Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Millaisia voimasuhdematriisimalleja käytetään/ on saatavissa rintamatilanteen arviointiin?Jäin miettimään Ukrainan sotaa seuraavien OSINT-analyytikoiden (Kastehelmi, Paroinen ja kumppanit) työskentelytapoja. Tiedättekö, pitävätkö he yllä aitoja tilannekarttoja tunnistetuilla todellisilla joukoilla ja mahdollisesti lohko-/toiminta-aluekohtaisilla voimasuhdematriiseilla sekä (edes kohtuullisen realistisilla) arvioilla tilanteen kehittymisestä? Vai kirjaavatko he ainoastaan mekaanisesti karttaan etulinjan sijainnin ja hyökkäysnuolet somessa julkaistujen tietojen perusteella? Itse veikkaan jälkimmäistä, tämä selittäisi sen, miksi heidän "asiantuntija-arvionsa" menevät tasaisesti ja aina täysin vihkoon!
Kysyjä sai jo banaania, mutta kiinnostuneille taustalukemiseksi ohessa ovat julkiset Naton operatiivisen suunnittelun perusteet. Nato julkaisee varsin hyviä ohjekirjoja ja iso osa niistä on julkisia. Voimasuhteisiin liittyvää arviointia kuvataan mm. luvuissa 3.4 ja 3.9.Millaisia voimasuhdematriisimalleja käytetään/ on saatavissa rintamatilanteen arviointiin?
Puhdistusoperaatio Toretskin yksityistalojen alueella, jonka suoritti 12. prikaatin “Azov” RRSO-yksikkö. Operaation aikana eliminoitiin lähes viisikymmentä miehittäjää, ja hieman alle joukkueen verran otettiin vangiksi. Lisäksi tehtävämme aikana evakuoitiin kymmeniä siviilejä yhdessä heidän lemmikkiensä kanssa.
Myöhemmin näytän ja kerron, millä hinnalla tämä saavutettiin.
…
Kuten lupasin, kerron hinnasta, jonka maksoimme vapauttaessamme Toretskin. Kerron sen ystäväni “Aabelin” näkökulmasta. Spoilerivaroitus: hän voi nyt hyvin ja käy läpi kuntoutusta.
Tutustuimme, kun järjestin konekiväärikursseja prikaatissa. Pian hän läpäisi valinnan erikoisryhmäämme “Piraatteihin”, ja otin hänet heti omaan ryhmääni. Myöhemmin, kun sain pakotetun ylennyksen, “Aabel” otti johtoonsa oman osastonsa. Hän oli ja on yhä yksi niistä, joihin en koskaan epäillyt, johon saatoin luottaa ja jonka tahdonvoima sekä sisukkuus herättivät minussa kunnioitusta. Tästä eteenpäin hänen omin sanoin:
“…Olin juuri astumassa peltisen vajarakennuksen ovelle – isku, pää nytkähti voimalla vasemmalle ja kaaduin maahan. Vaikka muiden mukaan otin vielä viisi askelta taaksepäin ennen kuin lopulta kaaduin. Makasin siinä – veri haisi, ruudin katku täytti ilman, korvissani kaikui tyhjä kohina. Näin, kuinka osa kasvoistani roikkui silmieni edessä ja veri pulppusi siitä. Ensimmäiset ajatukset:
1.“Tämä ei voi tapahtua minulle.”
2.“Hyvä, olen niin väsynyt… vihdoin kuolen.”
3.“Minuun osui päähän… Jäänkö vain katsomaan, kuinka kuolen?”
4.Kuulin, kuinka “Sorx” huusi, että olen “300” (haavoittunut), mutta mielessäni huusin hänelle: “Olen 200 (kuollut), senkin typerys!”
5.Suljin silmäni, ikään kuin hyväksyin kohtaloni… Mutta yhtäkkiä kaikki äänet palasivat, kohina katosi, kuulin, kuinka omamme vastasivat vihollistuleen.
6.Tunsin kuin sähköisku olisi kulkenut raajojeni läpi – ymmärsin, että pystyin liikkumaan. Silloin mieleeni tuli ajatus: “Entä jos yrittäisin selviytyä? Ei, minun täytyy tehdä kaikkeni selviytyäkseni!” Vaikka olin jo hyväksynyt sen, että todennäköisesti kuolen.
7.Ryömin autotalliin, “Sorx” auttoi minut ylös. Kun minulle asetettiin kiristyssidettä ja yritettiin kutsua apua, tajusin, etten pystyisi palaamaan talojen kautta. Aloin liikkua – voimia oli jäljellä vain jaloissani. Niinpä, avoimella alueella, vihollisen tulituksessa, syöksyin 200 metriä suojatalolle, jossa suurin osa ryhmästämme oli. Juoksin sinne vihollisen puolelta, lysähdin aidalle, josta minut vedettiin sisään ja alettiin hoitaa.
8.Paikan päällä ei juuri voitu tehdä mitään. Kun minut riisuttiin, nähtiin, että rintakehäni oli täynnä reikiä – okkluusiositeet eivät pysyneet, vaan valuivat pois veren mukana. Istuin puristaen haavojani, yrittäen olla tukehtumatta. Pelastukseni oli evakuointi – ennalta suunniteltu piste, joka oli sovittu valmisteluvaiheessa. Panssariajoneuvo saapui 15 minuutissa, ja minut heitettiin sen kyytiin.
9.Saavuttuani stabilointipisteeseen nousin jaloilleni ja ryntäsin itse leikkauspöydälle, jossa minulle alettiin antaa verensiirtoa. Sitten näin ruiskun, jossa oli jotain… ja hei vaan, koomaan.
Neljä päivää myöhemmin heräsin Dniprossa, mutta tuntui kuin olisi kulunut kuukausi. Se oli loputon uni, jossa taistelin jatkuvasti kuolemaa vastaan eri muodoissaan: demonit, sudet, keihäitä kantavat valkyyriat – ja aina minut surmattiin armottomasti. Muistin kaikki: aseveljeni, morsiameni, perheeni… Enkö enää koskaan näkisi heitä? Näyttääkö kuolemanjälkeinen elämä tältä – että jään vain loputtomasti kuolemaan ja taistelemaan hengestäni?
Joskus tuntui, että heräsin ja näin läheiseni vierelläni (niin myös tapahtui), mutta sitten kaikki alkoi alusta, eikä voinut enää erottaa, mikä oli todellisuutta ja mikä unta.
Kun lopulta heräsin, oli yö. Mielestäni näin sairaanhoitajan teroittamassa veitsiä. Ensimmäinen ajatus – he aikovat leikellä minut elinten vuoksi. Päätin estää sen.
Olin sidottuna, kasvoillani happimaski. Jotenkin onnistuin vapauttamaan toisen käteni, ja kun hoitaja tuli lähemmäs, revin maskin kasvoiltani. Hän sanoi minulle jotain, mutta en ymmärtänyt lainkaan, mitä kieltä hän puhui. Yritin lyödä häntä, mutta voimattomana käteni ei noussut, joten näytin vain siltä kuin olisin nykinyt kouristuksissa sängyssä.
Jossain vaiheessa vain hyväksyin tilanteeni…”
Ainakin minulla tuota linkkiä klikkaamalla twiitti avautuu. Windows-koneessa.Videoita ja tarinaa Azovin operaatiosta Torestkin suunnalla ja yhden azovilaisen haavoittumisesta.
Mulla on välillä ongelmia joittenkin twiittien kanssa ja tämänkin kanssa tulee ilmoitus, ettei sivua löydy. Twiitit on kuitenkin olemassa ja katselukertojakin on kertynyt. Näkyykö tämä muilla vai tuleeko muillekin ilmoitus ettei sivua olisi olemassa?
Motintapainen tulee siitä että Suzhasta lounaaseen menevä valtatie on "highway to hell" ryssän FPV-dronejen takia. Turvallisempi logistiikka meni tuosta etelään punaisten nuolien kohdalta.Kun kattoo DeepStateMAP:sta, niin ryssä olis edennyt tuon punaisen nuolen mukaisesti. MUTTA mihin se paljon puhuttu motti on syntymässä???
Nähdäkseni kuvaan sinisellä merkitty linja on Ukrainan hallussa. Eli motin tekoon on viellä matkaa jos näillä tiedoilla mennään.... Joku viisaampi osanee selittää mihin se motti nyt on muodostumassa.
Katso liite: 120425
Ei USAn tiedustelunavun tippuminen vaikuta tohon, liian nopeasti tapahtunut. Myöskään se apu ei näe tollaista. Kyllä siellä pitää olla kumisaapas partiota, omaa lennokkia yms ihan perinteistä tiedustelua, millä tollaiset havaitaan.Motintapainen tulee siitä että Suzhasta lounaaseen menevä valtatie on "highway to hell" ryssän FPV-dronejen takia. Turvallisempi logistiikka meni tuosta etelään punaisten nuolien kohdalta.
Ihmettelen kuitenkin kovasti miten tuommoista kapeata kiilaa ei saisi niitattua jo puhtaasti tykistötulella aika huolella. Varsinkin kun idästä päin ei mitään raskaampaa logistiikka voida suorittaa. Käsittääkseni on puhtaasti jalkaväellä tehty hyökkäys jäätyneen joen ja kosteikon yli. Myös jalkaväen logistiikka on örkeille hankalaa nyt kun on se +15c taulussa jo useamman päivän ajan ja samaa luvassa.
Oli myös huhua että tuo läpimurto tehtiin aluepuolustusjoukkojen lohkolla. Kenties heille annettiin alunperin "helppo ja turvallinen" kosteikon suojaama lohko, talvihan oli olematon helmikuun tokalle viikolle asti myös Kurskin suunnassa. Kenties tuli sitten yllätyksenä reilu pakkasjakso joka kovetti paikat.
Myös USA:n tiedusteluavun tippuminen on tiettävästi vaikeuttanut asioita.
Toivotaan parasta.
Näyttäisi pitäneen paikkansa tämä arvelu.Thorkill arvelee että Ukrainalla on perääntyminen käynnissä Kurskissa jo kolmatta päivää.
---
Scraps of information from the Runet indicate that Ukrainian units (95th Air Assault Brigade, 210th Special Regiment "Berlingo" and elements of the 22nd Airborne Brigade, 41st Airborne Brigade and 47th Airborne Brigade (2nd mech battalion) are withdrawing from the Malaya Lokna - Cherkasskoye Porechnoye area. Currently, Ukrainian rear guards are supposed to fight there. Everything indicates that the retreat of Ukrainian troops from the above-mentioned area has been ongoing for at least the last three days. For now, the Ukrainians have withdrawn to the area: Kazachia Loknia - Kubatkin - Ivashkovsky. However, this is probably only an indirect, delaying line of defense, held by Ukrainian vanguards covering the retreat of the main forces.
Minäkin ajatettelin että suurin riski joutua mottiin on tuolla vatnikkien hyökkäyskiilalla. pitäs otta pirusti lääniä haltuun ja edetä pohjoiseen aika pitkälle siellä olevien örkkitoverien luo.Kun kattoo DeepStateMAP:sta, niin ryssä olis edennyt tuon punaisen nuolen mukaisesti. MUTTA mihin se paljon puhuttu motti on syntymässä???
Nähdäkseni kuvaan sinisellä merkitty linja on Ukrainan hallussa. Eli motin tekoon on viellä matkaa jos näillä tiedoilla mennään.... Joku viisaampi osanee selittää mihin se motti nyt on muodostumassa.
Katso liite: 120425
Siinä olisi valmistajalla hyvä tilaisuus kehittää ohjelmistojaan paremmaksi.Mielenkiintoinen huhu. Uudempi (kokeellinen?) SAMP/T olisi varustettu ballististen torjuntaan mutta softa ei vielä ole toiminut riittävästi.
No kyllä tuo pitäisi aika vakavasti ottaa, kun asia on pöydällä. Tuosta ei ole kovin pitkä matka kiristykseen. Varsinkin, kun ottaa huomioon, paljonko erilaiset sopimukset painaa Trumpin vaakakupissaTänään on nähty twitterissä monenlaista epämääräistä ja suoraan sanottuna noloa möykkää Starlinkkiin liittyen, mutta sanoisin että tässä lienee se oleellisin kommentti Muskilta:
To be extremely clear, no matter how much I disagree with the Ukraine policy, Starlink will never turn off its terminals.
I am simply stating that, without Starlink, the Ukrainian lines would collapse, as the Russians can jam all other communications!
We would never do such a thing or use it as a bargaining chip.
-
Fakta on se että Starlinkin kaltaista ja yhtä laajaa satelliitti-internet järjestelmää ei ole kenelläkään toisella, erityisesti kattavuuden ja datasiirron osalta.
Starlink yhteyksien katkaiseminen olisi myös merkittävä sopimusrikkomus, joten en ennakoi että sellaista tultaisiin näkemään.
Toisaalta voidaan miettiä, millaisia riskejä Ukraina on valmis ottamaan tämän kanssa? Tässä puhutaan kuitenkin hyvin merkittävästä viestijärjestelmästä ja he ovat rakentaneet suuren osan toimintojaan Starlink-yhteyksien varaan (kuten on ryssäkin). Joku voisi sanoa että Ukrainan olisi ehdottomasti kannattavaa rakentaa tämän rinnalle toisiin yhteyksiin perustuva "varajärjestelmä". Helpommin sanottu kuin tehty: miten paljon resursseja, rahaa ja aikaa tällaisen rakentamiseen kannattaa käyttää, JOS siihen päätettäisiin ryhtyä?
Toki riskinä on se että kaikista vakuutuksista ja lupauksista huolimatta joku päättää jossain vaiheessa että Starlink yhteyksien katkaiseminen, edes väliaikaisesti, olisi sopiva "näpäytys" jolla Ukraina pakotettaisiin neuvottelemaan. Ei voitane kokonaan sivuuttaa tällaista riskiä, vaikka se olisikin vain väliaikainen katkos (päivä tai pari). Rintama ei tietysti romahtaisi tällaiseen, mutta pidempi katko olisi jo selvästi vaikeampi asia.
Mielenkiintoinen huhu. Uudempi (kokeellinen?) SAMP/T olisi varustettu ballististen torjuntaan mutta softa ei vielä ole toiminut riittävästi.