Twitterissä/X:ssä tuli mielenkiintoinen video vastaan.
Väitetysti T-80 kunnostusta Omsktransmashissa.
Tää on mitä
@Antares on pohtinut usein miksi näitä ei näy enemmän ja arvelu oli että ei ole näihin moottoreita.
Videolla näkyy asentamista odottavia moottoreita eli ilmeisesti jotain saavat kunnostettua.
Kommenteissa mainitaan saman suuntaista että moottorit ovat olleet pullonkaula johon ovat keskittyneet.
Taitaa vilahtaa T-14:kin videolla.
Itseasiassa T-80 panssarivaunujen kaasuturbiinimoottorin uustuotannosta oli video jokunen kuukausi sitten. Siinä esiteltiin ylpeänä voimapaketin kasaamista, tosin videolla näkyi vain yksi. Kenties se silti pitää paikkansa ja uustuotantoa tapahtuu (missä määrin, sitä on vaikea sanoa).
Lisäksi ryssä on julistanut juhlavasti jo viime syksynä että "T-80 panssarivaunut palaavat tuotantoon Omsktransmashin tehtaalla", mitä tuolla sitten tarkoitetaankaan. Kenties tarkoitus olisi että heillä olisi kyky valmistaa uusia panssarivaunuja ihan aidosti, mutta se on kallista ja tehotonta jos verrataan varastovaunujen aktivointiin ja modernisointiin. Pidemmällä aikavälillä tuo lienee tavoitteena, koska varastot hupenevat.
Yleisesti ottaen T-80 perheen vaunujen varaosien saatavuus varastovaunuja kannibalisoimalla lienee hyvällä tolalla koska niiden osille ei ole ulkomailla suuria markkinoita. Täten se mitä varastoissa on ollut, on kaikki saatavilla omaan tarpeeseen.
Jos uskotaan venäläisen Altyn73 kahden artikkelin numeroita, niin T-80 vaunut, tarkemmin ottaen T-80BV ja T-80U muodostivat noin kolmasosan ryssän aktiivijoukkojen panssarivaunuista vuonna 2011 ja arvatenkin myös ennen sitä:
JOS ne olivat yhtä merkittävässä roolissa Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, niin puhutaan aikavälistä 1992-2011.
Altyn73 artikkelien perusteella niiden osuus kutistui selvästi aikavälillä 2013-2018 mutta kääntyi sen jälkeen kasvuun. Samoin paitsi osuus niin todellinen T-80 vaunujen määrä laski hetkellisesti ko. aikavälillä mutta kasvoi sen jälkeen miltei vuoden 2011 lukuihin.
HUOM: tuon taulukon dataa ei pidä ottaa ehdottomana totuutena vaan lähinnä suuntaa-antavana. En ole esimerkiksi ihan varma, oliko vuonna 2011 sittenkin käytössä 186 kpl T-80U ja T-80UE-1 vaunuja. JOS oli, niin silloin numerot muuttuvat hieman:
Minä olen ehkä taipuvainen uskomaan tähän jälkimmäiseen ELI ryssän aktiivjoukoilla olisi ollut noin 1 600 kpl panssarivaunuja käytössään aina vuoden 2014-2015 tienoille asti. He tekivät toki kokoajan kaluston modernisointia ja uudistamista: T-90A vaunuja tuli käyttöön vuoteen 2011 asti ja sen jälkeen 2012-2013 alkaen T-72B3.
Merkittävä aktiivijoukkojen määrän kasvu lienee kuitenkin tapahtunut vasta 2014-2015 jälkeen, kuten Altyn73 artikkelien numeroista käy ilmi.
HUOM: en laske T-72BA vaunuja modernisoinniksi vaikka kyseessä onkin T-72A / T-72B vaunun muutos T-72B obr 1989 tasolle + ripaus kulloinkin käytössä olevaa T-90 obr 1992 tai T-90S / T-90A vaunujen teknologiaa (moottori, voimalinja, telaketjut yms.). Kyseessä on siis paremman suorituskyvyn vaunu, mutta erityisesti puuttuva lämpötähtäin jättää sen minun kirjoissa ei-modernisoitujen kategoriaan. En myöskään huomio T-80UE-1 vaunuja, koska niiden todellinen määrä on tuntematon ja lienee ainakin 10 kpl, ehkä hieman enemmän, mutta kokonaisuuden kannalta liian pieni määrä jotta kannattaisi lähteä arvailemaan.
-
Kuitenkin jo pelkästään se tosiasia että T-80U ja T-80BV ovat olleet aktiivijoukkojen käytössä Neuvostoliiton hajoamisesta lähtien, kertoo siitä että niiden peruskorjauksen ja varaosien saannin on täytynyt olla hanskassa. Mikä määrä tästä on nojannut varastovaunujen kannibalisointiin ja mikä määrä uustuotantoon, sitä on vaikea sanoa.
Näyttää selvältä että sitä mukaa kun ryssä kasvatti aktiivijoukkojensa panssarivaunujen määrää (eli muodosti uusia panssarivaunupataljoonia), heidän teollisuutensa ei kyennyt tuottamaan modernisoitua kalustoa samassa tahdissa. Tämä siis pakotti osan uusista joukoista ottamaan käyttöönsä T-80BV, T-72B, T-72AV ja jopa T-72A mallien panssarivaunuja - eikä puhuta mistään pienestä osasta kokonaisuutta: Altyn73 artikkelien datan perusteella noin 50% aktiivijoukoista oli varustettu "ei-uusilla tai ei-modernisoiduilla" panssarivaunuilla vuonna 2021.
HUOM: nämäkin T-80BV, T-72B, T-72AV ja jopa T-72A vaunut ovat silti suurella todennäköisyydellä käyneet peruskorjauksessa tai edes "aktivoitu varastoista" eli vaikka niitä ei ole modernisoitu, ne ovat kulkeneet heidän teollisuutensa / BTRZ yksikköjen kautta. Tämä kertoo jotain niiden rauhanajan kapasiteetista.
T-80UD on se vaikea vaunutyyppi, jota ryssällä pitäisi olla useita satoja, ehkä jopa reilut 600 kpl varastotukikohdissaan, mutta heillä ei ole siihen sopivaa diesel-moottoria. Näitäkin on nähty junan päällä eli matkalla jonnekin, tosin siitä on useita kuukausia aikaa. Kenties olivat silloin matkalla Omsktransmashiin ja heidän on tarkoitus sovittaa niihin joko T-72 / T-90 vaunujen diesel-moottori tai sitten muiden T-80 perheen vaunujen tavoin kaasuturbiinimoottori? Toistaiseksi ei ole nähty näitä vaunuja Ukrainassa joten sodan ensimmäiset 26 kuukautta eivät ole riittäneet ko. vaunujen aktivointiin ja/tai modernisointiin.
Fakta on myös se että ennen Ukrainaan hyökkäämistä T-80BVM modernisointiprojekti oli useita vuosia myöhässä aikataulusta ja modernisoitujen vaunujen määrä oli pieni. Jokin sitä hidasti, selvästi, ja yksi hyvin mahdollinen selittävä tekijä on kaasuturbiinimoottorien ja niiden vaihdelaatikkojen saatavuus.