Vonka
Supreme Leader
Tämän keväisen jutun mukaan voisi päätellä, että tavarat ovat ylellisyys- ja kulutustavaraa niille, joilla on rahaa maksaa, vaikkapa saksalaisesta autosta esim. mustassa pörssissä. Lohduttavaa on se, että se on dramaattisestl vähemmän kuin vienti ennen sotaa mutta valitettavasti kaksikäyttötavaraa on kaikesta 13 prosenttia.mitä on viety artikkeleittain, sekin data löytyy, joten miksi sitä ei samalla esitetä?
Juttu on pitkä, mutta teen muutaman noston.
Armenia, Valko-Venäjä, Kirgisia ja Kazakstan ovat jopa tulliliitossa Venäjän kanssa.
Jokaikisen EU-maan vienti Keski-Aasiaan pongahti nousuun Venäjän-pakotteiden myötä, ja nousua on ollut kaikissa Keski-Aasian maissa. Erityisesti saksalaisilla autoilla ja autonosilla on historiallisen kova menekki Venäjän naapurimaissa. Saksalaisten autojen vienti Tadžikistaniin on yli kymmenkertaistunut.
Kaikkien kauppojen valvominen on kuitenkin mahdotonta.
EU on yrittänyt kouluttaa kauttakulkumaiden viranomaisia tunnistamaan pakotteiden vastaista kauppaa.
Suomesta näihin maihin vietiin erityisesti sellaisia tuotteita, jotka kuuluvat pakotteiden piiriin, kuten koneita ja laitteita sekä kuljetusvälineitä.
Vaikka EU-maiden kaupan kasvu Keski-Aasian maihin on ollut huimaa, se vastaa vain murto-osaa Venäjän-viennin vähenemisestä.
Keskeisten kaksikäyttötuotteiden eli myös sotilaalliseen käyttöön soveltuvien tavaroiden vienti Keski-Aasiaan oli viime vuoden tammi–kesäkuussa 13 prosenttia siitä, mitä vienti Venäjälle oli ennen sotaa.
Sota romautti EU-maiden kaupan Venäjälle, mutta vienti sen naapurimaihin hyppäsi – katso graafit
Vienti EU:sta Kirgisiaan, Kazakstaniin ja muualle Keski-Aasiaan on noussut jopa satoja prosentteja. Kaupaksi käyvät erityisesti tuotteet, joita Venäjän-vastaiset pakotteet koskevat.
yle.fi