Ukrainan konflikti/sota

Rostecin pomon mukaan T-90M on parempi kuin mikään Ukrainalle annetuista länsivaunuista. Hänen mukaansa yksittäiset T-90M:t ovat taisteluissa saaneet tusinoittain drooniosumia säilyttäen taistelukelpoisuutensa. Jutun lopussa Uralvagonzavodin mekaanikko Dimitri kertoo T-90M:n kestävän useampia Javelin-osumia.

Rostec names advantages of T-90M​


The Russian T-90M tank is superior to Western vehicles supplied to Kyiv in terms of protection, since it has received all-round dynamic protection. The head of Rostec Sergey Chemezov named the advantages of the tank in an interview with the Razvedchik magazine.

“If we compare their tanks and ours, the advantages of the same T-90M "Breaktrough" are in firepower, armor and mobility. It has a longer “arm” due to the guided ammunition and all-round dynamic protection,” he said.

According to Chemezov, there were cases when dozens of drones hit the T-90M, but the vehicle retained its combat capability.

The modernized T-90M is equipped with a new turret module with multi-layer armor. The vehicle’s protection is also provided by the Relikt dynamic protection and anti-drone screens. The tank received a diesel engine with a capacity of 1,130 horsepower.

In May, Uralvagonzavod mechanic Dmitry said that the T-90M was able to withstand several hits from Javelin anti-tank missiles and provide protection for the crew.
https://lenta.ru/news/2025/06/10/v-rostehe-nazvali-preimuschestva-t-90m/
 
Rostecin pomon mukaan T-90M on parempi kuin mikään Ukrainalle annetuista länsivaunuista. Hänen mukaansa yksittäiset T-90M:t ovat taisteluissa saaneet tusinoittain drooniosumia säilyttäen taistelukelpoisuutensa. Jutun lopussa Uralvagonzavodin mekaanikko Dimitri kertoo T-90M:n kestävän useampia Javelin-osumia.

https://lenta.ru/news/2025/06/10/v-rostehe-nazvali-preimuschestva-t-90m/

hyvin tuo t-90 kestää. ihan totta puhuu.
 
Rostecin pomon mukaan T-90M on parempi kuin mikään Ukrainalle annetuista länsivaunuista. Hänen mukaansa yksittäiset T-90M:t ovat taisteluissa saaneet tusinoittain drooniosumia säilyttäen taistelukelpoisuutensa. Jutun lopussa Uralvagonzavodin mekaanikko Dimitri kertoo T-90M:n kestävän useampia Javelin-osumia.

https://lenta.ru/news/2025/06/10/v-rostehe-nazvali-preimuschestva-t-90m/
Kirjoittelin jo aikaisemmin alla olevaa enkä edelleenkään ymmärrä miksi näitä pitää jakaa. Riko edes linkki ryssäsivuihin ja aloita jokainen viesti ”Sisältää ryssäpropagandaa”, muuten palvelet vain sitä itseään. Tuo viesti näyttää ”konesilmälle” juuri siltä, että kehut T90.

”..vaikka viesteissäsi on usein sarkasmia mukana niin satojen ryssien uutissivujen linkkaaminen ja uutisen asian kääntäminen suomeksi palvelee juuri sitä AI:n ja hakukoneiden saturoimista noilla höpöjutuilla jota niillä tavoitellaankin.”
 
Viikko sitten oli juttua Janis Kluge julkaisemista ryssän rekrytointimääristä vuoden 2024 eri kvartaalien osalta (LINKKI) ja nyt hän on julkaissut Q1/2025 numerot:

New data on Russian recruitment: Based on federal spending on sign-on bonuses, Russia recruited 89,601 men from January-March 2025.

This represents a 22% increase over the same period last year.


Katso liite: 122412

-

Here's the link to my analysis:

https://open.substack.com/pub/janis...=post&utm_medium=web&showWelcomeOnShare=false

New data: Russia recruited 89,601 men in the first quarter of 2025​

According to federal budget data released today, Russia awarded bonuses for 89,601 new army contracts from January to March of 2025, marking a 22% surge compared to the same period in 2024.​

Janis Kluge's avatar's avatar
JANIS KLUGE

JUN 09, 2025


The flurry of new budget data may be confusing. To clarify: Today, the Russian Finance Ministry published detailed spending data for the first quarter of 2025. Some data on Q1 was previously available in an attachment to Russia’s budget amendment law, but it was less detailed. Most importantly, it did not include data on sign-on bonuses.



Source: Own calculations based on data from Russia’s Finance Ministry


The good news, from the analyst’s perspective, is that: Russia still publishes the budget line on bonus spending, it didn’t even change the budget code of it. For army contracts, 35.7 billion rubles were spent in Q1. For National Guard contracts, which also come with bonuses of 400,000 rubles, 168 million rubles were spent. The total amount spent, 35.8 billion rubles, is equivalent to 89,601 bonus payments.

The data confirms regional budget data and statements by Russian officials, showing that Russian recruitment continued to be successful in the first quarter. Recruitment increased by 22% from the first quarter of 2024 (from 73366 to 89601 men). In theory, federal data should be more reliable than regional budget data because it is more comprehensive and the calculations are simpler, with fewer assumptions involved. The next batch of federal budget data will be published some time in September.

Tätä pitää jäädä seuraamaan. ryssällä oli noin 600-700k örkiä Ukainassa 24 lopussa. Tammikuussa 640 k puhutiin sillon. Nyt alku vuosi on menty. Just on saatu tappiot värvättyä eli sotilaalinen voima ryssällä on kestänyt suhteelisen samalla tasolla. Eli Ukraina pistää noin 30 k multiin ja ryssä värvää noin 30 k. Tosin kummatkin lukemat ovat suhteelisia kun toinen lasketan budjetista ja toiseen sisältyy haavoittuneet ja mahdolliseesti tublat. Mutta reallistine lukema lieneen 550k-650k välissä. Perustan tuon ihan siihen kun ryssä voi vielä hyökätä tosin haarukka on iso. Yleensä kun ryssän hyökkäys on syöty on oltu noin 550k örkissä, ja kun lähempänä 600k niin sitten on taas laitettu liha myllyt käyntiin. Nyt ehkä eletään vähän hiljaista jaksoa kun ei mee kun noin 950-1000 örkiä päivässä. Mutta jos toi kvartaali taso jää värvätyissä tonne 73 ja 89k väliin, niin sitten rupee tulee ryssälle turpaan myös rintama linjoilla . Tuo 24 Q4 itse aisissa varmaan oli ainut positiivinen värväys kvartaali ryssän kannalta että voisivat kesälle jotain rakennella. No ilmanko ruvettiin puhumaan rauhasta niin saatiin porukkaa lisää myllyyn "lyhyttä" sotaa varten.

Mikähän siten seuraava keksintö millä saatas buustattua värväystä?
 
Tätä pitää jäädä seuraamaan. ryssällä oli noin 600-700k örkiä Ukainassa 24 lopussa. Tammikuussa 640 k puhutiin sillon. Nyt alku vuosi on menty. Just on saatu tappiot värvättyä eli sotilaalinen voima ryssällä on kestänyt suhteelisen samalla tasolla. Eli Ukraina pistää noin 30 k multiin ja ryssä värvää noin 30 k. Tosin kummatkin lukemat ovat suhteelisia kun toinen lasketan budjetista ja toiseen sisältyy haavoittuneet ja mahdolliseesti tublat. Mutta reallistine lukema lieneen 550k-650k välissä. Perustan tuon ihan siihen kun ryssä voi vielä hyökätä tosin haarukka on iso. Yleensä kun ryssän hyökkäys on syöty on oltu noin 550k örkissä, ja kun lähempänä 600k niin sitten on taas laitettu liha myllyt käyntiin. Nyt ehkä eletään vähän hiljaista jaksoa kun ei mee kun noin 950-1000 örkiä päivässä. Mutta jos toi kvartaali taso jää värvätyissä tonne 73 ja 89k väliin, niin sitten rupee tulee ryssälle turpaan myös rintama linjoilla . Tuo 24 Q4 itse aisissa varmaan oli ainut positiivinen värväys kvartaali ryssän kannalta että voisivat kesälle jotain rakennella. No ilmanko ruvettiin puhumaan rauhasta niin saatiin porukkaa lisää myllyyn "lyhyttä" sotaa varten.

Mikähän siten seuraava keksintö millä saatas buustattua värväystä?
Massiivinen työttömyys ja siviileille kieltolaki. Tuolla saataisiin miljoonia juoppoja lisää riveihin... :whistle:
 
Kirjoittelin jo aikaisemmin alla olevaa enkä edelleenkään ymmärrä miksi näitä pitää jakaa. Riko edes linkki ryssäsivuihin ja aloita jokainen viesti ”Sisältää ryssäpropagandaa”, muuten palvelet vain sitä itseään. Tuo viesti näyttää ”konesilmälle” juuri siltä, että kehut T90.

”..vaikka viesteissäsi on usein sarkasmia mukana niin satojen ryssien uutissivujen linkkaaminen ja uutisen asian kääntäminen suomeksi palvelee juuri sitä AI:n ja hakukoneiden saturoimista noilla höpöjutuilla jota niillä tavoitellaankin.”
Sori tulee pitkä posti kyselin geminiltä


Mitä mieltä olet venäjän taloudellisesta ja sotilaallisesta tilasta ?






Venäjän taloudellinen ja sotilaallinen tila on monimutkainen kokonaisuus, johon vaikuttavat Ukrainan sota ja laajat kansainväliset pakotteet.


Taloudellinen tila​

Venäjän talous on sopeutunut pakotteisiin, ja hallitus on priorisoinut sodankäynnin vaatimat resurssit. Tässä avainkohtia:

  • Sotatalous: Talouskasvu nojaa vahvasti valtion menojen lisäyksiin, joilla pönkitetään sotaan kytkeytyviä toimialoja. Tämä on johtanut tuotantokapasiteetin täyskäyttöön tietyillä sektoreilla, mutta samalla yleinen talouden tuotannon lisäys on hidastunut.
  • Kasvun hidastuminen: Vuoden 2024 jälkimmäisellä puoliskolla ja vuoden 2025 alussa talouskasvu on hidastunut merkittävästi. Vaikka BKT:n kasvu on raportoitu positiiviseksi, se ei välttämättä heijasta kansalaisten ostovoiman paranemista, vaan pikemminkin valtion ohjaamia investointeja sotateollisuuteen.
  • Inflaatio ja työvoimapula: Inflaatio on kiihtynyt, ja kuluttajahinnat ovat nousseet. Venäjällä on myös laaja työvoimapula, joka rajoittaa tuotannon kasvua. Keskuspankki on joutunut pitämään ohjauskorkonsa korkeana hillitäkseen inflaatiota, mikä vaikeuttaa investointeja niille yrityksille, jotka eivät saa valtion tukea.
  • Budjettialijäämä ja velka: Valtiontalous on ollut alijäämäinen jo useita vuosia. Alijäämää rahoitetaan valtion velanotolla ja öljyrahaston varoista. Vaikka valtion velka suhteessa BKT:hen on edelleen matala, menojen ennustetaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosina.
  • Pakotteiden vaikutukset: Pakotteet ovat aiheuttaneet merkittäviä ongelmia Venäjän taloudelle, vaikka niiden tehokkuudesta onkin keskustelua. Ne ovat erityisesti rajoittaneet Venäjän kykyä saada länsimaista teknologiaa, komponentteja ja pääomaa. Tuonti on supistunut merkittävästi pakotetavaroissa. Venäjä on kuitenkin pyrkinyt kiertämään pakotteita ja vahvistanut kauppasuhteitaan Aasian maihin, kuten Kiinaan ja Intiaan.

Sotilaallinen tila​

Venäjän sotilaallinen tila on Ukrainan sodan myötä edelleen painopisteenä, ja sotilasmenoja on kasvatettu merkittävästi:

  • Korkeat sotilasmenot: Venäjä panostaa valtavasti resursseja sotilaalliseen toimintaan. Puolustusmenojen ennustetaan nousevan jopa 6,2 prosenttiin BKT:sta vuonna 2025, mikä on historiallinen ennätys. Noin 40 prosenttia Venäjän budjetista on kohdistettu kansalliseen puolustukseen ja sisäiseen turvallisuuteen.
  • Vahvuuksien heikkeneminen ja vahvistaminen: Ukrainan sodassa on arvioitu, että Venäjä on kärsinyt suuria tappioita joukkojen ja kaluston osalta. Samalla se on pyrkinyt vahvistamaan sotilaallista tuotantoaan ja modernisoimaan asevoimiaan. Työvoimapula voi kuitenkin vaikuttaa myös sotateollisuuden tuotantokykyyn.
  • Strategiset tavoitteet: Venäjä pyrkii edelleen kasvattamaan vaikutusvaltaansa globaaleissa turvallisuuskysymyksissä ja pitää länttä päävastustajanaan. Se pyrkii vähentämään lännen vaikutusvaltaa, varmistamaan itselleen etupiirin ja vahvistamaan suhteitaan toimijoihin, jotka vastustavat Yhdysvaltojen ja lännen strategisia tavoitteita.
  • Itämeren merkitys: Itämeri säilyy Venäjän strategisena intressinä Ukrainan sodan lopputuloksesta huolimatta, ja Venäjän tavoitteena on turvata Itämeren käyttö kaikissa tilanteissa. Kuitenkin muiden Itämeren rantavaltioiden Nato-jäsenyys rajoittaa Venäjän merivoimien toimintavapautta alueella.
  • Ulkomaankauppa ja pakotteet: Pakotteet ovat vaikuttaneet myös sotilaalliseen tuotantoon, sillä ne ovat rajoittaneet Venäjän pääsyä kriittisiin komponentteihin ja teknologiaan. Venäjä on kuitenkin etsinyt uusia toimitusketjuja ja pyrkinyt omavaraisuuteen.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Venäjä on siirtänyt taloutensa sotatalouspohjalle ja on valmis uhraamaan pitkän aikavälin taloudellista vakautta sotilaallisen voiman rakentamisen ja Ukrainan sodan ylläpitämisen vuoksi. Taloudelliset haasteet, kuten inflaatio ja työvoimapula, ovat todellisia, mutta toistaiseksi Venäjän hallinto on kyennyt rahoittamaan sotaponnistelunsa. Sotilaallisesti Venäjä pyrkii vahvistamaan asemaansa ja haastaa kansainvälistä järjestelmää, mutta samalla se kohtaa merkittäviä tappioita ja pakotteiden aiheuttamia rajoitteita.
 
Tossa vastaus Kumpi "voittaa sodan"









Ukrainan sodan lopputuloksen ennustaminen on erittäin vaikeaa ja monitahoinen kysymys. Tilanne on jatkuvasti kehittyvä, ja molemmilla osapuolilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa.

Tässä joitakin avainkohtia, jotka kuvaavat nykytilannetta ja mahdollisia lopputuloksia:

  • Nykyinen tilanne:
    • Sota on jatkunut jo yli kolme vuotta.
    • Venäjä on saavuttanut hitaasti maata tietyillä alueilla, erityisesti Itä-Ukrainassa, mutta se on myös kärsinyt merkittäviä tappioita miehistössä ja kalustossa.

    • Ukraina on osoittanut merkittävää puolustuskykyä ja innovatiivisia taktiikoita, kuten dronejen käyttöä, jotka ovat aiheuttaneet Venäjälle suuria menetyksiä.
    • Ukraina on saanut merkittävää tukea lännestä, mutta sen riittävyys ja jatkuvuus ovat olleet keskustelun kohteena.
    • Molempien maiden välillä on jatkuvaa iskunvaihtoa, ja sota leviää myös Venäjän puolelle.
  • Voiton määritelmä: "Voitto" on tässä kontekstissa vaikeasti määriteltävissä.
    • Ukrainan kannalta: Voitto tarkoittaisi todennäköisesti Venäjän joukkojen karkottamista alueelta ja maan suvereniteetin ja itsemääräämisoikeuden palauttamista, mahdollisesti diplomaattisen sopimuksen kautta.
    • Venäjän kannalta: Venäjän alkuperäisenä tavoitteena oli Kiovan hallinnon vaihtaminen ja Ukrainan alistaminen, mutta nämä tavoitteet eivät ole toteutuneet. Venäjän nykyiset tavoitteet näyttävät sisältävän merkittäviä alueellisia, sotilaallisia ja geopoliittisia myönnytyksiä Ukrainalta ja lännestä.
  • Haasteet ja näkymät:
    • Venäjä: Venäjän suurin etu on sen miesylivoima, ja se on valmis uhraamaan suuria määriä sotilaita pienienkin alueellisten voittojen eteen. Kuitenkin sen kyky saavuttaa ratkaiseva läpimurto nykyisillä resursseilla on epävarmaa.
    • Ukraina: Ukrainan kyky jatkaa puolustusta riippuu pitkälti länsimaisen avun jatkuvuudesta ja laajuudesta.
    • Neuvottelut: Tällä hetkellä ei näy merkkejä siitä, että molemmat osapuolet olisivat tosissaan kiinnostuneita rauhanneuvotteluista, jotka johtaisivat laajaan ja pysyvään rauhaan. Venäjä on esittänyt ehtoja, kuten Naton vetäytymistä Baltian maista, joita pidetään epärealistisina.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että sota on edelleen pattitilanteessa, jossa molemmat osapuolet hakevat etuja ja pyrkivät heikentämään toisiaan. Kukaan ei ole saavuttanut selkeää ja ratkaisevaa voittoa, eikä tilanne näytä tällä hetkellä johtavan nopeaan tai yksiselitteiseen lopputulokseen. Monet asiantuntijat uskovat, että "voitto" on todennäköisesti pikemminkin diplomaattinen ratkaisu kuin selkeä sotilaallinen antautuminen.
 
Pyysin vielä raportin aiheesta.

Venäjän taloudellinen ja sotilaallinen tila: Kokonaisarvio ja tulevaisuudennäkymät​

Tiivistelmä​

Venäjän taloudellinen ja sotilaallinen tila vuonna 2025 heijastaa monimutkaista ja ristiriitaista kuvaa. Talous on sopeutunut pakotteisiin ja saavuttanut merkittävää kasvua vuonna 2024, jota on vauhdittanut historiallisesti korkeat hiilivetytulot ja ennennäkemättömät sotilasmenot. Tämä "sokerihumala" on kuitenkin hiipumassa, ja talous kohtaa rakenteellisia haasteita, kuten hidastuvan kasvun, korkean inflaation, akuutin työvoimapulan ja strategisten varantojen nopean hupenemisen. Pakotteiden kiertäminen ja talouden uudelleenorientointi Aasian markkinoille ovat olleet keskeisiä sopeutumisstrategioita, mutta ne ovat samalla luoneet uusia riippuvuuksia, erityisesti Kiinasta.
Sotilaallisesti Venäjä on osoittanut merkittävää kykyä lisätä puolustusteollisuutensa tuotantoa ja ylläpitää korkeita joukkojen rekrytointitasoja, mikä mahdollistaa nykyisten operaatioiden jatkamisen Ukrainassa. Puolustusmenot ovat nousseet ennennäkemättömälle tasolle, mikä korostaa Kremlin sitoutumista sotilaallisiin tavoitteisiin. Tämä on kuitenkin tapahtunut laadun kustannuksella, sillä Venäjä luottaa yhä enemmän vanhan neuvostoaikaisen kaluston kunnostamiseen ja ulkomaisiin toimituksiin, erityisesti Pohjois-Koreasta ja Iranista. Joukkojen koulutuksen laatu on heikentynyt, ja korkeat tappiot rasittavat henkilöstöresursseja. Vaikka Venäjä voi ylläpitää nykyistä konfliktin intensiteettiä lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä, sen pitkän aikavälin kyky modernisoida ja ylläpitää laadukasta sotavoimaa on uhattuna.
Kokonaisuutena Venäjän talous ja sotavoima ovat paineen alla, mutta eivät välittömässä kriisissä. Talous on rajoitettu, mutta ei luhistunut, mikä viittaa siihen, että Kreml ei todennäköisesti tee suuria myönnytyksiä neuvottelupöydässä pelkästään taloudellisten syiden perusteella. Sen kyky jatkaa sotaa nykyisellä intensiteetillä riippuu jatkossa entistä enemmän ulkoisten kumppaneiden tuesta ja kyvystä hallita sisäisiä taloudellisia paineita.

1. Johdanto​

Tämä raportti tarjoaa kattavan analyysin Venäjän taloudellisesta ja sotilaallisesta tilasta vuonna 2025, ottaen huomioon meneillään olevan Ukrainan sodan ja siihen liittyvien geopoliittisten jännitteiden vaikutukset. Tarkastelu keskittyy makrotaloudelliseen kehitykseen, pakotteiden vaikutuksiin ja Venäjän sopeutumisstrategioihin taloudellisella puolella, sekä puolustusmenojen, teollisen kapasiteetin, henkilöstöresurssien ja sotilaallisen suorituskyvyn arviointiin. Raportin tavoitteena on tarjota syvällinen, tietoihin perustuva arvio, joka auttaa ymmärtämään Venäjän nykyisiä vahvuuksia, haasteita ja tulevaisuudennäkymiä.

2. Venäjän talousmaisema: Nykyinen tila ja näkymät​

2.1 Makrotaloudellinen kehitys ja ennusteet​

Venäjän talous osoitti merkittävää kestävyyttä ja kasvua vuonna 2024. Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) arvioi Venäjän reaalisen bruttokansantuotteen (BKT) kasvaneen 4,1 % vuonna 2024, jatkaen 3,6 %:n kasvua vuodelta 2023. Tämä kasvu on kuitenkin ennustettu hidastuvan merkittävästi. IMF:n ennusteiden mukaan BKT:n kasvu laskee 1,5 %:iin vuonna 2025 ja edelleen alle 1 %:iin (tarkemmin 0,9 %) vuonna 2026. Venäläisen taloustutkimusorganisaation, Makrotaloudellisen analyysin ja lyhyen aikavälin ennustamisen keskuksen (CAMAC) raportti vahvistaa tämän suuntauksen, osoittaen BKT:n kasvun hidastuneen 1,4 %:iin vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä vuodentakaisesta.
Tämä hidastuminen johtuu pääasiassa kotimaisista politiikan tiukentamistoimista, kuten korkeista koroista ja lisääntyneestä verotuksesta, joilla pyritään rahoittamaan valtion budjettia. Talouden "sokerihumala", jota ajoi korkeat hiilivetytulot ja massiiviset sotilasmenot, on hiipumassa. Tämä tarkoittaa, että talous on siirtymässä sodan kiihdyttämästä stimuluksesta kohti perustavanlaatuisia heikkouksia. Tämä kehitys viittaa siihen, että Venäjän kyky ylläpitää korkeaa talouskasvua on vakavasti rajoitettu sisäisten poliittisten valintojen ja jatkuvien ulkoisten paineiden vuoksi.
Inflaatio on edelleen merkittävä huolenaihe. CAMAC-raportin mukaan inflaatio oli vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä erittäin korkea, 9,8 %. Joulukuussa 2024 vuotuinen inflaatio oli 9,5 % , ja Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen totesi sen olevan "selvästi yli 10 %". Korot ovat "kohtuuttoman korkeita" , mikä nostaa lainakustannuksia koko taloudessa. Venäjän keskuspankki laski ohjauskorkoaan marginaalisesti 20 %:iin kahden vuosikymmenen korkeimmasta 21 %:sta vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä. Keskuspankin pääjohtaja Elvira Nabiullina kuitenkin totesi, että "rahapolitiikka pysyy tiukkana pitkään". Nämä korkeat inflaatioluvut ja keskuspankin sitoutuminen tiukkaan rahapolitiikkaan osoittavat, että kyseessä ei ole ohimenevä ongelma, vaan syvään juurtunut rakenteellinen haaste, joka johtuu todennäköisesti sotatalouden vaatimuksista, suurista valtion menoista ja ruplan jatkuvasta heikkenemisestä. Tämä luo vaikean dilemman Kremlille: rahoittaa sotatoimia vai vakauttaa laajempaa siviilitaloutta.
CAMAC-raportin mukaan Venäjän talous on liukumassa kohti "stagflaatiota", vaikeaa taloudellista tilaa, jolle ovat ominaisia nousevat hinnat, hidastuva kasvu ja akuutti työvoimapula. Kulutusmenot, erityisesti muiden kuin elintarvikkeiden osalta, ovat polkeneet paikallaan vuoden 2024 puolivälistä lähtien, mikä edistää yleistä talouden hidastumista. Stagflaation uhka on merkittävä, sillä se voi johtaa korkeaan työttömyyteen ja heikentää kansalaisten ostovoimaa. Vaikka virallinen työttömyysaste on alhainen (2,4 % ), tunnustettu "akuutti työvoimapula" rajoittaa talouden tarjontapuolen kapasiteettia. Tämä yhdistelmä uhkaa sosiaalista vakautta ja kansalaisten tukea hallitukselle, varsinkin jos sotilasmenojen priorisointi jatkuu siviilitalouden kustannuksella.
Taulukko 2.1: Venäjän makrotaloudelliset ennusteet (2024-2026)




Huom: Inflaatioluvut voivat vaihdella hieman lähteiden välillä ja ovat arvioita.

2.2 Pakotteiden ja energiatulojen vaikutus​

Pakotteilla on ollut monimutkainen vaikutus Venäjän energiatuloihin. Vaikka vientimäärät ovat marginaalisesti kasvaneet, Venäjän kuukausittaiset fossiilisten polttoaineiden vientitulot laskivat 6 % kuukausitasolla 585 miljoonaan euroon päivässä. IMF:n arvioiden mukaan Venäjän öljyä viedään pääasiassa Kiinaan ja Intiaan huomattavalla 5–15 dollarin alennuksella Brent-raakaöljyyn verrattuna. Kokonaisuudessaan Venäjän öljy- ja kaasutulot ovat ilmoitettu laskeneen lähes 80 % sotaa edeltäneisiin tasoihin verrattuna, mikä on johtanut kymmenien miljardien dollarien menetyksiin. Euroopan unioni (EU) harkitsee aktiivisesti öljyn hintakaton laskemista 60 dollarista 45 dollariin tynnyriltä, tavoitteenaan vähentää Venäjän tuloja entisestään. On kuitenkin huomattava, että 60 dollarin hintakatto oli suurelta osin symbolinen, sillä suuri osa Venäjän raakaöljystä myytiin jo valmiiksi tätä alemmalla hinnalla.
Alkuperäisestä tehokkuudestaan huolimatta hintakaton vaikutus on heikentynyt ajan myötä. Vuoden 2025 alussa hintakatto oli "käytännössä lakannut toimimasta". Tämä johtuu ensisijaisesti Venäjän laajasta "varjolaivaston" käytöstä ja muista kehittyneistä kiertämistaktiikoista. EU:n ehdotus hintakaton laskemisesta on suora vastaus tähän tunnistettuun tehokkuuden heikkenemiseen, mikä osoittaa jatkuvaa ja dynaamista vuorovaikutusta pakotteiden ja niiden kiertämisen välillä. Tämä osoittaa, että pakotteiden vaikutus ei ole staattinen, ja Venäjän kyky sopeutua ja kiertää toimenpiteitä edellyttää jatkuvaa länsimaisten strategioiden kehittämistä.
Pakotteet pyrkivät erityisesti estämään Venäjän talouden pääsyn kriittisiin teknologioihin ja teollisuustuotteisiin, kuten koneisiin, metalleihin, muoveihin ja kemikaaleihin. Ne rajoittavat myös kaksikäyttötuotteiden ja -teknologioiden vientiä, joita käytetään dronejen, ohjusten ja muiden asejärjestelmien tuotannossa. Pakotteiden suorana seurauksena teknologioiden ja kriittisten tavaroiden tuontihinta Venäjälle on nyt kuusinkertainen sotaa edeltäneeseen tasoon verrattuna. EU on onnistunut jäädyttämään 210 miljardia euroa Venäjän keskuspankin varoista. Uudet EU:n pakotepaketit kohdistuvat edelleen Venäjän pankkisektoriin (22 lisäpankkia joutuu toimenpiteiden kohteeksi), asettavat noin 2,5 miljardin euron vientikiellon ja jäädyttävät yli 20 venäläisen ja ulkomaisen yrityksen varoja, joiden väitetään tukevan Kremlin sotakoneistoa.
EU:n 17. pakotepaketti, joka hyväksyttiin toukokuussa 2025, kaksinkertaisti "varjolaivaston" alusten määrän, joita koskee satamakielto (nyt yhteensä 342). Se jäädytti myös suurten öljy-yhtiöiden (esim. PJSC Surgutneftegaz) varoja ja rajoitti yli 45 venäläistä sotilasvarusteita toimittavaa tahoa. Erityisen merkittävää oli rajoitusten asettaminen kolmelle kiinalaiselle, yhdelle valkovenäläiselle ja yhdelle israelilaiselle yritykselle, jotka toimittivat sotilaskomponentteja (mukaan lukien dronetuotantoon), sekä 31 kolmansien maiden (mukaan lukien Serbia, Yhdistyneet arabiemiirikunnat, Turkki ja Uzbekistan) taholle, jotka osallistuivat kaksikäyttötuotteiden vientikieltojen kiertämiseen.
Varjolaivaston laaja käyttö ja Venäjän pyrkimykset kiertää pakotteita toimittamalla aseita Afrikkaan osoittavat, että pakotteiden kiertäminen ei ole vain reaktiivinen toimenpide, vaan kehittynyt, jatkuva ja olennainen strateginen ponnistus. Bidenin hallinnon tarve kiristää varjolaivastoon kohdistuvia pakotteita tammikuussa 2025 korostaa tämän kiertämisen mittakaavaa ja tehokkuutta. Tämä viittaa siihen, että Venäjä on onnistuneesti rakentanut vankkoja vaihtoehtoisia verkostoja lieventääkseen länsimaisten rajoitusten vaikutusta. Pakotteiden tehokkuus on jatkuvasti haastettu Venäjän sopeutumiskyvyn ja sen investointien vuoksi kiertämisstrategioihin. Tämä edellyttää dynaamista ja erittäin koordinoitua länsimaista vastausta, kuten EU:n 17. pakotepaketti osoittaa, joka kohdistuu nimenomaisesti kiertämiseen osallistuviin kolmansien maiden tahoihin.

2.3 Finanssipolitiikka ja taloudelliset puskurit​

Venäjän budjettialijäämän kuvataan olevan "pilvissä". Vuonna 2024 liittovaltion budjetin alijäämä oli 3,5 biljoonaa ruplaa, mikä vastaa 1,7 % BKT:sta eli noin 39 miljardia dollaria. Tämä luku ylitti merkittävästi alun perin suunnitellun 1,6 biljoonaa ruplaa. Tämä huomattava alijäämä rahoitettiin pääasiassa 1,3 biljoonan ruplan siirrolla kansallisesta hyvinvointirahastosta (NWF) ja 2 biljoonan ruplan kotimaisella velkaantumisella, jota tuki keskuspankin repo-operaatiot. Öljy- ja kaasusektori, perinteisesti merkittävä tulonlähde, muodosti vain 30 % Venäjän liittovaltion budjetin tuloista vuonna 2024, mikä on huomattava lasku 50 %:sta 2010-luvun puolivälissä.
Kansallisen hyvinvointirahaston (NWF) likvidit varat ovat laskeneet 3,8 biljoonaan ruplaan, mikä on huomattava 60 %:n pudotus helmikuusta 2022 lähtien. Toukokuussa rahasto pieneni 6 miljardilla dollarilla 42 miljardista dollarista 36 miljardiin dollariin, ja on varoitettu, että se "voi loppua ensi vuonna". Nykyisillä hinnoilla ja valuuttakursseilla rahaston likvidit varat ovat noin 37,5 miljardia dollaria, mikä osoittaa niiden olevan "lähellä hupenemista budjettitarpeisiin". Alijäämän kattamiseksi Venäjä joutui myymään juan-määräisiä varoja ja kultaa rahastosta joulukuussa. Rahaston nopea hupeneminen on kriittinen merkki Venäjän supistuvista taloudellisista puskureista ja osoittaa, että Venäjän taloudellinen kestävyys ja kyky absorboida tulevia taloudellisia iskuja heikkenevät merkittävästi.
Huomattava 210 miljardin euron osuus Venäjän keskuspankin varoista jäädytettiin kansainvälisten pakotteiden vuoksi. Arviolta 340 miljardia dollaria näistä keskuspankin varoista on edelleen jäädytettyinä, mikä rajoittaa merkittävästi Venäjän rahapolitiikan vaihtoehtoja ja joustavuutta. Tämä jäädytettyjen varojen määrä edustaa pysyvää menetystä keskeisestä makrotaloudellisesta puskurista. Se rajoittaa suoraan keskuspankin kykyä tukea ruplaa valuuttamarkkinoilla, hallita inflaatiota perinteisillä keinoilla tai stimuloida taloutta. Tämä pakottaa Venäjän turvautumaan epävakaampiin ja mahdollisesti inflaatiota kiihdyttäviin rahoitusmenetelmiin, mikä pahentaa sisäisiä paineita.
Taulukko 2.2: Venäjän finanssipolitiikka ja taloudelliset puskurit (2024-2025)




2.4 Sisäiset taloudelliset haasteet​

Venäjän talous kamppailee "akuutin työvoimapulan" kanssa. Tämä pula on tunnistettu kriittiseksi tekijäksi, joka uhkaa maan yleistä taloudellista vakautta ja näkymiä. Työvoimapulaa pahentavat todennäköisesti sotilaallinen mobilisaatio, joka vetää miehiä työvoimasta, ammattitaitoisten työntekijöiden maastamuutto ja demografiset haasteet. Tämä pula ei ole pelkkä haitta; se rajoittaa tuotantokapasiteettia eri talouden sektoreilla, mukaan lukien puolustusteollisuus ja taantuva rakennusala. Pitkäaikainen työvoimapula rajoittaa talouden luontaista kykyä laajentaa tavaroiden ja palveluiden tarjontaa, mikä edistää inflaatiopaineita ja haittaa yleistä talouskasvua. Lisäksi se vaikeuttaa Venäjän pyrkimyksiä monipuolistaa talouttaan pois perinteisestä riippuvuudesta hiilivedyistä ja ylläpitää sotilaallista tuotantoaan ilman, että resursseja ja työvoimaa ohjataan entisestään siviilialoilta.
Rakennusalan "kasvavat ongelmat", jotka näkyvät uusien hankkeiden vähenemisenä, ovat kiihdyttäneet Venäjän talouden hidastumista. Kuluttajien kysyntä, erityisesti muiden kuin elintarvikkeiden osalta, on laskenut ja polkenut paikallaan vuoden 2024 puolivälistä lähtien. Uusien rakennushankkeiden väheneminen ja kuluttajien kysynnän pysähtyminen ovat suoria ja konkreettisia merkkejä kotimaisen talouden heikkenemisestä, joka ulottuu sotateollisuuskompleksin ulkopuolelle. Tämä viittaa siihen, että massiivisista sotilasmenoista saatu "sokerihumala" ei ole johtanut laaja-alaiseen taloudelliseen terveyteen tai parantuneeseen elintasoon yleisellä tasolla. Se osoittaa myös kuluttajien ja sijoittajien laajaa luottamuspulaa talouden tulevaisuuteen. Heikko kuluttajien kysyntä ja kamppaileva rakennusala viittaavat laajempaan taloudelliseen ahdinkoon, joka vaikuttaa kansalaisten jokapäiväiseen elämään. Tämä vahvistaa ajatusta, että sotatalousmalli on erittäin vääristynyt sotilaalliseen tuotantoon, mahdollisesti siviiliväestön hyvinvoinnin ja pitkän aikavälin kestävän talouskehityksen kustannuksella.

2.5 Ulkoiset taloussuhteet ja riippuvuudet​

Venäjän talous on kehittämässä "taloudellista ylirippuvuutta Kiinasta". Venäjän öljy, joka on ensisijainen tulonlähde, viedään pääasiassa Kiinaan ja Intiaan. Venäjä pitää Kiinaa "taloudellisena, sotilaallisena ja poliittisena liittolaisena" vastapainona Yhdysvalloille ja laajemmalle länsimaiselle blokille. Samanaikaisesti Venäjä käyttää "alueellista suojausstrategiaa", monipuolistaen taloudellisia, poliittisia ja turvallisuussuhteitaan toimimalla Kiinan todellisten tai potentiaalisten vastustajien, kuten Vietnamin ja Intian, kanssa. Vietnam on johdonmukaisesti auttanut Venäjää luomaan yhteyksiä Kaakkois-Aasian maiden liittoon (ASEAN) ja tukenut Venäjän läsnäoloa tärkeimmissä alueellisissa talous- ja turvallisuusinstituutioissa. Venäjä tukee myös Intiaa useissa monenvälisissä järjestöissä, kuten Shanghain yhteistyöjärjestössä (SCO), BRICSissä, G20:ssä ja Kansainvälisessä energiajärjestössä, koordinoiden kantojaan New Delhin kanssa vahvistaen kahdenvälistä strategista kumppanuutta.
Venäjän tehostunut taloudellinen ja sotilaallinen riippuvuus Kiinasta ja muista länsimaiden ulkopuolisista kumppaneista, kuten Intiasta ja Vietnamista , edustaa selvää ja tietoista strategista käännettä vastauksena länsimaiden eristykseen. Vaikka tämä siirtymä tarjoaa ratkaisevia vaihtoehtoisia markkinoita ja toimittajia, se luo samanaikaisesti uusia riippuvuuksia, erityisesti Kiinasta. Alueellinen suojausstrategia pyrkii lieventämään tätä ylirippuvuutta, mutta ei voi poistaa sitä kokonaan. Tämä perustavanlaatuinen muutos ulkoisissa taloussuhteissa ja geopoliittisessa linjauksessa muuttaa syvällisesti Venäjän pitkän aikavälin kehityskulkua. Vaikka se tarjoaa elintärkeän pelastusrengan länsimaisten pakotteiden vaikutuksia vastaan, se tarkoittaa, että Venäjän taloudellinen ja strateginen tulevaisuus on yhä tiiviimmin sidoksissa näiden kumppaneiden kasvuun ja strategisiin intresseihin, mikä saattaa rajoittaa sen autonomiaa ja vaikutusvaltaa pitkällä aikavälillä.
Venäjän vaihtotaseen ylijäämä heikkeni merkittävästi vuoden 2024 jälkipuoliskolla, pudoten 41,3 miljardista dollarista ensimmäisellä puoliskolla 12,6 miljardiin dollariin. Tämä lasku johtui 19 miljardin dollarin tavaratuonnin kasvusta vuoden 2024 jälkipuoliskolla, sekä palvelu- ja tulonsiirtojen alijäämien kasvusta 5 miljardilla dollarilla kummassakin. CSIS-raportti tunnistaa "supistuneen vaihtotaseen" ja "potentiaalisen luottokriisin" riskin kriittisiksi tulevaisuuden pullonkauloiksi Venäjän taloudelle. Vaihtotaseen ylijäämän merkittävä heikkeneminen on kriittinen indikaattori ulkomaan valuutan virtausten vähenemisestä ja ulosvirtausten lisääntymisestä. Tämä kehitys yhdistettynä tunnistettuun "potentiaalisen luottokriisin" riskiin viittaa Venäjän kasvaviin ulkoisiin taloudellisiin haavoittuvuuksiin. Supistunut vaihtotase tarkoittaa, että ulkomaan valuuttaa on vähemmän käytettävissä ulkomaanvelan hoitoon, välttämättömien tuontitavaroiden rahoittamiseen tai ruplan vakauttamiseen, mikä lisää taloudellista haurausastetta. Nämä trendit osoittavat, että Venäjän ulkoinen taloudellinen asema heikkenee, mikä tekee siitä alttiimman ulkoisille taloudellisille iskuille. Tämä voi vaikeuttaa entisestään sen kykyä rahoittaa meneillään olevia sotatoimia tai ylläpitää yleistä taloudellista vakautta ilman, että jo hupenevia varantoja joudutaan käyttämään entisestään tai keräämään lisää kotimaista velkaa, mikä pahentaa sisäisiä paineita.

 

3. Venäjän sotilaallinen asema: Kyvyt ja kestävyys​

3.1 Puolustusmenot ja teollinen kapasiteetti​

Kreml osoitti ennennäkemättömän suuren summan, yli 145 miljardia dollaria, kansalliseen puolustukseen vuonna 2025, mikä vastaa 32,5 % sen koko budjettimenosta. Tämä on korkein puolustusmenojen taso Neuvostoliiton aikojen jälkeen. Tukholman kansainvälinen rauhantutkimuslaitos (SIPRI) arvioi Venäjän sotilasmenojen olleen 149 miljardia dollaria vuonna 2024, mikä on huomattava 38 %:n kasvu vuodesta 2023 ja kaksinkertainen vuoteen 2015 verrattuna. Tämä luku muodosti 7,1 % Venäjän BKT:sta ja 19 % kaikista Venäjän valtion menoista. Tulevaisuudessa Venäjä aikoo omistaa vielä suuremman osuuden, 40 %, vuoden 2025 liittovaltion budjetista sotilas- ja turvallisuuspalveluihin.





Puolustusmenojen valtava mittakaava osoittaa Kremlin sitoutumisen sotilaallisten tavoitteidensa saavuttamiseen, ilmeisesti taloudellisista kustannuksista riippumatta. Tämä tarkoittaa kuitenkin, että muut elintärkeät talouden sektorit ja välttämättömät julkiset palvelut jäävät ilman rahoitusta. Resurssien ohjaaminen pois siviilialoilta edistää suoraan sisäisiä taloudellisia haasteita, kuten korkeaa inflaatiota, akuuttia työvoimapulaa ja kuluttajien kysynnän laskua, mikä luo kriittisen jännitteen sotilaallisten tavoitteiden ja kotimaisen vakauden välille.
Venäjä on merkittävästi lisännyt tuotantokapasiteettiaan ammuksille, raketeille, tankeille ja droneille. Vuoden 2025 erityistavoitteisiin kuuluu yli 750 Iskander-ballistisen ohjuksen (9M723) ja yli 560 KH-101-risteilyohjuksen tuotanto, mikä voisi parantaa merkittävästi sen kykyä suorittaa tarkkoja ja vaikuttavia iskuja. Maa tuottaa tällä hetkellä noin 250 000 tykistöammusta kuukaudessa, ja sillä on kunnianhimoinen tavoite varmistaa kolme kertaa suurempi varasto kuin Yhdysvalloilla ja Euroopalla yhteensä. Dronetuotanto on kasvanut dramaattisesti: noin 140 000 dronea tuotettiin vuonna 2023, ja määrä kymmenkertaistui vuonna 2024. Kreml pyrkii kiihdyttämään tätä tuotantoa edelleen, tavoitteenaan tuottaa 3–4 miljoonaa dronea vuonna 2025. Lisäksi on ilmoitettu suunnitelmista rakentaa dronetehdas Valko-Venäjälle, jonka vuosittainen tuotantokapasiteetti olisi jopa 100 000 dronea.


Vaikka Venäjä on epäilemättä lisännyt ammusten, rakettien, tankkien ja dronejen tuotantoa , tuotannon laatuun liittyy selviä huolia. Lähteen mukaan "riittämättömien komponenttien ja valmistustyökalujen puute, maksimiin käytetty teollisuustila ja työvoimapula ovat todennäköisesti saaneet Venäjän puolustusteollisuuden priorisoimaan määrää laadun kustannuksella". Tätä huolta tukevat edelleen raportit Pohjois-Koreasta peräisin olevien tykistöammusten heikosta laadusta ja korkeasta vikaprosentista, mikä on kriittinen ulkomainen toimittaja. Tämä strateginen keskittyminen määrään laadun sijaan viittaa siihen, että Venäjä yrittää ylittää Ukrainan pelkällä tulivoiman ja materiaalin määrällä sen sijaan, että se saavuttaisi teknologisen ylivoiman.




Taulukko 3.1: Venäjän sotilasmenot ja tuotantokapasiteetti (2024-2025)







Huom: Jotkut luvut ovat arvioita tai tavoitteita, ja niiden toteutuminen voi vaihdella.
Varastojen hupenemisen vuoksi Venäjä on suurelta osin siirtänyt puolustustuotantonsa painopisteen vanhan kaluston kunnostamiseen uusien versioiden valmistuksen sijaan, pääasiassa pakotteiden vuoksi, jotka rajoittavat kriittisten komponenttien tuontia. Suurin osa Venäjän kaluston korvauksista koostuu vanhemmista malleista, jotka on kunnostettu varastoista, eikä vasta valmistetusta tai modernista kalustosta. On epävarmaa, pystyykö Venäjän puolustusteollisuus tuottamaan kehittyneitä asejärjestelmiä tai lisäämään merkittävästi kokonaistuotantokapasiteettiaan pitkällä aikavälillä. Puolustusteollisuuden (DIB) arvioidaan olevan kykenemätön tuottamaan uusia panssariajoneuvoja ja tykistöjärjestelmiä sellaisella nopeudella, joka voisi korvata nykyiset tappiot keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Erityisiä tuotantorajoituksia ovat noin 200 jalkaväen taisteluajoneuvoa (IFV) vuodessa (paljon alle arvioitujen tappioiden) ja noin 50 tykistökanuunaa vuodessa. Venäjällä on vain yksi tehdas, Uralvagonzavod, joka on omistettu uusien tankkien tuotantoon, ja arviot vaihtelevat noin 20 tankista kuukaudessa 60–90 tankkiin vuodessa. Tämä tehdas voi myös kunnostaa noin kahdeksan tankkia kuukaudessa, kun taas kolme muuta korjaamoa voivat kunnostaa noin 17 tankkia kuukaudessa kukin. Riippuvuus vanhan neuvostoaikaisen kaluston kunnostamisesta uusien, kehittyneiden järjestelmien tuotannon sijaan on kriittinen ja kasvava haavoittuvuus. Tämä strategia on suora seuraus pakotteista, jotka rajoittavat pääsyä kriittisiin komponentteihin , ja puolustusteollisuuden luontaisista rajoituksista uuden tuotantokapasiteetin suhteen. Arvio, jonka mukaan Venäjä kuluttaa neuvostoaikaiset varastonsa loppuun vuoden 2025 loppuun mennessä tai vuonna 2026 , osoittaa tämän nykyisen strategian kovan rajan, mikä merkitsee lähestyvää "varastokallion reunaa". Tämä riippuvuus vanhemmasta, kunnostetusta kalustosta tarkoittaa, että Venäjän armeija, vaikka se on määrällisesti suuri, heikkenee laadullisesti ja jää yhä enemmän teknologisesti jälkeen. Näiden neuvostoaikaisten varastojen lopullinen hupeneminen vaikuttaa vakavasti sen kykyyn korvata taistelutappioita, mikä saattaa pakottaa merkittävään toimintatempon hidastumiseen tai perustavanlaatuiseen muutokseen sen sotilasstrategiassa. Tämä korostaa myös pakotteiden pitkäaikaista, syövyttävää vaikutusta Venäjän sotilaalliseen modernisaatioon ja taistelutehokkuuteen.





3.2 Henkilöstö- ja mobilisaatioponnistelut​

Syyskuussa 2024 presidentti Putin antoi määräyksen nostaa Venäjän armeijan kokoa 1,5 miljoonaan aktiivipalveluksessa olevaan sotilaaseen. Huhtikuussa 2025 Yhdysvaltain viranomaiset arvioivat Venäjän rekrytoivan noin 30 000 uutta sotilasta kuukaudessa. Tämän määrän katsotaan olevan riittävä ylläpitämään Venäjän nykyisiä operaatioita Ukrainassa, mutta mahdollisesti riittämätön laajamittaisten hyökkäysoperaatioiden tukemiseen. Vaikka Venäjän viranomaiset väittivät rekrytoineensa lähes 440 000 sotilasta vuonna 2024, jotkut tarkkailijat väittävät näiden lukujen olevan todennäköisesti liioiteltuja eivätkä ne heijasta tarkasti nykyisen Venäjän sotilasrekrytoinnin usein ad hoc -luonnetta. Raportit osoittavat, että rekrytointiasteet laskivat loppuvuodesta 2024 ja alkuvuodesta 2025 joillakin Venäjän alueilla, huolimatta lisääntyneistä liittymisbonuksista. Puolustusministeriö (MoD) käyttää myös pakottavampia asevelvollisuus- ja rekrytointimenetelmiä, mukaan lukien lisääntyneet rangaistukset kutsuntakutsun laiminlyönnistä, painostusta asevelvollisia kohtaan allekirjoittamaan sopimuksia ja "stop-loss" -politiikkaa, joka kieltää sotilaita irtisanoutumasta.






Vaikka Venäjällä on kunnianhimoisia tavoitteita joukkojensa lisäämiseksi ja se ilmoittaa virallisesti korkeita rekrytointilukuja, joidenkin alueiden rekrytointiasteiden lasku ja pakottavien menetelmien lisääntynyt käyttö osoittavat, että työvoiman hankinnassa on kestävyyshaasteita. Tämä viittaa siihen, että vaikka Venäjä voi ylläpitää nykyisiä joukkojen tasoja, sen kyky lisätä merkittävästi hyökkäysoperaatioihin tarvittavaa henkilöstöä on rajallinen ilman laajempaa ja poliittisesti riskialttiimpaa mobilisaatiota.



Uusille rekrytoiduille tarjotaan usein heikkolaatuista ja tehotonta sotilaskoulutusta ennen Ukrainaan lähettämistä. Eräs venäläinen sotilastarkkailija raportoi toukokuussa 2025, että sopimussotilaat saavat vain viikon peruskoulutuksen ja viettävät kaksi viikkoa koulutuskeskuksissa miehitetyssä Ukrainassa. Kouluttajilla on rajoitettu taistelutieto, eivätkä he pysty valmistamaan sotilaita riittävästi sotaan. Lisäksi Venäjän puolustusteollisuus ei ilmeisesti tuota riittävästi sotilaskalustoa rekrytoitujen koulutukseen, ja koulutusalueilta puuttuu sotilaskalustoa, kuten konekiväärejä ja kranaatinheittimien tähtäimiä. Huono koulutus rajoittaa Venäjän kykyä suorittaa muita operaatioita kuin "liha" -hyökkäyksiä ja johtaa suuriin tappioihin, koska sotilasjohdolla ei ole riittävästi aikaa kouluttaa rekrytoituja kunnolla. Tämä heikentää taisteluyksiköiden toimintaa ja vähentää erikoistuneiden hyökkäysyksiköiden houkuttelevuutta.




Venäjän sotilaalliset joukot ovat kärsineet huomattavan paljon tappioita ja uhreja tammikuusta 2024 lähtien. CSIS:n mukaan Venäjän joukot kärsivät todennäköisesti miljoona uhria kesällä 2025, mikä on "hämmästyttävä ja karmea virstanpylväs". Yhteensä jopa 250 000 venäläistä sotilasta on kuollut Ukrainassa, ja kokonaisuhrien määrä on yli 950 000. Lokakuussa 2024 Yhdysvaltain entinen puolustusministeri Lloyd Austin ilmoitti, että Venäjän joukot kärsivät noin 1 200 uhria päivässä. Venäjän nykyinen ilmoitettu kuukausittainen rekrytointiaste on joko juuri sama tai juuri alle sen määrän, joka tarvitaan korvaamaan Venäjän kuukausittainen uhrimäärä yksi yhteen. Korkeat tappiot ja niiden korvaamisen haasteet ovat merkittävä rasite Venäjän kyvylle ylläpitää pitkäaikaisia, korkean intensiteetin operaatioita.





3.3 Kalustotappiot ja korvaushaasteet​

Venäjän sotilasjoukot ovat menettäneet huomattavia määriä kalustoa Ukrainassa tammikuusta 2024 lähtien. Esimerkiksi tammikuusta 2024 lähtien Venäjä on menettänyt noin 1 149 panssaroitua taisteluajoneuvoa, 3 098 jalkaväen taisteluajoneuvoa, 300 itseliikkuvaa tykistöä ja 1 865 tankkia. Venäjän kalustotappiot ovat olleet merkittävästi suurempia kuin Ukrainan tappiot, vaihdellen suhteessa 5:1 ja 2:1 Ukrainan hyväksi. Nämä tappiot ovat kestämättömiä pitkällä aikavälillä, ottaen huomioon Venäjän puolustusteollisuuden kyvyn tuottaa uutta kalustoa.


Venäjän puolustusteollisuus (DIB) kohtaa merkittäviä rajoituksia uusien panssariajoneuvojen ja tykistöjärjestelmien tuotannossa sellaisella nopeudella, joka voisi korvata nykyiset tappiot keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi Venäjä pystyy tuottamaan vain noin 200 jalkaväen taisteluajoneuvoa (IFV) vuodessa, mikä on huomattavasti vähemmän kuin edes konservatiivisimmat arviot Venäjän IFV-tappioista vuonna 2024. Vastaavasti Venäjä voi tuottaa noin 50 tykistökanuunan putkea vuodessa, mutta tuotannon skaalaaminen on vaikeaa, koska vain kaksi tehdasta on varustettu tykinputkien tuotantoon tarvittavilla erikoiskoneilla.


Tankkituotannon osalta Venäjällä on vain yksi tehdas, Uralvagonzavod, joka on omistettu uusien tankkien tuotantoon. Tämän tehtaan tuotantomääräarviot vaihtelevat noin 20 tankista kuukaudessa vain 60–90 tankkiin vuodessa. Lisäksi Uralvagonzavod voi kunnostaa noin kahdeksan tankkia kuukaudessa, kun taas kolme muuta korjaamoa voivat kunnostaa noin 17 tankkia kuukaudessa kukin. Jopa korkeammat uuden tuotannon arviot yhdistettynä kunnostusmääriin eivät riitä korvaamaan Venäjän jatkuvia suuria tankkitappioita.


Näiden suurten tappioiden kompensoimiseksi Venäjä on turvautunut neuvostoaikaisiin panssariajoneuvo- ja tykistöjärjestelmävarastoihinsa. Tämä resurssi on kuitenkin rajallinen ja lähestyy hupenemispistettä. IISS arvioi, että Venäjä kunnosti ja rakensi yli 1 500 tankkia ja 2 800 IFV:tä ja panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa (APC) vuonna 2024, mikä viittaa siihen, että Venäjä tuotti riittävästi ajoneuvoja korvaamaan kaikki IISS:n arvioimat tankkitappiot ja kolme neljäsosaa sen arvioimista Venäjän panssariajoneuvotappioista vuonna 2024. Tästä huolimatta avoimen lähdekoodin arviot Venäjän sotilasvarastoista satelliittikuvien avulla osoittavat, että joulukuussa 2024 Venäjällä oli varastossa vain 47 prosenttia sotaa edeltäneistä tankkivarannoistaan, 52 prosenttia sotaa edeltäneistä IFV-varannoistaan ja 45 prosenttia sotaa edeltäneistä APC-varannoistaan. Jotkut analyytikot ennustavat, että Venäjä kuluttaa neuvostoaikaiset kalustovarastonsa loppuun vuoden 2025 loppuun mennessä tai vuonna 2026. Tämä osoittaa, että Venäjä lähestyy "varastokallion reunaa", mikä pakottaa sen tekemään vaikeita valintoja tulevissa sotilasoperaatioissa.


Taulukko 3.2: Venäjän kalustotappiot ja korvauskyky (2024-2025)




Huom: Tappioluvut ovat kumulatiivisia tammikuusta 2024 alkaen. Tuotanto- ja kunnostusluvut ovat arvioita ja voivat vaihdella lähteiden välillä. Varastossa jäljellä olevat luvut viittaavat neuvostoaikaisiin varastoihin.


3.4 Sotilaallinen suorituskyky ja moraali​

Venäjän sotilasjoukot eivät ole onnistuneet etenemään tehokkaasti useilla rintamilla Ukrainassa, ovat vallanneet rajallisesti alueita ja kärsineet huomattavia kalustotappioita Ukrainaan verrattuna. Viime kuukausina Venäjän joukot ovat ilmeisesti käyttäneet vähemmän panssariajoneuvoja aktiivisilla rintama-alueilla, todennäköisesti suurten tappioiden ja hupenevien neuvostoaikaisten varastojen säästämisen vuoksi. Sen sijaan ne ovat turvautuneet yhä enemmän jalkaväen johtamiin hyökkäyksiin, jotka ovat erittäin kuluttavia. Tämä taktinen sopeutuminen on suora seuraus kalustopulasta, ja se korostaa Venäjän kyvyttömyyttä suorittaa monimutkaisia, mekanisoituja hyökkäyksiä samalla tavalla kuin sodan alussa. Tämä voi johtaa korkeampiin henkilöstötappioihin ja rajoittaa operatiivista joustavuutta.



Venäjän joukkojen ja kotirintaman moraali on hauras. Vaikka tarkkaa kyselytietoa on vaikea saada, tuki sodalle oli alun perin korkea, mutta laski, kun sodan luonne ja tappioiden määrä selvisivät. Jopa viralliset luvut osoittavat tuen heikkenemistä, ja useimmat venäläiset vastustavat toista mobilisaatiota. Venäjän viranomaiset ovat yrittäneet minimoida sodan vaikutuksia etnisesti venäläisiin ja erityisesti suurkaupunkien lähellä asuviin, mikä osoittaa, että tuki sodalle, vaikka se julkisesti julistetaan vahvaksi, on todellisuudessa hauras. Osittainen mobilisaatio syyskuussa 2022 oli erittäin epäsuosittu, ja varakkaat henkilöt pakenivat maasta välttääkseen sen. Lisäksi asevelvolliset raportoivat riittämättömistä olosuhteista ja koulutuksesta, ja jopa perheiden oli ostettava varusteita läheisilleen. Jos armeija ja valtio eivät pysty tarjoamaan välttämättömyyksiä sotilaille kentällä, vaikutus moraaliin voi olla myrkyllinen.



3.5 Ulkomainen sotilaallinen tuki ja kumppanuudet​

Yhdysvaltain viranomaisten mukaan Kiina on kriittinen komponenttien lähde Venäjän puolustusteollisuudelle. Iranin dronetoimitukset ja Pohjois-Korean suuret tykistöammustoimitukset ovat myös osoittautuneet ratkaisevan tärkeiksi Venäjän sotilasoperaatioiden tukemisessa. Joulukuussa 2024 jopa 60 prosenttia Venäjän joukkojen ampumista tykistö- ja kranaatinheittimen ammuksista oli tiettävästi peräisin Pohjois-Koreasta, joka oli tiettävästi lähettänyt Venäjälle jopa yhdeksän miljoonaa ammusta. Tämä osoittaa, että Venäjän puolustusteollisuus ei pystynyt ylläpitämään tarvittavaa toimitustasoa yksin. On epävarmaa, voivatko Pohjois-Korean ja muiden ulkomaisten toimittajien toimitukset korvata Venäjän puolustusteollisuuden puutteet loputtomiin. Vaikka Pohjois-Korea ilmeisesti lisäsi kotimaista 152 mm:n ammusten tuotantoaan vuonna 2024, näiden ammusten laatu on ilmeisesti heikko, ja noin puolet niistä on viallisia.



Tämä kriittinen riippuvuus ulkoisista sotilastoimittajista osoittaa, että Venäjän puolustusteollisuus ei pysty yksinään kattamaan kaikkia sotilaallisia tarpeitaan, erityisesti korkean kulutuksen materiaalien osalta. Tämä luo haavoittuvuuden, sillä Venäjän kyky ylläpitää sotatoimiaan riippuu ulkoisten kumppaneiden jatkuvasta ja luotettavasta tuesta, joka voi olla alttiina keskeytyksille tai laatuongelmille.
Venäjä on myös syventänyt sotilaallis-teknistä yhteistyötään Valko-Venäjän kanssa, mikä näkyy suunnitelmissa rakentaa dronetehdas Valko-Venäjälle. Lisäksi Venäjä on pyrkinyt vahvistamaan puolustus- ja turvallisuusyhteistyötä Vietnamin kanssa, ja maiden välillä on syvennetty yhteistyötä sotilashenkilöstön koulutuksessa. Nämä kumppanuudet ovat osa Venäjän laajempaa strategiaa monipuolistaa ulkosuhteitaan ja vähentää riippuvuutta länsimaisista toimittajista ja markkinoista.





4. Kokonaisarvio ja näkymät​

Venäjän taloudellinen ja sotilaallinen tila vuonna 2025 on merkittävästi muuttunut Ukrainan sodan ja länsimaisten pakotteiden seurauksena. Talous on osoittanut sopeutumiskykyä, erityisesti siirtymällä sotatalouteen ja suuntaamalla kauppaansa uudelleen itään. Vuoden 2024 voimakas BKT:n kasvu, jota vauhdittivat korkeat hiilivetytulot ja ennennäkemättömät sotilasmenot, on kuitenkin hiipumassa. Talous kohtaa nyt rakenteellisia haasteita, kuten hidastuvan kasvun, korkean inflaation, akuutin työvoimapulan ja strategisten varantojen nopean hupenemisen. Kansallisen hyvinvointirahaston likvidien varojen nopea lasku ja keskuspankin jäädytetyt varat rajoittavat merkittävästi Venäjän finanssipoliittista joustavuutta ja kykyä absorboida tulevia iskuja. Talouden ylirippuvuus Kiinasta luo uusia strategisia riippuvuuksia, vaikka Venäjä pyrkii lieventämään tätä "alueellisella suojausstrategialla" muiden Aasian maiden kanssa.
Sotilaallisesti Venäjä on mobilisoinut puolustusteollisuutensa ennennäkemättömällä tavalla, lisäten merkittävästi ammusten, ohjusten ja dronejen tuotantoa. Puolustusmenot ovat nousseet historiallisesti korkealle tasolle, mikä korostaa Kremlin sitoutumista sotilaallisiin tavoitteisiin. Tämä on kuitenkin tapahtunut laadun kustannuksella, sillä Venäjä luottaa yhä enemmän vanhan neuvostoaikaisen kaluston kunnostamiseen ja ulkomaisiin toimituksiin, erityisesti Pohjois-Koreasta ja Iranista. Kalustotappiot ovat olleet suuria, ja puolustusteollisuuden kyky korvata niitä uusilla, moderneilla järjestelmillä on rajallinen. Henkilöstöresurssien osalta Venäjä on onnistunut rekrytoimaan riittävästi joukkoja ylläpitämään nykyisiä operaatioita, mutta koulutuksen laatu on heikentynyt, ja korkeat tappiot rasittavat joukkojen kestävyyttä pitkällä aikavälillä. Joukkojen ja kotirintaman moraali on hauras, ja laajemman mobilisaation vastustus on merkittävä poliittinen riski.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Venäjän talous on rajoitettu mutta ei luhistunut, ja sen sotavoima on sopeutunut kulutussotaan priorisoimalla määrää laadun sijaan. Taloudelliset paineet, kuten hupenevat varannot ja sisäiset haasteet, voivat lisätä painetta rahoittaa sotatoimia tulevaisuudessa. Sotilaallisesti Venäjä voi ylläpitää nykyistä konfliktin intensiteettiä lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä, mutta sen kyky modernisoida ja ylläpitää laadukasta sotavoimaa pitkällä aikavälillä on kyseenalainen. Kokonaiskuva osoittaa, että Venäjä on sitoutunut pitkäaikaiseen konfrontaatioon länsimaiden kanssa, ja sen kyky jatkaa sotaa riippuu jatkossa entistä enemmän ulkoisten kumppaneiden tuesta ja kyvystä hallita sisäisiä taloudellisia ja sosiaalisia paineita.
 
Tätä pitää jäädä seuraamaan. ryssällä oli noin 600-700k örkiä Ukainassa 24 lopussa. Tammikuussa 640 k puhutiin sillon. Nyt alku vuosi on menty. Just on saatu tappiot värvättyä eli sotilaalinen voima ryssällä on kestänyt suhteelisen samalla tasolla. Eli Ukraina pistää noin 30 k multiin ja ryssä värvää noin 30 k. Tosin kummatkin lukemat ovat suhteelisia kun toinen lasketan budjetista ja toiseen sisältyy haavoittuneet ja mahdolliseesti tublat. Mutta reallistine lukema lieneen 550k-650k välissä. Perustan tuon ihan siihen kun ryssä voi vielä hyökätä tosin haarukka on iso. Yleensä kun ryssän hyökkäys on syöty on oltu noin 550k örkissä, ja kun lähempänä 600k niin sitten on taas laitettu liha myllyt käyntiin. Nyt ehkä eletään vähän hiljaista jaksoa kun ei mee kun noin 950-1000 örkiä päivässä. Mutta jos toi kvartaali taso jää värvätyissä tonne 73 ja 89k väliin, niin sitten rupee tulee ryssälle turpaan myös rintama linjoilla . Tuo 24 Q4 itse aisissa varmaan oli ainut positiivinen värväys kvartaali ryssän kannalta että voisivat kesälle jotain rakennella. No ilmanko ruvettiin puhumaan rauhasta niin saatiin porukkaa lisää myllyyn "lyhyttä" sotaa varten.

Mikähän siten seuraava keksintö millä saatas buustattua värväystä?

Jotain siihen tarvitsee keksiä. Ainakin muutaman Venäjän oblastin allekirjoituspalkkioita on laskettu alkuvuonna 2025 eli se ei ainakaan motivoi samanlaista määrää kuin mitä viime syksyn ja talven aikaan.

Varmasti pohditaan kuumeisesti muita vaihtoehtoja, Budanov kommentoi tätä puolta tuoreessa The Warzone artikkelissa näin: LÄHDE

Q: How many North Korean troops are there in Russia now?

A: There are about 11,000 North Korean troops in Kursk Oblast. But there is also the problem of the visit of [Sergei Shoigu], the Secretary of the National Security Council of the Russian Federation, to North Korea. And there he, among other things, agreed on the beginning of work of so-called labor migrants on the territory of Russia in order to partially replace the labor migrants from Central Asia that they consider as not stable for their state and vulnerable to recruitment by our special services and Western ones. But there is a big probability that people among this labor migrant, they will start to sign contracts with the Ministry of Defense of Russia. And it wouldn’t be the warriors from North Korea. It would be Russian warriors, but of North Korean nationality.

Q: How many of those migrant workers from North Korea do you anticipate will go?

A: So this agreement just happened recently. That’s why we [are] just working on the specific numbers. And we would like to answer this question. We need to confirm the exact number that will come to Russia.


-

En olisi yllättynyt jos näitä Pohjois-Korean "vierastyöläisiä" alkaisia näkyä enemmän ja enemmän ryssän riveissä.

Afrikkalaisia on jo nähty, tosin määrät ovat olleet pieniä. Samoin Yalabugan dronetehdas työllistää hyvin näkyvästi Afrikasta tuotuja mustia tyttöjä, tosin näistäkään ei tiedetä, millaisista määristä puhutaan.

Sinänsä Venäjällä on aina ollut hyvin suuri määrä Aasian naapurimaista tulevia vierastyöläisiä, joten siitä porukasta voi myös yrittää värvätä. Näin on tietysti ollut hyökkäyksen alkamisesta lähtien joten tämä ei ole "uusi resurssi" sinänsä. Tuossa yllä Budanov kommentoi että ryssä pitäisi näitä "ei-vakaina" ja jopa uhkina eli länsimaiden tai Ukrainan rekrytoitavissa olevina.
 
Rostecin pomon mukaan T-90M on parempi kuin mikään Ukrainalle annetuista länsivaunuista. Hänen mukaansa yksittäiset T-90M:t ovat taisteluissa saaneet tusinoittain drooniosumia säilyttäen taistelukelpoisuutensa. Jutun lopussa Uralvagonzavodin mekaanikko Dimitri kertoo T-90M:n kestävän useampia Javelin-osumia.

https://lenta.ru/news/2025/06/10/v-rostehe-nazvali-preimuschestva-t-90m/
Harmi kun vanha TopGear loppui. Olisivat varmasti tänä vuonna tehneet jakson jossa testataan kuinka monta fpv:tä Toyota Hilux kestää ja jatkaa kuitenkin matkaa. Olisin pistänyt rahani Toyotalle...
 

3. Venäjän sotilaallinen asema: Kyvyt ja kestävyys​

3.1 Puolustusmenot ja teollinen kapasiteetti​

Kreml osoitti ennennäkemättömän suuren summan, yli 145 miljardia dollaria, kansalliseen puolustukseen vuonna 2025, mikä vastaa 32,5 % sen koko budjettimenosta. Tämä on korkein puolustusmenojen taso Neuvostoliiton aikojen jälkeen. Tukholman kansainvälinen rauhantutkimuslaitos (SIPRI) arvioi Venäjän sotilasmenojen olleen 149 miljardia dollaria vuonna 2024, mikä on huomattava 38 %:n kasvu vuodesta 2023 ja kaksinkertainen vuoteen 2015 verrattuna. Tämä luku muodosti 7,1 % Venäjän BKT:sta ja 19 % kaikista Venäjän valtion menoista. Tulevaisuudessa Venäjä aikoo omistaa vielä suuremman osuuden, 40 %, vuoden 2025 liittovaltion budjetista sotilas- ja turvallisuuspalveluihin.





Puolustusmenojen valtava mittakaava osoittaa Kremlin sitoutumisen sotilaallisten tavoitteidensa saavuttamiseen, ilmeisesti taloudellisista kustannuksista riippumatta. Tämä tarkoittaa kuitenkin, että muut elintärkeät talouden sektorit ja välttämättömät julkiset palvelut jäävät ilman rahoitusta. Resurssien ohjaaminen pois siviilialoilta edistää suoraan sisäisiä taloudellisia haasteita, kuten korkeaa inflaatiota, akuuttia työvoimapulaa ja kuluttajien kysynnän laskua, mikä luo kriittisen jännitteen sotilaallisten tavoitteiden ja kotimaisen vakauden välille.
Venäjä on merkittävästi lisännyt tuotantokapasiteettiaan ammuksille, raketeille, tankeille ja droneille. Vuoden 2025 erityistavoitteisiin kuuluu yli 750 Iskander-ballistisen ohjuksen (9M723) ja yli 560 KH-101-risteilyohjuksen tuotanto, mikä voisi parantaa merkittävästi sen kykyä suorittaa tarkkoja ja vaikuttavia iskuja. Maa tuottaa tällä hetkellä noin 250 000 tykistöammusta kuukaudessa, ja sillä on kunnianhimoinen tavoite varmistaa kolme kertaa suurempi varasto kuin Yhdysvalloilla ja Euroopalla yhteensä. Dronetuotanto on kasvanut dramaattisesti: noin 140 000 dronea tuotettiin vuonna 2023, ja määrä kymmenkertaistui vuonna 2024. Kreml pyrkii kiihdyttämään tätä tuotantoa edelleen, tavoitteenaan tuottaa 3–4 miljoonaa dronea vuonna 2025. Lisäksi on ilmoitettu suunnitelmista rakentaa dronetehdas Valko-Venäjälle, jonka vuosittainen tuotantokapasiteetti olisi jopa 100 000 dronea.


Vaikka Venäjä on epäilemättä lisännyt ammusten, rakettien, tankkien ja dronejen tuotantoa , tuotannon laatuun liittyy selviä huolia. Lähteen mukaan "riittämättömien komponenttien ja valmistustyökalujen puute, maksimiin käytetty teollisuustila ja työvoimapula ovat todennäköisesti saaneet Venäjän puolustusteollisuuden priorisoimaan määrää laadun kustannuksella". Tätä huolta tukevat edelleen raportit Pohjois-Koreasta peräisin olevien tykistöammusten heikosta laadusta ja korkeasta vikaprosentista, mikä on kriittinen ulkomainen toimittaja. Tämä strateginen keskittyminen määrään laadun sijaan viittaa siihen, että Venäjä yrittää ylittää Ukrainan pelkällä tulivoiman ja materiaalin määrällä sen sijaan, että se saavuttaisi teknologisen ylivoiman.




Taulukko 3.1: Venäjän sotilasmenot ja tuotantokapasiteetti (2024-2025)








Huom: Jotkut luvut ovat arvioita tai tavoitteita, ja niiden toteutuminen voi vaihdella.
Varastojen hupenemisen vuoksi Venäjä on suurelta osin siirtänyt puolustustuotantonsa painopisteen vanhan kaluston kunnostamiseen uusien versioiden valmistuksen sijaan, pääasiassa pakotteiden vuoksi, jotka rajoittavat kriittisten komponenttien tuontia. Suurin osa Venäjän kaluston korvauksista koostuu vanhemmista malleista, jotka on kunnostettu varastoista, eikä vasta valmistetusta tai modernista kalustosta. On epävarmaa, pystyykö Venäjän puolustusteollisuus tuottamaan kehittyneitä asejärjestelmiä tai lisäämään merkittävästi kokonaistuotantokapasiteettiaan pitkällä aikavälillä. Puolustusteollisuuden (DIB) arvioidaan olevan kykenemätön tuottamaan uusia panssariajoneuvoja ja tykistöjärjestelmiä sellaisella nopeudella, joka voisi korvata nykyiset tappiot keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Erityisiä tuotantorajoituksia ovat noin 200 jalkaväen taisteluajoneuvoa (IFV) vuodessa (paljon alle arvioitujen tappioiden) ja noin 50 tykistökanuunaa vuodessa. Venäjällä on vain yksi tehdas, Uralvagonzavod, joka on omistettu uusien tankkien tuotantoon, ja arviot vaihtelevat noin 20 tankista kuukaudessa 60–90 tankkiin vuodessa. Tämä tehdas voi myös kunnostaa noin kahdeksan tankkia kuukaudessa, kun taas kolme muuta korjaamoa voivat kunnostaa noin 17 tankkia kuukaudessa kukin. Riippuvuus vanhan neuvostoaikaisen kaluston kunnostamisesta uusien, kehittyneiden järjestelmien tuotannon sijaan on kriittinen ja kasvava haavoittuvuus. Tämä strategia on suora seuraus pakotteista, jotka rajoittavat pääsyä kriittisiin komponentteihin , ja puolustusteollisuuden luontaisista rajoituksista uuden tuotantokapasiteetin suhteen. Arvio, jonka mukaan Venäjä kuluttaa neuvostoaikaiset varastonsa loppuun vuoden 2025 loppuun mennessä tai vuonna 2026 , osoittaa tämän nykyisen strategian kovan rajan, mikä merkitsee lähestyvää "varastokallion reunaa". Tämä riippuvuus vanhemmasta, kunnostetusta kalustosta tarkoittaa, että Venäjän armeija, vaikka se on määrällisesti suuri, heikkenee laadullisesti ja jää yhä enemmän teknologisesti jälkeen. Näiden neuvostoaikaisten varastojen lopullinen hupeneminen vaikuttaa vakavasti sen kykyyn korvata taistelutappioita, mikä saattaa pakottaa merkittävään toimintatempon hidastumiseen tai perustavanlaatuiseen muutokseen sen sotilasstrategiassa. Tämä korostaa myös pakotteiden pitkäaikaista, syövyttävää vaikutusta Venäjän sotilaalliseen modernisaatioon ja taistelutehokkuuteen.





3.2 Henkilöstö- ja mobilisaatioponnistelut​

Syyskuussa 2024 presidentti Putin antoi määräyksen nostaa Venäjän armeijan kokoa 1,5 miljoonaan aktiivipalveluksessa olevaan sotilaaseen. Huhtikuussa 2025 Yhdysvaltain viranomaiset arvioivat Venäjän rekrytoivan noin 30 000 uutta sotilasta kuukaudessa. Tämän määrän katsotaan olevan riittävä ylläpitämään Venäjän nykyisiä operaatioita Ukrainassa, mutta mahdollisesti riittämätön laajamittaisten hyökkäysoperaatioiden tukemiseen. Vaikka Venäjän viranomaiset väittivät rekrytoineensa lähes 440 000 sotilasta vuonna 2024, jotkut tarkkailijat väittävät näiden lukujen olevan todennäköisesti liioiteltuja eivätkä ne heijasta tarkasti nykyisen Venäjän sotilasrekrytoinnin usein ad hoc -luonnetta. Raportit osoittavat, että rekrytointiasteet laskivat loppuvuodesta 2024 ja alkuvuodesta 2025 joillakin Venäjän alueilla, huolimatta lisääntyneistä liittymisbonuksista. Puolustusministeriö (MoD) käyttää myös pakottavampia asevelvollisuus- ja rekrytointimenetelmiä, mukaan lukien lisääntyneet rangaistukset kutsuntakutsun laiminlyönnistä, painostusta asevelvollisia kohtaan allekirjoittamaan sopimuksia ja "stop-loss" -politiikkaa, joka kieltää sotilaita irtisanoutumasta.






Vaikka Venäjällä on kunnianhimoisia tavoitteita joukkojensa lisäämiseksi ja se ilmoittaa virallisesti korkeita rekrytointilukuja, joidenkin alueiden rekrytointiasteiden lasku ja pakottavien menetelmien lisääntynyt käyttö osoittavat, että työvoiman hankinnassa on kestävyyshaasteita. Tämä viittaa siihen, että vaikka Venäjä voi ylläpitää nykyisiä joukkojen tasoja, sen kyky lisätä merkittävästi hyökkäysoperaatioihin tarvittavaa henkilöstöä on rajallinen ilman laajempaa ja poliittisesti riskialttiimpaa mobilisaatiota.



Uusille rekrytoiduille tarjotaan usein heikkolaatuista ja tehotonta sotilaskoulutusta ennen Ukrainaan lähettämistä. Eräs venäläinen sotilastarkkailija raportoi toukokuussa 2025, että sopimussotilaat saavat vain viikon peruskoulutuksen ja viettävät kaksi viikkoa koulutuskeskuksissa miehitetyssä Ukrainassa. Kouluttajilla on rajoitettu taistelutieto, eivätkä he pysty valmistamaan sotilaita riittävästi sotaan. Lisäksi Venäjän puolustusteollisuus ei ilmeisesti tuota riittävästi sotilaskalustoa rekrytoitujen koulutukseen, ja koulutusalueilta puuttuu sotilaskalustoa, kuten konekiväärejä ja kranaatinheittimien tähtäimiä. Huono koulutus rajoittaa Venäjän kykyä suorittaa muita operaatioita kuin "liha" -hyökkäyksiä ja johtaa suuriin tappioihin, koska sotilasjohdolla ei ole riittävästi aikaa kouluttaa rekrytoituja kunnolla. Tämä heikentää taisteluyksiköiden toimintaa ja vähentää erikoistuneiden hyökkäysyksiköiden houkuttelevuutta.




Venäjän sotilaalliset joukot ovat kärsineet huomattavan paljon tappioita ja uhreja tammikuusta 2024 lähtien. CSIS:n mukaan Venäjän joukot kärsivät todennäköisesti miljoona uhria kesällä 2025, mikä on "hämmästyttävä ja karmea virstanpylväs". Yhteensä jopa 250 000 venäläistä sotilasta on kuollut Ukrainassa, ja kokonaisuhrien määrä on yli 950 000. Lokakuussa 2024 Yhdysvaltain entinen puolustusministeri Lloyd Austin ilmoitti, että Venäjän joukot kärsivät noin 1 200 uhria päivässä. Venäjän nykyinen ilmoitettu kuukausittainen rekrytointiaste on joko juuri sama tai juuri alle sen määrän, joka tarvitaan korvaamaan Venäjän kuukausittainen uhrimäärä yksi yhteen. Korkeat tappiot ja niiden korvaamisen haasteet ovat merkittävä rasite Venäjän kyvylle ylläpitää pitkäaikaisia, korkean intensiteetin operaatioita.





3.3 Kalustotappiot ja korvaushaasteet​

Venäjän sotilasjoukot ovat menettäneet huomattavia määriä kalustoa Ukrainassa tammikuusta 2024 lähtien. Esimerkiksi tammikuusta 2024 lähtien Venäjä on menettänyt noin 1 149 panssaroitua taisteluajoneuvoa, 3 098 jalkaväen taisteluajoneuvoa, 300 itseliikkuvaa tykistöä ja 1 865 tankkia. Venäjän kalustotappiot ovat olleet merkittävästi suurempia kuin Ukrainan tappiot, vaihdellen suhteessa 5:1 ja 2:1 Ukrainan hyväksi. Nämä tappiot ovat kestämättömiä pitkällä aikavälillä, ottaen huomioon Venäjän puolustusteollisuuden kyvyn tuottaa uutta kalustoa.


Venäjän puolustusteollisuus (DIB) kohtaa merkittäviä rajoituksia uusien panssariajoneuvojen ja tykistöjärjestelmien tuotannossa sellaisella nopeudella, joka voisi korvata nykyiset tappiot keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi Venäjä pystyy tuottamaan vain noin 200 jalkaväen taisteluajoneuvoa (IFV) vuodessa, mikä on huomattavasti vähemmän kuin edes konservatiivisimmat arviot Venäjän IFV-tappioista vuonna 2024. Vastaavasti Venäjä voi tuottaa noin 50 tykistökanuunan putkea vuodessa, mutta tuotannon skaalaaminen on vaikeaa, koska vain kaksi tehdasta on varustettu tykinputkien tuotantoon tarvittavilla erikoiskoneilla.


Tankkituotannon osalta Venäjällä on vain yksi tehdas, Uralvagonzavod, joka on omistettu uusien tankkien tuotantoon. Tämän tehtaan tuotantomääräarviot vaihtelevat noin 20 tankista kuukaudessa vain 60–90 tankkiin vuodessa. Lisäksi Uralvagonzavod voi kunnostaa noin kahdeksan tankkia kuukaudessa, kun taas kolme muuta korjaamoa voivat kunnostaa noin 17 tankkia kuukaudessa kukin. Jopa korkeammat uuden tuotannon arviot yhdistettynä kunnostusmääriin eivät riitä korvaamaan Venäjän jatkuvia suuria tankkitappioita.


Näiden suurten tappioiden kompensoimiseksi Venäjä on turvautunut neuvostoaikaisiin panssariajoneuvo- ja tykistöjärjestelmävarastoihinsa. Tämä resurssi on kuitenkin rajallinen ja lähestyy hupenemispistettä. IISS arvioi, että Venäjä kunnosti ja rakensi yli 1 500 tankkia ja 2 800 IFV:tä ja panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa (APC) vuonna 2024, mikä viittaa siihen, että Venäjä tuotti riittävästi ajoneuvoja korvaamaan kaikki IISS:n arvioimat tankkitappiot ja kolme neljäsosaa sen arvioimista Venäjän panssariajoneuvotappioista vuonna 2024. Tästä huolimatta avoimen lähdekoodin arviot Venäjän sotilasvarastoista satelliittikuvien avulla osoittavat, että joulukuussa 2024 Venäjällä oli varastossa vain 47 prosenttia sotaa edeltäneistä tankkivarannoistaan, 52 prosenttia sotaa edeltäneistä IFV-varannoistaan ja 45 prosenttia sotaa edeltäneistä APC-varannoistaan. Jotkut analyytikot ennustavat, että Venäjä kuluttaa neuvostoaikaiset kalustovarastonsa loppuun vuoden 2025 loppuun mennessä tai vuonna 2026. Tämä osoittaa, että Venäjä lähestyy "varastokallion reunaa", mikä pakottaa sen tekemään vaikeita valintoja tulevissa sotilasoperaatioissa.


Taulukko 3.2: Venäjän kalustotappiot ja korvauskyky (2024-2025)




Huom: Tappioluvut ovat kumulatiivisia tammikuusta 2024 alkaen. Tuotanto- ja kunnostusluvut ovat arvioita ja voivat vaihdella lähteiden välillä. Varastossa jäljellä olevat luvut viittaavat neuvostoaikaisiin varastoihin.


3.4 Sotilaallinen suorituskyky ja moraali​

Venäjän sotilasjoukot eivät ole onnistuneet etenemään tehokkaasti useilla rintamilla Ukrainassa, ovat vallanneet rajallisesti alueita ja kärsineet huomattavia kalustotappioita Ukrainaan verrattuna. Viime kuukausina Venäjän joukot ovat ilmeisesti käyttäneet vähemmän panssariajoneuvoja aktiivisilla rintama-alueilla, todennäköisesti suurten tappioiden ja hupenevien neuvostoaikaisten varastojen säästämisen vuoksi. Sen sijaan ne ovat turvautuneet yhä enemmän jalkaväen johtamiin hyökkäyksiin, jotka ovat erittäin kuluttavia. Tämä taktinen sopeutuminen on suora seuraus kalustopulasta, ja se korostaa Venäjän kyvyttömyyttä suorittaa monimutkaisia, mekanisoituja hyökkäyksiä samalla tavalla kuin sodan alussa. Tämä voi johtaa korkeampiin henkilöstötappioihin ja rajoittaa operatiivista joustavuutta.



Venäjän joukkojen ja kotirintaman moraali on hauras. Vaikka tarkkaa kyselytietoa on vaikea saada, tuki sodalle oli alun perin korkea, mutta laski, kun sodan luonne ja tappioiden määrä selvisivät. Jopa viralliset luvut osoittavat tuen heikkenemistä, ja useimmat venäläiset vastustavat toista mobilisaatiota. Venäjän viranomaiset ovat yrittäneet minimoida sodan vaikutuksia etnisesti venäläisiin ja erityisesti suurkaupunkien lähellä asuviin, mikä osoittaa, että tuki sodalle, vaikka se julkisesti julistetaan vahvaksi, on todellisuudessa hauras. Osittainen mobilisaatio syyskuussa 2022 oli erittäin epäsuosittu, ja varakkaat henkilöt pakenivat maasta välttääkseen sen. Lisäksi asevelvolliset raportoivat riittämättömistä olosuhteista ja koulutuksesta, ja jopa perheiden oli ostettava varusteita läheisilleen. Jos armeija ja valtio eivät pysty tarjoamaan välttämättömyyksiä sotilaille kentällä, vaikutus moraaliin voi olla myrkyllinen.



3.5 Ulkomainen sotilaallinen tuki ja kumppanuudet​

Yhdysvaltain viranomaisten mukaan Kiina on kriittinen komponenttien lähde Venäjän puolustusteollisuudelle. Iranin dronetoimitukset ja Pohjois-Korean suuret tykistöammustoimitukset ovat myös osoittautuneet ratkaisevan tärkeiksi Venäjän sotilasoperaatioiden tukemisessa. Joulukuussa 2024 jopa 60 prosenttia Venäjän joukkojen ampumista tykistö- ja kranaatinheittimen ammuksista oli tiettävästi peräisin Pohjois-Koreasta, joka oli tiettävästi lähettänyt Venäjälle jopa yhdeksän miljoonaa ammusta. Tämä osoittaa, että Venäjän puolustusteollisuus ei pystynyt ylläpitämään tarvittavaa toimitustasoa yksin. On epävarmaa, voivatko Pohjois-Korean ja muiden ulkomaisten toimittajien toimitukset korvata Venäjän puolustusteollisuuden puutteet loputtomiin. Vaikka Pohjois-Korea ilmeisesti lisäsi kotimaista 152 mm:n ammusten tuotantoaan vuonna 2024, näiden ammusten laatu on ilmeisesti heikko, ja noin puolet niistä on viallisia.



Tämä kriittinen riippuvuus ulkoisista sotilastoimittajista osoittaa, että Venäjän puolustusteollisuus ei pysty yksinään kattamaan kaikkia sotilaallisia tarpeitaan, erityisesti korkean kulutuksen materiaalien osalta. Tämä luo haavoittuvuuden, sillä Venäjän kyky ylläpitää sotatoimiaan riippuu ulkoisten kumppaneiden jatkuvasta ja luotettavasta tuesta, joka voi olla alttiina keskeytyksille tai laatuongelmille.
Venäjä on myös syventänyt sotilaallis-teknistä yhteistyötään Valko-Venäjän kanssa, mikä näkyy suunnitelmissa rakentaa dronetehdas Valko-Venäjälle. Lisäksi Venäjä on pyrkinyt vahvistamaan puolustus- ja turvallisuusyhteistyötä Vietnamin kanssa, ja maiden välillä on syvennetty yhteistyötä sotilashenkilöstön koulutuksessa. Nämä kumppanuudet ovat osa Venäjän laajempaa strategiaa monipuolistaa ulkosuhteitaan ja vähentää riippuvuutta länsimaisista toimittajista ja markkinoista.





4. Kokonaisarvio ja näkymät​

Venäjän taloudellinen ja sotilaallinen tila vuonna 2025 on merkittävästi muuttunut Ukrainan sodan ja länsimaisten pakotteiden seurauksena. Talous on osoittanut sopeutumiskykyä, erityisesti siirtymällä sotatalouteen ja suuntaamalla kauppaansa uudelleen itään. Vuoden 2024 voimakas BKT:n kasvu, jota vauhdittivat korkeat hiilivetytulot ja ennennäkemättömät sotilasmenot, on kuitenkin hiipumassa. Talous kohtaa nyt rakenteellisia haasteita, kuten hidastuvan kasvun, korkean inflaation, akuutin työvoimapulan ja strategisten varantojen nopean hupenemisen. Kansallisen hyvinvointirahaston likvidien varojen nopea lasku ja keskuspankin jäädytetyt varat rajoittavat merkittävästi Venäjän finanssipoliittista joustavuutta ja kykyä absorboida tulevia iskuja. Talouden ylirippuvuus Kiinasta luo uusia strategisia riippuvuuksia, vaikka Venäjä pyrkii lieventämään tätä "alueellisella suojausstrategialla" muiden Aasian maiden kanssa.
Sotilaallisesti Venäjä on mobilisoinut puolustusteollisuutensa ennennäkemättömällä tavalla, lisäten merkittävästi ammusten, ohjusten ja dronejen tuotantoa. Puolustusmenot ovat nousseet historiallisesti korkealle tasolle, mikä korostaa Kremlin sitoutumista sotilaallisiin tavoitteisiin. Tämä on kuitenkin tapahtunut laadun kustannuksella, sillä Venäjä luottaa yhä enemmän vanhan neuvostoaikaisen kaluston kunnostamiseen ja ulkomaisiin toimituksiin, erityisesti Pohjois-Koreasta ja Iranista. Kalustotappiot ovat olleet suuria, ja puolustusteollisuuden kyky korvata niitä uusilla, moderneilla järjestelmillä on rajallinen. Henkilöstöresurssien osalta Venäjä on onnistunut rekrytoimaan riittävästi joukkoja ylläpitämään nykyisiä operaatioita, mutta koulutuksen laatu on heikentynyt, ja korkeat tappiot rasittavat joukkojen kestävyyttä pitkällä aikavälillä. Joukkojen ja kotirintaman moraali on hauras, ja laajemman mobilisaation vastustus on merkittävä poliittinen riski.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Venäjän talous on rajoitettu mutta ei luhistunut, ja sen sotavoima on sopeutunut kulutussotaan priorisoimalla määrää laadun sijaan. Taloudelliset paineet, kuten hupenevat varannot ja sisäiset haasteet, voivat lisätä painetta rahoittaa sotatoimia tulevaisuudessa. Sotilaallisesti Venäjä voi ylläpitää nykyistä konfliktin intensiteettiä lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä, mutta sen kyky modernisoida ja ylläpitää laadukasta sotavoimaa pitkällä aikavälillä on kyseenalainen. Kokonaiskuva osoittaa, että Venäjä on sitoutunut pitkäaikaiseen konfrontaatioon länsimaiden kanssa, ja sen kyky jatkaa sotaa riippuu jatkossa entistä enemmän ulkoisten kumppaneiden tuesta ja kyvystä hallita sisäisiä taloudellisia ja sosiaalisia paineita.
Pistän tuohon alle kuvan missä on spoiler nappi niin voi jatkossa noi pitkät pistää sen alle.

1000003560.webp
 
Tässä toinen osa The Warzone artikkelista, jossa haastatellaan GUR:n päällikköä Budanov:

AIM-9X Being Used By Ukraine’s Drone Boats To Engage Russian Jets, Not AIM-9L/Ms

Ukrainian spy boss Lt. Gen. Kyrylo Budanov gives us exclusive details about the latest in Ukraine's drone boat offensive.

Story:


https://www.twz.com/news-features/a...ne-boats-to-engage-russian-jets-not-aim-9l-ms


Jutun väite AIM-9X-ohjusten käytöstä meridrooneissa vanhempien AIM-9L/M-ohjusten sijasta saattaa pitää paikkansa mutta epäonnistuneiden "kuvituskuvien" käyttö ei lisää jutun uskottavuutta:

Magura7_not_AIM9X.webp

Ymmärtääkseni AIM-9X:ssä ei käytetä rolleroneja mutta kuvassa sellaiset selvästi kuitenkin näkyy. Kuvan ohjus on siis jokin vanhempi Sidewinder eikä AIM-9X, mitä kuvatekstissä väitetään.

EDIT: tai sitten kuva ja kuvateksti ovat peräisin jostakin aiemmasta julkaisusta, mitä tässä uudemmassa jutussa nyt kumotaan. Vähän sekavaa joka tapauksessa.

EDIT2: kuva on tosiaan kopsattu suoraan vanhemmasta jutusta mutta siinä sentään puhuttiin systemaattisesti AIM-9M-ohjuksesta, joten käpy on käynyt uutta juttua tehdessä. Sinänsä erikoista, että esittelydrooniin on ladattu kovat AIM-9M-ohjukset. Toisen ohjuksen merkintöjen mukaan sen taistelukärki on valettu tehtaalla 10/1997, joten noillakin alkaa olla jo ikää.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä tämä muuta Korean niemimaan voimatasapainoa siten että herättäisi Etelä-Korean toimimaan?

Näyttäisi että ryssä myy nyt suhteellisen uutta teknologiaa Pöö-Korealle. Varmasti kiinnostaa E-Koreassa ja Japanissa. Siinä voi myös intressit mennä ristiin Kiinan kanssa, toivottavasti.

Toki jos Venäjä on entistä riippuvaisempi P-Koreasta, se viittaisi myös että perustavaraa kuten mm. putkia ja laukauksia tarvitaan kipeästi.
 
10. kesäkuuta orkkien määrä, jotka on tapettu ja vammautettu täysimittaisen sodan alkamisen (24. helmikuuta 2022) jälkeen, saavuttaa 1 miljoonan. (8. kesäkuuta iltana luku oli jo 997 500.) Nämä ovat Ukrainan asevoimien pääesikunnan antamia tietoja. Kyllä, Ukrainan asevoimat, turvallisuuspalvelu (SBU) sekä maan sotateollisuus ovat tehneet kovasti töitä, erityisesti vuosina 2024–2025, jolloin yli 500 000 orkkia "käsiteltiin" (erityisen tehokkaasti toimivat Ukrainassa kerätyt muutamat miljoonat etulinjan dronet, joissa oli kiinalaisia komponentteja).
👍
 
Hyvä asia. Moskovassa palaa Ostankinon televisiotorni.
RyZZien propagandan levittäjä nro1. Ja räjähdys pääesikunnassa.

Mutta Kiovassa, Odessassa ja Sumissa oli kauheata. Ryssät taas tähtäsi synnytyssairaalaan, paikoihin jossa lapset, asuintaloihin 😢 Mutta ollaan rehellisiä - kaikki tämä, mitä nyt tapahtuu Ukrainassa viimeiset 3,5-4 kk tämä on suora Trumpin syy!
Putte nyt tuntee tukea, ja päästi loputkin pirut irti..
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän taloudellinen ja sotilaallinen tila vuonna 2025 heijastaa monimutkaista ja ristiriitaista kuvaa. Talous on sopeutunut pakotteisiin ja saavuttanut merkittävää kasvua vuonna 2024, jota on vauhdittanut historiallisesti korkeat hiilivetytulot ja ennennäkemättömät sotilasmenot.

Talousromahdusta on veikkailtu jo 3 vuotta mutta eipä tämän tekstin pohjalta ihme ettei sitä ole tullut eikä ole tulossakaan. Peilaisin raportissa esitettyjä lukuja ensinnäkin Suomen vastaaviin. Melkoinen saavutus, että sodan keskellä talous on kuitenkin kasvanut. Jos Suomen velkavetoisen talouden pitäisi kestää 5% puolutusmenot, noin 7 % ryssille ei varmasti ole suuri ongelma. Sotilasmenot ja sisäisen turvallisuuden menot tuossa ovat tietysti suuret suhteessa liittovalton budjettiin. Tämäkin selittyy luultavasti liittovaltion budjetin suhteellisella pienuudella. Suomessa valtion budjetti taas on jo lähtökohtaisesti ylisuuri kansantuotteeseen nähden.

Tulevaisuutta silmällä pitäen tuo raportti ei hyvää lupaa. Eri asia kuinka hyvin se sitten pitää paikkansa.:rolleyes:
 
Back
Top