jurppi
Ylipäällikkö
Tuskin mitään, mutta onko Putin ja hänen koplansa missään vaiheeessa välittänyt aidosti Venäjästä ja tavallisista venäläisistä? Jos hän olisi halunnut aidosti kehittää kansalaistensa hyvinvointia pitkällä jänteellä, hän olisi ryhtynyt reippaisiin talouden modernisointi- ja monipuolistamistalkoisiin jo 16 vuotta sitten. Mitään ei ole tehty. Öljyn korkeasta hinnasta johtuva talouskasvu ja hyvinvoinnin lisääntyminen on ollut Putinille lähinnä keino pitää kansa tyytyväisenä ja siten pitää itsensä vallassa. Nyt kun talous on ajautumassa umpikujaan, on keksittävä jokin keino kasvojen säilyttämiseen ja vallassa pysymiseen. Se lienee Putinille kaikista tärkeintä. Kasvojen säilyttämiseksi vastuu elintason kurjistumisesta voidaan sysätä ulkopuoliselle tekijälle kuten Nato-imperialistien lietsomalle sodalle, johon Venäjä on väkisin vedetty, koska sen on "puolustettava kansalaisiaan". Lisäksi on muistettava, että venäläiseen kansanluonteeseen kuuluu länsimaista poiketen, että turpiin vetäminen ja pelon herättäminen lämmittää sielua, vaikka kaalikeitossa lilluu enää muutama hassu lihasattuma. Venäjää analysoidessa ei pidä liiaksi projisoida omia ajattelumallejaan, vaan ymmärtää, että maa ja kulttuuri poikkeavat melko lailla meikäläisestä.
Olet oikeassa tässä..
Viime aikoina on paljon esitetty ajatusta ettei venäläisten logiikkaa voi ymmärtää länsimaisella ajatusmaailmalla.. Ehkä hieman liikaakin. Varsinkin kun monet länsimaiset "asiantuntijat" eivät ole löytäneet mitään järkeä Putinin hallinnon toimista/politiikasta..
Minä voin hyvinkin olla täysin väärässä. En ole asiantuntija. Olen kuitenkin ollut tekemisissä venäläisten kanssa jo pitkään. Oma kokemukseni on se että suurin osa (omista kumppaneistani ainakin oli) on erittäin älykkäitä ihmisiä. Uskallan jopa sanoa että fiksumpia kuin minä itse (mikä ei liene kovin vaikea rasti).
Sanoisin että sieltä löytyy järkeä ihan tarpeeksi siihen ettei aiheuteta itselle korvaamattomia vahinkoja. Nykyinen tilanne on jatkumoa sille hajaannukselle mitä tapahtui Neuvostoliiton romahtaessa. Putin ja hänen taustajoukkonsa ovat tehneet poliittisesti suuria virheitä..samanlaisia tekivät aikoinaan myös kommunistiset johtajat ja viime kädessä aiheuttivat itse koko järjestelmän romahduksen.
Ratkaisu Venäjän tilanteeseen on kuitenkin Putinin ja hänen tukijoidensa käsissä. Ehkä se voisi olla samantyyppinen vallanvaihto kuin kävi Gorbatsov'in syrjäytyessä. Kuitenkin ilman että tapahtuisi samanlaista valtakunnan hajoamista kun NL:n romahduksessa.
Suureen sotaan en kuitenkaan usko..siinä Venäjällä ei ole mitään voitettavaa. Ei edes teoriassa.