Ukrainan konflikti/sota

Izvestijan mukaan koneen moottori syttyi tuleen nousussa, miehistö yritti paluuta kentälle mutta epäonnistui.

An Il-76 plane crashed in the Ivanovo region​

The Il-76 military transport plane crashed in the Ivanovo region. A source from Izvestia reported this on March 12.

Eyewitnesses are also posting footage from the crash site on social media.

As specified, during takeoff from the Severny airfield, the plane’s engine caught fire. The crew circled and tried to make an emergency landing on the runway, but failed.
https://iz.ru/1663736/2024-03-12/samolet-il-76-upal-v-ivanovskoi-oblasti
 
Oo katso, moottorihan sieltä tippuu 🤣. Eikö tuollainen 4 moottorinen kone pitäisi 3 moottorilla pärjätä?

Pitäis kyllä pärjätä kolmella moottorilla. Ties mitä sitten siellä on tapahtunut. Lintutörmäys, sanottiin jossain. Kyllä moottorin pitäisi lintutörmäys kestää irtoamatta siivestä. Mutta sehän olikin ryssämoottori, joten joku sorsa saattaa hyvässä lykyssä pudottaa koko koneen (niinkuin nyt näyttäis tapahtuneen)..

Lisäksi tuo kone lentää hirmu kovaa vauhtia. Miksi noin kiire? Yleensähän laskuun (myös hätälaskuun) tullaan suht hiljaisella vauhdilla. Onkohan tuon moottorin rikkoutuminen/irtoaminen hajottanut hydrauliikkaa tms niin, ettei laskusiivekkeitä ole saatu ulos ja vauhtia on siksi pakko pitää päällä? Vai onkohan kapu kännissä (ei olisi kovin yllättävää)?

EDIT: Sanotaan, että onnettomuudessa kuoli 8 miehistön jäsentä ja 7 matkustajaa. 8 miehistön jäsentä on aika iso luku. Wikipedia kertoo että normi on 5. Onkohan jostain syystä ollut vaihtomiehistö mukana (2 lentäjää ja se "flight engineer")?
 
Viimeksi muokattu:
Oo katso, moottorihan sieltä tippuu 🤣. Eikö tuollainen 4 moottorinen kone pitäisi 3 moottorilla pärjätä?

Läntisten säännösten mukaan ainakin matkustajakoneen pitää pystyä jatkamaan nousua yksi mylly sammuksissa. En ole varma koskevatko säännökset myös rahtikoneita, mutta uskoisin että koskee koska säännös turvaa myös lentokenttiä ympäröivää yhteiskuntaa. venäjällä vaan moni asia on toisin. Myös lentäjien koulutus, lienee jopa mahdollista että tuossa on ollut kyseessä kyseisen lentohenkilöstön ensimmäinen kosketus moottorivikatilanteeseen. Ei ole mitenkään helppoa ja stressitöntä samaan aikaan 1) pitää sivulle kampeavaa alitehoista konetta ylipäänsä ilmassa, 2) löytää takaisin lentokentälle mielellään kiitoradan suuntaisesti, ja 3) kommunikoida lennonjohdon kanssa että siellä kiitoradalla ei odota seuraava nousija törmättäväksi. Lisätään noihin vielä palonsammutusjärjestelmien laukaiseminen, mahdollisesti moottorin uudelleenkäynnistyksen yrittäminen ja lentäjien toiminnan koordinointi niin taatusti on sekä kädet että aivot tulessa.
Kyllä pärjää jos moottori sammuu. Irtoava moottori voi esim. tuhota hydrauliikkaa, vahingoittaa laippoja tai rikkoa viereisen moottorin.
Tämä on myös erittäin todennäköinen pudottaja, jos/kun putoava moottori tai sen pudottanut tulipalo on tuhonnut siiven ohjauspintojen kytkennät. Erittäin kokeneellakin ja paljon harjoitusskenaarioita simulaattorissa läpi hieroneella miehistöllä on äärimmäinen suoritus pitää rampa kone edes jotenkuten hallinnassa ja lentämässä. Kokemattomalla, kouluttamattomalla ja/tai kännisellä miehistöllä ei ole mitään mahdollisuuksia...
 
ryssiminen, maalauksessakin vain vahvistaa näkemystän, kyllä ryssä on ryssä vaikka....

Venäjä maalasi sotalaivat uudella tavalla, temppu epäonnistui täysin​



Venäjän laivaston alusten naamiointi ei näytä toimivan lainkaan Ukrainan miehittämättömiä pommiveneitä vastaan.
Asiaan kiinnittää huomiota merisodankäynnin asiantuntija H.I. Sutton Covert Shores -sivustollaan julkaisemassaan artikkelissa.
Avoimien lähteiden tarkkailijat alkoivat viime syksynä kiinnittää huomiota Venäjän Mustanmeren laivaston alusten muuttuneeseen ulkoasuun. Venäjältä julkaistuissa kuvissa näkyi, kuinka monien alusten keulat ja perät oli maalattu niiden siluetin muuttavalla tavalla sysimustiksi. Verkkouutiset kertoi asiasta ensin tässä.
Venäjän laivaston aluksia on maalattu vastaavaan tapaan muuallakin.

tof3-170124-550.jpg

Venäläisalusten runkoja on nyt maalattu uudestaan muuallakin kuin Mustallamerellä. Kuvassa Tyynenmeren laivaston alus Metel. www.mil.ru

Fregattien ja korvettien naamiomaalauksella on pyritty asiantuntijoiden mukaan mitä ilmeisimmin vaikeuttamaan Ukrainan meridronejen osumista kohteisiinsa. Asiantuntijat ovat uumoilleet, että mustan maalin ominaisuudet olisivat sellaiset, että alusten havaitseminen infrapunasensoreille vaikeutuisi.
H.I. Sutton huomauttaa, että näin ei todellakaan näytä olevan. Ukrainalaisten iskuistaan julkaisemat yönäkövideot osoittavat, että alukset näkyvät kokonaisuudessaan kirkkaasti pommiveneiden tähtäimissä maalauksista huolimatta. Suttonin mukaan venäläisten naamioväri näyttääkin olevan yksinkertaisesti pelkkää mustaa maalia.
Asiantuntijan mukaan on mahdollista, että naamioinnin tarkoituksena olisi myös vaikeuttaa alusten tunnistamista satelliittikuvissa tai huonon näkyvyyden oloissa. Toistaiseksi on kuitenkin epäselvää, kuinka paljon apua naamioinnista on tässäkään oll
Katso liite: 95072


edit: juttu kopioitu spoilerin taakse
Otsen harasoo, stealth saavutetaan kun veneestä tulee u-vene.
 
Back
Top