Venäjänkielisessä mediassa on viitattu jonkin verran myös Georgian sotaan vuonna 2008 (lyhyt sota), joka voisi tapahtua myös Ukrainassa.
Katsotaanpas kuinka homma Georgiassa eteni:
A. katsoo, että viime viikkoina voimistuneet jännitteet, osapuolten väliset kahakat ja
Etelä-Ossetian separatistijoukkojen järjestämät, pommi-iskuina, tappavina selkkauksina, ammuskeluna ja kranaattitulena ilmenneet provokaatiot,
jotka tappoivat useita siviilejä ja haavoittivat vielä useampia, johti siihen, että Georgian armeija teki 7. ja 8. elokuuta 2008 vastaisena yönä yllättävän tykistöiskun Tshinvaliin, minkä jälkeen sekä tankkeja että sotilaita käyttäneet maavoimat pyrkivät palauttamaan Etelä-Ossetian hallintaansa,
B. katsoo, että
Venäjän joukot vyöryivät välittömästi Rokin tunnelin kautta Georgian alueelle ja ottivat Tshinvalin alueen hallintaansa, minkä jälkeen ne tunkeutuivat suurille osille Georgian aluetta ja miehittivät ne
ottaen tahallisesti kohteekseen ja tuhoten merkittävää siviili-infrastruktuuria,
C. katsoo, että
Etelä-Ossetiassa olevat georgialaiskylät ja hallinnollista linjaa lähellä ovat alueet ovat kärsineet vakavia vaurioita ja joutuneet osseettisissien ryöstämiksi ja polttamiksi Venäjän joukkojen juurikaan asiasta piittaamatta,
D. ottaa huomioon, että
Georgian ja Venäjän viranomaiset tekivät allekirjoittivat 12. elokuuta 2008 EU:n puheenjohtajavaltion välityksellä neuvotellun tulitaukosopimuksen, joka perustuu kuuteen periaatteeseen: 1) voimankäytöstä pidättyminen, 2) vihollisuuksien lopettaminen välittömästi, 3) humanitaarisen avun esteetön pääsy alueelle, 4) Georgian sotavoimien vetäytyminen tavanomaisiin tukikohtiinsa, 5) Venäjän sotavoimien vetäytyminen ennen vihollisuuksien alkamista voimassa olleille rajoille, ja kansainvälistä mekanismia koskevaa sopimusta odoteltaessa Venäjän rauhanturvajoukot toteuttavat lisäturvatoimia ja 6) kansainvälisten neuvottelujen käynnistäminen Abhasian ja Etelä-Ossetian turvallisuudesta ja vakauttamisjärjestelyistä,
E. toteaa, että riittävän
Etyj-tarkkailijaryhmän on valvottava asianmukaisesti, että jokainen näistä periaatteista toteutetaan kokonaisuudessaan,
F. ottaa huomioon, että Naton ulkoministerit sopivat 19. elokuuta 2008 pitämässään kokouksessa, että
Georgiaa tuetaan useilla alueilla ja että he katsoivat, ettei Venäjän-suhteita voida enää jatkaa entiseen tapaan; ottaa huomioon, että Venäjä reagoi tähän päättämällä keskeyttää Nato-yhteistyön,
G. ottaa huomioon, että
noin 158 000 ihmistä joutui lähtemään kodeistaan kriisiä pakoon, että nämä ihmiset tarvitsevat apua ja että heidän palaamispyrkimyksiään on tuettava; ottaa huomioon, että rypäleammukset, räjähtämättä jääneet ammukset ja maamiinat sekä
Venäjän varoitukset ja yhteistyön puute tekevät palaamisesta turvatonta,
H. ottaa huomioon, että
Venäjä väittää Georgian tehneen kansanmurhaa Tshinvalissa; ottaa huomioon, että georgialaiset taas syyttävät venäläisiä ja osseetteja suunnitelmallisesta etnisestä puhdistuksesta,
I. ottaa huomioon, että kansainväliset ihmisoikeustarkkailijat ja sotilasanalyytikot ovat
todenneet Venäjän joukkojen käyttäneen Georgiassa rypäleammuksia, jolloin konfliktialueille on jäänyt tuhansia räjähtämättä jääneitä ammuksia; ottaa huomioon, että Human Rights Watch -järjestön mukaan myös
Georgia on myöntänyt käyttäneensä rypäleammuksia Etelä-Ossetiassa Rokin tunnelin läheisyydessä,
J. ottaa huomioon, että presidentti
Medvedev allekirjoitti 26. elokuuta 2008 asiakirjat, joilla Venäjän federaatio tunnustaa Etelä-Ossetian ja Abhasian itsenäisyyden, kun liittoneuvosto ja duuma olivat hyväksyneet yksimielisesti päätöslauselman, jossa Medvedeviä pyydettiin näin tekemään; ottaa huomioon, että silloinen
presidentti Vladimir Putin antoi jo huhtikuussa 2008 Venäjän ministeriöille ja muille valtionvirastoille ohjeet virallisten yhteyksien luomisesta Georgiasta irtautuvien Abhasian ja Etelä-Ossetian maakuntien vastaavien virastojen kanssa,
K. ottaa huomioon, että
Venäjän federaatio aikoo allekirjoittaa Etelä-Ossetian kanssa sotilassopimuksen, jonka nojalla Venäjä voi perustaa irtautuneen maakunnan alueelle sotilastukikohdan; ottaa huomioon, että diplomaattilähteiden mukaan
Venäjä kaavailee lisäksi kahta sotilastukikohtaa Abhasiaan,
L. ottaa huomioon, että Georgian hallitus katkaisi viime viikolla diplomaattiset suhteensa Venäjään ja Venäjän federaatio reagoi tähän vastaavalla liikkeellä,
M. ottaa huomioon, että Georgia nivoutuu tiiviisti EU:hun Euroopan naapuruuspolitiikan aktiivisena jäsenenä; ottaa huomioon, että EU ja Venäjän federaatio ovat kehittäneet vuosien mittaan strategista kumppanuuttaan,
N. ottaa huomioon, että
EU:n ja Venäjän tiivis taloudellinen integroituminen ja keskinäinen riippuvuus ovat peruuttamattomia; ottaa huomioon, että
EU ja Venäjä kantavat yhdessä vastuuta globaalista vakaudesta ja turvallisuudesta ja että yhteistyön tehostaminen ja hyvät naapurisuhteet ovat erittäin merkittäviä Euroopan vakaudelle ja turvallisuudelle,
O. toteaa, että
jäsenvaltioiden voimakas riippuvuus Venäjän öljystä ja kaasusta estää usein EU:ta soveltamasta yhtenäistä linjaa ja omaksumasta tätä maata kohtaan johdonmukaisemman ja varmemman lähestymistavan, jolla
pyritään puolustamaan ja edistämään demokratiaa, ihmisoikeuksien kunnioittamista ja oikeusvaltion periaatteita, jotka kuuluvat EU:n perusarvoihin,
P. katsoo, että
EU:n olisi tehtävä kaikkensa auttaakseen Georgiaa jatkamaan uudistuksiaan ja kehittämään täysin toimivan demokratian; katsoo, että Euroopan naapuruspolitiikkaa koskevassa toimintasuunnitelmassa annetaan Georgialle mahdollisuus tiivistää suhteitaan EU:hun ja omaksua ja jakaa sen perusarvot,
1. pitää Eurooppa-neuvoston Brysselissä 1. syyskuuta 2008 pitämän ylimääräisen kokouksen päätelmiä myönteisinä;
2. katsoo, että
Kaukasuksen konflikteihin ei voi olla olemassa sotilaallista ratkaisua, ja
pitää valitettavana kaikkien sellaisten osapuolten toimintaa, jotka ovat turvautuneet voimaan ja väkivaltaan muuttaakseen Etelä-Ossetiassa ja Abhasiassa vallinnutta tilannetta;
3.
arvostelee tässä yhteydessä päättäväisesti Georgian joukkojen hyökkäystä Tshinvalin alueelle, ja tuomitsee jyrkästi Venäjän sotilaallisen reagoinnin, joka oli suhteetonta eikä vastaa kansainvälistä rauhanturvamandaattia, jota Venäjän joukkojen olisi pitänyt hoitaa alueella;
4. pitää valitettavana, että EU on osallistunut viime vuosina niin myöhään Etelä-Kaukasuksen asioiden käsittelyyn, että se on vaikuttanut jäätyneiden konfliktien status quon hiljaiselta hyväksymiseltä; pitää tässä yhteydessä myönteisenä, että EU:n puheenjohtajavaltio on jatkanut pyrkimyksiään taistelujen lopettamiseksi ja nykyisen kriisin ratkaisemiseksi;
kannattaa Georgian ja Venäjän välille neuvoteltua tulitaukosopimusta, mutta korostaa, että sitä on pidettävä alkuna aidolle rauhanprosessille, jolla pyritään kestävään ja kattavaan ratkaisuun;
5. kehottaa kaikkia osapuolia kunnioittamaan jokaista kuutta 12. elokuuta 2008 tehtyyn tulitaukosopimukseen sisältyvää periaatetta ja panemaan ne kokonaisuudessaan täytäntöön;
pitää tässä yhteydessä valitettavana, että Venäjän joukot eivät ole panneet sopimusta kokonaisuudessaan täytäntöön, ja vaatii Venäjän joukkojen täydellistä vetäytymistä Georgian alueilta Etelä-Ossetiaa ja Abhasiaa ympäröiviltä turvallisuusvyöhykkeiltä ja erityisesti Potin alueelta sekä Gorin ja Etelä-Ossetian väliseltä alueelta;
6.
pitää myönteisenä, että Etyj päätti 19. elokuuta 2008 jatkaa sotilastoiminnan tarkkailijoiden läsnäoloa kuudella kuukaudella ja lisätä heidän määräänsä 20–100 hengellä, jotta tulitaukosopimuksen kuuden periaatteen toteutumista kokonaisuudessaan voidaan edistää, mutta katsoo, että se ei riitä nykyisen tilanteen selvittämiseen, ja vaatii valtuuskunnalle riittävästi henkilöstöä; kehottaa EU:n jäseniä edistämään aktiivisesti valtuuskunnan muodostamista; kehottaa Etyjiä käynnistämään riippumattoman ja puolueettoman tutkimuksen kriisin aikana ilmenneistä tapauksista;
7.
toistaa tukevansa Georgian itsenäisyyttä ja alueellista koskemattomuutta, ja kehottaa Venäjän viranomaisia kunnioittamaan täydelleen maan suvereniteettia kansainvälisesti tunnustettujen rajojen mukaisesti;
torjuu tässä yhteydessä presidentin allekirjoittamat asiakirjat Abhasian ja Etelä-Ossetian itsenäisyyden tunnustamisesta ja varoittaa presidentti Medvedeviä seurauksista, joita tämä toimenpide saattaa aiheuttaa koko alueelle ja itse Venäjän federaatiolle; korostaa, että mahdollisen Etelä-Ossetian ja Abhasian lopullista asemaa koskevan päätöksen ehdoksi on asetettava kansainvälisen oikeuden perusperiaatteiden toteutuminen ja erityisesti pakolaisten palaaminen, heidän omaisuutensa kunnioittaminen ja takeet vähemmistöjen oikeuksien kunnioittamisesta;
8. katsoo, että nykyistä rauhanturvaamisen mallia on uudistettava radikaalisti, koska
Venäjän joukkoja ei voida enää pitää puolueettomina rauhanturvaajina; kehottaa Venäjän federaatiota lopettamaan vastustamasta YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmaa, jolla pyrittäisiin määrittelemään paremmin 12. elokuuta 2008 hyväksytyn tulitaukosopimuksen ehdot ja periaatteet, ja hyväksymään mahdollisen YK:n valtuuttamien kansainvälisten rauhanturvajoukkojen käytön konfliktialueilla ja sotatoimien kohteiksi joutuneilla alueilla;
9.
edellyttää uudelleen Euroopan tuntuvampaa osallistumista jäätyneiden konfliktien ratkaisemiseen, jotta rauhanprosessit etenisivät; kehottaa neuvostoa ja komissiota valmistelemaan Georgiaan lähetettävää ETPP-valtuuskuntaa, jossa olisi vahva siviiliedustus siviilien suojelemiseksi, tilanteen vakauttamiseksi, Georgian demokraattisten instituutioiden tukemiseksi, uudistusten vauhdittamiseksi, jälleenrakennushankkeiden koordinoimiseksi sotatoimien kohteiksi joutuneilla alueilla ja osapuolten välisen luottamuksen palauttamiseksi;
10. pitää myönteisenä, että komissio päätti 22. elokuuta 2008 järjestää vielä 5 miljoonaa euroa Georgian ja Venäjän federaation välisen konfliktin uhreiksi joutuneille ihmisille annettavaa humanitaarista apua varten; kehottaa komissiota hyödyntämään mahdollisimman hyvin Länsi-Balkanin jälleenrakennusviraston kokemusta ja käynnistämään pikaisesti jälleenrakennusohjelman kaikilla konfliktialueilla pakolaisten ja asuinseudultaan siirtymään joutuneiden palaamisen helpottamiseksi; kehottaa komissiota varmistamaan, että Euroopan antama apu menee perille Georgian koko väestölle, Etelä-Ossetiassa asuvat mukaan lukien, jotta vakava humanitaarinen tilanne voidaan ratkaista;
11.
pitää valitettavana, että Venäjän sotilaiden tarkastuspisteet Gorin pohjoispuolella estävät humanitaarisen avun antamisyritykset ja vaikuttavat alueen talouteen ja etenkin kaupan Armenian kanssa, ja
kehottaa kaikkia osapuolia varmistamaan, että humanitaarista apua saadaan turvallisesti ja rajoituksitta ja että
toimittajien ja riippumattomien tarkkailijoiden vapaa pääsy alueelle sallitaan;
12. pyytää Kansainvälisen rikostuomioistuimen Rooman perussäännön ratifioinutta Georgiaa ja Venäjän viranomaisia antamaan tukensa Kansainvälisen rikostuomioistuimen syyttäjänvirastolle ja tekemään sen kanssa täyttä yhteistyötä näiden traagisten tapausten ja siviileihin konfliktin aikana kohdistettujen iskujen tutkimiseksi, jotta vastuukysymykset voidaan selvittää ja vastuussa olevat saattaa oikeuden eteen;
13. kehottaa Venäjän ja Georgian viranomaisia antamaan kaikki tiedot siitä, millä alueilla niiden sotavoimat ovat käyttäneet rypälepommeja, jotta miinanraivaus voidaan käynnistää välittömästi ja välttää siten uudet viattomat siviiliuhrit ja auttaa asuinseudultaan siirtymään joutuneiden palaamista;
14.
korostaa, että konflikti on vahingoittanut hyvin pahasti Georgian luonnon ekosysteemiä;
pitää valitettavana, että Venäjän ilmavoimat sytyttivät kansallisen Borjomi-Karagaulin luonnonpuiston metsät tuleen, ja tuomitsee sen, että Venäjän sotilaskomentaja on kieltäytynyt avaamasta ilmakäytävää, jotta vuoristoalueella riehuvat tulipalot voitaisiin sammuttaa;
15. kehottaa neuvostoa nimittämään Georgiaa varten korkean tason erityislähettilään seuraamaan tiiviisti kriisiä koskevaa kehitystä ja tulitaukosopimuksen toteuttamista sekä helpottamaan osapuolten välisen vuoropuhelun uudelleen käynnistämistä, jännitteiden lievittämistä ja molemminpuolisen luottamuksen palauttamista;
16. kehottaa jäsenvaltioita kannustamaan Etyjin nykyistä puheenjohtajaa nimittämään erityisedustajan, joka tarkkailisi, miten kansainvälistä humanitaarista oikeutta noudatetaan, ja raportoisi asiasta;
17. kehottaa neuvostoa kutsumaan kokoon Yhdistyneiden kansakuntien suojeluksessa pidettävän kansainvälisen konferenssin keskustelemaan kaikkien osapuolten kanssa sellaisen standardimenettelyn määrittelemisestä, jolla Kaukasuksen ja Moldovan jäätyneisiin konflikteihin saataisiin kattava ja kestävä ratkaisu;
18. on
erittäin huolissaan siitä, että EU:n ja Venäjän suhteet ovat heikentyneet kriisin aikana, ja
kehottaa kaikkia osapuolia toimimaan vastuullisesti ja tekemään kaikkensa, jotta uusi kylmä sota ei puhkeaisi; katsoo, että rehelliselle ja vilpittömälle vuoropuhelulle ja yhteisiin arvoihin ja yhteiseen naapuruuteen perustuvalle yhteistyölle ei ole mitään vaihtoehtoja; korostaa kuitenkin, että mikäli Venäjän viranomaiset eivät noudata 12. elokuuta 2008 tehtyjä sitoumuksia, nykyistä kumppanuutta Venäjän kanssa on tarkistettava radikaalisti; korostaa tässä yhteydessä, että
EU:n ja Venäjän uudesta kumppanuus- ja yhteistyöstä käytävien neuvottelujen jatkaminen on kytkettävä siihen, miten Venäjä noudattaa tulitaukosopimuksen kaikkia kohtia;
19. kehottaa EU:n jäsenvaltioita tekemään aloitteen siitä, että kysymys tulitaukosopimuksen noudattamisesta otetaan esille Euroopan neuvostossa, ja Venäjän jäsenyys tässä järjestössä perutaan, jos sopimusta ei ole pantu täytäntöön kokonaisuudessaan;
20. kehottaa komissiota ja jäsenvaltioita käynnistämään mahdollisimman pian neuvottelut EU:n ja Georgian välisistä takaisinotto- ja viisumihuojennussopimuksista, jotta voidaan varmistaa, että Georgian kansalaiset eivät joudu epäedulliseen asemaan verrattuina Abhasian ja Etelä-Ossetian separatistialueilla eläviin kansalaisiin, joilla on Venäjän passi;
21.
edellyttää etuoikeutetun kumppanuuden kehittämistä Georgian ja Ukrainan kanssa;
22. kehottaa puhemiestä välittämään tämän päätöslauselman neuvostolle, komissiolle, jäsenvaltioille, Georgian presidentille ja parlamentille, Yhdistyneille Kansakunnille, Ety-järjestölle, Euroopan neuvostolle sekä Venäjän federaation presidentille ja parlamentille.
Lähde:
https://www.europarl.europa.eu/side...B6-2008-0413&type=MOTION&language=FI&redirect