Ukrainan konflikti/sota

Joo ja ei ne meidän leopardit ole merkittävällä tavalla eri asemassa. Vai onko? Uskoisin esimerkiksi PG-7VR tandem ontelon lennätettynä sopivaan paikkaan tekevän yhtä höpöä myös leo 2 a4/a6/a7lle. Toivoisin olevani väärässä.
Ukrainan länsi vaunut on aika pitkälle -80-90 luvun tasoa. Tuskin mitään dronejammereita on asenneltu. Kuinkahan lienee suomi leoissa asian laita?
 
Mitähän toi annihilation meinaa tuossa dronen kuvassa?
Annihilation = hävitys

Ukrainan droonioperaattoreilla on tapana laittaa noihin kuvaan editoitaviin vapaisiin tekstikenttiin jotain omasta mielestään hassua tai ajankohtaista tervehdystä, joissakin lukee joukko-osasto tai yksikkö, joissakin vaikka Slava Ukraini jne.

FPV droonit on kertakäyttöisiä niin sinne voinee kirjoittaa tehtävää odotellessa mitä nyt sattuu mieleen tulemaan.
 
Olin todella hämmästynyt kun luin uutisia 2 pv helmikuuta. Putin oli mennyt möläyttämään julkisesti syyn Ukrainan sodalle. Poissa olivat uho "suvereenista valtiosta" ja "vahvasta venäjästä".

Venäjän presidentti Vladimir Putin ehdotti, mitä Venäjästä olisi tullut, jos se ei olisi tullut Krimin ja Donbassin avuksi.
Presidentin mukaan siitä tulisi rappeutunut maa, jota kukaan ei tarvitse.

"Mitä maastamme tulisi? Rappeutut, ei omavarainen, hyödytön maa, jota kaikki ulkopuolelta taputtaisivat holhoavasti päähän, he antaisivat meille mätäperunoita humanitaarisena apuna ja miettisivät, mitä ja miten se katkaistaan".


Putin ajaa tilanteen siihen pisteeseen että kukaan ei taputtele päähän eikä niitä mätiä perunoitakaan anneta.
Tämä ei todellakaan ole minun keksintöä, linkki tässä

 
Itse veikkaisin, että teksti osoittaa sytyttimen olevan viritetty. Käsittääkseni ohjaaja virittää paukun kukkumavalmiiksi vasta lentoonlähdön jälkeen.
Kranun irroitukseen dronesta käytetään dronen etäohjattavia toimintoja, jotka on valjastettu näissä eri tarkoitukseen. Esim. Laskeutumisvalon sytyttäminen voidaan poistaa ja käyttää vastaavasti kranun tiputuksen laukaisuna. Näyttöön tulee käytöstä ilmoitus ja ilmoitus tekstit voitaneen räätälöidä, jos näihin ajetaan omia softia sisään
 
Ilja Ponomarjov kertoilee Vapaa Venäläisten toiminnasta:

"The main idea is not to expect anything major for now, think of the current events unfolding in Bilhorod and Kursk as a reconnaissance mission but the final goal is to overthrow Putin's regime by force."


Ylya Ponomarev, one of the leaders of "Freedom of Russia" Legion, which is now fighting at the Russian border (Bilhorod and Kurks) gave an interview in RO press (hotnews) in which he stated:
1. For the moment military actions inside Russia are very limited because the West doesn't allow Ukraine to conduct large strikes on RU territory using Western heavy weapons. Only light weapons are being used for now. Besides, the supply lines can't be extended into RU territory for the same reason therefore such actions can't be sustained.
2. Everything they currently do is part of a larger plan which will culminate with a major blow at the right moment, the current incursions are just for gathering info about the enemy's capability to defend itself on its own territory.
The main idea is not to expect anything major for now, think of the current events unfolding in Bilhorod and Kursk as a reconnaissance mission but the final goal is to overthrow Putin's regime by force.
 
Viimeksi muokattu:
Joitain kuukausia sitten ukrainalaismediassa oli puhetta siitä, että ryssä laajentaa rataverkkoaan saadakseen paremmat yhteydet eteläiselle rintamalle. En muista näistä keskustellun. Noh, tässä löytämäni rakenteilla oleva rata joka oikaisee aika paljon ja ohittaa Donetskin, alla yhtenäisellä viivalla nykyiset ja rakenteilla oleva rata katkoviivalla:

rata1.png

Ko. katkoviivan alku- ja päätepisteet Sentinel-1 tutkakuvassa EILEN:

etelä:
1710326070657.png


pohjoinen, myös google maps:
1710326101728.png
1710326118508.png

Uutta rataa:
1710326426873.png

Minusta nykyinen rata heijastaa tutkaa niin paljon uutta paremmin, että uusi rata lienee vielä vasta ratapohja jolle ei ole laskettu raiteita. Kuinka kauan ryssä tarvitsee sen rakentamiseen? Kuinka paljon tuo auttaa sen logistiikkaa?
 
Öljyinfran tuhoaminen on loistava idea, mutta vähän menee toiveajatteluksi, ettei rintamalle polttoaineita riittäisi. venäjän kokoisessa maassa muualta säästämällä saadaan varmasti sotaan polttoaineet kaavittua kun se on kuitenkin prio1. Hätätilassa sitten vaikka tuontitavaraa. Mutta kyllähän siinä muu talous, vientitulot ja kansan mielialat saavat iskua vahvasti kun Ukraina vaan jatkaa samaan malliin.
 
Minusta nykyinen rata heijastaa tutkaa niin paljon uutta paremmin, että uusi rata lienee vielä vasta ratapohja jolle ei ole laskettu raiteita. Kuinka kauan ryssä tarvitsee sen rakentamiseen? Kuinka paljon tuo auttaa sen logistiikkaa?
Logistiikkaa tuo helpottaisi paljon, kun junalla voitaisiin tuoda tavara Mariupoliin asti. Nykyään kuorma-autot lähtevät jostain Donetskin seudulta ellei jopa Taganrokista. Lisäksi on kuultu puheita rantaa seuraten kulkevasta uudesta radasta Mariupol-Berdjansk-Melitopol, mikä avaisi junayhteydet Krimille asti tätä kautta.

Mutta Ukraina muistaakseni iski jollakin ohjuksilla tuon rakenteilla olevan radan Kalmius-joen sillan työmaalle. Sen jälkeen radasta ei ole juurikaan kuulunut eikä kuviesi perusteella se ole edistynytkään. Liekö siellä mennyt joku kriittinen siltaelementti tms. osa, jonka uusiminen kestää puoli vuotta vähintään? Tai sitten ryssä vaan hylkäsi koko projektin siihen.
 
Öljyinfran tuhoaminen on loistava idea, mutta vähän menee toiveajatteluksi, ettei rintamalle polttoaineita riittäisi. venäjän kokoisessa maassa muualta säästämällä saadaan varmasti sotaan polttoaineet kaavittua kun se on kuitenkin prio1. Hätätilassa sitten vaikka tuontitavaraa. Mutta kyllähän siinä muu talous, vientitulot ja kansan mielialat saavat iskua vahvasti kun Ukraina vaan jatkaa samaan malliin.
Tuskin se pääosin noiden iskujen syynä, ettei tankit jne saisi löpöä, vaan että iskut tuntuisi ryssälän kansalaisten persiissä = tuotaisiin sota lähemmäs heitä heidän maaperällään.
 
Logistiikkaa tuo helpottaisi paljon, kun junalla voitaisiin tuoda tavara Mariupoliin asti. Nykyään kuorma-autot lähtevät jostain Donetskin seudulta ellei jopa Taganrokista. Lisäksi on kuultu puheita rantaa seuraten kulkevasta uudesta radasta Mariupol-Berdjansk-Melitopol, mikä avaisi junayhteydet Krimille asti tätä kautta.

Mutta Ukraina muistaakseni iski jollakin ohjuksilla tuon rakenteilla olevan radan Kalmius-joen sillan työmaalle. Sen jälkeen radasta ei ole juurikaan kuulunut eikä kuviesi perusteella se ole edistynytkään. Liekö siellä mennyt joku kriittinen siltaelementti tms. osa, jonka uusiminen kestää puoli vuotta vähintään? Tai sitten ryssä vaan hylkäsi koko projektin siihen.

Silta näyttää yhtenäiseltä 8.3. kuvassa, mutta raiteita ei ole. Ehkä raiteita ja sopivaa terästä siihen ei ole, tai sitä on käsketty käyttää muualla? Ryssällä on kuitenkin mittava rataverkosto ja kymmeniätuhansia miehiä rautatiejoukoissa ylläpitämässä ja rakentamassa niin kyky viimeistellä rata pitäisi olla.

1710327748642.png
 
Rostovin alueella Novoshaktinskyn öljynjalostamolla torjuttiin drooni elektronisen sodankäynnin keinoin mutta taas kävi huono tuuri ja drooni tippui suoraan jalostamoon jonka tuotanto pysähtyi.

In the Rostov region, the facilities of the Novoshakhtinsky plant were stopped after the fall of a UAV​

ROSTOV-ON-DON, March 13. /TASS/. Technological facilities of the Novoshakhtinsky oil products plant in the Rostov region were stopped after the fall of unmanned aerial vehicles (UAVs) on Wednesday morning. This was announced by the regional governor Vasily Golubev.

“According to updated information, as a result of the operation of the duty electronic warfare systems (electronic warfare - TASS note), the UAVs fell onto the territory of the Novoshakhtinsky oil products plant,” he wrote in his Telegram channel .

It is reported that there are no dead or wounded. The consequences are being clarified.
https://tass.ru/proisshestviya/20220709
 
Uusi pakotepaketti mietinnässä

– Vankeihin ruiskutettiin tuntemattomia aineita rutiininomaisesti IK-3 Polar Wolf -rangaistussiirtokunnassa, jossa Navalnyi kuoli äkillisesti
- 28-sivuisessa asiakirjassa käytetään sanaa "kidutus" 47 kertaa.


Lehti: EU:lta uusia paljastuksia Navalnyin kidutuksesta – "Vankeihin ruiskutettiin tuntemattomia aineita"​


Kuvaa Aleksei Navalnyin IK-3:stä käsin käymästä videokuulemisesta 11.3.2024. Vera Savina


Jaakko Vilmusenaho
Jaakko Vilmusenaho


EU-suurlähettiläät aikovat sopia tänään uudesta Venäjän-vastaisesta pakotepaketista liittyen oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyin kuolemaan vankeudessa, EUobserver-lehti kertoo.

Uudessa pakotepaketissa ehdotetaan viisumikieltoja 35:lle venäläiselle vankilajohtajalle ja Navalnyin vangitsemiseen kytkeytyvälle tuomarille sekä IK-3- ja IK-6-vankileireille, joissa Navalnyita pidettiin.

EUobserverin näkemässä asiakirjaluonnoksessa kuvaillaan, miten Navalnyita kidutettiin vankeudessa.

– Vankeihin ruiskutettiin tuntemattomia aineita rutiininomaisesti IK-3 Polar Wolf -rangaistussiirtokunnassa, jossa Navalnyi kuoli äkillisesti helmikuussa, asiakirjassa sanotaan lehden mukaan.

Lisäksi vangeilta evättiin riittävä sairaanhoito ja ravinto, heitä pahoinpideltiin ja pidettiin eristyksissä pitkiä jaksoja. 28-sivuisessa asiakirjassa käytetään sanaa "kidutus" 47 kertaa.

Pakotelistalla ei mainita Venäjän presidentti Vladimir Putinia, jota EU on aiemmin syyttänyt suoraan Navalnyin kuolemasta. Asiakirjassa ei myöskään sanota murhattiinko Navalnyi suoraan vai tapettiinko hänet ankarilla vankeusolosuhteilla.

Asiakirja paljastaa kuitenkin EUobserverin mukaan kauhut, joita Venäjän viranomaiset järjestivät hallinnon suurimmalle vastustajalle ennen hänen kuolemaansa.

Navalnyin kuolemaan pääsyyllisiksi asiakirjassa nimetään IK-3:n päällikkö Juri Konoveev ja lääkinnällinen johtaja Aleksei Lysuk, jotka "olivat vastuussa Navalnyin terveydestä 25.12.2023 alkaen hänen kuolemaansa saakka".

Asiakirjan mukaan Konoveev "varmisti, että Navalnyiin kohdistui mahdollisimman suuri fyysinen eristäytyminen" tämän vankeuden aikana. Konoveev myös valvoi Navalnyin kuulusteluja ja ulkoilutiloja, joissa tämän väitettiin sairastuneen hänen kuolinpäivänään.

Lysuk vuorostaan laiminlöi Navalnyin oloja, ei varmistanut riittäviä elvytyskeinoja hänelle, eikä kuljettanut Navalnyita lähimpään sairaalaan ajoissa hänen sairastuttua.

 
Gersahenko taitaa lukea foorumia. Lyhyt nosto kaasuinfran iskujen seurauksista
- Ongelmia maataloudelle, ruuan hinta 🚀 kesällä
- Kaasun hinta nousee piakkoin. Kaiken hinta sen seurauksena

Tuskin kukaan olettaa, että polttoaine 100 % loppuisi. Mutta aivan varmasti sitä ei riitä kaikille entiseen malliin

It looks like Ryazan oil refinery will probably be out of order for weeks, at least. And the largest oil distillation unit at LUKOIL's oil refinery in Nizhny Novgorod region was shut down after a fire due to a drone strike yesterday.

Several technological complexes for processing oil into straight-run gasoline were seriously damaged at Ryazan oil refinery, according to Russian Telegram channels.

Destruction of Russian oil infrastructure will continue.

Two things are already clear:

. Sowing in Russia will be very difficult, which means food prices are likely to start growing drastically by the middle of summer.

Lines to get gas within Russia and gas prices will probably grow in a few weeks already. Increase in gas prices will lead to prices of everything growing in Russia.

LUKOIL-Nizhegorodnefteorgsintez is not just one of many oil refineries. It is the largest refinery of a gasoline-oil profile in the Russian Federation.

In early January, Lukoil reported problems at the Nizhny Novgorod oil refinery. One of the two existing gasoline production units was shut down. The reason was attributed to the breakdown of compressor equipment purchased abroad. It was impossible to supply components for it due to sanctions. Then LUKOIL even asked other producers to help with the supply of up to 200 thousand tons of Ai-95 gasoline in January and February, although the Ministry of Energy of the Russian Federation officially persisted and stated that it would not affect the market. A month later, it began to prepare restrictions on gasoline exports in Russia.

Today, drones could have finished off the second, newer and last unit. This could stop or significantly limit the production of gasoline, which has already been a problem at the plant due to equipment failure. And systematic, sustained, and continuous strikes will continue to finish off gasoline production.

In 2023, the refinery averaged 410,000 tons of gasoline per month, up to 4.5 million per year. The same goes for diesel. Total gasoline production in all of Russia - up to 43 million tons. Not just one of the many refineries in question but at least 10% of Russia's total gasoline production. In the context of regional consumption, the deficit could be much larger. The specificity of oil refineries is that they were placed in areas of consumption, as it is much more convenient to transport crude oil (by pipeline) than products from it. The main consumers of the refinery were Moscow and the Moscow region, where gasoline was delivered by pipeline, and the production region itself. But even in case of replacement of supplies, such fuel will be much more expensive because it will include logistics costs. This will result in a new and already more significant rise in fuel prices.

Despite the strategic importance of the refinery, no decent protection against drones was organized. This allowed to "finish off" the refinery. Local agricultural producers may be next. Rising prices and falling production on the eve of the sowing season may become a serious problem for the Russian agricultural sector.

 
Joo ja ei ne meidän leopardit ole merkittävällä tavalla eri asemassa. Vai onko? Uskoisin esimerkiksi PG-7VR tandem ontelon lennätettynä sopivaan paikkaan tekevän yhtä höpöä myös leo 2 a4/a6/a7lle. Toivoisin olevani väärässä.
Tämä on surullista mutta niin totta. Särkee täällä ex-vaununjohtajan sydämen, itseäni ei enää pitäisi koskea mutta nuorempia kollegoitani surkuttelen. Siis SA-Int pukimissa, näille Z-lentonäytöksille taputan käsiäni.
 
Gersahenko taitaa lukea foorumia. Lyhyt nosto kaasuinfran iskujen seurauksista
- Ongelmia maataloudelle, ruuan hinta 🚀 kesällä
- Kaasun hinta nousee piakkoin. Kaiken hinta sen seurauksena

Tuskin kukaan olettaa, että polttoaine 100 % loppuisi. Mutta aivan varmasti sitä ei riitä kaikille entiseen malliin

It looks like Ryazan oil refinery will probably be out of order for weeks, at least. And the largest oil distillation unit at LUKOIL's oil refinery in Nizhny Novgorod region was shut down after a fire due to a drone strike yesterday.

Several technological complexes for processing oil into straight-run gasoline were seriously damaged at Ryazan oil refinery, according to Russian Telegram channels.

Destruction of Russian oil infrastructure will continue.

Two things are already clear:

. Sowing in Russia will be very difficult, which means food prices are likely to start growing drastically by the middle of summer.

Lines to get gas within Russia and gas prices will probably grow in a few weeks already. Increase in gas prices will lead to prices of everything growing in Russia.

LUKOIL-Nizhegorodnefteorgsintez is not just one of many oil refineries. It is the largest refinery of a gasoline-oil profile in the Russian Federation.

In early January, Lukoil reported problems at the Nizhny Novgorod oil refinery. One of the two existing gasoline production units was shut down. The reason was attributed to the breakdown of compressor equipment purchased abroad. It was impossible to supply components for it due to sanctions. Then LUKOIL even asked other producers to help with the supply of up to 200 thousand tons of Ai-95 gasoline in January and February, although the Ministry of Energy of the Russian Federation officially persisted and stated that it would not affect the market. A month later, it began to prepare restrictions on gasoline exports in Russia.

Today, drones could have finished off the second, newer and last unit. This could stop or significantly limit the production of gasoline, which has already been a problem at the plant due to equipment failure. And systematic, sustained, and continuous strikes will continue to finish off gasoline production.

In 2023, the refinery averaged 410,000 tons of gasoline per month, up to 4.5 million per year. The same goes for diesel. Total gasoline production in all of Russia - up to 43 million tons. Not just one of the many refineries in question but at least 10% of Russia's total gasoline production. In the context of regional consumption, the deficit could be much larger. The specificity of oil refineries is that they were placed in areas of consumption, as it is much more convenient to transport crude oil (by pipeline) than products from it. The main consumers of the refinery were Moscow and the Moscow region, where gasoline was delivered by pipeline, and the production region itself. But even in case of replacement of supplies, such fuel will be much more expensive because it will include logistics costs. This will result in a new and already more significant rise in fuel prices.

Despite the strategic importance of the refinery, no decent protection against drones was organized. This allowed to "finish off" the refinery. Local agricultural producers may be next. Rising prices and falling production on the eve of the sowing season may become a serious problem for the Russian agricultural sector.


Kyllä, se vaikuttaa aivan kaikkeen. Ryssälä on valtavien etäisyyksien maa eikä siellä tapahdu yhtään mitään ilman polttoaineella liikkuvaa logistiikkaa, vähiten esimerkiksi kaivosteollisuudessa ja maataloudessa.

IEA:n mukaan Venäjä on yksi maailman eniten öljynkäyttöön sidoksissa oleva maa maailmassa ja kun siihen tulee vakava häiriö niin heijastukset menevät läpi koko yhteiskunnan, sinne sotatoimiin saakka koska sielläkin alkaa kaikki maksamaan enemmän, ei ryssien talous ilmalla pyöri vaan rahalla ne valtionkin menot on maksettava. Lisäksi tässä leikataan messevästi sitä ulkomaisen valuutan tuloa koska mitään myytävää ei enää jää.

Lisäksi noista isoimmista ja moderneimmista laitoksista on saatu voiteluaineisiin kelpaavia jakeita, ei taida niistä vanhoista neukkulan aikaisista kesä dieselin tislaamoista niitä tulla ulos.

trends-in-oil-intensity-and-gdp-per-capita-2000-2018.png

Kuvan lähde
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top