Ukrainan konflikti/sota

Juu, esim Karjalan takaisin ottaminen meille olisi kansantaloudellinen itsemurha. Hiljenevää maaseutua meillä on ihan omasta takaa tarpeeksi, puhumattakaan siitä että Karjalassa korjausvelka on enimmäkseen länsimäisellä tasolla ajateltuna +80v kasvanut korkoa kun tietää minkä näköistä siellä infra on.
Ihmettelen tuota kansantaloudellista itsemurhaa, jos noi alueet saataisiin takaisin, niin ei niitä vuodessa kahdessa tarvii saada samalle tasolle kuin muusuomi. Vaan vähitellen, ensin estetään alueem lisä kurjistuminen, jolloin se alkaa vähitellen tuottamaan ja niillä varoilla aletaan kehittämään. Luulisi EU:lta saatava jonkin verran rahaa alueen kehittämiseen. Toinen asia on sitte alueella oleva venäläinen asujamisto mitä sen kanssa tehtäisiin? Varmaan olisivat ryntäämässä suomen puolelle parempaa elämää etsimään, se toisi kyllä suuria ongelmia jos he eivät siirtyisi rajan itä puolelle, heille ei kyllä pidä mitään eri vapauksia luvata, opi suomenkieli ja tavat tai maasta pois..
 
Trumpin taustajoukkojen rauhansuunnittelua:

Ei helvattu, toi ukko on kyllä ihan kävelevä katastrofi. Tosin tuo on vaalitekniikkaa myös.

Tuo ehdotettu suunnitelma on kaikkein huonoin mahdollinen Ukrainan näkökulmasta.

USA ja koko länsi on todella huonoja neuvottelijoita. Ja epäonnistuminen noissa, venäjä saisi "voittonsa", aiheuttaisi todella vahingollisen ketjurektion lännessä ja niiden liittolaisissa.
 
Viimeksi muokattu:
Operatiiviset tiedot 25.6.2024 klo 10.00 koskien Venäjän hyökkäystä. (1/2)

Kunnia Ukrainalle!

Kahdeksasataaviisikymmentäkolmatta päivää Venäjän federaation laajamittainen aseellinen hyökkäys Ukrainaa vastaan.

Viimeisen päivän aikana tapahtui 170 taistelua.

Yksityiskohtaisten tietojen mukaan vihollinen käynnisti viimeisen vuorokauden aikana yhteensä kolme ohjusiskua joukkojemme ja asuttujen alueiden asentoja vastaan kuudella ohjuksella, 63 ilmaiskua (erityisesti pudotti 90 ilmatorjuntaohjusta). noin 4 000 hyökkäystä, joista 107 oli rakettijärjestelmien salvatulosta, ja yli 1 300 kamikaze-lennokkien iskua.

Viimeisen 24 tunnin aikana Ukrainan puolustusvoimien ilmavoimat ja ohjusjoukot ja tykistö osuivat kolmeen henkilöstön keskittymispaikkaan, yhteen ilmatorjuntaohjusten keskittymisalueeseen ja kahteen vihollisen ammusvarastoon.

Viime päivänä venäläisten miehittäjien kokonaistappiot olivat 1 180 ihmistä. Neljä vihollisen panssarivaunua, 18 panssaroitua taisteluajoneuvoa, 35 tykistöjärjestelmää, 31 BpLA OTR:ää, risteilyohjus, 58 ajoneuvoa ja kuusi erikoisvarustusyksikköä tuhoutuivat.

Operatiiviset tiedot 25.6.2024 klo 10.00 koskien Venäjän hyökkäystä. (2/2)

Tämän päivän alusta lähtien on tapahtunut jo 48 taistelua. Hyökkääjät suorittivat neljä ilmaiskua yhdeksällä ilmatorjuntaohjuksella, pommittivat joukkojemme paikkoja ja asuttuja alueita yli 550 kertaa.

Harkovan suuntaan jatkuu kaksi yhteenotosta Vovchanskin alueella. Tilanne on hallinnassa.
Yksityiskohtaisten tietojen mukaan venäläisten joukkojen menetykset kuluneen vuorokauden aikana tähän suuntaan olivat: 93 kuollutta ja haavoittunutta, panssaroitu taisteluajoneuvo, neljä tykistöjärjestelmää ja seitsemän ajoneuvoa tuhoutuivat.

Päivän alusta lähtien Stepova Novoselivkan, Pishchanyn ja Stelmakhivkan alueilla on tehty jo kuusi vihollisen hyökkäystä Kupian suuntaan. Puolustajamme torjuivat kolme miehittäjien etenemisyritystä, ja sama määrä on edelleen käynnissä. Asemien menettäminen ei ole sallittua.

Lymanin suunnassa ukrainalaiset sotilaat torjuivat viisi vihollisen hyökkäystä Kopanykin ja Makiivkan lähellä. Toinen tappelu jatkuu.

Kolme venäläisten hyökkääjien hyökkäystä Belogorivkan ja Vyimkan lähellä ei onnistunut Siverskin suuntaan. Kireä tilanne on Verhnokamjanskin alueella, jossa on meneillään neljä taistelua. Puolustusvoimat hallitsevat tilannetta.

Kramatorskin suunnassa Ukrainan armeija torjui onnistuneesti vihollisen hyökkäyksen lähellä Andriivkaa. Miehittäjät jatkavat yrityksiään syrjäyttää puolustajamme paikoistaan Chasovoy Yarin ja Ivanovon alueilla, joissa on parhaillaan käynnissä seitsemän taistelua.

Hyökkääjä yrittää päästä lähemmäksi Toretskia. Tänään Puolustusvoimien yksiköt ovat jo onnistuneesti torjuneet yhden vihollisen hyökkäyksen, samalla kun sotilaamme hillitsevät toista vihollisen hyökkäystä tähän suuntaan.

Pokrovskin suunnassa ukrainalaiset puolustajat ryhtyvät toimenpiteisiin estääkseen venäläisten joukkojen etenemisen syvälle alueellemme. Tänään on tapahtunut jo 13 taistelua. Vihollinen yrittää murtautua Ocheretinin alueelta Jevhenivkan, Novooleksandrivkan ja Vozdvizhenkan suuntaan. Puolustajamme torjuivat kahdeksan vihollisen hyökkäystä, viisi muuta jatkuu. Tilanne on Ukrainan puolustusvoimien hallinnassa.
Yksityiskohtaisten tietojen mukaan venäläisten joukkojen menetykset tähän suuntaan viime päivänä olivat 210 kuolleita ja haavoittuneita miehittäjiä, kranaatinheitin ja kaksi autoa tuhoutuivat.

Kurakhivin suunnassa venäläisten hyökkääjien hyökkäys Georgiivkan lähellä päättyi epäonnistumiseen.
Yksityiskohtaisten tietojen mukaan vihollisen panssarivaunu ja kaksi autoa tuhoutuivat tähän suuntaan kuluneen vihollisen tappiopäivän aikana.

Myös kaksi vihollisen hyökkäystä, lähellä Kostjantynivkaa ja Urozhania, epäonnistuivat Vremivskin suunnassa.

Orihivin suunnassa miehitysjoukkojen hyökkäys Robotynyn alueella epäonnistui.

Muissa suunnissa tilanne ei ole kokenut merkittäviä muutoksia.

Ukrainan puolustusvoimat ryhtyvät kaikkiin tarvittaviin toimiin estääkseen vihollisen hyökkäyksen, käyttääkseen sen taistelupotentiaalin loppuun ja vakauttaakseen tilanteen.

Me voitamme yhtenäisyydessä! Kunnia Ukrainalle!


 
Trumpin taustajoukkojen rauhansuunnittelua:
Hyvä hyi, mikä suunnitelma.

Onneksi seuraavan presidenttikauden alkuun USA:ssa on vielä n. 7 kuukautta, mikä tarkoittaa ryssille raskaita kalustotappioita koko loppuvuoden ajan.
 
Ihmettelen tuota kansantaloudellista itsemurhaa, jos noi alueet saataisiin takaisin, niin ei niitä vuodessa kahdessa tarvii saada samalle tasolle kuin muusuomi. Vaan vähitellen, ensin estetään alueem lisä kurjistuminen, jolloin se alkaa vähitellen tuottamaan ja niillä varoilla aletaan kehittämään. Luulisi EU:lta saatava jonkin verran rahaa alueen kehittämiseen. Toinen asia on sitte alueella oleva venäläinen asujamisto mitä sen kanssa tehtäisiin? Varmaan olisivat ryntäämässä suomen puolelle parempaa elämää etsimään, se toisi kyllä suuria ongelmia jos he eivät siirtyisi rajan itä puolelle, heille ei kyllä pidä mitään eri vapauksia luvata, opi suomenkieli ja tavat tai maasta pois..
Omalta osaltani lopetan tämän OT:n tähän viestiin vaikka aihe liippaakin Ukrainaa vahvasti siinä että sodan jälkeen infrastruktuurin korjausrakentaminen vie kansantaloudellisesti resurssit vuosikymmeniksi.

Siksi se on kansantaloudellinen itsemurha kun meillä ei tällä hetkelläkään riitä pelimerkit nykyisellä bruttokansantuotteellamme tähän tasoon mihin olemme yhteiskunnan palveluina tottuneet, ottamalla uusia aluieta pienemmällä tuottavuudelle nostettavaksi meidän tasolle ei vaan talousmatematiikka anna myöten. Tällä nykyiselläkin väen tasolla nykypinta-alalla maa autioituu kovaa vauhtia ja meillä alkaa moni pikkukaupunki lähinnä asuttamaan villieläimiä kun suurista ikäluokista aika jättää, nyt jo pienissä kaupungeissa asujaimmisto on kovin eläkevoittoista ja kun syntyvyys on mitä on, ei tuo epäsuhta korjaannu vaan kasvaa. Sikäli on turha haikailla mökkitontteja vanhasta Karjalasta kun nykyisestä Karjalastakin saa huonokuntoisen talon/mökin rempattavaksi itselleen tänäpäivänä jo aivan naurettavan halvalla käytännössä kaikkialta muualta kuin Lappeenrannan tai Joensuun taajamasta. Tuo esimerkki kuvastaa hyvin sen miksi me emme tosiaankaan tarvitse lisää valtakuntaa katettavaksi nykyisellä väestön kasvukäyrällä.

Ja tähän loppuu OT omasta puolesta, takaisin Ukrainan aroille joissa jälleenrakennusvelka tulee olemaan tulevat vuosikymmenet kolossaalinen.
 
Juu, esim Karjalan takaisin ottaminen meille olisi kansantaloudellinen itsemurha. Hiljenevää maaseutua meillä on ihan omasta takaa tarpeeksi, puhumattakaan siitä että Karjalassa korjausvelka on enimmäkseen länsimäisellä tasolla ajateltuna +80v kasvanut korkoa kun tietää minkä näköistä siellä infra on.
Saattaa siellä olla ihan asialliset luonnonvarat.
 
Saattaa siellä olla ihan asialliset luonnonvarat.
Saattaa on vähän heikko peruste makrotaloudessa yhteiskunnallisiin suuriin muutoksiin. On totta että saattaa, mutta se ei ole synonyymi sille että on.
 
Omalta osaltani lopetan tämän OT:n tähän viestiin vaikka aihe liippaakin Ukrainaa vahvasti siinä että sodan jälkeen infrastruktuurin korjausrakentaminen vie kansantaloudellisesti resurssit vuosikymmeniksi.

Siksi se on kansantaloudellinen itsemurha kun meillä ei tällä hetkelläkään riitä pelimerkit nykyisellä bruttokansantuotteellamme tähän tasoon mihin olemme yhteiskunnan palveluina tottuneet, ottamalla uusia aluieta pienemmällä tuottavuudelle nostettavaksi meidän tasolle ei vaan talousmatematiikka anna myöten. Tällä nykyiselläkin väen tasolla nykypinta-alalla maa autioituu kovaa vauhtia ja meillä alkaa moni pikkukaupunki lähinnä asuttamaan villieläimiä kun suurista ikäluokista aika jättää, nyt jo pienissä kaupungeissa asujaimmisto on kovin eläkevoittoista ja kun syntyvyys on mitä on, ei tuo epäsuhta korjaannu vaan kasvaa. Sikäli on turha haikailla mökkitontteja vanhasta Karjalasta kun nykyisestä Karjalastakin saa huonokuntoisen talon/mökin rempattavaksi itselleen tänäpäivänä jo aivan naurettavan halvalla käytännössä kaikkialta muualta kuin Lappeenrannan tai Joensuun taajamasta. Tuo esimerkki kuvastaa hyvin sen miksi me emme tosiaankaan tarvitse lisää valtakuntaa katettavaksi nykyisellä väestön kasvukäyrällä.

Ja tähän loppuu OT omasta puolesta, takaisin Ukrainan aroille joissa jälleenrakennusvelka tulee olemaan tulevat vuosikymmenet kolossaalinen.
Minun näkemys taas on toinen. Valtiolla ei pelimerkkejä ole, joten niitä ei käytetä. Nykyään se "ennallistaminen" on kovin muodikasta... Ennallistetaan luovutetut alueet takas luonnontilaan, jos ei kukaan halua rahalla niitä korjata... Jos minä esmes haluan muuttaa takas Viipuriin mummon asuntoon, niin laitan sen ite kuntoon tai annan olla vaikka pulujen pesimäpaikkana... Kunhan se meiltä rosvottu alue on meille palautettu, tehdään sille mitä tehdään, tai ollaan tekemättä mitään. Epäilen kyllä, että esmes Viipuriinkin löytyisi rahotusta jonkun viemäriverkon ja sähkö/vesihuollon laittamiseen, ilman että sinne haluavat itse kaiken maksaisivat... Joku kesäkahvila menestyisi hyvin Monrepoossa ja vois järjestää tutustumisretkiä otsikolla "Tämmöstä täällä on ryssän jäljiltä" ;) ... Jos ei kukaan palautetuille alueille halua rahaa satsata, niin jätetään tyhjilleen puskurivyöhykkeeksi... Alkutilanne minun päässäni on siis se, että luovutetut alueet palautetaan ilman asukkaita, niin kun ne pakkoluovutettiinkin... ryssät vaati -44 rauhanteossa vuoden -40 rajoja... Mutta siinäkin on yksi suuri vääryys. Talvisodan loppuessa esmes Viipurin kantakaupunki oli suomalaisten hallussa, kaupungin itäiset osat oli ryssillä, mutta raja siirrettiin kynällä sinne missä se nytkin on, vaikka ryssät ei sotatoimin ollut lähelläkään nykyistä rajaa... noh, tämä tästä...
 
Viimeksi muokattu:
Trumpin taustajoukkojen rauhansuunnittelua:
Järjetöntä, ellei tuolla ole tarkoitus usuttaa Venäjää kuluttamaan joukkojaan ja kalustoaan nykyistä rohkeammin. Venäjähän väistämättä ajautuu lopulta kulutussodan takia tappioon tässä, ainakin ellei Kiina lähde tukemaan koko tuotannollaan Venäjää.

Sotilaallisessa mielessä joku sen täyttää sitten, joko sisäisesti siten että entiset sntl:t mellastavat , tai jokin ulkoinen , mutta mikä/kuka? "Sitä tunkiota ei kukaan vapaaehtoisesti ota".
( Aikoinaan kun vakavammin joku ehdotti "laulumaiden " takaisinsaantia" , oli arvioitu työmäärä modernisointiin giganttinen.)
Juu, esim Karjalan takaisin ottaminen meille olisi kansantaloudellinen itsemurha. Hiljenevää maaseutua meillä on ihan omasta takaa tarpeeksi, puhumattakaan siitä että Karjalassa korjausvelka on enimmäkseen länsimäisellä tasolla ajateltuna +80v kasvanut korkoa kun tietää minkä näköistä siellä infra on.
Se ennallistamisasetus, ennallistamisasetus!
Sen metsäteollisuuteen sattuvista velvoitteista saataisiin iso osa täytettyä suojelemalla palautetun Karjalan metsät ja suot, joiden suojelun kustannukset nyt nykyisen Suomen alueella toteutettaessa ovat 13-19 miljardia 2050 mennessä. Se on hyvinkin enemmän kuin luovutetun Karjalan alueen infran korjausvelka, erityisesti kun huomioi sen, että siellähän ei ole mitään nykyaikaista julkispalvelujen verkostoa ikinä ollutkaan, eikä siten tarvettakaan kalliimpien kunnallispalvelujen perustamiselle joka pitäjän kirkonkylään. Päällystetty tieverkkokin on hyvin rajattua. Yksityisrakennusten kunnostaminen/jälleenrakentaminen sen sijaan lankeaisi tietysti yksityisille, paitsi ehkä neukkuhökkeleiden purkamista jouduttaisiin tekemään julkisella rahalla.

Toinen asia on sitte alueella oleva venäläinen asujamisto mitä sen kanssa tehtäisiin? Varmaan olisivat ryntäämässä suomen puolelle parempaa elämää etsimään, se toisi kyllä suuria ongelmia jos he eivät siirtyisi rajan itä puolelle, heille ei kyllä pidä mitään eri vapauksia luvata, opi suomenkieli ja tavat tai maasta pois..
Tämähän se suurin ongelma yhäkin olisi, ei mikään infran kunto tai kunnottomuus, vaan mitä tehdä venäläisille koloniaaleille.
Jos rauhansopimuksen pystyisi sanelemaan, niin järkevintä olisi tietysti '40/'44 kääntäminen, eli lähteköön kälppimään muualle ja alue tyhjänä Suomelle kuten se tyhjänä luovutettiinkin, joka myös ratkaisisi samalla sen omistusoikeusongelman, joka myös luovutettujen alueiden palauttamisesta tulisi. Niitä luovutettuja alueita kun ei ikinä Suomen juridiikan silmissä ole luovutettu kenellekään yksityishenkilölle, ja vahvin vaatimus kiinteistöihin on suomalaisesta näkökulmasta niiden sotaa edeltäneiden omistajien ensisijaisilla perillisillä.

Venäjälle on nyt kehittymässä vakava työvoimapula, joten voi ollakin, että Venäjä ihan halukkaasti olisi omansa sijoittamassa muualle, kuin luovuttamassa heitä Suomen asukkaiksi. Ja tietysti se osa heistä, jotka ovat Venäjän valtion elinten, erityisesti turvallisuuselinten, palveluksessa, olisivat luonnollisesti siirtymässä joka tapauksessa perheineen pois, eli ainakin n. 50 000 siitä n. 350 000:a, joka tuolla asustaa (mm. Petsamon koko väestö taitaa olla näitä).

Taitaisi se Karjalan-tasavalta olla parempi vaihtoehto?
Karjalan tasavalta on pääosin vanhaan Itä-Karjalaan perustuva alue hieman reunoiltaan nyrhittynä (mm. Kantalahti ja Syvärin länsiranta on otettu pois), joka Itä-Karjalan lisäksi hallinnoi vain niitä osia Karjalasta, jotka eivät kuuluneet Karjalankannakseen (jonka alueet taas kuuluvat Leningradin alueeseen). Mutta se on >90% isovenäläinen nykyään, niin paluu Moskovan yhteyteen koittaisi ennemmin tai myöhemmin, ellei sinne jostain syystä saataisi karjalaisvaltaa.

Suomella on sikäli perusteltuja intressejä ainakin Viipurin suhteen, että Saimaan kanavan täysi hallinta olisi melko tarpeellista Itä-Suomen elinkeinoelämälle. Tällaisten ambitioiden torppaamiseksihan Venäjä rakensi Nord Stream 1:n kulkemaan Viipurin länsipuolelta ja kompressoriaseman ja LNG-terminaalin Säkkijärvelle, jotta Venäjä voisi tarvittaessa vedota taloudellisiin intresseihinsä tuon alueen Suomelle palauttamisen estämiseksi (minkä takia Nord Stream 1:n reitti olisi ilman muuta pitänyt vaatia kulkevaksi Viipurin itäpuolelta).
 
( Aikoinaan kun vakavammin joku ehdotti "laulumaiden " takaisinsaantia" , oli arvioitu työmäärä modernisointiin giganttinen.)
Laulumaat voi vaikka museoida/luonnonsuojelualueeksi jos kadunnimet vaihtuu latinalaisiin kirjaimiin jos Uralin pihlaja kukkii raja-aseman portin pielessä. :unsure:
 

Zelenskyin kommentti
🇺🇦 Volodymyr Zelenskyi announced in his address about the change of the commander of the United Forces of the Armed Forces of Ukraine Yuriy Sodol to Brigadier General Andriy Hnatov

💢 Recently, there have been a lot of discussions around Sodol with one message - to dismiss him from his post and not allow him to join the army at all. The loudest accusations against the general were the incompetent losses of people under his command. The address of the Chief of Staff of the 12th BrSP "Azov" Bohdan Krotevych, which gained a lot of publicity, was indicative. It is no longer a secret for anyone that it was about Yuriy Sodol.

❓ What will be the further fate of Yuriy Sodol is unknown, but it will be best if his future time turns into an investigation of his activities and prosecution. We are sure that many fighters have something to say about this person.

️ ️ Unfortunately, Yuriy Sodol still remains the head of the command of the Khortytsya Special Operations Command.

👤 In his place, the President appointed Brigadier General Andriy Hnatov, who headed the 36th Marine Brigade from 2018 to 2021. In 2022, he was the deputy commander of the troops of OK "South", was one of the leaders of the defense of Mykolaiv and the liberation of the Kherson region. In the spring of 2023, he commanded the defense of the city of Bakhmut.

 
Järjetöntä, ellei tuolla ole tarkoitus usuttaa Venäjää kuluttamaan joukkojaan ja kalustoaan nykyistä rohkeammin. Venäjähän väistämättä ajautuu lopulta kulutussodan takia tappioon tässä, ainakin ellei Kiina lähde tukemaan koko tuotannollaan Venäjää.

Olisi sääli luovuttaa venäjälle koko Ukrainan rannikkoseutu + Krimi + Ukrainan itäosat. Noilla seuduilla ja merialueilla on huomattavia luonnonvaroja. Lisäksi tuo jättäisi Ukrainan torsoksi. Tuohon tuon "suunnitelman" toteuttaminen johtaisi.

Pisteenä iin pälle, vanha johto jäisi venäjälle epävakauttamaan kaikkien elämää ympäri pallon.
 
Järjetöntä, ellei tuolla ole tarkoitus usuttaa Venäjää kuluttamaan joukkojaan ja kalustoaan nykyistä rohkeammin. Venäjähän väistämättä ajautuu lopulta kulutussodan takia tappioon tässä, ainakin ellei Kiina lähde tukemaan koko tuotannollaan Venäjää.



Se ennallistamisasetus, ennallistamisasetus!
Sen metsäteollisuuteen sattuvista velvoitteista saataisiin iso osa täytettyä suojelemalla palautetun Karjalan metsät ja suot, joiden suojelun kustannukset nyt nykyisen Suomen alueella toteutettaessa ovat 13-19 miljardia 2050 mennessä. Se on hyvinkin enemmän kuin luovutetun Karjalan alueen infran korjausvelka, erityisesti kun huomioi sen, että siellähän ei ole mitään nykyaikaista julkispalvelujen verkostoa ikinä ollutkaan, eikä siten tarvettakaan kalliimpien kunnallispalvelujen perustamiselle joka pitäjän kirkonkylään. Päällystetty tieverkkokin on hyvin rajattua. Yksityisrakennusten kunnostaminen/jälleenrakentaminen sen sijaan lankeaisi tietysti yksityisille, paitsi ehkä neukkuhökkeleiden purkamista jouduttaisiin tekemään julkisella rahalla.


Tämähän se suurin ongelma yhäkin olisi, ei mikään infran kunto tai kunnottomuus, vaan mitä tehdä venäläisille koloniaaleille.
Jos rauhansopimuksen pystyisi sanelemaan, niin järkevintä olisi tietysti '40/'44 kääntäminen, eli lähteköön kälppimään muualle ja alue tyhjänä Suomelle kuten se tyhjänä luovutettiinkin, joka myös ratkaisisi samalla sen omistusoikeusongelman, joka myös luovutettujen alueiden palauttamisesta tulisi. Niitä luovutettuja alueita kun ei ikinä Suomen juridiikan silmissä ole luovutettu kenellekään yksityishenkilölle, ja vahvin vaatimus kiinteistöihin on suomalaisesta näkökulmasta niiden sotaa edeltäneiden omistajien ensisijaisilla perillisillä.

Venäjälle on nyt kehittymässä vakava työvoimapula, joten voi ollakin, että Venäjä ihan halukkaasti olisi omansa sijoittamassa muualle, kuin luovuttamassa heitä Suomen asukkaiksi. Ja tietysti se osa heistä, jotka ovat Venäjän valtion elinten, erityisesti turvallisuuselinten, palveluksessa, olisivat luonnollisesti siirtymässä joka tapauksessa perheineen pois, eli ainakin n. 50 000 siitä n. 350 000:a, joka tuolla asustaa (mm. Petsamon koko väestö taitaa olla näitä).


Karjalan tasavalta on pääosin vanhaan Itä-Karjalaan perustuva alue hieman reunoiltaan nyrhittynä (mm. Kantalahti ja Syvärin länsiranta on otettu pois), joka Itä-Karjalan lisäksi hallinnoi vain niitä osia Karjalasta, jotka eivät kuuluneet Karjalankannakseen (jonka alueet taas kuuluvat Leningradin alueeseen). Mutta se on >90% isovenäläinen nykyään, niin paluu Moskovan yhteyteen koittaisi ennemmin tai myöhemmin, ellei sinne jostain syystä saataisi karjalaisvaltaa.

Suomella on sikäli perusteltuja intressejä ainakin Viipurin suhteen, että Saimaan kanavan täysi hallinta olisi melko tarpeellista Itä-Suomen elinkeinoelämälle. Tällaisten ambitioiden torppaamiseksihan Venäjä rakensi Nord Stream 1:n kulkemaan Viipurin länsipuolelta ja kompressoriaseman ja LNG-terminaalin Säkkijärvelle, jotta Venäjä voisi tarvittaessa vedota taloudellisiin intresseihinsä tuon alueen Suomelle palauttamisen estämiseksi (minkä takia Nord Stream 1:n reitti olisi ilman muuta pitänyt vaatia kulkevaksi Viipurin itäpuolelta).
Tosiaan liittyhän tämä Ukrainan sotaan, sosialistisia dilemmoja molemmat. Jokainen tyhjiö, olkoon sotilaallinen tai taloudellinen täyttyy ajan kanssa. Sosialistin näkökulmasta suurimmat ongelmat syntyy toimeentulotuen maksamisesta isovenäläiselle veljelle ja valtion "uusien" maiden yksityistäminen.
 
Back
Top