostaa esimerkki paikallinen kritiikki tuosta rajaturvattomuuslaista, niin tässä yksi hyvä yhteenveto
On todellinen ilo lukea "native american" tilannekatsusta yhdysvaltojen sisäpoliittisesta tilanteesta, vaikka mielestäni ei kyllä kuulu tähän ketjuun. Menkää sinne trump-hysteriaan väittelemään.
 
Nyt tää viimeisin mitä tässä twiitissäkin kirjoitetaan on se idea kun nää farmarit sanoo olevansa estämässä viljan tuloa mutta estävät samalla kaikki sota- ja humanitäärisetkin kuljetukset.
Nyt jos kauppa lopetetaan niin farmareiden "syy" blokata kuljetuksia poistuu kun viljaa ei liiku.
Nähdään onko ne viljan vuoksi vai venäjän käskystä blokkaamassa kaikkea liikennettä.

Toki siinä on myös tuo aspekti mistä @MSH kirjoittaa mutta ymmärtääkseni nää viljat mitä on valutettu maahan ei ole olleet EU:n markkinoille vaan Gdanskin kautta Afrikan maihin.
Puolan hallituksen pitäisi ottaa ne munat käteensä ja pidättää nuo kuljetuksia blokkaavat farmarit. Sata paikallista maijaa paikalle ja syytteenä liikenteen haittaaminen, jne... ja farmarien autot sitten hinaukseen, ja auton saa takaisin kun maksaa hinauksen ja sakon.
 
Toinen asia näissä länsitankeissa on niiden wunderwaffe-asema. Ne on vain vähän parempia kun ryssän purkit teloilla mutta edelleen etulinjankalustona täyttä kulutustavaraa. Tähän käyttöön niitä on toimitettu ihan liian vähän, toimiva tulos vaatisi sen 10x määrän vähintään. Sekä tietysti riittävän virran uusia tuhottujen tilalle. Huolto on vähän toissijainen asia, sillä saa pitemmällä välillä osan pelastettua takaisin etulinjaan. Raatojen huolinta vie myös resursseja.

Noin muutenkin tilanne näyttää sille että edullinen massatuotettava sirpalesuoja teloilla ja kauasvaikuttavalla konetykillä on optimi. Ihan sama onko siinä 5 vai 50cm terästä, ATGM, FPV drone tai miina sen pysäyttää ihan samalla lailla. 20 kpl tilalla vain pitää olla 2000 kpl.

Näistä tuli mieleen, että parisen viikkoa sitten katselin erään ruotsalaisen videon, jossa käytiin katsomassa CV90 -vaunujen valmistusta tehtaalla. Firman pomo muistaakseni siinä selitti, että jos esim. Ukraina panee NYT tilauksen vetämään x määrästä vaunuja, voidaan lopputuote toimittaa tällä menolla ja tuotantokapasiteetilla joskus 2030 tienoilla. Eri asia sitten tosin ne lahjoituksena annetut vaunut. Mutta kuvastanee sitä, miten hidasta tehdasuuden kaluston valmistaminen on.
 
Ranskan lisäksi Hollanti ilmoittautuu, ettei poissulje mahdollisuutta lähettää joukkoja Ukrainaan, viimeisenä vaihtoehtona.

Ranskan lisäksi Hollanti ilmoittautuu, ettei poissulje mahdollisuutta lähettää joukkoja Ukrainaan, viimeisenä vaihtoehtona.

Hyvä Hollanti! Mutta eihän tässä ole mitään uutta.
Suomalaiset voisivat olla kiitollisia niille hollantilaisille jotka taistelivat vapaaehtoisina aikoinaan Narvassa ja omalta osalta mahdollistivat suomalaisten puolustustaistelun Karjalan kannaksella kesällä 1944.

 
Bahmutissa ryssää kylmenee, drooninlennättäjä osaa hommansa. Nuo on jotain parempia joukkoja, lumipuvut ja reputkin varusteena.


Petturille joka on ohjannut ryssien ohjuksia asuintaloihin on annettu 15 vuoden vankeusrangaistus. Varmaan saa ystäviä vankilassa, epäilen että ei näe vapautta enää koskaan.

Nuo lumipukuiset ryssät on kai joku tämän vitun Dolinin hiihtopataljoonan nykyaikainen versio ja kohtalokin näyttää olevan sama lumipuvuista huolimatta.

Tässähän on viime aikoina itsekin alkanut oikeasti nauttimaan näistä ukrainalaisten dronejoukkojen videoista.

Näin se tavallisen suomalaisen verenhimoisuus ja vitutus ryssää kohtaan henkilökohtaisella tasolla näemmä pikku hiljaa lisääntyy. Hollanti, toivottavasti Ranskakin ja Israel on jo selvästi puolensa valinnut. On alkanut tulla sellainen fiilis että kyllä me vielä ihan aikusten oikeasti ryssän kanssa tappelemaan joudutaan. Eikä siinä mitään. Jos on kerran pakko tapella niin tapellaan sitten. Tällä kertaa emme ole yksin kumminkaan.

 
Toinen asia näissä länsitankeissa on niiden wunderwaffe-asema. Ne on vain vähän parempia kun ryssän purkit teloilla mutta edelleen etulinjankalustona täyttä kulutustavaraa. Tähän käyttöön niitä on toimitettu ihan liian vähän, toimiva tulos vaatisi sen 10x määrän vähintään. Sekä tietysti riittävän virran uusia tuhottujen tilalle.

En ole seuraillut viime aikoina kovinkaan tarkkaan itänaapurin tilannetta asia suhteen, mutta ainakin viime vuoden puolella Ukrainan rintamalle oli heitelty jo T-55 ja T-62 vaunuja. Tätä taustaa vasten näkisin että uudemmilla T-sarjalaisilla joita Ukrainalta löytyy pärjäilee kyllä moista uhkaa vastaan monella tasolla varmasti jonkin aikaa, vaikka en nyt olekaan kaivellut mitään tietoja esiin siitä että millä vauhdilla itänaapuri yrittää tuoda rintamalle uudempia T-sarjalaisiaan nykyään muun modernimman kaluston ohella.

Länsimainen apu Ukrainalle tosiaan on aikamoista "tipottelua" monestakin syystä kaluston yms osalta eikä sellainen oikeastaan tue Ukrainaa tarpeeksi tällaisessa kulutussodaksi muuttuneessa tilanteessa. Sikäli siis vanhemmalla raudalla modifikaatioineenkin ja länsirautaa isommalla volyymillä taitaa olla edelleen paikkansa tässä sodassa.
 
Back
Top