Ukrainan konflikti/sota

Ilovaiskiin saappunut Venäjältä 5 vaunullista ampumatarvikkeita (miinat, arta, ammuksia Gradeille). Harzyskiin asemalle - 8 silta/vaunua sotatekniikkaa (T-72 tankkeja, BMP-2, "Gardit"). Rovenki asemalle saappui - 12 sisternia diselöljyä, Sverdlovskin - 3 kuormaautoa ampumatarvikkeita. (Ukrainan puolustusministeriön Motusianik) http://censor.net.ua/n406153
 
Ilovaiskiin saappunut Venäjältä 5 vaunullista ampumatarvikkeita (miinat, arta, ammuksia Gradeille). Harzyskiin asemalle - 8 silta/vaunua sotatekniikkaa (T-72 tankkeja, BMP-2, "Gardit"). Rovenki asemalle saappui - 12 sisternia diselöljyä, Sverdlovskin - 3 kuormaautoa ampumatarvikkeita. (Ukrainan puolustusministeriön Motusianik) http://censor.net.ua/n406153

Se tietää sitä, että "separatistien" touhu kiihtyy, kun ei muutakaan tässä ollut hihassa.
 
Luin että Itävalta teki päätöksen "LNR" edustuston avaamisesta "tapas on käsitelty ja suljettu". Eli sellaista ei suvaita Itävallan aluella. Itävalta tue Ukrainan yhtenäisyyttä YK resoluution 68/262 27.3.2014 puiteissa. Itsejulistettu "LNR" ei tunnusteta Itävallassa, eikä se voi avata diplomaattisia eikä konsuliedustustoa, näin sanotaan Ulkoasianministeriön nootissa. http://censor.net.ua/n406224


Tshekit meinävät sulkea lainvastasena "DNR" "edustuksellista keskusta" Ostravassa jota avattu 1.9. Ulkoasiainministeri Lubomir Zaoralek lupasi käyttää juridiset mekanismit sen sulkemiseksi.
http://censor.net.ua/n406224

Entä Suomi? Mikä ihmen laki suoja Bäckmanin lavka?
 
Saksan ja Ranskan ulkoministerit vierailulla Itä-Ukrainassa. Sattumoisin sepot päättivät juuri samalle päivämäärälle julistaa ns. yksipuolisen tulitauon.

zQdC+

http://d.pr/i/zQdC
"Tut byl russky mir", eli "Täällä oli venäläinen maailma". No comments.
Ja tämä Steinmeier ja ranskalainen vieläpä mongertaneet jotain sitä että Ukrainan pitää tulla toimeen tämän f. "Russky mirin" kanssa.
Kirjoittajan mukaan ei sanottu yhtään kunnon lausetta. Koskaan EU ei hänen mielestä näyttänyt niin avuttomalta ja epävakuuttavalta.
"Herrat, meillä oli jo käynyt tämä "venäläinen maailma", meillä ei ole pientäkään halua "tulla toimeen" sen kanssa".
 
Nyt, kun Ukrainan tilanne näyttää hetkeksi hiljentyneen, on sopiva aika pohtia vähän laajemmin Putinin todellisia tavoitteita ja mahdollisia seuraavia toimenpiteitä. Tavoitteenani oli tehdä tästä kirjoituksesta vähintään TUTQIMUS-tasoinen, joka voi haastaa mm. Aleksanteri-instituutin "asiantuntijoiden" näkemykset. Antakaapa tähän kirjoitukseen kunnolla palautetta ja kritiikkiä, yhteisesti saamme varmasti kiteytettyä Putinin seuraavat toimenpiteet.


Ensisijaiset tavoitteet

Pidän Putinin ensisijaisina tavoitteina kaikessa toiminnassaan itsevaltaisille hallitsijoille tyypilliseen tapaan oman valta-asemansa turvaamista ja kansan huomion kiinnittämistä sisäisistä ongelmista ulkoiseen viholliseen.


Toissijaiset tavoitteet

Putin on varmasti myös aito patriootti ja puheita Neuvostoliiton romahtamisesta suurimpana katastrofina voidaan pitää tiettyyn rajaan saakka todellisina. Toissijaisena tavoitteena Putinin toiminnassa voidaankin pitää Neuvostoliiton aikaisen kansainvälisen valta-aseman palauttamista ja mahdollisesti jopa Neuvostoliiton aikaisten valtionrajojen palauttamista.


Tavoitteiden osalta tulee huomioida se, että talouskysymykset ovat Putinille länsimaista poiketen täysin toissijaisia.


Sisäiset riippuvuudet

Tavoitteiden toteuttamiseen ja käytössä oleviin keinoihin vaikuttavat seuraavat Venäjän sisäiset asiat: paine esiintyä "vahvana johtajana", kansan kasvava tyytymättömyys autoritaariseen hallintoon ja talousongelmiin, jopa liiallisuuksiin kasvatettu nationalismi, valtion budjetin merkittävä alijäämä ja pahat talousongelmat, syyskuun parlamenttivaalit ja Kremlin sisäinen valtataistelu.


Ulkoiset riippuvuudet

Alkusyksyn 2016 osalta päätöksiin vaikuttavat mm. käynnissä olevat olympialaiset ja niiden saama kansainvälinen huomio, USA:n presidentin vaalit, BREXIT sekä EU:n pakolais- ja terrorismiongelmat. Ulkoisen tilanteen osalta ajankohta mahdollistaa myös yllättävän ja laajan toiminnan.


Avoimia kysymyksiä

Tämän tutqimuksen kannalta pohdintaa vaikeuttavat kahden avainkysymyksen todellisen tilanteen epäselvyys: 1) Kuinka paha Venäjän valtion rahoitustilanne oikeasti on? ja 2) Kuinka paha on Kremlin sisäinen valtataistelu ja miten vahva Putinin asema oikeasti on?


Havaintoja Ukrainan kriisin nykytilanteesta

Kriisin viimeisin eskalointikierros tuottaa tiettyjä ristiriitaisia havaintoja. Nykyiset Ukrainaan kohdistetut terrorismisyytökset ovat olleet harvinaisen ponnettomia, näitä ei voi verrata esimerkiksi toisen Tsetsenian sodan käynnistäneisiin kerrostalojen räjäytyksiin. Joko tavoitteena ei ole ollut oikeasti eskaloida kriisiä tai vaihtoehtoisesti ei ole nähty tarvetta laajempaan ja kattavampaan tekosyiden tuottamiseen. Joukkojen keskittäminen on tehty varsin avoimesti, mutta laajojen joukkokeskitysten tekeminen huomaamattomasti alkaa olla mahdotonta jopa Venäjällä.

Ukrainan kriisin nykyvaiheesta on puuttunut kaikki maskirovka. Onko tähän syynä keinovalikoiman vaihtaminen vai onko joukkojen keskitys Krimille yhtä suurta maskirovkaa?

Lännen ja Venäjän mediat alkavat kyllästyä jatkuviin joukkojen keskitysuutisiin. Yllättävät joukkojen keskitykset alkavat olla keinona jo käytetty, hitaimmatkin valtiot ovat pystyneet varautumaan riskiin, että joukkojen keskitys voi johtaa hyökkäykseen. Joukkojen keskittäminen ja kriisi jonkin valtion kanssa eivät välttämättä tavoita enää Venäjälläkään uskollista kuulijakuntaa. Maassa on eletty jatkuvien kriisien eskalointiuutisten parissa vuoden 2014 helmikuusta ja ilman uusia toimenpiteitä propagandan teho laskee väkisinkin. Lisäksi propagandan tehoa haittaavat yllättävät suunnan muutokset: ensin Ukraina on fasistinen pääpiru, sen jälkeen tuki Syyrialle on avainasia, jota seuraa välirikko Turkin kanssa, jonka jälkeen Turkki onkin jälleen ystävä.


Mahdolliset seuraavat toimenpiteet ja niiden arviointi

Arvioin tässä kappaleessa viittä vaihtoehtoista Putinin toimintamallia etujen, haittojen, länsimaiden reaktion, kotimaan reaktion sekä toimintamallin tavoitteille tuottaman tuen näkökulmasta.



1) Nykytilan jatkaminen

Toimenpiteet: Ukrainassa pidetään yllä jäätynyttä konfliktia, jota voidaan lämmittää aika ajoin. Syyriassa jatketaan Assadin tukemista. Georgiassa, Transnistriassa ja Vuoristo-Karabahissa säilytetään nykyiset jäätyneet konfliktit. Turkin suhteita lämmitetään tarvittavilta osin. EU:n ja USA:n yhtenäisyyttä pyritään heikentämään.

Etuna on ratkaisun helppous, kaikki nämä toimenpiteet ovat käynnissä ja niiden aiheuttamat vastatoimenpiteet ovat jo käynnissä.

Haittoina ovat Venäjän aseman heikentyminen ja ajan loppuminen. Ukrainan armeija vahvistuu omien toimenpiteiden ja länsimaiden tuen toimesta. Samalla Ukrainan kansan itseluottamus ja kansallistunne kasvavat. Venäjän taloustilanteen huonontuessa aika nykytilanteen jatkamiselle alkaa loppua.

Länsimaiden reaktiot ovat tämän vaihtoehdon osalta jo toteutettu. Talouspakotteet vaikeuttavat jo nyt talouden elpymistä ja erityisesti ne alkavat vaikuttaa välttämättömiin investointeihin ja tulevaisuuden potentiaaliin. Toiminnan jatkaminen Syyriassa voi johtaa lännen laajempaan tukeen Assadia vastustaville tahoille. Lännen yhtenäisyyden rikkomiseen tähtäävät toimet eivät ole saavuttaneet merkittäviä tuloksia.

Kotimaassa reaktiot ovat tähän saakka olleet positiiviset. Nykyisen tilanteen jatkaminen ei kuitenkaan riitä kasvavien talousongelmien ja kasvavan tyytymättömyyden peittämiseen. Nykytilanteeseen liittyvän propagandan teho on jo hiipumassa ja väestön tiukempi kontrolli on tarpeen. Nykyinen kriisi-ilmasto ei kuitenkaan anna perusteita tiukemmalle kontrollille ja lisärajoituksille. Riskinä on myös syksyn parlamenttivaalien väärinkäytösten nouseminen julkiseen keskusteluun.

Nykyinen toimintamalli on tukenut vallassa pysymisen tavoitteita vuodesta 2014. Toimintamalli ei kuitenkaan riitä jatkossa oman vallan turvaamiseen.


2) Kriisin eskalointi Ukrainassa

Toimenpiteet: Ukrainan kriisi eskaloidaan lyhytkestoiseksi, mutta kiivaaksi sodaksi. Läsnäoloa Syyriassa pienennetään, jotta Ukrainan operaatioon on käytettävissä riittävät resurssit. Georgiassa, Transnistriassa ja Vuoristo-Karabahissa pyritään rauhoittamaan tilanne mahdollisimman täysin. Turkin kanssa tulee saada (tai on jo saatu) aikaiseksi henkinen aselepo. EU:ta ja USA:ta syytetään tilanteen kärjistämisestä, mutta suoraa konfliktia vältetään viimeiseen asti. Sisäinen propaganda kiihdytetään äärimmilleen.

Etuna on venäläisen nationalismin puhaltaminen täyteen liekkiin, kansa unohtaa lyhyellä tähtäimellä omat ongelmansa keskittyessään kunnon sotaretkeen. Sodan aikana voi myös esiintyä vahvana (sotilas)johtajana ja sota luo hyvät perusteet sisäisen kurin tiukentamiseen.

Haittoja ovat sotaeuforian lyhytkestoisuus, pidemmän sotaretken ja/tai vastoinkäymisten mukanaan tuomat merkittävät tappiot, katastrofaalinen vaikutus valtion talouteen ja merkittävät vastatoimenpiteet länsimaiden taholta.

Länsimaat eivät todennäköisesti uskaltaisi lähteä avoimeen sotilaalliseen konfliktiin. Sen sijaan länsimaat antaisivat Ukrainalle merkittävää taloudellista ja sotilaallista apua. Ukrainassa saattaisi toimia myös länsimaisia vapaaehtoisjoukkoja. Länsimaat asettaisivat Venäjälle merkittäviä talouspakotteita, esimerkiksi öljytuotteiden ostokiellon tai Venäjän sulkemisen Swift-järjestelmästä. Länsimaat voisivat takavarikoida venäläiseliitin länsimaisia omistuksia, mikä vaikuttaisi suoraan omaan ja lähipiirin talouteen.

Kotimainen reaktio olisi lyhyellä aikajänteellä euforinen. Putin olisi Pietari Suuren tai jopa Iivana Julman veroinen suuri johtaja, joka johtaisi kansan uuteen suuruuteen. Tämä euforinen olotila ei kuitenkaan kestäisi muutamaa kuukautta kauempaa. Suuret tappiot, talouden syöksykierre ja tiukka kuri rapauttaisivat nopeasti sotaretken suosiota.

Toimintamalli tukee lyhyellä aikajänteellä hyvin vallassa pysymisen tavoitetta. Samoin toimintamalli tukee lyhyellä aikavälillä myös Venäjän valta-aseman vahvistamista. Toimintamalliin liittyy kuitenkin merkittävät riskit ja sen vaikutus ei ole pitkäkestoinen.


3) Sopivan kriisin käynnistäminen jossain muualla

Toimenpiteet: Ukrainan kriisi rauhoitetaan mahdollisimman hiljaiseksi ja resurssit siirretään valittuun kohteeseen. Läsnäoloa Syyriassa joko kasvatetaan merkittävästi, jos se valitaan kriisin kohteeksi tai vaihtoehtoisesti läsnäoloa Syyriassa pienennetään, jotta muualle on käytettävissä riittävät resurssit. Georgiassa, Transnistriassa ja Vuoristo-Karabahissa pyritään rauhoittamaan tilanne mahdollisimman täysin tai vaihtoehtoisesti jokin näistä valitaan kriisin kohteeksi. Tilanne Turkin kanssa joko rauhoitetaan tai eskaloidaan pieneksi sodaksi. EU:ta ja USA:ta syytetään tilanteen kärjistämisestä, mutta suoraa konfliktia vältetään viimeiseen asti. Sisäinen propaganda kiihdytetään äärimmilleen.

Etuna on venäläisen nationalismin hyödyntäminen, kansa unohtaisi lyhyellä tähtäimellä omat ongelmansa keskittyessään sotaretkeen. Sodan aikana voi esiintyä vahvana (sotilas)johtajana ja sota luo hyvät perusteet sisäisen kurin tiukentamiseen.


Haittoja ovat sotaeuforian lyhytkestoisuus, pidemmän sotaretken ja/tai vastoinkäymisten mukanaan tuomat merkittävät tappiot, katastrofaalinen vaikutus valtion talouteen ja vastatoimenpiteet länsimaiden taholta. Lisäksi kriisi jossain kokonaan uudessa kohteessa asettaa propagandan uskottavuuden koetukselle jopa Venäjällä.

Kohteesta riippuen länsimaat joko esittäisivät syvän huolestumisensa tai tekisivät kevyitä vastatoimenpiteitä. Mitä kauempana kohde olisi länsimaista, sitä vähäisempi olisi reaktio.

Kotimainen reaktio olisi lyhyellä aikajänteellä parhaassa tapauksessa innostunut. Putin olisi vahva johtaja, joka edistää Venäjän valtaa. Haasteena olisi saada kansa taas innostumaan uudesta viholliskuvasta Ukrainan, Syyrian ja Turkin jälkeen. Uuden vihollisen pitäisi kuitenkin olla merkittävä, jotta propaganda onnistuisi. Lyhyt sota ei pienentäisi sotaretken suosiota tai vaihtoehtoisesti kritiikki voitaisiin vaimentaa. Sotaretken pitkittyessä suuremmat tappiot, talouden syöksykierre ja sodasta johtuva tiukka kuri rapauttaisivat nopeasti Putinin suosiota.

Toimintamalli tukee lyhyellä aikajänteellä kohtuullisesti vallassa pysymisen tavoitetta. Samoin toimintamalli tukee lyhyellä aikavälillä Venäjän valta-aseman vahvistamista. Toimintamalliin liittyy riskejä mm. kohteen valinnan ja propagandan uskottavuuden osalta.


4) Kansainvälisen jännityksen lieventäminen ja paluu vuotta 2014 edeltävään tilanteeseen

Toimenpiteet: Ukrainan kriisi rauhoitetaan mahdollisimman hiljaiseksi. Krimin asemasta käynnistetään pitkäkestoinen selvitysprosessi usean kansainvälisen organisaation kanssa. Läsnäolo Syyriassa palautetaan vuoden 2014 tasolle. Georgiassa, Transnistriassa ja Vuoristo-Karabahissa pyritään rauhoittamaan tilanne mahdollisimman täysin. Tilanne Turkin kanssa rauhoitetaan ja palataan hyviin suhteisiin. EU:n ja USA:n osalta tehdään liennytystä ja esiinnytään rauhallisesti. Sisäinen propaganda keskitetään hyvien suhteiden korostamiseen.

Etuina ovat suhteiden parantuminen länsimaihin, talouspakotteiden poistuminen ja mahdollisuus esiintyä suurena rauhantekijänä.

Haittoina ovat uskottavuuden puute länsimaissa, riski Krimin menettämisestä sekä erityisesti riski leimautua kotimaassa heikoksi johtajaksi ja lännen käsikassaraksi. Kansainvälisen tilanteen liudentaminen edellyttää merkittäviä parannuksia Venäjän taloustilanteeseen ja jonkin asteista yhteiskunnan vapauttamista.

Länsimaat olisivat tästä toimintamallista innoissaan ja unohtaisivat varsin pian parin vuoden aikaisen eripuran. Länsimaiden luottamusta olisi kuitenkin vaikea saavuttaa.

Kotimaassa toimintamalli vaatisi merkittävän propagandaoperaation toteuttamista. Koulutettu väestö todennäköisesti tukisi kehityskulkua, mutta samalla alkaisi keskustelu yhteiskunnan epäkohdista ja valtaeliitin vallan perusteista. Nationalistit kokisivat toimintamallin petturuutena. Kansan suuri enemmistö olisi suuresta ilmapiirin muutoksesta ihmeissään ja luottamus Putinin johtajuuteen todennäköisesti kärsisi.

Toimintamalli luo riskin vallassa pysymisen tavoitteelle. Toimintamalli ei myöskään edistä Venäjän suuruuden ja valta-aseman parantamista, vaan vaikutus on päinvastainen.



5) Keskittyminen Venäjän yhteiskunnan ja talouden kehittämiseen

Toimenpiteet: Ukrainan kriisi rauhoitetaan täydellisesti ja Ukrainan kanssa pyritään solmimaan rauhanomaiset suhteet. Krim palautetaan Ukrainalle. Läsnäolo Syyriassa palautetaan vuoden 2014 tasolle. Georgiassa, Transnistriassa ja Vuoristo-Karabahissa pyritään rauhoittamaan tilanne mahdollisimman täysin. Tilanne Turkin kanssa rauhoitetaan ja palataan hyviin suhteisiin. EU:ta ja USA:ta pyydetään osallistumaan Venäjän yhteiskunnan modernisointiin. Sisäinen propaganda joko lopetetaan tai pienennetään merkittävästi. Yhteiskunnan vapautta kasvatetaan ja aitoa demokratiaa edistetään. Painopiste siirretään asevoimien kehittämisestä liike-elämän kehittämiseen.

Tämä toimintamalli toisi pitkällä tähtäimellä suurimmat edut Venäjälle. Venäjä voisi kehittyä oikeasti arvostetuksi ja merkittäväksi kansainväliseksi toimijaksi. Taloudellinen hyvinvointi vakauttaisi yhteiskunnan.

Toimintamallin haittana on Putinin oman vallan ja taloudellisen hyvinvoinnin välitön loppuminen. Toimintamalli loisi merkittävän riskin joutumisesta oikeuteen ja jopa hengen menettäminen olisi mahdollista.

Länsimaat tukisivat toimintaa merkittävästi, mutta esiintyisivät samalla uuden kylmän sodan voittajina. Länsimaissa oleva venäläisen valtaklikin omaisuus saatettaisiin takavarikoida ja jakaa uudelle hallinnolle.

Kotimaassa toimintamalli saattaisi johtaa nationalistien aiheuttamiin levottomuuksiin ja tilanne voisi pahimmillaan johtaa avoimeen sisäiseen konfliktiin.. Putinin ja valtaklikin etuoikeudet kyseenalaistettaisiin välittömästi. Yhteiskunnalliset epäkohdat, kuten korruptio ja oikeuslaitoksen puolueellisuus nousisivat sisäpoliittisen keskustelun painopisteeksi. Putin todennäköisesti kohtaisi Nikolai II:n kohtalon. Vähemmistökansat eivät välttämättä enää alistuisi venäläisten alamaisiksi ja riskinä saattaisi olla valtion osien irrottautuminen Venäjästä.

Toimintamalli luo suurimman riskin omalle valta-asemalle ja jopa hengelle. Parhaassa tapauksessa voisi olla mahdollisuus saada syytesuoja Venäjällä tai siirtyä johonkin ystävällismieliseen maahan eläkkeelle.


Ennuste toimenpiteistä

Kuten ylläolevasta havaitaan, Putin on pelannut korttinsa niin, että kaikki vaihtoehdot johtavat pitkällä aikavälillä henkilökohtaisesti huonoon lopputulokseen. Lyhyellä aikavälillä sopiva kriisi antaa lisäaikaa omalle valta-asemalle. Kriisin kohdemaa tulisi kuitenkin olla sellainen, että länsimaat eivät puutu siihen merkittävästi. Oma johtopäätös on, että kriisi Ukrainassa puhkeaa täysimittaiseksi sodaksi huolimatta siihen liittyvistä suurista riskeistä.
No niin, nyt on reilu kuukausi ja yli 30 sivua Ukraina-keskustelua takana eli voidaan palata tähän ennustukseen ja johtopäätöksiin. Ukrainan rajoille keskitettiin elokuussa voimaryhmä, joka olisi mahdollistanut sotilaallisen ratkaisun, esimerkiksi maayhteyden luomisen Krimille. Venäjän asevoimat toimivat (kotisohvalta tarkasteltuna) ammattimaisesti: joukkojen keskitykset hoidettiin selvästi ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti nopeasti ja tehokkaasti. Joukot harjoitettiin toiminta-alueellaan ja harjoitus sisälsi myös muiden sotatilanteessa tarvittavien tahojen, kuten Venäjän keskuspankin ja rautatiejoukkojen harjoituksia. Joukot olisivat olleet valmiina suorittamaan annetun tehtävän Putinin niin päättäessä. Myös ajankohta olisi ollut mahdollinen kriisin eskaloinnille mm. länsimaiden huomion keskittyessä olympialaisiin, Syyrian tulitaukoon ja G20-kokoukseen. Ajankohta alkaa nyt syksyn tullen muuttua huonoksi jo pelkästään säätilan myötä.

Putin valitsi tässä elokuun viestissä kuvaamistani vaihtoehdoista helpoimman: ei tehdä nyt mitään päätöksiä. Putin ei halunnut turvautua sotavoiman suoraan käyttöön, vaikka edellytykset olivat olemassa. En tiedä, voiko tästä vielä vetää johtopäätöstä, ettei myöskään jatkossa Putin ryhdy suoriin sotatoimiin. Ainakin kynnys on seuraavalla kerralla taas korkeampi, uhittelut on jo nähty, Ukraina ja muut maat ovat saaneet aikaa valmistautua suoraan voimankäyttöön ja länsimaissa on valmisteltu toimenpiteet mahdollisen suoran hyökkäyksen osalta (tästä ei tietenkään ole julkisuudessa ollut puhetta, mutta on itsestään selvää, että diplomaattinen ja sotilaallinen suunnittelu on toteutettu).

Jotkut tahot Venäjällä voivat nähdä Putinin elo-syyskuun toiminnassa heikkouden merkin. En tiedä, onko tällä vaikutusta, mutta Putin joutunee tämän huomioimaan.

Aika joka tapauksessa sotii Venäjää vastaan. Rahavarannot kirstussa vähenevät, kansan tyytymättömyys lisääntyy ja Putin itse vanhenee vuosi vuodelta. Krimin niemimaa on propagandassa julistettu osaksi Venäjää ja sotavoimien pullistelulla sitä on yritetty painottaa. Mikään länsimaa ei kuitenkaan miehitystä ole hyväksynyt, sanktiot ovat edelleen voimissaan ja tyytymättömyys myös Krimillä kasvaa. Nyt pitäisi lunastaa krimiläisille annetut katteettomat lupaukset, mutta Medvedevin sanoin "denki njet". Itä-Ukraina alkaa muodostua Venäjälle todelliseksi painolastiksi. Alueelle annettu tuki syö rajallisia resursseja ja kansa kääntyy enenevissä määrissä Venäjää vastaan. Riskinä on, että alueella koulitut sotapäälliköt laajentavat katkeroituessaan toiminnan Venäjän alueelle. Ukrainaan tehty sotaseikkailu on jo osoittautunut varsinaiseksi virheeksi, mutta edelleenkään helppoa ulospääsyä ei ole olemassa.
 
No niin, nyt on reilu kuukausi ja yli 30 sivua Ukraina-keskustelua takana eli voidaan palata tähän ennustukseen ja johtopäätöksiin. Ukrainan rajoille keskitettiin elokuussa voimaryhmä, joka olisi mahdollistanut sotilaallisen ratkaisun, esimerkiksi maayhteyden luomisen Krimille. Venäjän asevoimat toimivat (kotisohvalta tarkasteltuna) ammattimaisesti: joukkojen keskitykset hoidettiin selvästi ennalta laaditun suunnitelman mukaisesti nopeasti ja tehokkaasti. Joukot harjoitettiin toiminta-alueellaan ja harjoitus sisälsi myös muiden sotatilanteessa tarvittavien tahojen, kuten Venäjän keskuspankin ja rautatiejoukkojen harjoituksia. Joukot olisivat olleet valmiina suorittamaan annetun tehtävän Putinin niin päättäessä. Myös ajankohta olisi ollut mahdollinen kriisin eskaloinnille mm. länsimaiden huomion keskittyessä olympialaisiin, Syyrian tulitaukoon ja G20-kokoukseen. Ajankohta alkaa nyt syksyn tullen muuttua huonoksi jo pelkästään säätilan myötä.

Putin valitsi tässä elokuun viestissä kuvaamistani vaihtoehdoista helpoimman: ei tehdä nyt mitään päätöksiä. Putin ei halunnut turvautua sotavoiman suoraan käyttöön, vaikka edellytykset olivat olemassa. En tiedä, voiko tästä vielä vetää johtopäätöstä, ettei myöskään jatkossa Putin ryhdy suoriin sotatoimiin. Ainakin kynnys on seuraavalla kerralla taas korkeampi, uhittelut on jo nähty, Ukraina ja muut maat ovat saaneet aikaa valmistautua suoraan voimankäyttöön ja länsimaissa on valmisteltu toimenpiteet mahdollisen suoran hyökkäyksen osalta (tästä ei tietenkään ole julkisuudessa ollut puhetta, mutta on itsestään selvää, että diplomaattinen ja sotilaallinen suunnittelu on toteutettu).

Jotkut tahot Venäjällä voivat nähdä Putinin elo-syyskuun toiminnassa heikkouden merkin. En tiedä, onko tällä vaikutusta, mutta Putin joutunee tämän huomioimaan.

Aika joka tapauksessa sotii Venäjää vastaan. Rahavarannot kirstussa vähenevät, kansan tyytymättömyys lisääntyy ja Putin itse vanhenee vuosi vuodelta. Krimin niemimaa on propagandassa julistettu osaksi Venäjää ja sotavoimien pullistelulla sitä on yritetty painottaa. Mikään länsimaa ei kuitenkaan miehitystä ole hyväksynyt, sanktiot ovat edelleen voimissaan ja tyytymättömyys myös Krimillä kasvaa. Nyt pitäisi lunastaa krimiläisille annetut katteettomat lupaukset, mutta Medvedevin sanoin "denki njet". Itä-Ukraina alkaa muodostua Venäjälle todelliseksi painolastiksi. Alueelle annettu tuki syö rajallisia resursseja ja kansa kääntyy enenevissä määrissä Venäjää vastaan. Riskinä on, että alueella koulitut sotapäälliköt laajentavat katkeroituessaan toiminnan Venäjän alueelle. Ukrainaan tehty sotaseikkailu on jo osoittautunut varsinaiseksi virheeksi, mutta edelleenkään helppoa ulospääsyä ei ole olemassa.

Eikös noita sotapääliköitä ole jo vaihdettu matkan varrella paremmin Moskovaa totteleviin?
 
Luin että Itävalta teki päätöksen "LNR" edustuston avaamisesta "tapas on käsitelty ja suljettu". Eli sellaista ei suvaita Itävallan aluella. Itävalta tue Ukrainan yhtenäisyyttä YK resoluution 68/262 27.3.2014 puiteissa. Itsejulistettu "LNR" ei tunnusteta Itävallassa, eikä se voi avata diplomaattisia eikä konsuliedustustoa, näin sanotaan Ulkoasianministeriön nootissa. http://censor.net.ua/n406224


Tshekit meinävät sulkea lainvastasena "DNR" "edustuksellista keskusta" Ostravassa jota avattu 1.9. Ulkoasiainministeri Lubomir Zaoralek lupasi käyttää juridiset mekanismit sen sulkemiseksi.
http://censor.net.ua/n406224

Entä Suomi? Mikä ihmen laki suoja Bäckmanin lavka?

Tietääkseni (onneksi) Suomessa ei erikseen jonkin lain tarvitse suojata sitä jos joku haluaa perustaa mielikuvitusvaltiolleen jonkun edustuston. Sen saa tehdä. Toinen juttu on sitten se, että jos tuo kyseinen lafka tukee terrorismia, niin sitten mennään jo laittomuuksiin.
 
Tietääkseni (onneksi) Suomessa ei erikseen jonkin lain tarvitse suojata sitä jos joku haluaa perustaa mielikuvitusvaltiolleen jonkun edustuston. Sen saa tehdä. Toinen juttu on sitten se, että jos tuo kyseinen lafka tukee terrorismia, niin sitten mennään jo laittomuuksiin.
No ei se oli niinkään mileikuvituksellinen "valtio", vaan sitä on todella "perustettu" laittomasti Venäjän tukemien terroristien avulla, jonka johdosta tuhansia kuoli ja vammautui ja sama meno jatkuu. Niin miksi Suomessa ei voida kunnioita saman YK lain pykälä kuten Itävälta?
Mihin tarkoituksen tämä bäckmanin lafka on perustettu kun sodan tukemiseen? En näe eroa tälläisen " dnr":n ja ISIS:n välillä. Miltä kuulostaisi ISIS edustusto Suomessa?
 
Viimeksi muokattu:
No ei se oli niinkään mileikuvituksellinen "valtio", vaan sitä on todella "perustettu" laittomasti Venäjän tukemien terroristien avulla, jonka johdosta tuhansia kuoli ja vammautui ja sama meno jatkuu. Niin miksi Suomessa ei voida kunnioita saman YK lain pykälä kuten Itävälta?
Mihin tarkoituksen tämä bäckmanin lafka on perustettu kun sodan tukemiseen? En näe eroa tälläisen " dnr":n ja ISIS:n välillä. Miltä kuulostaisi ISIS edustusto Suomessa?

Suomessa ei uskalleta puuttua Bäckmanin tekemisiin,koska pelätään että Venäjä käyttää sitä Suomea vastaan. Sitä kutsutaan myös suomettumiseksi.
 
Suomessa ei uskalleta puuttua Bäckmanin tekemisiin,koska pelätään että Venäjä käyttää sitä Suomea vastaan. Sitä kutsutaan myös suomettumiseksi.

Suomi Novorossiya -seurasta ilmeisesti kyse?

Musta Donetskin militantit vois suoralta kädeltä tunnustaa terroristiorganisaatioiksi ja kieltää sen myötä kaiken niiden edustamisen täällä. Muutenhan se loukkaa sananvapautta. Miksi EU ei muuten ole moista luokittelua tehnyt?
 
Suomi Novorossiya -seurasta ilmeisesti kyse?

Musta Donetskin militantit vois suoralta kädeltä tunnustaa terroristiorganisaatioiksi ja kieltää sen myötä kaiken niiden edustamisen täällä. Muutenhan se loukkaa sananvapautta. Miksi EU ei muuten ole moista luokittelua tehnyt?

Juurikin tästä oksettavasta seurasta on kyse.

Suoraan sanoen, en tiedä miten paikallisia konfliktiin osallistujia pitäisi kohdella, terroristeina vai separatisteina jotka luulevat taistelevansa oikean asian puolesta??
Sen sijaan ulkomaalaisia jotka tähän soppaan ovat lusikkansa työntäneet pitäisi suoralta kädeltä nimetä terroristeiksi ja kohdella sen mukaisesti kun aikanaan itä-ukrainasta palaavat kotimaihinsa.
 
Sorry Kiev, Russia will vote against providing additional IMF aid to Ukraine today, Finance Minister Anton Siluanov said.

Russia will vote against the allocation of the third tranche of capital to Ukraine during the IMF board meeting on Wednesday. On Monday, Siluanov said Russia was opposed to providing further funding because the Ukrainian government has yet to pay Russia the $3 billion it owes from the previous government’s debt. The IMF ruled earlier this year that Ukraine had to pay that loan before qualifying for IMF packages. So far, that has not been much of a road block.

http://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2016/09/14/no-imf-money-for-ukraine-russia-says/#105d4d55672d
http://biz.censor.net.ua/events/116..._tretiyi_transh_na_summu_1_milliard_obnovleno
Sai Ukraina kolmas transhin 1 miljardi
 
Juurikin tästä oksettavasta seurasta on kyse.

Suoraan sanoen, en tiedä miten paikallisia konfliktiin osallistujia pitäisi kohdella, terroristeina vai separatisteina jotka luulevat taistelevansa oikean asian puolesta??
Sen sijaan ulkomaalaisia jotka tähän soppaan ovat lusikkansa työntäneet pitäisi suoralta kädeltä nimetä terroristeiksi ja kohdella sen mukaisesti kun aikanaan itä-ukrainasta palaavat kotimaihinsa.
Donbassin alueen asukkailta ei ole informatiota mitä oikein maailmassa tapahtuu, vaan: "Kiovassa ovat fasistit ja junta, Länsi mätänee, Euroopassa sodomia ja homorra homoineen, kaikkialla fasistit ja "pendosit" (amerikkalaiset)jotka ovat piirittäneet pyhän Venäjän, joka on muuten parhain ja moraalisin valtio maan päällä, jossa asuu lisäksi parempia ihmisiä". Nämä samat tahot siellä, jotka syöttävät ihmisille tätä potaska Kremlista, itse eivät usko pisaraakaan tähän - omia lapsia, perheita ja rakastajattaria ne ovat lähettäneet ajat sitten samaan "mätänevään Länteen" asumaan, ja koko ajan ne hankkivat läntisten yrityksien osuuksia, halaajavat lisää tontteja ja palatseja jossain parhaissa rivieroissa ja muuta luksusta, mutta järjestävät sotia JOTTA OMAN HUJATUN KANSAN HUOMIO SIIRTYISI MUUALLE ja tappavat tuhansia ja tuhansia. Tämä tekee heistä jopa ISIStakin kuvottavammaksi, viimeiset sentään siellä hihhuloivat ja uskovat, vaikka ties mihin järjettömään: (mutta myös) kuten venäläisetkin -oman paremmuteen ja pyhän koston ja ne tappaa tuhansittain. Nämä Kremlin bandiitit ja heidän marionetit donbassissa valehtelevat ja hujavat tarkoituksella, mutta tappavat ihan samalla tavalla kun ISIS eivätkä kaihtaa mitään keinoja: matkustaja kone pitää ampua alas - not big deal, ryöstää alueen ja viedä pois kaikki mitä irtoa ja kokonaiset tehtaat - helposti. Kiduttaa kellareissa niitä jotka eivät ole samoilla linjoilla, no problem. Ampua takapihalla niskoittelevia tai muuten vaan huvikseen - pikku juttu.

Nämä julkisuudessa paskantärkeänä paistattelevat putkoset ja bätmanit ovat terrorismin ja rikollisen sodan edustaija, samalla tavalla kuten ISIS:n kurkkuleikkaja-hihhuleita avustavat ja edustavat ääliöt. Heidät pitää tuomita eikä juostaa heidän tallutusnarulla.
 
Viimeksi muokattu:
Uutuus kirja Ukrainan sodasta.

Silminnäkijät - Taistelu Ukrainasta (Nina Leinonen, Timo Hellenberg)

Tuhansia kuolleita, kymmeniä tuhansia haavoittuneita, yli miljoona kodistaan paennutta, raunioituneita kaupunkeja ja kyliä. Kaikki tämä vain muutaman tunnin matkan päässä Helsingistä.


Marraskuussa 2013 Kiova alkoi kiehua. Lähentymissopimus Euroopan unionin kanssa ei edennyt kansan toivomalla tavalla. Helmikuussa 2014 tilanne kärjistyi yli sata kuolonuhria vaatineisiin mielenosoituksiin ja mellakoihin Kiovan Maidanilla. Tutkimuksia ei ehditty edes aloittaa, kun Venäjä jo valtasi Krimin niemimaan maaliskuussa. Pian tilanne myös Itä-Ukrainassa alkoi kärjistyä. Huhtikuussa 2014 Venäjän tuella kapinaan nousseet paikalliset valtasivat hallintorakennuksia ja poliisiasemia. Toukokuun lopulla syttyi sota.


Valtiotieteen tohtori Timo Hellenberg ja toimittaja Nina Leinonen seurasivat tilanteiden kehittymistä silminnäkijöinä Maidanilla ja Itä-Ukrainassa. Uutisissa on jäänyt paljon kertomatta. Paljon iholle tulevaa, yksityiskohtaista. Pelottavaakin. Kaikki kirjoitettu on itse nähtyä ja koettua, tapahtumia uutisten takaa.


Hellenberg työskenteli Kiovassa neljä vuotta. Talvella 2013–2014 Hellenberg vietti aikaa mielenosoittajien kanssa Maidanin teltoissa ja barrikadeilla, tarkkaili tilannetta eri puolilla kaupunkia ja tapasi kaduilla länsimaisen Ukrainan puolesta taistelevia ihmisiä.


Leinonen työskentelee toimittajana Iltalehdessä. Hän seurasi Itä-Ukrainan kriisin kehittymistä täysimittaiseksi sodaksi ja edelleen jäätyneeksi konfliktiksi maaliskuusta 2014 loppuvuoteen 2015. Leinonen on käynyt Itä-Ukrainassa toistakymmentä kertaa ja asunut Kiovassa alkuvuoden 2015.

http://www.docendo.fi/silminnakijat-taistelu-ukrainasta-nina-leinonen-timo-hellenberg.html
 
Former Minister of defense believes that Ukraine needs to provide defensive weapons


Ukraine should provide defensive weapons, and with Russia you need to talk from a position of strength. This ex-Minister of defense (2011-2013), former Director of the Central intelligence Agency (2009-2011) , Leon Panetta said at the 13th annual meeting of the Yalta European strategy (YES) today, 17 September, in Kiev, reported the press service of the forum.

«In my opinion, it is important for Ukraine not only to continue to strengthen the economy, management, but also to strengthen the Ukrainian army. Of course, the United States together with NATO doing a lot of teaching of the Ukrainian military in providing equipment. However, I would go a step further and provided defensive weapons to Ukraine to help Russia understand — if they try to do something militarily, they will have to pay for it,» he said.

According to Panetta, Russia need only speak with strong positions.

«When you look into the eyes of Putin — only see «KGB, KGB, KGB.» It’s past affects his motivations … You will not be able with a weak position to cope with a man who behaves like a brazen robber. I worked with Russia, with their intelligence agencies — you can work with them, but you need to work from a position of strength,» he said.

The ex-Minister of defense explained that a good negotiating position — is a powerful army, a strong diplomatic branch, as well as joint international efforts.

«We must build a strong Alliance that Russia saw — it deals not only with the United States or Ukraine, and with the coalition countries,» he concluded.

We will remind, in August the US Ambassador has announced another batch of military aid for Ukraine.
http://en.reporter-ua.ru/former-min...raine-needs-to-provide-defensive-weapons.html
Hyvä puhetta. Olen täysin sama mieltä.
 
Back
Top