Ukrainan konflikti/sota

Ryssän BTG etenivät hienosti kunnes tuli kunnolla tulta vastaan. Kun liike pysähtyi idea loppui samantien. Ei ollut aselajien yhteistyötä, ei kunnon ilmatukea. Tykistökin loisti poissaolollaan Kiovan porteilla.

Suomen liikkuva taistelutapa ja kyky suluttaa on omiaan pysäyttämään tuollaisen liikkeen ja sitten maailman hienoin taktinen epäsuora pääsee tekemään sitä mihin se on tarkoitettu. Maasto auttaa meitä tässä kaikessa. Ilmavoimien taktisessa ilmasta maahan vaikuttamisessa on ehkä viele tekemistä, tai sitten se ei vaan perusjermuille näy vaan on erikoisheppujen hommaa ja todellinen kyvykkyys massamaiseen paskomiseen pidetty suurelta yleisöltä piilossa.
Ilmavoimien ilmasta-maahan kyky tosiaan on erikoisjoukkojen hommaa. Siitä voinee päätellä, onko kyse taktisesta vai strategisesta tulenkäytöstä.
 
Ei ole mielestäni kovinkaan tarpeellista esim. tässä vaiheessa ns. yksityisille maille/kovin julkisesti, riittää että on viimeisen päälle suunnitelmat ja hiotut kuviot sopimusurakoitsijoiden kanssa olemassa ja koeponnistetaan väliajoin. Homma on nyky konekalustolla ja valmisosalinnoittella nopeudeltaan aivan eri planeetalta kuin 40-luvulla. Pääasia on se ettei sitä tarvi tehdä tulen alla, muuten se on sitä luokkaa kenttälapiolla itse rakenneltua/rakennuskantaan tukeutuvaa tasoa kuten itä-ukrainassa, hämmästyttävän hyvin sekin on kestänyt ryssän myllytystä :oops:

Suurin akilleen kantapää on se jos ei saada poliittista päätöstä aikaiseksi ennen varsinaisten sotatoimien syttymistä linnoittamisen/suluttamisen aloittamisesta erinäisistä syistä. Kuten todettua Ukrainassa kävi muun kuin itä-ukrainan osalta juuri näin ja itä-ukrainan tapauksessakin vain pakon sanelemana sitten jo tulen alla(n)
Suunnitelmat on kaiken a- ja o. Sitten on seuraava pahempi rasti, kaikki se materiaali jota tarvitaan, eli rautaa betonia jne,, pahimmassa tapauksessa varastoja ei saada täyteen kun esim. Merenkulku on poikki, pohjoinen on hidas reitti. Koneita kaiketi on, katuja jne, ei ehkä rakennella...
 
Pieni välihuomio linnoittamisesta. Kyllä ne ovat toimineet Georgian sodassakin.

 
Vnezapnoe niminen paikka Ukrainan hallintaan, tämä on Korenevon eteläpuolella MUTTA täältä menee myös suora tie Ukrainaan ja sama tie menee Korenevoon eli helpottanee Ukrainan joukkojen huoltoa tällä seudulla, kunhan koko tie on hallinnassa:

Removal of the Russian flag by Ukrainian military in Vnezapnoe, Kursk region

1723655263679.webp


-

Vnezapnoe sijainti kartalla, hieman korkeammalta nähtynä:

1723655431784.webp
 
Eiköhän se tämän ryssän tappionsietokykynäytöksen myötä ole huomattu esikunnissakin, että hieman pitää doktriinia päivittää. Aiemmin se oli käsittääkseni että "kulutetaan ja hidastetaan" kunnes hyökkääjän riittävät tappiot pakottavat lopettamaan hyökkäyksen. Nyt sitten on kulutettu jo 600k ukon verran eikä kovin nopeaa loppua näy.

Tämäkin kyllä osittain sivuaa sitä "USA:n teknohyökkäykseen varautumista" että oletetaan että nykyaikainen armeija ei poliittisesti kestä suuria määriä tappioita. Kyllä sitä itsekin vähän odotin että Venäjällä tulisi suurempia poliittisia mielenilmauksia siinä kohtaa kun ukkoja ei ala kuulua kotiin. Kuitenkin ilmeisesti kansan neuvostoliittolainen mentaliteetti ja reippaaksi viritetty väkivaltakoneisto edelleen yllättävän tehokkaasti tähän purevat.

Jos lähdetään jäykistämään puolustusta, niin hyvänä puolena linnoitettujen asemien tekeminen ei ihan mahdottomia kustanna ja korsujen elinkaarikustannukset ovat maltilliset, varsinkin kun osa voidaan työstää varusmies/reserviläisvoimin koulutuksen ohessa. Veikkaan että pioneeriaselaji saa kyllä jonkin verran lisämäärärahaa lähivuosille.
Ukrainan sota näyttäisi johtavan tilanteeseen, jossa ryssällä ei enää ole tappionsietokykyä. Parhaassa sotimisiässä olevia ryssiä on noin 16 miljoonaa, joista muutaman viikon kuluttua on tehty sotimiskyvyttömiksi nelisen prosenttia. Koko kohortti ei edes ole kyvykäs, tai varsinkaan halukas sotimaan, eli tuo on aivan tajuton luku jopa ryssälle. Ja sitten vielä ne maasta mobilisaatiota karkuun lähteneet reilu miljoona ryssää.

Eli vaikka ryssän kyky sietää tappioita olisi luultavasti ollut meille liikaa ennen Ukrainan sotaa, nyt Nato-Suomelle ei välttämättä enää olisikaan aivan tekemätön paikka aiheuttaa heille sietämättömiä ja ennen kaikkea korvaamattomia tappioita.
 
Mielenkiintoista, tosin arvaan että väliaikaista vain - koska junarahdin on pakko liikkua, koska se on Venäjän elämänlanka:

“Russian Railways have faced a transport collapse in regions bordering Ukraine and Belarus following the Ukrainian Armed Forces' invasion” of Kursk”

It appears there is an indefinite suspension of traffic from Belarus to Russia


https://moscowtimes.ru/2024/08/14/r...rozhnii-kollaps-posle-vtorzheniya-vsu-a139483

Russian regions hit by railway collapse due to Ukrainian Armed Forces invasion

32 minutes ago

Russian Railways have faced a transport collapse in regions bordering Ukraine and Belarus following the Ukrainian Armed Forces' invasion of the Kursk region, which resulted in Moscow losing control over hundreds of square kilometers of territory.

Due to difficulties with train traffic, Russian Railways has stopped accepting trains from Belarus in the direction of the Kursk and Smolensk regions, the Belarusian Railway Workers' Community (BRC) reports , citing industry sources.

According to them, on Monday, August 12, Russian Railways sent a telegram to Belarusian Railways (BZhD) about the impossibility of accepting trains to stations of the Oryol-Kursk branch of the Moscow Railway. The following day, August 13, Russian Railways put forward a similar requirement for trains heading from Belarus to the Smolensk region.

Russian Railways cited the overcrowding of stations with abandoned trains, as well as the lack of locomotives and drivers to remove them, as the reason for the decision. According to sources, the collapse of traffic was the result of a large-scale transfer of troops to the Kursk region, including from remote regions, for which almost all available Moscow Railway locomotives were used.

Telegrams from Russian Railways to Belarus are not limited in validity: they are marked "until cancellation", which means a de facto indefinite suspension of traffic between Belarus and the Russian Federation, SZhB sources say. On

August 8, the second day of the Ukrainian invasion, Russian Railways announced the closure of stations at three stations in the Kursk region: Sudzha, Korenevo and Psel. Passengers were asked to return their tickets, including non-refundable ones, to the stations of Kursk, Ryshkovo, Kurchatov and Lgov-Kievsky.

As of August 12, the Ukrainian Armed Forces controlled an area of 800 square kilometers in the Kursk region, experts from the Institute for the Study of War previously estimated. On Tuesday, the Commander-in-Chief of the Ukrainian Armed Forces, Oleksandr Syrsky, reported the occupation of 74 settlements in the Kursk region, and on Wednesday he reported an advance of another 1-2 kilometers over the past day.

1723655604741.webp
“Due to difficulties with train traffic, Russian Railways has stopped accepting trains from Belarus in the direction of the Kursk and Smolensk regions, the Belarusian Railway Workers' Community (BRC) reports”

1723655848830.webp

-

“Russian Railways cited the overcrowding of stations with abandoned trains, as well as the lack of locomotives and drivers to remove them, as the reason for the decision.”

1723655672404.webp

-

“According to sources, the collapse of traffic was the result of a large-scale transfer of troops to the Kursk region, including from remote regions, for which almost all available Moscow Railway locomotives were used.”

Locomotive shortage STRIKES AGAIN!

1723655712386.webp

-

Here’s the link to the The Belarusian Railway Workers Community’s Post

https://belzhd.link/news/operativno-rzhd-ogranichivaet-napravlenie-poezdov-bzhd-v-kurskuyu-oblast/

Operational: Russian Railways restricts the direction of Belarusian Railway trains to Kursk region

4 hours ago

According to information from our sources, a telegram was sent from the central office of Russian Railways to the Belarusian Railways about the need to stop sending freight trains from all stations of the Belarusian Railways to stations of the Oryol-Kursk branch of the Moscow Railway (MRZhD RR) from 12.08.2024 .

It is noteworthy that the received telegram with notification of the impossibility of receiving trains from the Belarusian Railways in the specified direction is no longer limited in validity, but has the mark "until cancellation" . This circumstance terminates railway communication from Belarus to stations in the specified region of Russia for an unknown (unlimited) period.

It should be noted that such a decision was made by Russian Railways against the backdrop of military events (the offensive of the Armed Forces of Ukraine (AFU) and the establishment of their control on Russian territories) occurring in the Kursk region, as well as statements by the Russian authorities about the “successes” achieved.

In addition to the events described above, there is a large accumulation of "abandoned" trains * (code 12 - no locomotive) at stations in the Smolensk region of the Moscow Railway. This circumstance also affects the rhythm of sending freight trains from the Belarusian Railway in the direction of the Moscow Railway and leads to disruption of the schedule.

Yesterday, 13.08.2024, corresponding telephone calls with verbal requests to find ways not to send trains in the direction of the Smolensk region (via the interstate junction point (IGCP) Osinovka (BZhD) - Krasnoe (RZhD)) were received directly from the Moscow Railway traffic control apparatus to the management of the Belarusian Railway.

For reference: in accordance with the agreement between the Belarusian Railways and the Russian Railways, the Belarusian Railways locomotives and locomotive crews provide freight services along the Osinovka-Krasnoye railway line to Smolensk station (Moscow Railways).

For its part, Russian Railways currently explains the situation with the filling of stations in the Smolensk region with “abandoned” trains by the “lack of traction” (the required number of locomotives (mainline diesel locomotives and electric locomotives), as well as locomotive crews to carry out the removal of trains).

The tense situation with the availability of the required number of locomotives and locomotive crews on Russian Railways has been going on for quite a long time, and has been sensitive since 2023. The reason is poor quality repairs, lack of spare parts, and people's lack of interest in low-paid work. However, these facts are only an indirectly related issue .

Our sources report that the lack of traction in the situation described is caused by the Russian authorities conducting a large-scale operational transfer of troops in the direction of the Kursk region and the redeployment of a significant part of the Moscow Railway's fleet of freight locomotives to carry out military transportation from the central part of Russia .

At the same time, some sources report that the concentration of armed forces is being carried out from virtually all regions, even from fairly remote ones or those with complicated logistics .

Obviously, such movements cannot be accomplished without the use of the railway.

It is not yet clear what role the Belarusian Railways is currently assigned in this regard.

We continue to monitor the situation.

* An "abandoned" train is a conventional term that generally refers to a train that has been left without a locomotive on a station side track for more than 24 hours.


-

Tuossa alemmassa uutisessa on spekuloitu enemmän, mistä tämä voi johtua.

Kirjoitetaan että veturien tai miehistön pula ongelmana, mistä syystä Smolenskin alueella on suuri määrä vaunuja joille ei ole saatu vetureita.

Lisäksi muistuttavat että veturi- ja vaunukaluston varaosien ja kunnossapidon kanssa on ollut suuria ongelmia jo vuodesta 2023 lähtien. Sama koskee lisätyövoiman saantia, koska kyseessä on kohtuullisen matalapalkkainen ala ja markkinoilla on kova kilpailu työvoimasta.

Toisaalta kirjoittavat että toiset lähteet raportoivat että tämä "veturipula" johtuu siitä että ryssä olisi siirtämässä suuren määrän joukkoja Kurskin alueelle, mikä on syönyt (hetkellisesti) veturit pois muista tehtävistään. Kirjoitetaan että tämä joukkojen siirto söisi "merkittävän osan Moskovan alueen vetureista" (Our sources report that the lack of traction in the situation described is caused by the Russian authorities conducting a large-scale operational transfer of troops in the direction of the Kursk region and the redeployment of a significant part of the Moscow Railway's fleet of freight locomotives to carry out military transportation from the central part of Russia.)

Kirjoittavat että tiettyjen lähteiden mukaan joukkojen siirtoa tapahtuisi jopa hyvin kaukaisilla alueilla, mikä tekee siitä logistisesti vaikeamman.

Näinköhän tosiaan tämä kertoo ennemminkin siitä että joukkojen siirto Khersonin ja Zaporizzjan sekä Krimin alueelta on sellainen "voimanponnistus" joka syö Moskovan alueen veturikalustosta merkittävän osan? Vaikka sitten hetkellisesti.

-

Mikä saa miettimään: joukkojen siirrot 2021 ja 2022 onnistuivat kohtuu näppärästi ja en muista kuulleeni ongelmista sen jälkeenkään, tosin joukkojen siirrot ja kaluston siirrot idästä ovat tapahtuneet tarkasti koordinoidun suunnitelman mukaisesti.

Miten tämä yhtäkkiä sitten kuulostaa niin rajulta ponnistukselta? Onko heidän junakalustonsa tila todellakin näin huono että ollaan oltu ihan hiuskarvan varassa että on kyetty hoitamaan kaikki ajot mutta heti kun tulee tällainen suurempi haaste, niin ollaan lirissä (tai ainakin kirjoitusten perusteella, miten lie tulee sujumaan käytännössä?)
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen kommentti, helppo toki uskoa että rautatiet ovat yksi Ukrainan tavoite (sikäli kun tälle operaatiolle oli edes asetettu kovin kunnianhimoisia tavoitteita - toisaalta ne on helppo muuttaa tilanteiden muuttuessa):

These are railway routs in the Kursk region russia.

Sudzha line is already under UA control.

Lgov-Kiev hub is the next target.

That's why belarus is deeply concerned.

China trade via russia to belarus and EU will collapse.

Xi will be deeply concerned too.

Deep diving bastards!

We are closer than you think.


Katso liite: 101908


-

MUOKKAUS: tuo viesti sai minut epäilemään että ei kai sentään Venäjän ja Valko-Venäjän ainoa junarata mene Kurskin kautta?

Ei mene ja tästä kartasta puuttuu se pohjoisempaa menevä rata (tai sitä ei ole korostettu mustalla):

Katso liite: 101909

Joten kuten nähdään, Valko-Venäjälle menevä ja sieltä tuleva junarahti kulkee pohjoisempaa Bryanskin kautta (ne jotka tuleva eteläisen Valko-Venäjän läpi kulkevaa rataa pitkin) ja osa kaukaa pohjoisempaa.
Höpinät Kiinan viennistä ryssän raiteilla taitavat olla jotain magaporukan salaliittohörinöitä. Oikeasti Kiinassa nauraisivat, jos joku väittää että yksi ryssän rupunen raide tuhansia kilometrejä siperian läpi kuskaisi jonkun merkityksellisen osuuden niiden viennistä. Ehkä siellä joku kontti menee, mutta se rata on täynnä ryssän raaka-ainekuljetuksia ja näitä sotamateriaalikuljetuksia.
 
Pitkä kirjoitus siitä, mitä ryssien joukkojen siirto Kurskin seudulle tarkoittaa käytännössä:

Ukraine's Kursk 2024 operation has effectively degraded Russian near front GLOC

Russian Logistics:

The Russian counter-attack will have 2 main logistical depots to support the eventual counter attack being Kursk and Belgorod with RZD and ZHV bringing supplies in by rail.

Should the Russians deem Kursk and Belgorod no longer safe then secondary hubs are Oryol, Voronezh, and Stary Oskol can be used.

Once supplies come in by rail they will be offloaded and sent to likely Russian staging points (red stars) at Rylsk, Lgov, Chermoshnoi, Selikhovy Dvory, Oboyan, and Rakitnoe by the MTO Brigades by truck.

The most optimal routes for the MTO brigades to transport material from the rail yards to Russian troops within 45 miles are highlighted in green.

Secondary routes for the MTO to take that will be able to bring a third less supplies a day are highlighted as thick yellow line.

Third route option and least preferred that will be able to bring in 2/3 less supplies per day is highlighted in dark orange.


1723657597691.webp

Laitan loput tästä ketjusta spoilerin taakse:

The MTO Brigades are Russia's logistical support to bring supplies from rail hubs to the front ground forces. As highlighted in many papers over the years for a century and a half the Russian army is a railway army and in order to sustain deep operations, and offensive operations it relys of rail with last mile done by truck and is effectively limited to stay preferably within 45 mi of a rail line so that the MTO brigades can most effectively Ferry supplies to the front. Beyond that there is reduced capacity to move supplies. The glaring issue with the eventual counter attack in Kursk in is that they will be operating at around 80 miles or more from a rail line at the current Ukrainian FLOT which logistically speaking for Russia is not ideal in staging and conducting a counter offensive because their supply lines will be stretched thin.

The second problem that Russia is going to run into while organizing and the response to counter the Ukrainians is deciding where to pull MTO assets in Ukraine from and relocate to Kursk leaving units in Ukraine short on logistical resupply assets making the The daily replenishment needed to sustain combat operations more difficult than it already is for the Russians that have had issues with properly supplying units across the front from strategic rail heads.

A MTO Brigades is committed to supporting 1 Combined Arms Army (CAA). Russia has a total of 11 of these MTO Brigades.

Each MTO Brigade fields
2 truck battalions, each battalion comprising
408 transport vehicles composed of
-148 general freight vehicles
-260 specialized vehicles
-48 trailers.

Each Battalion can reportedly haul 1,870 tons of cargo (1190 tons of dry cargo, 680 tons of liquid).

MTO Brigade serves a CAA
MTO Battalion serves a Division
MTO Companies serves Regiments and Brigades

-

If you want some more reading best if done on PC most of f these links are PDFs.

1. https://forbes.com/sites/davidaxe/2...-supplied-this-could-be-a-problem-in-ukraine/

2. https://t.co/hJFidCuVjY

3. https://t.co/4VCuMaYELK

4. https://t.co/HZAd6sbc3H

5. https://t.co/zvsWjm5cWX

6. https://t.co/yAtejcXTsr

7. https://t.co/sd5o5RKMYN

8. https://t.co/4VCuMaYELK

-

Finally, another issue for Russian Logistics is the logistical hub Belgorod at is also the main GLOC for Task Group North in Kharkiv so now some of those supplies are going to have to be diverted to establish a new group of forces to counter-attack Kursk from the south and east.

-

The Russian Army is a Railway Army. This has not changed for Russia since the creation of the ZHV in 1851 and you can look at any conflict Russia has engaged in since then and you will see in each one of these conflicts the over dominance and reliance on the railroads, whether it's the Boxer rebellion the Russo-japanese war World War I. The Russian Civil War World War II, Afghanistan the Chechen wars, the invasion of Georgia, the invasion of Ukraine and it's also notable in Russian peacekeeping operations, and military exercises with its csto partners.

The MTO Brigade was supposed to be a streamlining and modernization of the last mile supply in the logistical chain for the Russian armed Forces that would give Russian forces greater mobility during a conflict and the utilization of the MTO brigades is a first in this war in Ukraine and as proven to be not capable under-equipped for the task.

For Russia, they need rail supremacy without it or a contested rail environment Russian Forces will struggle if they stray too far from a rail head and are limited both offensively and defensively and in order to succeed they need a dense rail network.

-

For most of the world, the rise of the automobile was the decline of the railroad and militaries across the planet opted to switch to vehicles and less reliant on trains due to mobility and efficiency Russia to this day has not embraced this in part due to Russia's geography and the practicalities of its geography and due to Russia's doctrine of active defense which also really has not changed for 100 years. In many ways, Russia is in the same situation as the Austrian empire and the Ottoman empire during World War I in terms of Military Logistics. Russia's Military Logistics is unique across militaries of the planet due to being one of the only few countries still that has an entire branch of its armed forces dedicated to the sole task of rail operations, which most countries have not had literally since World War 1 pretty much the only countries besides Russia are Brazil and Italy and their Railway forces are really tiny and limited compared to Russian Railway Forces.

-

The reason why Russian railroads are really wide compared to everyone else is literally a Tsarist era policy for the idea of making foreign invasion unsuitable because no one else would be able to use the Russian railroad to invade Russia though this also limits Russia's ability to project power abroad and their reach is effectively limited to those that have the Russian Gauge

-

Last note, another issue that Russia is going to face logistically in organizing a counter-offensive in Kursk currently, Russian supply lines through the MTO Brigade will be stretched in order to supply the Russian FLOT meaning that Russian forces currently engaged against the ukrainians will not have the most efficient and adequate supplies in timely manner which will likely result in more land being captured by the ukrainians which they can't afford because if Ukraine gets too close to any of the areas that I highlighted such as which will likely result in more land being captured by the Ukrainians which they can't afford because if Ukraine gets too close to any of the areas that I highlighted such as
Rylsk, Lgov, Chermoshnoi, Selikhovy Dvory, Oboyan, and Rakitnoe then logistically speaking, their lines to Belgorod and Kursk will be even further degraded and then it will become a siege and it will be a matter of time before Ukraine captures two major Russian population centers.

In shorts they cannot afford to allow Ukraine to advance further and must Marshal necessary forces to counter-attack. The problem with that though is to rally the forces needed. They will need to strip the logistical resources from the front lines in Ukraine which will make those areas vulnerable to Ukrainian counter-attack.

In short,
For should the enemy strengthen his van, he will weaken his rear; should he strengthen his rear, he will weaken his van; should he strengthen his left, he will weaken his right; should he strengthen his right, he will weaken his left. If he sends reinforcements everywhere, he will everywhere be weak.

Sun Tzu, The Art of War

-

Belarusian media report that the Ukrainian Defense Forces Operation in Kursk region has led to a collapse in rail traffic in the western and central regions of russia: RZD is not accepting trains from Belarus on the Moscow and Bryansk routes

Like I highlighted a few days ago and with everything above on the logistics side that the seizure of Sudzha was a significant blow to the Russian Railways and the Russian Armed forces.

Now Belarus Media reports RZD has shut down rail traffic in the Moscow Rail District.

Besides, attaching a previous thread, I've also attached the map of the Moscow Rail district and have crudely circled in red.

The rail lines that according to Belarus media are no longer accepting Rail traffic.


1723657859429.webp

1723657885579.webp




 
Viimeksi muokattu:
Sotaa käydään joten tappioita tulee väistämättä.

Näistä oli kuvia jo aikaisemmin tänään mutta halusin odottaa geopaikannuksen (FIRMS datan perusteella taistelu on voinut tapahtua 12.8.2024 eli toissapäivänä):

russian forces, claimed 810th, ambushed at least 2 Ukrainian MRAPs going into Safonovka, Kursk - 28 km from the border.

@GeoConfirmed


@UAControlMap


Cougar: 51.484377,35.141847
Kozak: 51.484311, 35.141782

h/t @hizzo_jay for finding the location

Firms seems to confirm a battle has taken place here on August 12th with continuing fires August 13th.


1723659108466.webp

-

Sources:
https://t.me/lost_warinua/86535
https://t.me/lost_warinua/86530

Cougar: 51.484377,35.141847
Kozak: 51.484311, 35.141782

Proofs (h/t to @foosint (3) and @EjShahid (4) for further comfirmations)


 
Höpinät Kiinan viennistä ryssän raiteilla taitavat olla jotain magaporukan salaliittohörinöitä. Oikeasti Kiinassa nauraisivat, jos joku väittää että yksi ryssän rupunen raide tuhansia kilometrejä siperian läpi kuskaisi jonkun merkityksellisen osuuden niiden viennistä. Ehkä siellä joku kontti menee, mutta se rata on täynnä ryssän raaka-ainekuljetuksia ja näitä sotamateriaalikuljetuksia.
Kiinassa eivät naura. Kiina-Eurooppa raideliikenne on Kiina-vetoista, tavaraa liikkuu paljon ja liikenne on ollut kasvussa.

Venäjä, V-Venäjä ja Kazakstan ovat tässä läpikulkumaita jotka toki hyötyvät liikenteestä itsekin.
 

Tämä Kursk:n toinen taistelu voidaan nähdä edellisen tapaan käännekohtana. Nykyinen on osoittautunut ettei putilla ole isommi reservejä käytössä vaan ne pitää irrottaa muualta.
'43 kurskin lopputulos oli että aloite siirtyi puna-armeijalle. Saa nähdä siirtyykö se nyt Ukrainalle. Mahkuja olisi mutta ei ole helppoa. Jos haluaa aloitteen ja päättää missä taistelut käydään niin ei voi jäädä poteroihin vaan painaa vaan päälle.
"Never abandon the possibility of attack. Attack even from a position of inferiority, to disrupt the enemy's plans. This often results in improving one's own position." - Adolf Galland
 
Sotaa käydään joten tappioita tulee väistämättä.

Näistä oli kuvia jo aikaisemmin tänään mutta halusin odottaa geopaikannuksen (FIRMS datan perusteella taistelu on voinut tapahtua 12.8.2024 eli toissapäivänä):

russian forces, claimed 810th, ambushed at least 2 Ukrainian MRAPs going into Safonovka, Kursk - 28 km from the border.

@GeoConfirmed


@UAControlMap


Cougar: 51.484377,35.141847
Kozak: 51.484311, 35.141782

h/t @hizzo_jay for finding the location

Firms seems to confirm a battle has taken place here on August 12th with continuing fires August 13th.


Katso liite: 101924

-

Sources:
https://t.me/lost_warinua/86535
https://t.me/lost_warinua/86530

Cougar: 51.484377,35.141847
Kozak: 51.484311, 35.141782

Proofs (h/t to @foosint (3) and @EjShahid (4) for further comfirmations)


Näitä on tullut muutama vastaan. Ehkä noin 3-4 kpl. Ukrainalaiset ovat melkoisella riskillä toteuttaneet näitä kaukopartiotiedusteluja.

Eräässä aikaisemmassa tapauksessa Kremenoen kohdalla MRAP:ssa oli kolmen hengen miehistö (linkki) ja täynnä tavaraa mukana. Vettä, polttoainetta, helvetisti ammuslaatikoita ja C4ää. Eli on varauduttu pidempään toimintaan.
 
Back
Top