Oliko tuo muka Himars? Himarsin raketti kyllä tekee kovemman paineaallon…Loppui se ryssien korsujen kyhääminen. 14 kuollutta ja 7 haavaista yhdellä raketilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oliko tuo muka Himars? Himarsin raketti kyllä tekee kovemman paineaallon…Loppui se ryssien korsujen kyhääminen. 14 kuollutta ja 7 haavaista yhdellä raketilla.
Noo, riski paljastumiseen cyberhommien kautta pienenee kun kuva joka julkaistaan on napattu kuukausia aiemmin.. ei meille Ukraina näytä livekuvaa oikein mistään, kaikki on jälkijunassa mitä virallisesti julkaistaan.
Mutta suurin kysymys on mielestäni se jaksaako Ukraina sen 2-3 vuotta..Tuota videoa on kommentoitu täällä jo aiemmin. Mutta videolla n. 6 minuutin kohdalla PT sanoo arvionsa että nykyvauhdilla Venäjä pystyy jatkamaan 2-3 vuotta. Sen jälkeen varastot alkavat olla tyhjät.
Ei tarvii noin vaikeata kuviota. Ukrainan omalla puolella on linkkikone ilmassa riittävän korkealla jotta näkee horisontin taakse. Ryssän valvontakoneiden tuhoaminen tuossa aiemmin antaa mahdollisuuden tällaiseen.Toisaalta voisko olla niin, että koneet lennetään rajan yli, ajetaan pakuilla lähemmäs kohdetta ja laitettais siellä uudelleen ilmaan(?) Kun en keksi miten noita ohjataan (Starlinkillä?kö?) Ei ne luotisuoraan voi perille asti lentää. Vähintään tiheitä asutusalueita pitäisi kiertää ja mahollisesti muutakin adHoc kierrettävää on. Plus että Tatarstanissa näytti vielä olevan talvi.
Oikeastaan ei tarvita noin(kaan) vaikeaa kuviota, sillä kone ohjaa itse itsensä. Hakusanoilla "Ardupilot" ja "Ardupilot Mission Planner" löytyy lisää tavaraa.Ei tarvii noin vaikeata kuviota. Ukrainan omalla puolella on linkkikone ilmassa riittävän korkealla jotta näkee horisontin taakse. Ryssän valvontakoneiden tuhoaminen tuossa aiemmin antaa mahdollisuuden tällaiseen.
vaikka offtopiccia onkin mutta tavallan hyvin valaiseva infopläjäys tavis nojatuolinkuluttaja kenraalilleOikeastaan ei tarvita noin(kaan) vaikeaa kuviota, sillä kone ohjaa itse itsensä. Hakusanoilla "Ardupilot" ja "Ardupilot Mission Planner" löytyy lisää tavaraa.
Mutta siis tekniikka on ollut ainakin 10 vuotta jo tavallisen harrastajankin saatavilla. 50€ Raspberry Pi, muutama ulkoinen GPS-anturi jos vaikka useammalla saisi häirinnänsietoa lisää, muutama servo ohjaimia kääntämään. Toki vaatii osan lentoa toimivan GPS:n, mutta tuollainen siis sopii pohjaksi minkä päälle rakentaa. Google Mapsin ja/tai muiden karttojen päälle voi hiirellä klikkaillen rakentaa niin mutkaisen reitin kuin ikinä haluaa. Kone osaa myös mennä kompassisuuntaan jos GPS häiriintyy, lentonopeuden ja mahdollisen tuulikomponentin jos tietää niin kone osaa sijoittaa itsensä kartalle suhteellisen tarkasti. GPS-häirintä on tuskin kovinkaan aukotonta, varsinkaan kun päästää tarpeeksi pitkälle rintaman taakse. Eli netistä avoimesti ladattavalla softalla ja muutamian satasien osille saadaan kone kyllä lentämään sen 1000 kilometria sinne öljynjalostamolle ilman mitään ulkoisia apuja tai ohjauksia.
Jos kohteessa ei ole GPS-häirintää niin jopa loppusyöksy saadaan osumaan suurinpiirtein oikeaan rakennukseen. Nuo kuitenkin lentää niin paljon hitaammin kuin mikään risteilyohjus. Jos jalostamo on suojattu GPS-häirinnällä niin sitten tarvitaan sitä hahmontunnistusta, mikä Ukrainan resursseilla ei liene ylipääsemätön ongelma. Mutta siis sanoisin että ihan muutaman kymppitonnin hinnalla saadaan tuollainen 300 kilon räjähdelasti lentämään vaikka minkälaista siksak -reittiä jopa GPS-häirinnästä välittämättä, kunhan sentään välillä saa vähän oikeaakin signaalia. Eli melko toivoton torjuttava, varsinkin jos noita ruvetaan työntämään ryssän ilmatilaan jokailtaisena operaationa.
Mutta ei ilmailusta sen enempää, menee muuten liian pitkälle offtopicin puolelle.
Oikeassa haarukassa oli tuo arvaukseni 300 kilon räjähteestä.
Joku olemassaoleva ultrakevyt tuossa on ilman muuta pohjalla, mutta vastaavia konstruktioita on paljon.
Siitä aikaisemmasta videosta arveltiin että kyse olisi jostain Ukrainalaisesta ultrakevyestä, joko Aeroprakt A-22 tai A32 Vixxen, mutta tämä kuva viittaa johonkin pykälää yksinkertaisempaan ja vanhempaan konstruktioon. Ekana tulee mieleen joku Skyranger tai Rans Coyote S6 mutta on niitä muitakin. Ukraina on (myös) harrasteilmailun alalla kunnostautunut, siis osaamista löytyy.
Noita myydään ihan rakennussarjana, mutta periaatteessa runko on alumiiniputkea mikä niitataan pop-niiteillä kasaan, ja siipi myös samantyyppinen konstruktio. Päälle lämmöllä tms.. kutistuva kangas. Työn laatu saa olla viimeistelemätöntä ja lentoturvallisuuteen/kestävyyteen ei tarvitse niin kiinnittää huomiota. Eli riittää yhden rakennussarjan osto malliksi, ja sen perusteella paikallinen paja pätkii alumiiniputket 50 koneelle ja niittaa laitteen kasaan. Jossain Oskoshissa tms.. alan tapahtumassa tuollainen rakennettiin rakennussarjasta porukalla 24 tai 48 tunnissa lentovalmiiksi, joten periaatteessa noita tulee aika vauhdilla kun aloitetaan.
Moottori on kallein osa, kuvittelisin että mentäisiin Rotaxin 4-tahtikoneen kanssa mikä on aika lailla standardi, mutta valitettavasti maksaa vähintään 15000€ tai ylikin jo. Vastaavia 2-t -koneita taitaa saada vielä, on kevyempi ja halvempi mutta polttonaineenkulutus (varsinkin pitkällä matkalla) kallistaa vaa'an Rotax 912:n hyväksi.
Matkanopeus jotain 140-150 km/h tuolla aerodynamiikalla, jos polttoainetta täytyy säästellä niin 120 km/h. Rotax 912 vie siinä 12-15 litran väliltä per tunti, tehoasetuksesta riippuen, ja siis normaalia autobensaa.
vaikka offtopiccia onkin mutta tavallan hyvin valaiseva infopläjäys tavis nojatuolinkuluttaja kenraalille