Ukrainan konflikti/sota

Kiitos, otetaanpa tuo talteen:

By the end of the year, Russia was able to reach a rate of 2,000 Shahed-136 per month, unless they "cheat" with the numbers, - Defense Express

UAV with the number "Ы 11934" was recorded. And if the numbers were without gaps, this means that Russia has already produced about 10,000 "Shaheds" at its own facilities in 2024.


Katso liite: 113336


-

Kokonaismäärien perusteella noin 2000 kpl per kuukausi vaikuttaisi mahdolliselta uustuotantomäärältä, tosin joulukuun 2024 kokonaismäärä on tällä hetkellä selvästi pienempi kuin marraskuun 2024 numero:

Katso liite: 113337

Kuka tietää, kenties vuodenvaihteessa nähdään merkittäviä dronejen määriä ja ne nostavat joulukuun numeron ainakin lokakuu 2024 tasolle?

Tällä hetkellä joulukuuta on kaksi päivää jäljellä.

Kolmen viimeisen kuukauden keskiarvo on 2038 kpl per kuukausi.

-

Toisaalta Ukrainan torjuntailmoituksissa on kirjoitettu kesästä 2024 alkaen näin (tämä lainaus on konekäännös 29.12.2024 julkaistun ilmoituksen ensimmäisestä lauseesta - alleviivaus minun): LÄHDE

On the night of December 29, 2024 (from 19:00 on December 28), the enemy launched six S-300/S-400 anti-aircraft guided missiles from the Belgorod region over the Kursk and Sumy regions, and also attacked with 10 Shahed strike UAVs and drones of other types from Crimea.

ELI Shahedit ja "niiden kaltaiset" / "toiset dronet", nämä yhdessä muodostavat tuon kokonaismäärän jota minun taulukossa on merkitty "Shahed-136/131" nimellä.

Ei siis ole täysin selvää että ryssä kykenisi ostamaan ja valmistamaan Shahed-136/131 / Geran-1/2 droneja tällaista määrää per kuukausi - JOS siis Ukraina laskee tähän numeroon myös muita samanlaisen tai samankaltaisen suorituskyvyn itsemurhadroneja.

Julkisuuteen vuotaneiden pudotettujen dronejen "sarjanumeroiden" perusteella valmistusmäärät ovat toki suuria mutta ei myöskään voida olla varmoja, valmistetaanko näitä jatkuvalla sarjanumerolla vai sellaisella jossa hypitään tiettyjen numeroiden ylitse. Tuo on kiinnostava tarkasteltava asia mutta vain yksi muiden joukossa.

-

MUOKKAUS: Andrei Tarasenko kirjoitti tästä Ы 11934 dronesta näin: LÄHDE

https://t.me/btvt2019/16978

Katso liite: 113350

The remains of the Russian kamikaze UAV Geran-2 (Shahed-136) with the number Ы 11934 were found in Kharkiv on December 21.

If we assume that all Shaheds were numbered in order and there were no omissions (as, for example, with the M series), then in addition to the record number, we have another disappointing news - the level of UAV production has reached and probably exceeded 10 thousand units per year

cred [ 1 ] [ 2 ]

t.me/btvt2019/16978
11.5Kviews
Dec 23 at 17:09

Tässä selitys sille, miksi ryssä kykenee yhtäkkiä valmistamaan jopa 2000 kpl "Shahed-droneja" per kuukausi:

CNN reports:

▪️ In Russia’s “Alabuga,” 5,760 Shahed drones were produced in the first nine months of 2024 (approximately 21 per day);
▪️ Decoy drones, such as Geran, are produced in much larger quantities — about 10,000 per year, and they cost 10 times less;
▪️ In attacks involving 150 drones, 20-30 of them are Shaheds.

Source
: https://edition.cnn.com/2024/12/27/...r-drones-alabuga-factory-intl-invs/index.html

World / Europe
Yuriy Chumak (right), a Ukrainian air defense volunteer and a serving Supreme Court justice, keeps a lookout from a Kyiv rooftop, ready to shoot down incoming Russian drones.

Yuriy Chumak (right), a Ukrainian air defense volunteer and a serving Supreme Court justice, keeps a lookout from a Kyiv rooftop, ready to shoot down incoming Russian drones.
CNN


Russia is intensifying its air war in Ukraine. A secretive factory is ramping up drone production to fuel the offensive​

Clare Sebastian Vasco Cotovio
By Clare Sebastian, Vasco Cotovio, Allegra Goodwin, Victoria Butenko and Darya Tarasova-Markina, CNN
13 minute read
Updated 8:02 AM EST, Fri

December 27, 2024





CNN —
On a Kyiv rooftop in late November, a small group of volunteers in mismatched fatigues keep anxious watch. By day, all are judges in Ukraine’s highest courts, but once a fortnight they come together as a makeshift air defense unit, armed only with a pair of Soviet-era machine guns to shoot down swarms of drones.

It’s “the cheapest way,” said Yuriy Chumak, one of the volunteers and a serving Supreme Court justice, highlighting Ukraine’s reluctance to use expensive, Western-supplied missiles against comparatively low-cost unmanned aerial vehicles (UAVs).

Chumak and his comrades shrug off the risk, keeping their spirits up with tea and jokes to while away a 24-hour shift. But it’s clear their work has grown exponentially more dangerous in recent months as Russia has ramped up its drone offensive, terrorizing Ukrainian cities on an almost daily basis.

Over the last six months, Russia’s drone attacks have increased from around 400 in May to more than 2,400 in November, according to a CNN tally of data from Ukraine’s armed forces. There have been at least 1,700 drone strikes so far in December.

Firefighters respond to a Russian drone strike on an apartment building in Ternopil, Ukraine, on December 2.

Firefighters respond to a Russian drone strike on an apartment building in Ternopil, Ukraine, on December 2.
State Emergency Service of Ukraine/Reuters


As the onslaught escalates, CNN has discovered new details about the expansion of a secretive factory fueling Moscow’s drone war. The plant at the Alabuga Special Economic Zone, in Russia’s southern Tatarstan region, has significantly scaled up its production of Iranian-designed attack and surveillance drones, using a range of Chinese components, and recruiting a very young, low-skilled workforce of Russian teenagers and African women, according to CNN’s analysis of associated social media accounts and assessments by Ukrainian defense intelligence sources.

The sources, who spoke to CNN anonymously out of fear for their safety, said that the factory is now also producing thousands of “decoy” drones, designed to exhaust Ukrainian defenses. Satellite imagery analyzed by CNN and experts shows that two additional buildings have been constructed at the site, and security increased.




Neither the Russian Ministry of Defense nor Alabuga have not responded to CNN’s requests for comment about drone production at the factory.


The findings offer a rare window into Russia’s booming defense industry, which is, according to a recent estimate by Germany’s defense minister, outproducing the European Union in terms of weapons and ammunition by a factor of four. That has put Ukraine in a precarious position, at a moment when it is in more urgent need than ever before. Just weeks away from US President-elect Donald Trump’s return to the White House on a promise to end the war, future American military assistance for Kyiv is in doubt.

After Russia launched a full-scale invasion of Ukraine in February 2022, it began importing Iranian Shahed drones. But by early 2023, Moscow and Tehran had inked a $1.75 billion deal for Russia to make the drones domestically, according to leaked documents provided to CNN by Ukrainian cyber intelligence group InformNapalm.

The Alabuga Special Economic Zone, which lies around 600 miles east of Moscow, was originally set up in 2006 to attract Western companies with generous tax breaks. But, after the war started, several of its major tenants left. Part of the site has significantly expanded since it switched to military production, satellite imagery shows.


Alabuga is now the main plant for producing the Shahed-136 drone – or Geran-2, as Russia refers to it – with an agreement to produce 6,000 units by September 2025, according to the leaked documents. Alabuga appears to have already fulfilled that contract. The factory produced 2,738 Shahed drones in 2023, and more than doubled that number in the first nine months of 2024, producing 5,760 between January and September, according to the Ukrainian defense intelligence sources.

The Washington-based Institute for Science and International Security, which has been tracking Alabuga since 2022, believes that the 6,000 drones were manufactured about a year ahead of schedule.




“They’re moving fast and you’re seeing it across the entire military production industries of Russia,” David Albright, a former UN weapons inspector who founded the institute, told CNN. “They themselves are not making the high-tech stuff, they import what they need to do that, but they’re able to boost production of things that are easier to make, and drones fundamentally are not that hard.”


In addition to the Shaheds, it appears that Alabuga has been manufacturing low-tech, “decoy” drones since the summer, the sources in Ukraine’s defense intelligence told CNN. Known as the “Gerbera,” the decoy drones are made of plywood and foam and mimic the Shahed’s distinctive triangular shape.

“The Russian military discovered relatively quickly that Ukrainian air defenses can be quite capable of shooting down the majority of Shaheds,” said Samuel Bendett, an adviser at CNA, a nonprofit research organization based in Virginia, adding that, “Russia needed a weapon, a system that could basically present multitudes of false targets for the Ukrainian defenders.”

Russia is aiming to produce around 10,000 Gerbera drones by the end of 2024, almost double the number of Shaheds, according to the Ukrainian defense intelligence sources. Cost is likely a major factor driving this strategy, given that one Gerbera is estimated to be 10 times less to produce than a Shahed, the sources said.

Yury Chumak, a Ukrainian air defense volunteer, told CNN he has witnessed Russia’s “rapidly changing tactics.” Some Russian drones are now so basic they aren't even armed with explosives, he said. CNN


Chumak said it’s impossible to tell the difference between true Shaheds and the decoys on the radar, but that many of the incoming UAVs appear to be unarmed. “If we see the drone on a map or by our eyes, we try to shoot it down… cheap or expensive,” he told CNN. He estimates if Russia fires 150 drones in a night, only 20 to 30 will be Shaheds.

There’s evidence Russia has started trialing thermobaric warheads, which produce more powerful and destructive blast waves, on the UAVs. At the end of October, the Kyiv Scientific Research Institute for Forensic Expertise revealed they had detected traces of thermobaric munitions, also known as vacuum bombs, on fragments of Shahed drones. “If it hits in a confined space, that is indoors, it has a much higher destructive force there than a fragmentation munition,” chief forensic expert at the Kyiv institute, Oleksiy Stepaniuk said.


With the help of volunteers like Chumak, Ukraine is still putting up a solid defense. Only 5% of Shahed or similar drones hit their targets between August and October, according to Ukraine’s Armed Forces. But as attacks increase in scale, the challenge is growing.

A firefighter assesses the damage to a medical centre in Kyiv, Ukraine, on November 7, after a Russian drone strike.

A firefighter assesses the damage to a medical centre in Kyiv, Ukraine, on November 7, after a Russian drone strike.
Valentyn Ogirenko/Reuters


Resident Oksana Tereshchenko, 59, examines her bedroom after a drone strike in Kyiv, Ukraine, on October 30.

Resident Oksana Tereshchenko, 59, examines her bedroom after a drone strike in Kyiv, Ukraine, on October 30.
Anatolii Stepanov/AFP/Getty Images


A Ukrainian defense source familiar with the situation told CNN that there have recently been cases when “it was necessary to shoot down drones with advanced anti-aircraft missile systems,” reflecting the quick decisions the military must make on how to use precious resources.

Drone factory expands, increases security​

Satellite images taken of Alabuga over the past nine months offer stark proof of the program’s expansion.

In June 2023, the US National Security Council released a satellite image of the complex and identified two buildings as being involved in drone manufacturing. Internal documents obtained by the Institute for Science and International Security confirmed the location and revealed that Alabuga was the main party responsible for the production and supply of Shahed drones to the Russian military.

Between March and September, two new buildings appeared next door to those originally identified by the US, increasing the footprint of the manufacturing site by 55%, according to CNN analysis of satellite imagery.

While it’s unclear what exactly the new buildings are for, they are within the security cordon around the two original structures, suggesting they are part of the same operation, Albright told CNN.

Between June and September, construction began on what appear to be elevated walkways connecting the new and original buildings, which were completed by November, according to satellite imagery and Albright’s research. Construction of another walkway is in progress and looks set to link the original buildings with nearby worker dormitories, one of which was struck in a long-range Ukrainian drone attack in April. Over a dozen people were injured in the strike, Russian state media reported.

Albright and his team also identified mesh on top of all four buildings, which they assess to be “anti-drone” cages designed to shield the facility, indicating a growing concern over safety at the site. “Alabuga inside has never had security,” he said. “And what we saw was the creation of an internal security perimeter… because now it’s a military operation.”

Ukraine’s defense intelligence said on Monday that an Alabuga warehouse storing Shahed drone components worth $16 million was destroyed in a “mysterious fire,” noting that it was a blow to Russia’s “military industrial complex” and underscoring the active nature of the fight.


As Alabuga focuses on ramping up production, another partner appears to be stepping in to help ease sanctions-related supply chain issues: China.

Between September 2023 and June 2024, 34 Chinese companies “cooperated” with Alabuga, signing contracts totaling around 700 million yuan, or over 8 billion rubles ($96 million), sources in Ukrainian defense intelligence told CNN. The sources said those companies supplied parts and materials, production equipment for UAV manufacturing, and one even provided jamming equipment to protect Alabuga against drone attacks.

The Gerbera drone is based on a Chinese prototype from a company called Skywalker Technology, which is also supplying the “kits” to build them, according to the sources. An initial contract for 2,000 kits was signed in May, with Skywalker offering to supply another 8,000 in July, they said.

CNN has reached out to Skywalker Technology for comment but has not received a response.

That Chinese electronics have been found in Russian drones is not a secret, but Beijing maintains it has never provided lethal weapons to any party in the war in Ukraine. In response to CNN’s request for comment on the drones, the Chinese foreign ministry spokesperson’s office said in a statement that China maintains an “objective and impartial stance on the Ukraine issue,” adding that the country “strictly controls the export of dual-use goods for military and civilian uses.”

US National Security Council spokesperson John Kirby told CNN that Alabuga’s drones were clearly having an impact on the battlefield in Ukraine, and China’s involvement was a big concern. “We’ve made clear to the Chinese that although they are not providing lethal aid, they are selling components – including drone components,” he said.

The US has already sanctioned two Chinese companies believed to be directly involved in developing and producing long-range attack drones for Russia; dozens more China-based firms have been sanctioned for supplying Russia with dual-use goods and components that can be used to make weapons, including drones.

And China’s role at Alabuga looks set to grow even further. Just a few miles from the site a new transport hub is under construction. “The Deng Xiaoping Logistics Сomplex,” named after China’s late leader, is a direct rail link between Russia and China intended to carry up to 100,000 containers a year, according to a promotional video.

Russian President Vladimir Putin raised it in a meeting with his counterpart Xi Jinping on the sidelines of the October BRICS summit. Just over a week later, Alabuga reported the first test-train was ceremonially dispatched to China, carrying 76 containers of Russian agricultural products. “Given the pressure from sanctions and the constantly changing environment,” said one Alabuga official quoted in the official account, “we recognize the need to establish a logistical buffer for industry.”

An acting intelligence officer with Ukraine’s defense intelligence agency, who goes by the call sign “Orest” and could only speak to CNN on the condition of anonymity, said the logistics center was only conceived after Russia’s full-scale invasion. “We understand that such a direct transport connection with China can be directly used to transport deficit components required for the production of UAVs, in particular,” he said.

Ukraine’s sanctions commissioner, Vladyslav Vlasiuk, said that, taken together, it is proof more can be done to curtail the supply chain fueling Alabuga’s breakneck expansion. The United States, United Kingdom and EU have imposed sanctions on the Special Economic Zone, with the US also sanctioning affiliated companies, and individuals in key positions. But Vlasiuk told CNN that Ukraine is going further – targeting an “ecosystem” of several dozen companies involved in various aspects of drone production and would like Ukraine’s allies to do the same.

Vlasiuk said Kyiv has communicated its concerns to the Chinese government, but that Beijing was “not exactly ready for conversations on this topic,” adding that the situation was “unfortunate.”

Recruiting Russian teens and African women​

Frontline casualties, and an exodus of fighting-age men have strained Russia’s already limited workforce to a breaking point.

To fill the labor shortage and sustain its expansion, Alabuga has turned to low-skilled workers, employing Russian teenagers at Alabuga Polytechnic, a technical school set up on the site in 2021, and recruiting young, foreign women, most of them from African countries, via an online program called “Alabuga Start.” The factory touts high salaries, technological skills and futuristic facilities, and for Russian men, the chance to avoid national military service – a huge draw in wartime.

“Still thinking of going into 10th grade?” asks a voice-over in a glossy recruitment video, which was posted on Telegram in July. “Join the super-elite program, air navigation and drone programming at Alabuga Polytechnic. And help the Stalin’s Falcons.” The video then cuts from teenagers in a laboratory setting to a military parade. The “Stalin’s Falcons,” named after the elite Russian World War II-era fighter pilots, appears to be a new Russian army drone unit, which Ukrainian defense intelligence sources believe may be directly associated with Alabuga.

A recruitment video for Alabuga Polytechnic from July, calling on students to apply to to learn how to manufacture, program and fly UAVs.

A recruitment video for Alabuga Polytechnic from July, calling on students to apply to to learn how to manufacture, program and fly UAVs.
Alabuga Polytechnic/Telegram


A video shared in June 2023 on the Alabuga Start Program Telegram channel touting work in production of composite materials and a rich corporate culture.

A video shared in June 2023 on the Alabuga Start Program Telegram channel touting work in production of "composite materials" and a "rich corporate culture."
Alabuga/YouTube


Other videos shared on Alabuga Polytechnic’s TikTok and Telegram accounts show off high-tech laboratories, brand-new dormitories and a team-building exercise described as “the biggest military-patriotic paintball tournament in Russia,” where students reenact WWII battles.

Meanwhile, the Alabuga Start program promotes life-changing opportunities. One video shows a young woman polishing what appears to be a drone and then launching it, promising that successful employees can progress to Alabuga Polytechnic.

And there’s more than just career growth on offer. Another video on its website, titled “Work and marriage,” shows a young African woman arriving at Alabuga, meeting a man, and becoming pregnant. Alabuga Start’s “HR specialists” have traveled extensively to African countries, meeting local leaders and potential recruits, and in some cases holding events, according to footage shared on associated social media accounts.

But there is evidence life at Alabuga is nowhere near as utopian as these posts suggest. When it sanctioned Alabuga in February, the US Treasury noted: “SEZ Alabuga has exploited underage students from an affiliated polytechnic university as laborers to assemble these attack UAVs in exploitative conditions.” Russian independent investigative news outlets Protokol and Razvorot published a joint investigation in July 2023 detailing long hours, and tough punishments inflicted on teenagers as young as 15 at the facility.

Albright says the increasing pressures of wartime production, and Alabuga’s own quest for profits haven’t helped. “I think the rapid ramp up in production led to safety and health violations and even the recruitment of underage people.”

Alabuga is now embarking on a new recruitment drive, offering salaries of up to 360,000 rubles (about $3,480) per month for “specialists” – more than four times the average monthly salary in Russia – while continuing to fill their assembly lines with students and migrants, who are paid a starting monthly salary of about 85,000 rubles (about $820), the Ukrainian defense intelligence sources told CNN. Up to 200 more African women will be recruited as part of this latest push, the sources said.

A screen grab from a promotional video shared on the Alabuga Start Program Telegram channel in June 2023, and also on Alabuga's website, showing women assembling and then launching a drone.

A screen grab from a promotional video shared on the Alabuga Start Program Telegram channel in June 2023, and also on Alabuga's website, showing women assembling and then launching a drone.
Alabuga/YouTube


A spokesperson from the US State Department told CNN: “This just shows how the Kremlin is not only desperate, but cruel. The Kremlin has no qualms about pursuing its own aims with no regard to the impact on the people of other sovereign countries or international human rights law.”

Posts on a private Telegram group for parents of first-year Alabuga Polytechnic students also offer revealing insights. Several parents have lamented that some students may not be getting their 10-day New Year holiday (a given for most Russians). Others say they traveled hundreds of miles to visit their children at Alabuga, only to get just a few hours with them.

“Working without holidays and days off is not normal even for adults. Psychologists, please speak up about the burden on the children in terms of physical and psychological health,” one demanded. Another mother went even further: “Alabuga polytechnic is really going to extremes, lots of violations of the law, employment codes etc… This is why my child doesn’t tell me anything, so that I’ll stay silent.”

The same woman also described how her child was called into work at midnight on the weekend, worked until 5:30 a.m. and was called back again at 10:30 a.m. Asked which field her child works in, she responded: “UAV.”

Orest, the Ukrainian defense intelligence officer, told CNN all drone assembly workers exist in a climate of secrecy. “All students involved in the productions of these UAVs live at a separate limited access compound. Once employed they sign NDAs. Their contracts say they produce ‘motorboats.’”

Concerns over safety at the facility grew after the Ukrainian drone strike in April. In the following months, parents in the Telegram group referenced frequent evacuation drills, and guidance to supply students with an “emergency bag” containing important documents, spare clothes and food in case they needed to leave in a hurry.

But little was acknowledged publicly by Alabuga about the growing risks. After the April attack, a video shared on Alabuga’s official social media accounts showed a young female employee from Kenya, saying: “You won’t scare me. Alabuga is a strong place, and we will get through this.”


-

Tämä ei tietysti ole ensimmäinen kerta kun tällaista on kirjoitettu ja Ukraina on myös kertonut että osa tai jopa merkittävä osa droneista on valemaaleja.

Kesällä 2024 Ukraina kertoi että "Shahedien" uustuotanto olisi 500-550 kpl per kuukausi.

Yllä lainatun mukaan voidaan laskea karkeasti että yhdeksän kuukauden keskiarvoksi tulee noin 630 kpl per kuukausi.

Kun muistetaan tuore, 21.12.2024 pudotettu drone "sarjanumeroltaan" Ы 11934, tämä saa minut miettimään että näinköhän Ы-alkuisella "sarjanumerolla" varustetut dronet olisivat kaikki valemaaleja?

Eivät välttämättä, mutta on se mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Operatiivinen tiedotus 29.12.2024 klo 08.00 koskien Venäjän hyökkäystä






Venäläisten FPV-järjestelmien antennit saavat kyytiä



Ihan hyvä että joku on tehnyt kanavan näihin julkaisuihin. Mutta kun käytät näkymä kääntäjää niin kysäse voisiko hän tehdä asian paremmin. Muutamia asia virheitä ja ihan käännös virheitä. Käännä ensin vaikka englantiin ja siitä Suomeksi. Mutta hieno että joku jaksaa tehdä näitä (y)

edit : anteeksi OT
 
Viimeksi muokattu:
Somessa pyöriny suosittu video jossa kehotetaa, että Kiina ottaisi Siperian haltuu, jos Venäjä häviää Ukrainassa

Ennenkin olen tästä puhunut, mutta junnuna joku 20v sitten kuulin vanhemmalta työntekijältä hänen jollain luennolla kuulemansa 3 ennustusta: 1) Afrikka vyöryy Eurooppaan 2) en muista 3) Ihmiskunnan suurin epäjatkuvuuskohta on venäjän ja kiinan raja: toisella puolella on loputtomasti ihmisiä ja pula luonnonvaroista, toisella puolella loputtomasti luonnonvaroja eikä juurikaan ihmisiä.
 
Ennenkin olen tästä puhunut, mutta junnuna joku 20v sitten kuulin vanhemmalta työntekijältä hänen jollain luennolla kuulemansa 3 ennustusta: 1) Afrikka vyöryy Eurooppaan 2) en muista 3) Ihmiskunnan suurin epäjatkuvuuskohta on venäjän ja kiinan raja: toisella puolella on loputtomasti ihmisiä ja pula luonnonvaroista, toisella puolella loputtomasti luonnonvaroja eikä juurikaan ihmisiä.

Taisi Putin itsekin joskus vitsailla tuosta, että kohta Kiina omistaa Venäjän. Tapahtui jo parikymmentä vuotta sitten muistaakseni. Eli ehkä lievä pelko persepuolella ryssillä kyseisestä aiheesta.

Olihan se salaliittoteoriakin että Putler on Kiinan agentti ja ajaa armeijan lihamyllyyn jotta on Siperia tyhjänä uudelle omistajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä että joku on tehnyt kanavan näihin julkaisuihin. Mutta kun käytät näkymä kääntäjää niin kysäse voisiko hän tehdä asian paremmin. Muutamia asia virheitä ja ihan käännös virheitä. Käännä ensin vaikka englantiin ja siitä Suomeksi. Mutta hieno että joku jaksaa tehdä näitä (y)

edit : anteeksi OT
Tuo on mun tili/kanava ja käännökset on ChatGTP:n tekemiä. ChatGTP ei käännä tekstiä suoraan siitä miten se on kirjoitettu vaan niissä on paljon tulkintaa asiasisällöstä ja olen huomannut, että väliin sieltä jää asioita pois. Jos saman tekstin käännättää useampaan kertaan, niin tekstikin on jokaisella kerralla enemmän tai vähemmän erilainen. Paikkakuntien nimien käännöksetkin tuntuu vaihtelevan päivän ja AI:n sen hetken fiiliksen mukaan.

ChatGTP tuli kuitenkin valittua käännöstyökaluksi esimerkiksi Googlen kääntäjän sijaan, koska se tuottaa helpommin ja nopeammin luettavaa ja ymmärrettävää tekstiä. Ymmärtääkseni käännösohjelmat kääntää kielet englannin kautta ja oma kokemus on, että ne tuottaa välillä tekstiä, josta saa tosissaan miettiä mitä siinä oikein on tarkoitettu koska virheet kertautuvat ja jota joutuu sitten korjaamaan enemmänkin. Menen nyt siitä mistä aita on matalin, koska nyt homman pystyy tekemään helposti myös kännykällä, jos vaikka duunissa on hetki aikaa.

Ideana on näyttää alkuperäisen postaajan videot leikkaamatta ja mahdolliset pidemmätkin tekstit kokonaisina, jotta postaajan alkuperäinen asia tulisi esille. Paljon näkee pieniä videoklippejä, jotka on leikattu pidemmistä videoista eikä alkuperäisestä tekstistä ole mitään hajua.
 
Operatiivinen tieto 30.12.2024 klo 08.00 Venäjän hyökkäyksestä
Kunnia Ukrainalle!

Tänään on 1041. päivä Venäjän federaation laajamittaista aseellista hyökkäystä Ukrainaa vastaan.

Eilisen päivän aikana kirjattiin yhteensä 186 taistelukosketusta.

Päivitettyjen tietojen mukaan vihollinen suoritti eilen seitsemän ilmaiskua Ukrainan joukkojen asemiin ja asutuskeskuksiin, käyttäen yhdeksää ohjattua ilmapommia. Lisäksi vihollinen teki yli 5000 tulitusta, joista 188 oli moninkertaisia raketinheitinjärjestelmien hyökkäyksiä. Hyökkäyksissä käytettiin noin 2400 itsemurhalennokkia.

Vihollinen teki ilmaiskuja muun muassa Rozlyvin, Komarin ja Serhiivkan alueilla Donetskin alueella sekä Zaporizken alueella Zaporizhiassa.

Eilen Ukrainan puolustusvoimien ohjus- ja tykistöjoukot suorittivat yhdeksän iskua vihollisen joukkojen ja kaluston keskittymiin sekä yhden iskun vihollisen polttoaine- ja voiteluainelähteisiin.

Tilanne eri rintamilla:

• Harkovan suunnalla vihollinen yritti hyökätä kahdesti Hatyshen ja Vovchanskin alueilla. Molemmat hyökkäykset torjuttiin ilman vihollisen onnistumista.

• Kupjanskin suunnalla kirjattiin seitsemän vihollisen hyökkäystä, jotka torjuttiin Petropavlivkan, Kucherivkan ja Lozovan lähialueilla.

• Lymanin suunnalla vihollinen suoritti 27 hyökkäystä pyrkien etenemään Hrekivkan, Zelenyi Haun, Platonivkan ja muiden läheisten asutuskeskusten alueilla.

• Siverskin suunnalla vihollisen yritys siirtää puolustusjoukot Zolotarivkan alueelta epäonnistui.

• Kramatorskin suunnalla kirjattiin yhdeksän hyökkäystä Chasiv Yarin ja Stupochkyn alueilla.

• Toretskin suunnalla vihollinen hyökkäsi kuusi kertaa lähellä Shcherbynivkaa ja Toretskia.

• Pokrovsken suunnalla puolustajat torjuivat 43 vihollisen hyökkäystä useiden kylien alueilla, mukaan lukien Zelenen Polen ja Solonen alueet.

• Kurahiven suunnalla puolustusvoimat torjuivat 20 hyökkäystä erityisesti Ukrainskan, Slovianskan ja Kurakhoven alueilla.

• Vremivkan suunnalla vihollinen hyökkäsi 20 kertaa käyttäen myös pommitusilmailua Konstantynopilskin ja muiden lähialueiden alueilla.

• Dnipron suunnalla puolustusjoukot torjuivat kaksi vihollisen hyökkäystä.

• Orikhivin ja Hulyaipilen suunnilla vihollinen ei suorittanut aktiivisia toimia.

• Volynin ja Polissjan suunnilla ei havaittu merkkejä vihollisen hyökkäysryhmien muodostamisesta.


Tilanne rajoilla:

Chernihivin ja Sumin alueiden rajoilla vihollinen käyttää tykistöä ukrainalaiskylien tulittamiseen ja harjoittaa tiedustelutoimintaa.

Kurskin alueella jatkuu operaatio, jossa Ukrainan joukot torjuivat eilen 46 vihollisen hyökkäystä ja vihollinen suoritti 266 tykistötulitusta.

Vihollisen menetykset:

Eilisen päivän aikana Venäjän miehittäjien kokonaistappiot olivat:
• 2010 henkilöä
• 7 tankkia
• 22 panssaroitua ajoneuvoa
• 44 tykistöjärjestelmää
• 31 lennokkia
• 141 ajoneuvoa

IMG_6649.webp

Liity puolustusvoimiin! Yhdessä voitamme!

Kunnia Ukrainalle!

Sotilaamme ovat esittäneet pyynnön, joka on objektiivisesti tarpeellinen: perustaa sotilasasioiden oikeusasiamiehen erityisvirka. Tarvitsemme henkilön, joka pystyy tehokkaasti puolustamaan sotilaidemme oikeuksia, sekä järjestelmällisen mekanismin, jonka avulla oikeusasiamies voi yhdessä puolustusministeriön ja muiden tarvittavien tahojen kanssa todella vaikuttaa tilanteeseen ja auttaa sotilaita ja heidän perheitään. Keskustelimme tämän viran perustamisesta Ukrainan puolustusministerin, sotilasjohdon ja kansalaisyhteiskunnan edustajien kanssa. Useita näkökulmia otettiin huomioon.

Nyt ensimmäinen päätös on valmisteltu – asetus presidentin sotilaiden ja heidän perheidensä oikeuksien suojelua koskevasta edustajasta – prosessin käynnistämiseksi ja oikeusasiamiehen instituution perustamisen valmisteluksi. Olen valinnut ehdokkaan – vahvan ehdokkaan. Asetus julkaistaan huomenna.

Yhdessä uuden edustajan, ihmisoikeusyhteisön ja puolustusministeriön kanssa laadimme lakiesityksen sotilasasioiden oikeusasiamiehestä sekä luomme instituution toiminnan rakenteen – toimivaltuudet, rahoituksen ja kaiken muun. Kehotan Ukrainan Verhovna Radaa ja hallitusta tukemaan pikaisesti esitettyjä uudistuksia. Meidän on saatava sotilasasioiden oikeusasiamiehen toiminta nopeasti käyntiin. Kiitän kaikkia, jotka auttavat tässä työssä.
https://t.me/V_Zelenskiy_official/12848

💪 Kehitä taitojasi Azovin kanssa

IMG_6651.webp

Azovin 12. prikaati on valmistellut erityisen kolmen päivän koulutuksen: tehostettu fyysinen harjoittelu, taktiikka, teoria ja hyökkäysvideoiden analysointi.

Mariupolin puolustukseen osallistuneet Azovin jäsenet, ulkomaiset kouluttajat ja samanhenkiset ihmiset – onko parempaa seuraa viettää kolme sunnuntaita uudenvuodenpyhien aikana?

Jokainen harjoitus on intensiivinen, sisältäen sekä fyysistä että taktista harjoittelua. Olemme valmistelleet paljon mielenkiintoista: perustaidot aseiden käsittelystä taktisiin manöövereihin ja todellisten taistelutilanteiden analysointiin. Opit työskentelemään tiimissä, jossa kollektiivinen vastuu on avain yhteisen tavoitteen saavuttamiseen – menestyksesi riippuu ryhmäsi yhteenkuuluvuudesta ja tukemisesta. Eikä siinä vielä kaikki – luvassa on yllätyksiä ja upeita lahjoja aktiivisimmille osallistujille!

Missä: Kiova. Sijainti ilmoitetaan osallistujille erikseen.

Milloin: Sunnuntaisin kolmen viikon ajan: 29.12., 5.1. ja 12.1. (kolme harjoituskertaa yhdelle ryhmälle).

Kurssille pääsee osallistumaan 500 hryvnian lahjoituksella kaikista kolmesta harjoituskerrasta! Ennakkorekisteröinti on pakollinen, ja linkistä saat tiedot lahjoituksen suorittamiseen: Rekisteröintilinkki

Joskus täytyy kantaa ohjuksia “Stugnalle” viiden kilometrin matka tehtävän suorittamiseksi, kertoo “Rubezh”-prikaatin PST-ohjusjoukkueen johtaja, kutsumanimeltään “Atleetti”.

Panssarintorjuntaohjusten joukkueen johtaja “Atleetti” tuhoaa menestyksekkäästi vihollisen kalustoa Lymanin-Kupjanskin suunnassa. Kansalliskaartin sotilas jakoi yksityiskohtia palveluksestaan ja kertoi Ukrainan panssarintorjuntajoukkojen aseistuksesta.

Hänen yksikkönsä käyttää järjestelmiä, kuten PST-ohjus “Stugna”, NLAW ja Raptor. Jokaisella järjestelmällä on omat erityispiirteensä:

• “Stugna” on tehokkain ja turvallisin vaihtoehto. Sitä voi käyttää etänä ohjauspaneelin kautta suojasta käsin.

• Raptor, jonka kantama on 2,5 kilometriä, muistuttaa PST-ohjus “Korsaria”, mutta siinä on lämpötähtäin, joka mahdollistaa toiminnan yöllä.

• NLAW on vaarallisin käyttää, koska sen maksimikantama on vain 800 metriä.

Panssarintorjuntajoukoille fyysinen kunto ja henkinen kestävyys ovat äärimmäisen tärkeitä. Yksi ohjus voi painaa jopa 30 kiloa, ja usein sotilaiden täytyy kuljettaa ammuksia käsin asemille.

– Kun olimme Diliivkassa Donetskin alueella, kannoimme talvella Stugnan ohjuksia viiden kilometrin matkan. Tehtävä oli kuitenkin suoritettava, ja niin tehtiin, muistelee Atleetti.

Komppanian johtaja kuvailee yksikkönsä toimintaa:

– Meille ilmoitetaan viholliskaluston liikkeistä. Asetamme järjestelmän valmiiksi ja odotamme, kunnes se ilmestyy reitillemme. Suojasta poistumiseen, järjestelmän kokoamiseen ja lataamiseen kuluu noin viisi minuuttia.

Vaikeuksista huolimatta sotilaat säilyttävät motivaationsa ja pyrkivät tuhoamaan vihollisen tärkeimmät kohteet.

– Haluaisin osua panssaroituun ajoneuvoon, jossa on suojaverkko. T-90-tankki tai suuri joukko vihollisjalkaväkeä olisi myös sopiva kohde, jakaa Atleetti toiveensa.

Atleetti kertoo myös työssään kohtaamista haasteista:

– Kun vihollisen tykistö tulittaa ja heidän kalustonsa liikkuu, meidän on pystytettävä asejärjestelmät, sillä jalkaväkeä on suojattava. Venäläiset toimivat varovaisesti eivätkä usein altista kalustoaan, joten meidän täytyy olla jatkuvassa valmiudessa ja odottaa oikeaa hetkeä iskeä panssaroituun ajoneuvoon tai vihollisen joukkoihin.

IMG_6652.webp
IMG_6655.webp
IMG_6653.webp
https://t.me/rubizh3018/1108
 
Pöökorean valio ampui kolme barrier-ryssää. Toivottavasti trendi jatkuu.

Mielenkiintoista. Siis jopa täysin aivopestyillä Pohjois-Korean sotilailla on sen verran aivoja ja omatoimisuutta että eivät täysin lammasmaisesti vain suostu tapettavaksi vaan mieluummin vaikka ampuvat "omia" jotka yrittävät käskyttää varmaan kuolemaan. Täysin käsittämätöntä että ryssä ei tällaiseen vastarintaan kykene.
 
Mielenkiintoista. Siis jopa täysin aivopestyillä Pohjois-Korean sotilailla on sen verran aivoja ja omatoimisuutta että eivät täysin lammasmaisesti vain suostu tapettavaksi vaan mieluummin vaikka ampuvat "omia" jotka yrittävät käskyttää varmaan kuolemaan. Täysin käsittämätöntä että ryssä ei tällaiseen vastarintaan kykene.
Niinpä. Sulkuosastojen olemassaolo myönnetään ihan avoimesti. Ei tarvi ihmetellä moskalien tappionsietokykyä. Lisää lihaa myllyyn, kyllä se siitä oikeaa.
On ne ihmishylkiöitä. Moittivat muita kulttuurin puutteesta.
 
Andrei Tarasenko on kirjoittanut kolmen viestin verran kommenttejaan / ajatuksiaan ryssän varastotukikohtien tilanteesta, tämä "ulkomaalaisten OSINT-miesten laskelmien ansiosta.

Laitan näiden kolmen viestin Google Lens -käännökset spoilerin taakse:

22.12.2024:

https://t.me/btvt2019/15529

Here, foreign Osinters report that the T-80s are running out. 90% of the available T-80s have already been taken from storage bases and either sent to Omsk for modernization or to the troops in the form they were in. There are about 250 T-80BV left.

The T-80 turned out to be the main "workhorse" of the Russian Armed Forces in the war - less demanding on the driver's experience, the gas turbine engine does not stall under sudden overloads, high mobility, even reverse is more or less there.

According to calculations, the losses of the Russian Armed Forces amounted to about 950 T-80 tanks of various modifications.

A total of 7,000 T-80s of various modifications were produced. After the collapse of the USSR, the Tagil military-mafia clan declared a vendetta against the T-80, and the mass disposal of these relatively new tanks began with the active participation of Galkin (daddy) and Grachev, which cost the country a lot of money. Most of the T-80s produced were scrapped under the pretext of low survivability during the war in Chechnya.
Now most of the tanks remaining in warehouses are T-62, T-64 and T-72(A). Considering the current rate of tank losses in the Russian Armed Forces, if the war continues, there may not be any T-80 tanks left in the Russian Armed Forces.

Those who wish can familiarize themselves with the calculations of equipment at the Central Tank Reserve Base of the Russian Federation of foreign Osinters in the table. Well, it just so happened that satellites were invented and such things can no longer be hidden. LINKKI

The frame shows the loss of equipment at the 22nd Central Tank Reserve Base (CBRT) in Buy. Photo by X @a_from_s

-

23.12.2024:

https://t.me/btvt2019/15541

About this - https://t.me/btvt2019/15529 (T-80s are running out)

The above should not be interpreted as "the Russian Federation has run out of tanks". Another ~1,500 T-72A and T-72B. Also, for obvious reasons, what is inside the boxes is not taken into account. In addition to storage bases, there are also BTRZ sites and factories, where a certain number of vehicles are also in operation or on sites.

But, undoubtedly, the "tank fields" once filled with CBRTs have thinned out considerably.

Considering that at the moment, UVZ is producing small new vehicles, and statements about resuming T-80 production have remained just words, in 1.5-2 years there will be a serious shortage of tanks. In fact, both UVZ and Omsk Transmash are very large and expensive BTRZs.
Starting serial production of a tank means huge costs, both financial and qualified specialists, as well as long preparation for the start of production. And such a process, literally, is visible from space, but at the moment it is not observed (and if not from space, then through tenders, government purchases of machine tools and tooling and related activities reflected in patents of classification B23, etc.).

Of course, there are alternatives in the form of very cunning plans (though, they usually do not end well). For example, here is a statement about the joint modernization of 2,500 T-72M1 tanks by the Russian Federation and India, supposedly for third countries. LINKKI
19.9.2024

https://t.me/btvt2019/14845

Indian Defence News: The Indian Army has decided to upgrade its tanks and retire old T-72 tanks for export in collaboration with Russia.

A senior defence official involved in the deals between the two countries said the T-72 tanks will be upgraded in India and then exported. The Indian Army has about 2,500 of these tanks. India is preparing to retire them. Indian and Russian technicians are working to bring a large number of these decommissioned tanks back into service.

The production of T-72 tanks in India began in the 1980s at the Heavy Vehicles Plant in Avadi, near Chennai, and 500 tanks were purchased directly from the Soviet Union. In the 2000s, the same plant also produced upgraded T-90 tanks. Now, the plant is planning to upgrade T-72 tanks for export.

Btvt.info: The idea is interesting, but the question arises who is this happy buyer of the newest T-72 Ajeya? Russia earned almost 40 billion dollars thanks to the sale of its oil to India, but the money can only be spent in India.

I think that here too the cunning planners will face a fiasco.


Against the background of warming relations between China and India and the alleged settlement of territorial disputes, this is quite a plan.

-

26.12.2024:

https://t.me/btvt2019/17037

1735553202269.webp

Continuing the topic. LINKKI

I did not say that the tanks in the Russian Federation are almost gone, but the process is ongoing and there is quite objective data in the form of photos of the Central Bank of the Tank Industry and the Omsktransmash sites themselves.

At the moment, 90% of the available T-80s have already been taken from storage bases and either sent for modernization to Omsk or to the troops in the form in which they were. About 250 vehicles remain.

Google maps recently updated the footage of the Omsktransmash plant (photos for 05.24 were posted), at least half of the vehicles are no longer there at the current rate of modernization. You can also see non-core vehicles such as one T-90M and several T-62s. LÄHDE

And here the question arises - what will the Omsk plant do next?

- resumption of T-80 production, which Potapov spoke about last year - "This is the task, at least the military set it for us. We are now actively working with the Ministry of Industry and Trade, because this requires the appropriate new capacities." The idea seems unfeasible in the Russian Federation. There is no preparation for mass production or equipment procurement, limited patenting of factory tooling and stands. What is the organization of T-80 production can be found out from #archives and it is not even close. LÄHDE

- Return to major repairs of T-72 - and there are also few of them left (1.5-2 thousand), for Tagil itself there will not be enough for the "Shturm" pop-project LÄHDE

- a fake project with the modernization of Indian T-72M1 for a foreign customer with their delivery to the Russian Armed Forces. Quite an option. LÄHDE

-

ELI hän kirjoittaa aluksi että T-80 sarjan panssarivaunut ovat käymässä vähiin ryssän varastotukikohdissa, "ulkomaalaisten OSINT-miesten" laskelmien mukaan olisi vielä 250 kpl T-80BV vaunuja jäljellä.

Tosin toisessa viestissään hän huomauttaa, ettei tarkoitttanut sitä että "ryssän panssarivaunut ovat nyt loppu", koska varastotukikohdissa on vielä mm. 1500 kpl T-72A ja T-72B vaunuja (näistä valtaosa toki T-72 Ural ja T-72A).

Tästä syystä hän arvioi että hyvin vakava "panssarivaunukriisi" olisi ajankohtainen 1,5 - 2 vuoden kuluttua (jos meno jatkuu samanlaisena).

Hän kirjoittaa että UVZ valmistaa tällä hetkellä pienen määrän uusia panssarivaunuja per vuosi ja puheet siitä miten Omsktransmash "aloittaa T-80 panssarivaunujen uustuotannon" ovat toistaiseksi olemassa vain "paperilla". Mikäli uustuotannon aloittaminen olisi oikea ja todellinen projekti, sen käynnistäminen olisi nähtävissä avaruudesta (muutokset Omsktransmashin alueella, laajennukset yms.) sekä niistä olisi selvä paperijälki nähtävissä (uusien koneistuskeskuksien, työkalujen yms. ostaminen, uuden työvoiman etsiminen ja palkkaaminen jne jne.). Kaikki nämä olisivat nähtävillä hyvissä ajoin, koska iso projekti ottaa aikaa. Mitään tällaista ei ole toistaiseksi nähty, hän kirjoittaa.

Tästä syystä sekä UVZ että Omsktransmash ovat tällä hetkellä "hyvin suuria ja kalliita BTRZ / armored repair plant pajoja" - koska niissä ei juurikaan tapahdu panssarivaunujen uustuotantoa.

Hän muistuttaa 19.9.2024 julkaisemastaan kirjoituksesta, jossa viitattiin Intian ja Venäjän väliseen, jonkinlaiseen "yhteisymmärrykseen" siitä että Intian vanhat T-72 vaunut tultaisiin siirtämään pois aktiivijoukkojen käytöstä ja "modernisoimaan" sekä laittamaan myyntiin "ulkomaisia asiakkaita" varten. Intialla on hänen mukaansa noin 2500 kpl T-72 vaunuja, jotka ovat käytännössä T-72M1 mallia tai siihen verrattavissa.

-

MINUN KOMMENTIT: kieltämättä Intia olisi yksi potentiaalinen panssarivaunujen lähde koska heillä on hyvin suuri määrä T-72 sarjan vaunuja, ainakin paperilla. Mikä määrä niistä vaatii perusteellisemman kunnostamisen, se ei ole selvää. Ryssä solmi Intian kanssa hyvin merkittävän öljytoimitusten sopimuksen muutama kuukausi sitten, joten se voisi olla osa tällaista "vaihtokauppaa". Toki ryssä tarvitsee öljylleen markkinat kaikesta huolimatta ja ottaisi mieluusti siitä maksuksi dollareita, euroja tai muita oikeita valuuttoja, joten tällainen "vaihtokauppa" ei ole välttämättä kyseessä.

Intian T-72 vaunuista 500 kpl on Neuvostoliiton valmistamia ja noin 2000 kpl Intiassa lisenssillä valmistettuja. Muistaakseni tuotanto alkoi 1980-luvun lopussa, ihan viimeisinä vuosina ja jatkui koko 1990-luvun ajan, ehkä myös 2000-luvun ensimmäisten vuosien ajan. En ole nähnyt Intian tuotannolle tarkkoja vuosikohtaisia valmistusmääriä, tosin en ole myöskään aktiivisesti etsinyt niitä. T-90S vaunujen lisenssivalmistus alkoi Intiassa 2000-luvun alussa tosin siitäkään ei ole tarkkaa ja selvää vuotta tiedossa, koska erilaisten sopimusten, kittitoimitusten sekä tuotannon käynnistämisen vaikeudet sekoittavat aikajanaa.

T-72M1 / T-72A on sinänsä käypäinen "aihio" T-72B3 kaltaiseen modernisointiin tai jopa T-90M vaunun osaksi. Jälkimmäinen vaatinee muutoksia T-90M tornin suunnitteluun ja rakenteeseen, mutta kyseinen torni pitää joka tapauksessa valmistaa kokonaan joten luulisi olevan tehtävissä. T-72M1 / T-72A on tietysti perusrakenteeltaan selvästi huonompi kuin T-72B mutta minkäs teet. Ryssältä loppuvat ensi vuonna T-72B vaunut varastotukikohdista, joten jotain pitää keksiä sen jälkeen. T-72B3 ja sen eri versiot ovat kuitenkin olemassaoleva modernisointipaketti, joita on "valmistettu" UVZ:lla vuodesta 2012 lähtien (toki eri versioina, mutta kuitenkin) joten sen käytön jatkaminen olisi looginen ratkaisu. Sopivat aihiot ovat käymässä vähiin, joten tässä mielessä Intiasta ostaminen olisi myös loogista.

T-90M "valmistus" jatkunee pienimuotoisena, mutta se on selvästi kalliimpi ratkaisu kuin olemassaolevien vaunujen modernisointi. Toki aihion laatu ratkaisee sen, miten kallis modernisoinnista tulee suhteessa täysin uuden panssarivaunun valmistamiseen. Intian vaunujen tapauksessa ne pitäisi myös rahdata ensin Intiasta Venäjälle ja vasta sen jälkeen ne voidaan kunnostaa ja modernisoida paitsi jos nämä työt tehdään Intiassa, mikä on sekin mahdollista ja olisi myös hyvin looginen ratkaisu. Intia ei ole länsimaiden pakotteiden piirissä joten jonkinlainen T-72B3 kaltainen modernisointi siellä olisi keino kiertää pakotteet ja saada paremman suorituskyvyn vaunuja saataville, toki Intia ottaisi tässä riskin pakotteiden kohteeksi joutumisesta. Lisäksi ryssä joutuisi tietysti maksamaan tämän modernisointityön, rahtikustannukset yms.
 
Viimeksi muokattu:
Andrei Tarasenko on kirjoittanut kolmen viestin verran kommenttejaan / ajatuksiaan ryssän varastotukikohtien tilanteesta, tämä "ulkomaalaisten OSINT-miesten laskelmien ansiosta).

Laitan näiden kolmen viestin Google Lens -käännökset spoilerin taakse:

22.12.2024:

https://t.me/btvt2019/15529

Here, foreign Osinters report that the T-80s are running out. 90% of the available T-80s have already been taken from storage bases and either sent to Omsk for modernization or to the troops in the form they were in. There are about 250 T-80BV left.

The T-80 turned out to be the main "workhorse" of the Russian Armed Forces in the war - less demanding on the driver's experience, the gas turbine engine does not stall under sudden overloads, high mobility, even reverse is more or less there.

According to calculations, the losses of the Russian Armed Forces amounted to about 950 T-80 tanks of various modifications.

A total of 7,000 T-80s of various modifications were produced. After the collapse of the USSR, the Tagil military-mafia clan declared a vendetta against the T-80, and the mass disposal of these relatively new tanks began with the active participation of Galkin (daddy) and Grachev, which cost the country a lot of money. Most of the T-80s produced were scrapped under the pretext of low survivability during the war in Chechnya.
Now most of the tanks remaining in warehouses are T-62, T-64 and T-72(A). Considering the current rate of tank losses in the Russian Armed Forces, if the war continues, there may not be any T-80 tanks left in the Russian Armed Forces.

Those who wish can familiarize themselves with the calculations of equipment at the Central Tank Reserve Base of the Russian Federation of foreign Osinters in the table. Well, it just so happened that satellites were invented and such things can no longer be hidden. LINKKI

The frame shows the loss of equipment at the 22nd Central Tank Reserve Base (CBRT) in Buy. Photo by X @a_from_s

-

23.12.2024:

https://t.me/btvt2019/15541

About this - https://t.me/btvt2019/15529 (T-80s are running out)

The above should not be interpreted as "the Russian Federation has run out of tanks". Another ~1,500 T-72A and T-72B. Also, for obvious reasons, what is inside the boxes is not taken into account. In addition to storage bases, there are also BTRZ sites and factories, where a certain number of vehicles are also in operation or on sites.

But, undoubtedly, the "tank fields" once filled with CBRTs have thinned out considerably.

Considering that at the moment, UVZ is producing small new vehicles, and statements about resuming T-80 production have remained just words, in 1.5-2 years there will be a serious shortage of tanks. In fact, both UVZ and Omsk Transmash are very large and expensive BTRZs.
Starting serial production of a tank means huge costs, both financial and qualified specialists, as well as long preparation for the start of production. And such a process, literally, is visible from space, but at the moment it is not observed (and if not from space, then through tenders, government purchases of machine tools and tooling and related activities reflected in patents of classification B23, etc.).

Of course, there are alternatives in the form of very cunning plans (though, they usually do not end well). For example, here is a statement about the joint modernization of 2,500 T-72M1 tanks by the Russian Federation and India, supposedly for third countries. LINKKI
19.9.2024

https://t.me/btvt2019/14845

Indian Defence News: The Indian Army has decided to upgrade its tanks and retire old T-72 tanks for export in collaboration with Russia.

A senior defence official involved in the deals between the two countries said the T-72 tanks will be upgraded in India and then exported. The Indian Army has about 2,500 of these tanks. India is preparing to retire them. Indian and Russian technicians are working to bring a large number of these decommissioned tanks back into service.

The production of T-72 tanks in India began in the 1980s at the Heavy Vehicles Plant in Avadi, near Chennai, and 500 tanks were purchased directly from the Soviet Union. In the 2000s, the same plant also produced upgraded T-90 tanks. Now, the plant is planning to upgrade T-72 tanks for export.

Btvt.info: The idea is interesting, but the question arises who is this happy buyer of the newest T-72 Ajeya? Russia earned almost 40 billion dollars thanks to the sale of its oil to India, but the money can only be spent in India.

I think that here too the cunning planners will face a fiasco.


Against the background of warming relations between China and India and the alleged settlement of territorial disputes, this is quite a plan.

-

26.12.2024:

https://t.me/btvt2019/17037

Katso liite: 113478

Continuing the topic. LINKKI

I did not say that the tanks in the Russian Federation are almost gone, but the process is ongoing and there is quite objective data in the form of photos of the Central Bank of the Tank Industry and the Omsktransmash sites themselves.

At the moment, 90% of the available T-80s have already been taken from storage bases and either sent for modernization to Omsk or to the troops in the form in which they were. About 250 vehicles remain.

Google maps recently updated the footage of the Omsktransmash plant (photos for 05.24 were posted), at least half of the vehicles are no longer there at the current rate of modernization. You can also see non-core vehicles such as one T-90M and several T-62s. LÄHDE

And here the question arises - what will the Omsk plant do next?

- resumption of T-80 production, which Potapov spoke about last year - "This is the task, at least the military set it for us. We are now actively working with the Ministry of Industry and Trade, because this requires the appropriate new capacities." The idea seems unfeasible in the Russian Federation. There is no preparation for mass production or equipment procurement, limited patenting of factory tooling and stands. What is the organization of T-80 production can be found out from #archives and it is not even close. LÄHDE

- Return to major repairs of T-72 - and there are also few of them left (1.5-2 thousand), for Tagil itself there will not be enough for the "Shturm" pop-project LÄHDE

- a fake project with the modernization of Indian T-72M1 for a foreign customer with their delivery to the Russian Armed Forces. Quite an option. LÄHDE

-

ELI hän kirjoittaa aluksi että T-80 sarjan panssarivaunut ovat käymässä vähiin ryssän varastotukikohdissa, "ulkomaalaisten OSINT-miesten" laskelmien mukaan olisi jäljellä vielä 250 kpl T-80BV vaunuja.

Tosin toisessa viestissään hän huomauttaa, ettei tarkoitttanut sitä että "ryssän panssarivaunut ovat nyt loppu", koska varastotukikohdissa on vielä mm. 1500 kpl T-72A ja T-72B vaunuja (näistä valtaosa toki T-72 Ural ja T-72A).

Tästä syystä hän arvioi että hyvin vakava "panssarivaunukriisi" olisi ajankohtainen 1,5 - 2 vuoden kuluttua (jos meno jatkuu samanlaisena).

Hän kirjoittaa että UVZ valmistaa tällä hetkellä pienen määrän uusia panssarivaunuja per vuosi ja puheet siitä miten Omsktransmash "aloittaa T-80 panssarivaunujen uustuotannon" ovat toistaiseksi olemassa vain "paperilla". Mikäli uustuotannon aloittaminen olisi oikea ja todellinen projekti, sen käynnistäminen olisi nähtävissä avaruudesta (muutokset Omsktransmashin alueella, laajennukset yms.) sekä niistä olisi selvä paperijälki nähtävissä (uusien koneistuskeskuksien, työkalujen yms. ostaminen, uuden työvoiman etsiminen ja palkkaaminen jne jne.). Kaikki nämä olisivat nähtävillä hyvissä ajoin, koska iso projekti ottaa aikaa. Mitään tällaista ei ole toistaiseksi nähty, hän kirjoittaa.

Tästä syystä sekä UVZ että Omsktransmash ovat tällä hetkellä "hyvin suuria ja kalliita BTRZ / armored repair plant pajoja" - koska niissä ei juurikaan tapahdu panssarivaunujen uustuotantoa.

Hän muistuttaa 19.9.2024 julkaisemastaan kirjoituksesta, jossa viitattiin Intian ja Venäjän väliseen, jonkinlaiseen "yhteisymmärrykseen" siitä että Intian vanhat T-72 vaunut tultaisiin siirtämään pois aktiivijoukkojen käytöstä ja "modernisoimaan" sekä laittamaan myyntiin "ulkomaisia asiakkaita" varten. Intialla on hänen mukaansa noin 2500 kpl T-72 vaunuja, jotka ovat käytännössä T-72M1 mallia tai siihen verrattavissa.

-

MINUN KOMMENTIT: kieltämättä Intia olisi yksi potentiaalinen panssarivaunujen lähde koska heillä on hyvin suuri määrä T-72 sarjan vaunuja, ainakin paperilla. Mikä määrä niistä vaatii perusteellisemman kunnostamisen, se ei ole selvää. Ryssä solmi Intian kanssa hyvin merkittävän öljytoimitusten sopimuksen muutama kuukausi sitten, joten se voisi olla osa tällaista "vaihtokauppaa". Toki ryssä tarvitsee öljylleen markkinat kaikesta huolimatta ja ottaisi mieluusti siitä maksuksi dollareita, euroja tai muita oikeita valuuttoja, joten tällainen "vaihtokauppa" ei ole välttämättä kyseessä.

Intian T-72 vaunuista 500 kpl on Neuvostoliiton valmistamia ja noin 2000 kpl Intiassa lisenssillä valmistettuja. Muistaakseni tuotanto alkoi 1980-luvun lopussa, ihan viimeisinä vuosina ja jatkui koko 1990-luvun ajan, ehkä myös 2000-luvun ensimmäisten vuosien ajan. En ole nähnyt Intian tuotannolle tarkkoja vuosikohtaisia valmistusmääriä, tosin en ole myöskään aktiivisesti etsinyt niitä. T-90S vaunujen lisenssivalmistus alkoi Intiassa 2000-luvun alussa tosin siitäkään ei ole tarkkaa ja selvää vuotta tiedossa, koska erilaisten sopimusten, kittitoimitusten sekä tuotannon käynnistämisen vaikeudet sekoittavat aikajanaa.

T-72M1 / T-72A on sinänsä käypäinen "aihio" T-72B3 kaltaiseen modernisointiin tai jopa T-90M vaunun osaksi. Jälkimmäinen vaatinee muutoksia T-90M tornin suunnitteluun ja rakenteeseen, mutta kyseinen torni pitää joka tapauksessa valmistaa kokonaan joten luulisi olevan tehtävissä. T-72M1 / T-72A on tietysti perusrakenteeltaan selvästi huonompi kuin T-72B mutta minkäs teet. Ryssältä loppuvat ensi vuonna T-72B vaunut varastotukikohdista, joten jotain pitää keksiä sen jälkeen. T-72B3 ja sen eri versiot ovat kuitenkin olemassaoleva modernisointipaketti, joita on "valmistettu" UVZ:lla vuodesta 2012 lähtien (toki eri versioina, mutta kuitenkin) joten sen käytön jatkaminen olisi looginen ratkaisu. Sopivat aihiot ovat käymässä vähiin, joten tässä mielessä Intiasta ostaminen olisi myös loogista.

T-90M "valmistus" jatkunee pienimuotoisena, mutta se on selvästi kalliimpi ratkaisu kuin olemassaolevien vaunujen modernisointi. Toki aihion laatu ratkaisee sen, miten kallis modernisoinnista tulee suhteessa täysin uuden panssarivaunun valmistamiseen. Intian vaunujen tapauksessa ne pitäisi myös rahdata ensin Intiasta Venäjälle ja vasta sen jälkeen ne voidaan kunnostaa ja modernisoida paitsi jos nämä työt tehdään Intiassa, mikä on sekin mahdollista ja olisi myös hyvin looginen ratkaisu. Intia ei ole länsimaiden pakotteiden piirissä joten jonkinlainen T-72B3 kaltainen modernisointi siellä olisi keino kiertää pakotteet ja saada paremman suorituskyvyn vaunuja saataville, toki Intia ottaisi tässä riskin pakotteiden kohteeksi joutumisesta. Lisäksi ryssä joutuisi tietysti maksamaan tämän modernisointityön, rahtikustannukset yms.
Vaikea uskoa, että Intia toimittaisi ryssälle käytettyjä T-72:a kun jopa Kiina on pitäytynyt sotatarvikkeiden toimittamisesta. Intia on kuitenkin hiukan ystävällisempi maa länsi-intresseille.
 
Back
Top