Isänmaan puolesta
Majuri
Tätä minä olen koko ajan ihmetellyt 18-26 miehet eivät käy armeijaa Ukrainassa, vaan se velvollisuus alkaa 27 vuotiaana.Hämmästelen tätä keskustelua, mitäpä luulette kuinka helppoa täältä olisi ollut asevelvollisten sotien aikana lähteä yhtään mihinkään? Ruotsi ainut vähääkään realistinen vaihtoehto ja kovan työn takana sekin ns. pimeästi sisäsuomesta/etelästä asti. Veikkaan että sieltä olisi saatettu siihen aikaan miehet jopa palauttaakkin tänne Eikä täältä tänä päivänäkään lähdetä mistään virallisten rajapisteiden kautta yhtään mihinkään asevelvollisien osalta jos poikkeustilat on säädetty tarpeeksi pitkälle
Ukrainan ongelma on vain ja ainoastaan se että nuorempien ikäluokkien asevelvollisuus perustuu täyteen vapaaehtoisuuteen, ei se innokkuus täälläkään ihan sitä olisi mitä kuvitellaan jos touhu perustuisi vapaaehtoisuuteen, puhumattakaan että oltaisiin täydessä sodassa ja rintamalle lähdettäisiin vapaaehtoisuuden pohjalta Pelkkä ajatuskin on täysin absurdi!
Kun velvollisuus koskee ns. kaikkia ja porukka raavitaan tarvittaessa riviin vaikka koppiautolla kotoa noutaen, niin siinä käy ihan luonnostaan niin että isoin osa muuten asian väliin jättävistä tulee muitta mukisematta kutsuttuna paikalle. Vain aivan elämäntapa intiaanit valitsee vankilan/käpykaartissa piilottelun.
Ukraina on ihan itse kaivanut kuoppansa tässä asiassa, jo paljon aikaisemmin olisi kaikki täysikäiset miehet pitänyt velvoittaa ilmoittautumaan palvelukseen ja porukkaa olisi kutsuttu koulutukseen sitä mukaan kun tarve kasvoi/koulutus resursseja syntyi lisää. Koko hommasta ei olisi tullut tällaista mörköä jos miehistön kierrätys rintamalla olisi saatu
Aiemminhan täällä on ollut 18 vuotta alaraja ja yläraja 64, Janukovytšin aikaan poistettu yleinen palvelusvelvoite.
Jossain käytiin keskustelua sen laskemisesta 25 vuoteen jatkossa ja ilmeisesti se on toteutumassa.
Kumminkin nämä 20 plus nuoret miehet olisivat parhaassa fyysisessä kunnossa ja jopa järki päässäkin ainakin joillakin iän myötä...