teknohippi
Ylipäällikkö
Laukaansuun normikapasiteetti on 13mtpa, eli 13 miljoona tonnia/vuosi. Tyypillinen LNG alus ottaa sen 100 000m3 eli karkeasti 55 000tonnia. 13 000 000/55 000 = 236 alusta/vuosi. Eli aluksia pitäisi tulla noin joka toinenpäivä. Ylläoleva alus on vain 25 000tonninen, eli noita pitäisi tulla melkein kaksi jokapäivä. Lisäksi alus ei ole LNG vaan LPG alus, eli siihen ei mene nesteytettyä maakaasua vaan paineella nesteytettyä nestekaasua.Ainoa LPG-alus Ust-Lugan tienoilla laiturissa, saapunut 12.3.2024. Mitenkäs kauan noita aluksia täytetään, jos on millä täyttää? Kertooko tämä kapasiteetista mitään?
Jos kerta LNG laitos toimii niin miksi sitten sitä tavaraa ei ole kukaan hakemassa? Kondensaattilaitoksen tuotetta eli nestekaasua lastataan.
Laukansuussa on siis kolme laitosta:
1) Kondensaattilaitos jolla erotellaan paineessa ja lämpimässä nesteytyvät jakeet maakaasusta.
2) Maakaasun nesteytyslaitos jonka kapasiteetti on 13mtpa
3) Kondensaattien jalostamo joka tuottaa nestekaasua(propaani/butaani), moottoribensaa ja teollisia liottimia
Nämä kaikki tarvitsevat jäähdytystä ja kompressorilaitos lienee yhteinen näille kaikille osille. Eniten jäähdytystehoa tarvitsee LNG laitos. Kun ei ole tankereita niin haisee sille että LNG laitos on poissa pelistä. Samalla kondensaattilaitosta ajetaan pienemmällä kapasiteetilla kun ei ole sille kaasulle käyttäjää. Näin ollen sieltä ei tule määrissä bensaa ja tuotanto lienee lähinnä propaani/butaani erottelua kondesaattilaitoksella.
Motivaatio laitoksen korjaamiselle olisi nimenomaan LNG vienti, siitä saa taaloja. Pelkän bensan saa halvemmalla kun pistää jonkin neukku-kolonnin tulille jalostamon takapihalta. Tämä jälkimmäinen myös onnistuu teknisesti ryssän omalla osaamisella.
Joten alkuarvaukset siitä että Laukaansuu ei ihan lähivuosina LNG:tä tuota näyttää edelleen aika todelle. Väite korjaamisesta on normaalia ryssän puolitotuutta.