Saattaisi olla saksalaisillekin hankalaa raahata Moskovaan rekkalasteittain seteleitä maksuksi maakaasusta.
Miksikähän tätä swiftistä potkimista on edes pidetty esillä, itse siis harhauduin tähän, että Venäjän poistamista swiftistä on pidetty esillä. Tätä kautta olin saanut kuvan, että se olisi toteutettavissa. Toki olen lukenut ääniä joissa sanotaan, että se ei ole mahdollista.
Esimerkiksi Britannia haluaa Venäjän suljettavan swiftistä.
Esimerkiksi Euroopan parlamentti kannattaa Venäjän potkimista swiftistä ja senhän luulisi olevan taho, jolla on valmistelevat virkamiehet ja neuvonantajat valmistelemassa lausunnot ja päätökset ja takaamassa, että ne ylipäänsä ovat mahdollisia toteuttaa.
"kehottaa EU:ta jatkamaan, laajentamaan ja tehostamaan pakotteita, jotta saadaan aikaan Venäjän raha- ja muun talouden täydellinen saarto, suljetaan Venäjä ydinalan yhteistyön ja Swift-järjestelmän ulkopuolelle ja toteutetaan täydellinen asevientikielto Venäjää vastaan"
http://www.europarl.europa.eu/sides...EP//TEXT+MOTION+B8-2014-0123+0+DOC+XML+V0//FI
Olisiko se sitten rankka bumerangi, joka iskisi lujaa takaisin. Enkä tarkoita Venäjän vastatoimia vaan swiftistä poistamisen yleisiä seurauksia Venäjältä tehtävien ostojen, kuten tämän maakaasun, maksamisessa.
Swiftin päämaja on Belgiassa ja siten swift joutuu noudattamaan Belgian tekemiä säädöksiä.
Pohdin myös olisiko nämä separatistien aloittamat yhteenotot vastaus lännen aikeille ottaa jalkapallon world cup 2018 pois Putinilta. Länsi aloitti tässä yhteydessä korruptiotutkinnat.
Että onko tämä Kremlin vastaus näihin poliittisiin tapahtumiin, vai onko tämä jo pitempään suunniteltu yritys laajentaa alueita. Ukrainan vastauksesta ilmenee, että tälläiseen on selvästi varauduttu.