Ukrainan konflikti/sota

Onkohan missään nähtävillä, kuinka paljon jalostuskapasiteettia on alhaalla? Tuosta on pitkä tie että vastassa on polttoainepula.
  • Ensin loppuu vienti - lieneekin jo loppunut ja olikos jo ihan kielletykin vienti.
  • Sitten voi käyttää varastoja, joita niitäkin lienee myös öljyä tuottavassa maassa. Suomessahan pitäisi olla kai ~vuoden varastot.
  • Sotiminen suoraan ei paljonkaan koko rysylandian tasolla polttoainetta tarvitse.
Jos joltakin alueelta saa kovasti jalostuskapasiteettia pois, kuljettaminen voisi muodostua ongelmaksi, koska semmoista kalustoa tuskin kovin kauheasti on ylimääräistä. Ravintoketjun rakenne lienee niin, että raakaöljy kulkee putkistoja pitkin mutta valmiit tuotteet kuljetetaan junilla ja autoilla.
Venäjällä on varsin pienet polttoainevatastot ja niitäkin Ukraina on tuhonnut hyvin.

Postauksessasi yksi asia on väärin: sotiminen jos mikä vaatii polttoainetta! Wehrmachtin vauhti hiipui polttoainepulaan ja sama on myös käynyt ryssille. Kuljetustarve on (olisi) aivan järkyttävä, joka ainoa asia pitää kuljettaa lähimmältä rautatieasemalta rintamalle kuorma-autoilla! Ryssät kaivoivat jo vuosi sitten varastosta vanhat Uralit, kulutus 100 l bensaa per 100 km!!!
 
Hmm ? Rintamalla on ehkä max miljoona ukkoa. Ajoneuvoja paljon vähemmän, luultavasti lukumääräisesti saman verran joskin kevyempiä seisoo kotirintamalla. Lentokoneillakaan siellä ei kauheasti lennellä. Jos 5000 tuhannella tankilla polttaisi 500 kg päivässä se tekisi vajaat miljoona tonnia vuodessa eli yhden pienimmän mahdollisen jalostamon verran. Tankillista päivässä noissa tuskin koskaan onnistutaan polttamaan.

Saksan polttoainepula taisi olla niin totaalinen, että polttoaineita ei riittänyt kunnolla edes taisteluvälineisiin ja ei lainkaan siviilipuolelle.
 
Hmm ? Rintamalla on ehkä max miljoona ukkoa. Ajoneuvoja paljon vähemmän, luultavasti lukumääräisesti saman verran joskin kevyempiä seisoo kotirintamalla. Lentokoneillakaan siellä ei kauheasti lennellä. Jos 5000 tuhannella tankilla polttaisi 500 kg päivässä se tekisi vajaat miljoona tonnia vuodessa eli yhden pienimmän mahdollisen jalostamon verran. Tankillista päivässä noissa tuskin koskaan onnistutaan polttamaan.

Saksan polttoainepula taisi olla niin totaalinen, että polttoaineita ei riittänyt kunnolla edes taisteluvälineisiin ja ei lainkaan siviilipuolelle.
Shoigu möläytti sodan alkuvaiheessa, että päivittäin menee 15000 t polttoainetta ja muita tarvikkeita, joista jonkun toisen lähteen mukaan puolet olisi ollut polttoainetta eli 7500 t, tuolloin ryssiä oli Ukrainassa jotain 300-400 000, nyt lähemmäs tuplat, toki vähemmän mekanisoituja mutta huoltoa tehdään pidempiä matkoja, huonommalla kalustolla sekä suuremmalle porukalle.

Tankkien kulutusta ei vaikuta laskea. USA:n asevoimat ovat tehneet tutkimusta, että logistiikka kuluttaa muistaakseni yli 80 % kaikesta polttoaineesta, ei ne sotakoneet itsessään.

Tuo määrä siis tarkoittaa yhden keskikokoisen jalostamon kapasiteettia vuositasolla, mutta lähes pelkästään niiden päätuotteita bensiiniä, jet-a1 sekä dieseliä, jota ne tuottavat ehkä puolet volyymistaan. Karkeasti siis menee parin keskikokoisen tai yhden suuren jalostamon kapasiteetti pelkästään sotimiseen ilman, että Ukraina polttaa niitä varastoja.

Ei ryssä tuohon kaadu, mutta siihen se kaatuu mikäli sitä pitää alkaa tuomaan jostain Moskovan itäpuolelta, sitä ei logistiikkaa vedä ja siksi paikallisten jalostamojen polttaminen on hyvin hyvin merkittävä asia. Toinen akilleen kantapää on polttoaineen jakelu lähellä rintamaa, se on yskinyt jo kaksi vuotta ja heikkenee koko ajan joka kerta kun tankkiauto palaa tai rintaman läheisyydessä oleva varastoalue muuttuu liekkimereksi.

Editoitu kun löysin alkuperäisen lähteen niin luku tarkentui.

 
Viimeksi muokattu:
Venäjällä on varsin pienet polttoainevatastot ja niitäkin Ukraina on tuhonnut hyvin.

Postauksessasi yksi asia on väärin: sotiminen jos mikä vaatii polttoainetta! Wehrmachtin vauhti hiipui polttoainepulaan ja sama on myös käynyt ryssille. Kuljetustarve on (olisi) aivan järkyttävä, joka ainoa asia pitää kuljettaa lähimmältä rautatieasemalta rintamalle kuorma-autoilla! Ryssät kaivoivat jo vuosi sitten varastosta vanhat Uralit, kulutus 100 l bensaa per 100 km!!!
Rakuskan viittaukseen Suomen polttoainevarastoista: Ylen taannoisen jutun mukaan varmuusvarastoissa on yhteensä kuuden kuukauden polttoainevaranto. Viljan ja polttoaineiden varmuusvarastoja leikattiin liennytyksen huumassa.
"Yritysten ylläpitämät polttoaineen velvoitevarastot kattavat yhteensä noin kolmen kuukauden, koko Suomen normaalikulutusta vastaavan määrän polttoaineita.

Sen lisäksi Huoltovarmuuskeskuksella on omassa omistuksessaan polttoainevarmuusvarastoja. Myös niissä on noin kolmen kuukauden normaalikulutusta vastaava määrä polttoainetta. Poikkeusoloissa varmuusvarastot käytetään viimeiseksi, kriittisten toimintojen ylläpitämiseen."
Edit
Valtioneuvoston päätös huoltovarmuuden turvaamisesta (539/2008) määritteli: "Tuontiin perustuvan energian saantihäiriön varalta ja kansainvälisten sopimusvelvoitteiden täyttämiseksi pidetään varmuusvarastoissa tuontipolttoaineita siten, että käytössä on keskimäärin viiden kuukauden normaalikulutusta vastaavat tuontipolttoainevarastot. Varastojen mitoituksessa otetaan huomioon öljytuotteiden käyttö maakaasun varapolttoaineena. Tuontipolttoaineiden velvoitevarastoista enintään viidesosa voi sijaita Suomen ulkopuolella."
 
Viimeksi muokattu:
Shoigu möläytti sodan alkuvaiheessa, että päivittäin menee 15000 t polttoainetta ja muita tarvikkeita, joista jonkun toisen lähteen mukaan puolet olisi ollut polttoainetta eli 7500 t, tuolloin ryssiä oli Ukrainassa jotain 300-400 000, nyt lähemmäs tuplat, toki vähemmän mekanisoituja mutta huoltoa tehdään pidempiä matkoja, huonommalla kalustolla sekä suuremmalle porukalle.

Tankkien kulutusta ei vaikuta laskea. USA:n asevoimat ovat tehneet tutkimusta, että logistiikka kuluttaa muistaakseni yli 80 % kaikesta polttoaineesta, ei ne sotakoneet itsessään.

Tuo määrä siis tarkoittaa yhden keskikokoisen jalostamon kapasiteettia vuositasolla, mutta lähes pelkästään niiden päätuotteita bensiiniä, jet-a1 sekä dieseliä, jota ne tuottavat ehkä puolet volyymistaan. Karkeasti siis menee parin keskikokoisen tai yhden suuren jalostamon kapasiteetti pelkästään sotimiseen ilman, että Ukraina polttaa niitä varastoja.

Ei ryssä tuohon kaadu, mutta siihen se kaatuu mikäli sitä pitää alkaa tuomaan jostain Moskovan itäpuolelta, sitä ei logistiikkaa vedä ja siksi paikallisten jalostamojen polttaminen on hyvin hyvin merkittävä asia. Toinen akilleen kantapää on polttoaineen jakelu lähellä rintamaa, se on yskinyt jo kaksi vuotta ja heikkenee koko ajan joka kerta kun tankkiauto palaa tai rintaman läheisyydessä oleva varastoalue muuttuu liekkimereksi.

Editoitu kun löysin alkuperäisen lähteen niin luku tarkentui.

Tässä on venäjällä päällä myös sellainen ongelma, että tuo polttoainepula ei saa näkyä kansalla. Eli voi olla, että pumput pidetään käynnissä, vaikka sitten leikkaamalla armeijan polttoainetoimituksia. Se, että mobikeille ei saada ruokaa tai vettä rintamalla, niin sillä ei ole merkitystä. Mutta se, että ihmiset eivät nouse kadulle polttoaineen loppumisen takia, niin se on varmistettava.
 
Tässä on venäjällä päällä myös sellainen ongelma, että tuo polttoainepula ei saa näkyä kansalla. Eli voi olla, että pumput pidetään käynnissä, vaikka sitten leikkaamalla armeijan polttoainetoimituksia. Se, että mobikeille ei saada ruokaa tai vettä rintamalla, niin sillä ei ole merkitystä. Mutta se, että ihmiset eivät nouse kadulle polttoaineen loppumisen takia, niin se on varmistettava.
Mä nään pullonkaulan toisin... Polttoainetta kyllä olis, jalostuksesta en niin enää tiedä, mutta se kyrvähtää siihen ettei ole vehkeitä millä se löpö linjaan jaetaan....
 
Tässä on venäjällä päällä myös sellainen ongelma, että tuo polttoainepula ei saa näkyä kansalla. Eli voi olla, että pumput pidetään käynnissä, vaikka sitten leikkaamalla armeijan polttoainetoimituksia. Se, että mobikeille ei saada ruokaa tai vettä rintamalla, niin sillä ei ole merkitystä. Mutta se, että ihmiset eivät nouse kadulle polttoaineen loppumisen takia, niin se on varmistettava.

Mä nään pullonkaulan toisin... Polttoainetta kyllä olis, jalostuksesta en niin enää tiedä, mutta se kyrvähtää siihen ettei ole vehkeitä millä se löpö linjaan jaetaan....
Varmasti on nämä molemmat ongelmat päällä. Mukavaa, kun Venäjä sotkee itsensä askel askeleelta sellaiseen ongelmien vyyhtiin, ettei siitä enää ole ulospääsyä!

Nyt on mielenkiintoista seurata Venäjän sotalogistiikan romahdusta. Kuten muutamissa viesteissä on mainittu, ajoneuvokalustossa on nähty useampi ajoneuvosarja, jotka on kulutettu rintamalla loppuun. Mitä tapahtuu sitten, kun kuorma-autokalustoa ei kerta kaikkiaan riitä jollekin rintamalohkolle tai ne tuhotaan matkalle?
 
Kokoonp

Mikähän tuossa videolla on tuo järki? Voisin vielä jotenkin ehkä käsittää semmosen hieman jopa uhrauksellisen "Yks mopolla luomaan savua eteen, loput perästä", mutta ei oikeen tunnu siltä koko touhu.


Näyttää kauempaa hajonneelta ajoveuvolta / tankilta. Hämäystarkoituksessa toimii muutamia kertoja samalla lohkolla. Dronet seuraavat ja kuvaavat pyörää kun lähistöllä tapahtuu jotain mitä ei haluta kuvattavan.
 
Nokkosia täytyy syödä vajaa 10 kg (43 kcal/100 g) päivässä, jotta saadaan sotilaan kulutus täydennettyä. https://www.arktisetaromit.fi/fi/yrtit/luonnonyrtit/nokkonen/
Kyllä nokkoskeitto aina pinaattikeiton voittaa, jos on vaihtoehtoja... No meillä vaihettu toi keittopäivä pitsapäivään... Mitens siellä leninkraadin oblastissa?
ps. kysäsin siis ryssiltä, en miheikiltä, ettei tuu väärinkäsityksiä, kun niitä tuntuu paljon kommenteista tulevan....
 
Viimeksi muokattu:
Niillähän on kaasua, mihin ne sähköä kaipaa. On kaasuhellat, kaasujääkaapit ja kaasulämppärit keksittynä, kaasu tv on ehkä hankalanpi, tilatkoon kiinasta
Öljyradio löytyy:
1721658725147.webp

Tosin oheisessa kerrotaan moskovasta mutta todellisuus lienee että termogeneraattorit tehtiin tuolloin nykyisen Ukrainan alueella. Kuten kaikki muukin edistynyt tekniikka.

Ukrainalla riittää paukkuja ajaa ryssän alueita kivikauteen ja samaahan se ryssä tekee Ukrainalle. Ehkä se oleellisin asia on vain viedä sota rajusti ryssän arkeen niin alkaa pikkuhiljaa mielipide muuttua. Öljyteollisuuden tuho ja sähköverkon ajasajo yhdessä tekee juuri tuon: sotkee pysyvästi ryssän arjen. Opettelee sitten vain kulkemaan hevosella ja käyttämään öljylamppua.
 
Shoigu möläytti sodan alkuvaiheessa, että päivittäin menee 15000 t polttoainetta ja muita tarvikkeita, joista jonkun toisen lähteen mukaan puolet olisi ollut polttoainetta eli 7500 t, tuolloin ryssiä oli Ukrainassa jotain 300-400 000, nyt lähemmäs tuplat, toki vähemmän mekanisoituja mutta huoltoa tehdään pidempiä matkoja, huonommalla kalustolla sekä suuremmalle porukalle.
15 000 t/d = noin 5,5 Mt/a (364 d/a), josta siis jokin osa, ehkä suurinkin osa on juuri polttoaineita.
Porvoon jalostamon kapasiteetti siinä apropoo 10 Mt/a eli voisi päästä tuossa rysyjen listalla ehkä mahdollisesti 10 suurimman joukkoon. Nuo rysyjen jalostamot ovat maailmanmittapuun mukaan aika pieniä, osa ihan kääpiöluokkaa, mutta montahan noita on.

Rysyille tämänkin tilkan saaminen sinne rintamalle sitten on ilmeisesti jokin suuri ongelma. Muutama prosentti maan kulutuksesta. Amerikassa sama haihtuu tuuleen autoja tankattessa.
 
Varmasti on nämä molemmat ongelmat päällä. Mukavaa, kun Venäjä sotkee itsensä askel askeleelta sellaiseen ongelmien vyyhtiin, ettei siitä enää ole ulospääsyä!

Nyt on mielenkiintoista seurata Venäjän sotalogistiikan romahdusta. Kuten muutamissa viesteissä on mainittu, ajoneuvokalustossa on nähty useampi ajoneuvosarja, jotka on kulutettu rintamalla loppuun. Mitä tapahtuu sitten, kun kuorma-autokalustoa ei kerta kaikkiaan riitä jollekin rintamalohkolle tai ne tuhotaan matkalle?
https://www.reuters.com/business/en...-exports-ban-sept-oct-rbc-reports-2024-07-17/

Logistiikasta edelleen - pitäis sotia ja satoa kerätä loppukesällä ja etäisyydet on maassa pitkät joten ei edellenkään tule tuloja kun pitää ite bensat käyttää. Ilmeisesti ehdotus vielä ja laajuudesta ei ole tietoa. Lainasin Youtube Joe Blogs —> Reuters

MOSCOW, July 17 (Reuters) - Russia's energy ministry has proposed an extension of a gasoline exports ban into September and October, RBC daily reported on Wednesday citing a deputy minister's letter.
Russia initially partially banned gasoline exports for six months from March 1 until Aug. 31 to pre-empt fuel shortages and stem a rise in prices after a spate of Ukrainian drone attacks on refineries and technical outages.
The restrictions were suspended in May until June 30 and that suspension was then extended until the end of July.
 
Back
Top